CONGRESS-CENTER-AND-AUDITORIUM-PLASENCIA-photo--Hisao-Suzuki (1)

Plasencia Auditorium & Congress Centre Cáseres, τoυ αρχιτεκτονικού γραφείου SelgasCano.

Το 1986 ανέλαβε καθήκοντα Διευθύντριας της Serpentine Gallery στο Λονδίνο η Julia Peyton-Jones, εισάγοντας ένα εντελώς νέο concept στην έκθεση των έργων τέχνης. Στο πλαίσιο αυτό, καλεί διάσημους αρχιτέκτονες απ’ όλον τον κόσμο, έναν κάθε χρόνο, να υλοποιήσουν στο συγκεκριμένο χώρο τις ιδέες τους για το «Serpentine Pavilion» – μια προσωρινή αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική «κατασκευή» με διάρκεια ζωής ενός έτους. Μέχρι σήμερα έχουν καταθέσει τις ιδέες τους πολλά γνωστά ονόματα, όπως οι Zaha Hadid (2000), Rem Koolhaas (2006), Frank Gehry (2008), Jean Nouvel (2010) κ. ά.

Serpentine-SFA-3046

Serpentine Pavilion 2013, σχεδιασμένο από τον Iάπωνα αρχιτέκτονα Sou Foujimoto.

Για το 2015, επελέγησαν οι αρχιτέκτονες SelgasCano από τη Μαδρίτη να σχεδιάσουν το Serpentine Pavilion, για την επέτειο των 15 χρόνων που συμπληρώνει φέτος ο θεσμός. Το ισπανικό αρχιτεκτονικό γραφείο, το οποίο ίδρυσαν οι José Selgas και Lucia Cano, προτίθεται να δημιουργήσει ένα πολλαπλών λειτουργιών ευέλικτο χώρο, ο οποίος θα περιλαμβάνει και ένα café που θα λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια των θερινών μηνών του 2015.

El B Selgas Cano 5645

Aφιθέατρο στην Καρθαγένη. Αρχιτέκτονες: SelgasCano.

Η δουλειά των Selgas Cano χαρακτηρίζεται από τη χρήση συνθετικών υλικών και νέων τεχνολογιών (εμπνεόμενοι από το έργο των Louis Barragan και Richard Rogers). Οι δύο αρχιτέκτονες υιοθετούν έντονα χρώματα στις συνθέσεις τους και αναφορές στη φύση. Τη θέση τους αυτή – ότι η φύση οφείλει να «υπερέχει» της αρχιτεκτονικής – τη συναντά κάποιος στο συνθετικό μάθημα που διδάσκουν στο MIT, σχετικό με τη φύση και το κλίμα.

Στη βρετανική πρωτεύουσα επαληθεύονται τα λόγια του Γάλλου φιλοσόφου και θεωρητικού τέχνης Georges Didi-Huberman: «Ας επιθυμήσουμε το μέλλον». Το μέλλον είναι ήδη εκεί.

Με αφορμή το σχεδιασμό του Serpentine Pavilion για το 2015, δήλωσαν πρόσφατα: «Είναι μια μοναδική ευκαιρία να δουλέψουμε στο κέντρο του Λονδίνου. Και τα δύο στοιχεία: “Κήπος” και “Λονδίνο”, τα θεωρούμε εξαιρετικά σημαντικά για το project. Βρισκόμαστε στο μέσον του κήπου, ενός πραγματικά “royal” κήπου, ο οποίος χωρίστηκε στα δύο από ένα Serpentine. Θα χρησιμοποιήσουμε ένα μόνον υλικό, τη διαφάνεια. Θα διερευνήσουμε όλες τις αρχιτεκτονικές δυνατότητές του, κάνοντας χρήση εξελιγμένων τεχνολογιών». Και κλείνουν, λέγοντας: «Ένας καλός ορισμός για το Serpentine Pavilion είναι αυτός του J.M. Barrie: Ιt aims to be as a “Betwixt-and-Between”». Η μετάφραση δική σας…

El B Selgas Cano 5674

Αμφιθέατρο στην Καρθαγένη, σχεδιασμένο από το αρχιτεκτονικό γραφείο SelgasCano.

Να συμπληρώσουμε ότι το Serpentine Pavilion συγκαταλέγεται στους δέκα πιο δημοφιλείς αρχιτεκτονικούς και καλλιτεχνικούς προορισμούς/εκθεσιακούς τόπους στον κόσμο. Μεταξύ άλλων, χρωστάει τη φήμη του στο γεγονός ότι προσφέρει πεδίο για να διατυπώνονται, σε «επαναλαμβανόμενο» μάλιστα χρόνο, νέες ριζοσπαστικές αρχιτεκτονικές ιδέες, προάγοντας με τον τρόπο αυτό το πειραματικό στοιχείο στη σύγχρονη αρχιτεκτονική σκέψη.

Selgas-Cano-Office-2507

Γραφεία στο δάσος, σχεδιασμένο από τους Ισπανούς αρχιτέκτονες SelgasCano.

Όλα αυτά συμβαίνουν στο Kensington Gardens, στο Λονδίνο, σε ένα μητροπολιτικό κέντρο που έχει ταυτιστεί σε πολλά επίπεδα με τη σύγχρονη αρχιτεκτονική έρευνα και πράξη. Στη βρετανική πρωτεύουσα επαληθεύονται τα λόγια του Γάλλου φιλοσόφου και θεωρητικού τέχνης Georges Didi-Huberman: «Ας επιθυμήσουμε το μέλλον». Το μέλλον είναι ήδη εκεί.

Την ίδια ώρα, η Ανάπλαση του Φαληρικού Μετώπου και η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου φαίνεται ότι έχουν τεθεί οριστικά πλέον εκτός ΕΣΠΑ, καθώς η Κομισιόν θεωρεί τα δύο έργα «διακοσμητικά».

Η βρετανική πρωτεύουσα αναμένεται έως το 2020 να έχει μεταμορφωθεί στην πιο σύγχρονη μητρόπολη της Ευρώπης. Στην έκθεση «London’s Growing…Up!», την οποία είχε διοργανώσει το New London Architecture Centre, μέσω υπερσύγχρονων visuals και interactive εγκαταστάσεων, αποκαλύπτεται το μέλλον της πόλης. Ο ορίζοντας (skyline) του Λονδίνου βιώνει σήμερα μια τεράστια αλλαγή. Περισσότεροι από 200 ουρανοξύστες και μεγαλεπήβολα αρχιτεκτονικά projects είναι υπό κατασκευή και ετοιμάζονται να διεκδικήσουν μια θέση στην «οροφή» του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Οι ανάγκες για νέες κατοικίες και επαγγελματικούς χώρους υποχρεώνουν την πόλη να αναπτυχθεί καθ’ ύψος – ο πρόεδρος του New London Architecture Centre και επιμελητής της έκθεσης Peter Murray σχολιάζει χαρακτηριστικά: «Καθώς ο πληθυσμός του Λονδίνου αυξάνει συνεχώς και η ανάπτυξη νέων οικοδομών καλείται να προσαρμοστεί στο πλαίσιο των περιορισμών της Πράσινης Ζώνης, η πόλη πρέπει να “συμπυκνωθεί”.

serpentine-

Serpentine Pavilion 2014. Του αρχιτέκτονα Smiljan Radic.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα κτίρια να ψηλώνουν διαρκώς. Όμως, ο μεγάλος αριθμός των ουρανοξυστών, των ψηλών κτιρίων γενικά, που κατασκευάζονται, θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην εικόνα του Λονδίνου. Η έκθεση εξετάζει τις τρέχουσες μελέτες, τους ελέγχους και τις διαδικασίες σχεδιασμού, για να εξακριβωθεί αν αυτή η κατασκευαστική έκρηξη θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα».

Την ίδια ώρα, η Ανάπλαση του Φαληρικού Μετώπου και η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου φαίνεται ότι έχουν τεθεί οριστικά πλέον εκτός ΕΣΠΑ, καθώς η Κομισιόν θεωρεί τα δύο έργα «διακοσμητικά» και ως εκ τούτου «περιττά» για μια περίοδο δημοσιονομικής στενότητας, όπως αυτή που διανύουμε.

 

Διαβάστε ακόμα: Tα σύγχρονα μουσεία είναι οι καλύτεροι τουριστικοί προορισμοί.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top