Η Αρχαιολογία του Μοντέρνου, στη σκιά μιας λουτρόπολης

Ο Νίκος Βατόπουλος περιηγείται στα ερείπια των πάλαι ποτέ ένδοξων ξενοδοχείων στα Καμένα Βούρλα. Που ασκούν μια αλλόκοτη γοητεία αλλά εγείρουν και ένα ζήτημα.

 
21801445511_43a2a40a13_k-1190

Η είσοδος του ξενοδοχείου «Ράδιον» είναι ορθάνοιχτη και προσκαλεί κάθε ενδιαφερόμενο στο ερειπωμένο και λεηλατημένο εσωτερικό.

Οδηγήθηκα στην είσοδο του ερειπωμένου ξενοδοχείου «Ράδιον», αφού είχα διασχίσει το μεγάλο πάρκο που θυμόμουν από παλιά. Καθώς βάδιζα στο υγρό χώμα, συνειδητοποιούσα ότι κάποιες σκόρπιες αναμνήσεις μου είναι τώρα κομμάτι όσων διαβάζω σε λήμματα και άρθρα για τα Καμένα Βούρλα, όταν οι μεσοαστοί πήγαιναν στη λουτρόπολη της Φθιώτιδας για λουτρά, ξεκούραση, χαρτάκι και βόλτες ανάμεσα στο βουνό και τη θάλασσα.

Kamena Vourla Radion Hotel 60s

Περασμένα μεγαλεία στο Καμμένα Βούρλα: Όταν το ξενοδοχείο λειτουργούσε.

Το «Ράδιον» το θυμάμαι με αυτό το χλωμό κίτρινο χρώμα μέσα στο πάρκο στη σκιά του όρους Κνημίδα, ένα στενόμακρο μεγάλο κτίριο χτισμένο στα τέλη της δεκαετίας του 1930 με εκείνο το μοντέρνο ύφος που ενέπνεε κάποτε πολύ. Και τότε το έβλεπα από το διπλανό ξενοδοχείο «Γαλήνη» (που ήταν πολύ νεότερο). Και τώρα, πάλι από τη «Γαλήνη» (εντελώς αναμορφωμένη πλέον), όπου ήταν η βάση μας για την περιοδεία του «Διαζώματος» στη Στερεά Ελλάδα.

21605180789_fe3616ea31_k-1190

Το ξενοδοχείο «Ράδιον» στα Καμένα Βούρλα χτίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1930 σε ιδανική θέση ανάμεσα στο βουνό και τη θάλασσα.

Το είχα βάλει στο πρόγραμμα να πάω μια μέρα πολύ πρωί, ώστε να προλάβω να δω από κοντά το «Ράδιον» και να το φωτογραφίσω. Με συγκινούσε, με συνάρπαζε και με τάραζε που το αντίκριζα τώρα ως ερειπιώνα, σαν ένα κουφάρι, σαν κήτος ή άδειο σακί. Έμοιαζε με το μεγάλο κορμό ενός δέντρου που πλάγιαζε κομμένος πάνω στη γη και μου έδινε – καθώς πλησίαζα – ένα κάδρο προοπτικής προς το παλιό ξενοδοχείο.

Το «Ράδιον» έχει αυτήν τη μοναδική ατμόσφαιρα του παλιού που νόμιζε πως θα μείνει για πάντα νέο και επιπλέον είναι αυτή η καταπληκτική γειτνίαση βουνού και θάλασσας, ενώ ενδιάμεσα μέσα στην οργιάζουσα φύση αναφύονται οι συνειρμοί μιας αστικής ζωής που έχει κυλήσει πια στη λήθη.

21604077158_00aa04e513_k-1190

Το εντυπωσιακό αρ ντεκό κλιμακοστάσιο στο προπολεμικό ξενοδοχείο «Ράδιον» στα Καμένα Βούρλα.

Όταν πέρασα μέσα, ένιωσα κομμάτι μιας ιεροτελεστίας, λίγο σαν τυμβωρύχος ή αρχαιολόγος της ενταφιασμένης αισιοδοξίας των μοντέρνων εκείνων καιρών. Εύκολα μπορούσε κάποιος να φανταστεί κομψές γυναίκες να κατεβαίνουν την εντυπωσιακή σκάλα.

Έτσι, όταν έφτασα πια στο κατώφλι του «Ράδιον», ένιωσα δισταγμό να διαβώ το διαλυμένο κατώφλι με τις σπασμένες πλάκες και να μπω στο σκοτεινό λαγούμι του μέσα από το οποίο ερχόταν κοφτερή και πνιχτή η παγερή μυρωδιά της υγρασίας και της ερημιάς. Όταν όμως πέρασα μέσα, ένιωσα κομμάτι μιας ιεροτελεστίας, λίγο σαν τυμβωρύχος ή αρχαιολόγος της ενταφιασμένης αισιοδοξίας των μοντέρνων εκείνων καιρών. Εύκολα μπορούσε κάποιος να φανταστεί τη ρεσεψιόν ή την τραπεζαρία και μαζί κομψές γυναίκες να κατεβαίνουν την εντυπωσιακή σκάλα.

21605468399_5fe8105e7d_k-1190

Η φουτουριστική γραμμή του «Astir» ανακαλεί τις κλασικές γραμμές του μοντερνισμού από τα μέσα του 20ού αιώνα.

Όταν περπάτησα περιμετρικά το κτίριο, είδα πόσο μεγάλο είναι. Ο αρχιτέκτων Μανώλης Οικονόμου, ο οποίος είχε κάνει μία πλήρη αυτοψία το 2010 για το www.greekarchitects.gr, αναφέρει πως είχε 78 δωμάτια σε δύο πτέρυγες και τρεις ορόφους. Στη στέγη είδα σε ένα σημείο να έχει φυτρώσει ένα πεύκο, σε άλλο σημείο, μια συκιά.

Οι ρίζες τους αυλάκωναν το σκυρόδεμα, το χωνεμένο πια στη μυρωδιά του τόπου από τη δεκαετία του ΄30. Μπροστά, προς τη θάλασσα, η ημικυκλική, αρ ντεκό απόληξη, η οποία κάνει το ξενοδοχείο να μοιάζει με πύργο, κοιτάει πια ένα παρακμιακό λούνα παρκ, εκεί που παλιά ήταν κήποι, όπως μαρτυρούν οι καρτ ποστάλ εποχής.

21801931881_dd87a45033_k-1190

Η πίσω όψη, με θέα το βουνό, του «Ράδιον», είναι ένα κλασικό δείγμα της μοντέρνας γραμμής του ΄30. Έργο του αρχιτέκτονα Γεράσιμου Μολφέση.

Πίσω από το «Ράδιον», στο βουνό κοντά, είναι το μικρό «Θρόνιον», σε αντίστοιχη κατάσταση, και τα δύο έργα του αρχιτέκτονα Γεράσιμου Μολφέση, όπως και το θεαματικά αρ ντεκό υδροθεραπευτήριο «Ασκληπιός», και αυτό ερείπιο.

Το «Ράδιον» είναι κλειστό από το 1989. Είναι πλέον διατηρητέο, αλλά χρειάζεται ένα σοβαρό πλάνο ανασυγκρότησης της πόλης ως προορισμού για να βρεθεί επενδυτής στο μέλλον. Λίγο πιο κάτω, κοντά στη «Γαλήνη», είδα ένα άλλο ξενοδοχείο-κουφάρι, χτισμένο στη δεκαετία του 1960. Είναι το ξενοδοχείο «Astir», με ωραία φουτουριστική γραμμή και ατόφιες μαρκίζες. Μου θύμισε τα ξενοδοχεία της Γλυφάδας από εκείνη την εποχή, και το είδα και αυτό σαν ένα λείψανο ενός μοντερνισμού που κάποτε είχε πιστέψει ότι δεν θα θάμπωνε ποτέ.

21605413799_507056ef03_k-1190

Η είσοδος του εγκαταλειμμένου ξενοδοχείου «Astir» (ένα άλλο ξενοδοχείο-κουφάρι) στα Καμένα Βούρλα έχει αύρα αθηναϊκής Ριβιέρας.

 

Διαβάστε ακόμα, με την υπογραφή του Νίκου Βατόπουλου: Tο προκάτ «Ελ. Βενιζέλος» θα αντέξει στο χρόνο; 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Γιάννης Παλιούρης Τι βλέπουμε στη Γαλλία; Την Ευρώπη να αυτοκαταστρέφεται επειδή δεν είναι πια ανταγωνιστική 

Οι ταραχές που σημειώνονται στο Παρίσι είναι πιθανότατα οι χειρότερες που έχουν ξεσπάσει από το 1968. Φανερώνουν όμως και τη βαθιά άγνοια του μέσου Ευρωπαίου για τις πραγματικές αιτίες που έχουν οδηγήσει στην υποβάθμιση του επίπεδου διαβίωσής του.

02.12.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Γιάννης Παλιούρης Αν είσαι καθαρίστρια της πέμπτης Δημοτικού… 

Η πεποίθηση ότι η Δικαιοσύνη παράγει Δίκαιο για όλους αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο πάνω στον οποίο έχουν οικοδομηθεί οι Δυτικές κοινωνίες. Πρόκειται για τη βασικότερη παραδοχή του κοινωνικού συμβολαίου των κοινωνιών μας και σε περίπτωση που ο λίθος αυτός παρουσιάζει ρηγματώσεις, ολόκληρο το οικοδόμημα τίθεται εν κινδύνω.

23.11.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Κίμων Φραγκάκης Χρήστος Ροζάκης: «Η Συμφωνία για το Μακεδονικό είναι μια δίκαιη λύση, ένας έντιμος συμβιβασμός» 

Ο πρώην αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και νυν Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΥΠΕΞ μιλάει στον Κίμωνα Φραγκάκη. Για τις αγκυλώσεις μας στα εθνικά θέματα, για τα κτυπήματα κάτω από τη ζώνη που δέχτηκε ως μέλος της πρώτης κυβέρνησης Σημίτη, για το αστικό κεκτημένο της χώρας μας που ανήκει αδιαπραγμάτευτα στη Δύση.

13.12.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Δημήτρης Ποτηρόπουλος Γιατί στην Ελλάδα δεν έχουμε σπουδαία σύγχρονη αρχιτεκτονική; 

«Architectura non grata» θα μπορούσε να αναβοσβήνει μια επιγραφή στη νοητή πύλη της χώρας μας. Πράγματι, το κράτος αγνοεί επιδεικτικά τη χρησιμότητα της δημόσιας όσο και της ιδιωτικής αρχιτεκτονικής. Όμως, καμία νομοθετική ρύθμιση δεν πρόκειται να εξωραΐσει το δομημένο περιβάλλον της χώρας μας όσο δεν το επιδιώκει η ίδια η κοινωνία. Γράφει ο βραβευμένος αρχιτέκτων, Δημήτρης Ποτηρόπουλος.

13.11.2018

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro