Facebook; Όχι ευχαριστώ!

Όλος ο κόσμος είναι στο Facebook –ή στο Twitter ή στο Instagram ή στο Pinterest κ.λπ. Γιατί οι Ασιάτες παραμένουν πεισματικά εκτός;

 

2011-07-08-users_801_80177_facebook-china-2-d144

Στο ενημερωτικό δελτίο που κατέθεσε το Φεβρουάριο του 2012 πριν την είσοδό της στο NASDAQ, η Facebook ανέφερε την Ασία (και συγκεκριμένα τη Ρωσία, την Ινδία, τη Ν. Κορέα και την Ιαπωνία) ως βασικό σημείο εστίασης της προσοχής της –η αναφορά ήταν στην πρώτη παράγραφο της στρατηγικής της, στη σελίδα 4 ενός εγγράφου 200 σελίδων. Λίγο πιο κάτω, στην ενότητα περί πιθανών κινδύνων, υπάρχουν εκτενέστερες αναφορές στις δυσκολίες απέναντι στον τοπικό ανταγωνισμό στις παραπάνω χώρες, καθώς και στον κρατικό έλεγχο στην περίπτωση της Κίνας και της Β. Κορέας. Όλα αυτά θα μπορούσαν να είναι τυπικά, όμως ακόμα πιο μετά, στην παράθεση των στοιχείων που στηρίζουν τις εκτιμήσεις, η εικόνα συγκεκριμενοποιείται: στις ΗΠΑ και στο ΗΒ, η διείσδυση του Μεγάλου Μπλε Δικτύου είναι περίπου 60%, όμως στην Ινδία είναι 20-30%, στην Ιαπωνία, τη Ρωσία και την Ν. Κορέα λιγότερο από 15% και στην Κίνα μηδέν.

Η Facebook μπήκε βεβαίως στο χρηματιστήριο (παρεμπιπτόντως, με μια δημόσια εγγραφή που η «Wall Street Journal» αποκάλεσε «φιάσκο») όμως δεν έπαψε να θεωρεί την Ασία βασική της προτεραιότητα. Προφανώς λόγω μεγέθους –αν το δίκτυό της έχει ένα δισεκατομμύριο χρήστες χωρίς την Ασία, μαζί μ’ αυτή θα μπορούσε να φτάσει τα τρία–, αλλά και λόγω των εγγενών δυσκολιών που παρουσιάζει και που, κρίνοντας από της συνεντεύξεις τους, τα στελέχη των αμερικανικών εταιρειών της ψηφιακής αγοράς εξακολουθούν να μην μπορούν να κατανοήσουν:όλος ο κόσμος είναι στο Facebook (ή στο Twitter ή στο Instagram ή στο Pinterest κ.λπ.) οπότε γιατί οι Ασιάτες παραμένουν πεισματικά εκτός;

Η ιδέα ότι στο Facebook εμφανίζεσαι με το πραγματικό σου όνομα και με τη φωτογραφία σου θεωρείται, για την πλειονότητα των Άπω Ασιατών, όχι απλώς αμφίβολης σωφροσύνης αλλά δυνητικά επικίνδυνη.

Η αλήθεια είναι ότι το Facebook δυσκολεύεται περισσότερο από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα λόγω ενός βασικού του χαρακτηριστικού το οποίο συγκρούεται με ένα από τα πιο θεμελιώδη στοιχεία των ασιατικών κοινωνιών: την επωνυμία. Η γνωστότερη, ίσως, ιαπωνική παροιμία είναι «το καρφί που προεξέχει το χτυπάει το σφυρί», ήτοι «όταν ξεχωρίζεις, προκαλείς» και αυτό είναι κάτι γνωστό στα τοπικά κοινωνικά δίκτυα (που έχουν στις αντίστοιχες κοινωνίες διείσδυση παρόμοια με αυτή του Facebook στη Δύση), με αποτέλεσμα όχι απλώς να επιτρέπουν αλλά σχεδόν να υποχρεώνουν της χρήση ψευδωνύμων. Η ιδέα ότι σε ένα τόσο δημόσιο μέρος εμφανίζεσαι και με το πραγματικό σου όνομα και με τη φωτογραφία σου θεωρείται, για την πλειονότητα των Άπω Ασιατών όχι απλώς αμφίβολης σωφροσύνης αλλά δυνητικά επικίνδυνη.

Παρόλα αυτά, το ρεύμα σιγά-σιγά αντιστρέφεται: οι νέοι Κορεάτες και Ιάπωνες αποφασίζουν να δοκιμάσουν τα… αμερικανικά προϊόντα (το μέχρι πρότινος κορυφαίο ιαπωνικό κοινωνικό δίκτυο, Mixi έχει αρχίσει να πέφτει), η επιτυχία του (ανώνυμου) Twitter –τα μεγαλύτερα ρεκόρ του οποίου σε αριθμό μηνυμάτων/χρόνο προέρχονται από Κορέα και Ιαπωνία– και η σχέση συγκοινωνούντων δοχείων που έχει με το Facebook, κάνει πολλούς να αποφασίσουν να δοκιμάσουν και το δεύτερο, η χρήση του Linkedin για θέματα καριέρας/εύρεσης εργασίας προωθείται όλο και περισσότερο, ενώ πολλές εταιρείες υιοθετούν το Facebook για την εταιρική τους παρουσία, οπότε οι εργαζόμενοι σε αυτές εξοικειώνονται με τη χρήση του. Η αλλαγή θα γίνει, όμως θα γίνει με ρυθμούς Ασίας, όσο και αν αυτό δεν ταιριάζει με τα σχέδια του Μαρκ Ζούκερμπεργκ για παγκόσμια κυριαρχία στα επόμενα είκοσι λεπτά.

Υ.Γ. Στην Κίνα τα εμπόδια είναι πιο πολύ πολιτικά παρά κοινωνικά. Όμως ακόμα και αν η κατάσταση αλλάξει, ένα δισεκατομμύριο Κινέζοι δεν θα μπουν εν μια νυκτί στο Facebook –στα βάθη της χώρας, υπάρχουν περιοχές με πολύ σημαντικότερα προβλήματα από την έλλειψη ψηφιακής κοινωνικότητας.

Ο Γρηγόρης Α. Μηλιαρέσης είναι δημοσιογράφος και μεταφραστής, και παρεμπιπτόντως μοναχός Ζεν.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή του μήνα
Κίμων Φραγκάκης Τι σημαίνει ποιοτικός τουρίστας; 

Δεν μιλάμε μόνο για εκείνους που ξοδεύουν πολλά, αλλά για αυτούς που θα σεβαστούν τον τόπο, θα ενδιαφερθούν για την κουλτούρα του, θα τον ομορφύνουν με την παρουσία τους και όταν επιστρέψουν στις πατρίδες τους θα μιλήσουν με αγάπη για την Ελλάδα.

27.11.2017

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Σακελλάρης Σκουμπουρδής Ναι, πειράζει που δεν μιλάμε σωστά την ελληνική! 

Mε αφορμή τη λανθασμένη διατύπωση «Αφυγραντήρας» που διακινείται εσχάτως, ο Σακελλάρης Σκουμπουρδής παρατηρεί τη φούντωση διάφορων γλωσσικών βαρβαρισμών. Ακόμα ένα σημάδι της μεταπολιτευτικής τσαπατσουλιάς που βέβαια ανάγεται στην τότε αδυναμία -και πλέον στην ανυπαρξία- του «Νεοελληνικού Διαφωτισμού».

30.11.2017

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Σακελλάρης Σκουμπουρδής Όταν γκαφατζήδες παίζουν «Εξωτερική Πολιτική» 

Θα μείνει τελικά στην Ιστορία ως βροντερός πανωλεθρίαμβος αυτή η διαβόητη επίσκεψη Ερντογάν στη χώρα μας; Ο Σακελλάρης Σκουμπουρδής σκαλίζει παλιά και νέα κιτάπια, για να βγάλει τα συμπεράσματά του.

07.12.2017

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Κίμων Φραγκάκης Αλλού είναι το πρόβλημα με τα πούρα του πρωθυπουργού 

Δεν είναι καθόλου κακό να είσαι επιτυχημένος σαραντάρης, κοτζάμ πρωθυπουργός, και να αγαπάς τα πούρα. Άρα που είναι το πρόβλημα με το φαιδρό σποτάκι που κυκλοφόρησε το Μαξίμου, και τι κρύβει -πιθανότατα- το πρωθυπουργικό humidor;

26.11.2017

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro