Photo Credit: Balakov/flickr

Στο facebook δεν αποφασίζουμε ποιες ενημερώσεις εμφανίζονται στο feed, ένας αλγόριθμος το κάνει. Το ίδιο για τους «πιο δημοφιλείς» ανθρώπους μεταξύ αυτών με τους οποίους αλληλοεπιδρούμε. Photo Credit: Balakov/flickr

Τριάντα χρόνια πριν, εκτός από τους μαθηματικούς και τους επιστήμονες πληροφορικής, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θα ήξεραν τι είναι ένας αλγόριθμος. Σήμερα, ακόμη κι αν δεν ξέρουμε τα μυστήρια των ακολουθιών αριθμών, πρέπει να γνωρίζουμε ότι σε γενικές γραμμές οι αλγόριθμοι είναι εκείνοι που διαμορφώνουν τον κόσμο που ξέρουμε, ζούμε και χρησιμοποιούμε. Αλγόριθμοι αποφασίζουν για πολλά από αυτά που βλέπουμε και ακούμε. Αλγόριθμοι έχουν τη δυνατότητα να προβλέπουν τις συμπεριφορές μας, τις επιλογές μας (ως επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά), ακόμη και να επηρεάσουν τις απόψεις μας.

Μισό. Μη νομίζετε ότι πρόκειται για κάποιο σενάριο συνωμοσίας. Είναι πιο απλά τα πράγματα, βρίσκονται γύρω μας, τα χρησιμοποιούμε κι ας μην το ξέρουμε καλά:

1. Τι ψάχνουμε και πώς το βρίσκουμε: Το Google PageRank ευθύνεται για τα αποτελέσματα του 67% επί του συνόλου των αναζητήσεων στο Διαδίκτυο στις ΗΠΑ και στον κόσμο.

2. Ποιος αλληλεπιδρά με ποιον: Στο facebook δεν αποφασίζουμε ποιες ενημερώσεις εμφανίζονται στο feed, ένας αλγόριθμος το κάνει. Άλλοτε οι πιο δημοφιλείς ιστορίες, άλλοτε οι πιο πρόσφατες, το ίδιο για τους «πιο δημοφιλείς» ανθρώπους μεταξύ αυτών με τους οποίους αλληλοεπιδρούμε.

3. Με ποιον σύντροφο ταιριάζεις: Μπορεί να γελάσετε, αλλά ναι, υπάρχει ακόμη και αλγόριθμος σε dating site (OkCupid) που κάνει περισσότερα από το να «ταιριάζει» κοινά ενδιαφέροντα των υποψήφιων συντρόφων. Το πάει το πράγμα παραπέρα, αναλύοντας τη σπουδαιότητα των ερωτημάτων και των απαντήσεων που ανταλλάσσουν οι υποψήφιοι σύντροφοι.

4. Πώς γίνονται οι παρακολουθήσεις: Απ’ ό,τι γράφεται στα διεθνή μέσα ενημέρωσης, φαίνεται ότι η NSA διαθέτει κρυπτογραφικούς αλγόριθμους που παρακολουθούν τα δεδομένα και τις κινήσεις ανθρώπων και «ειδικών ομάδων» υπό παρακολούθηση, καθιστώντας την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά δεδομένα τα πιο καυτά θέματα της δημόσιας διαμάχης περί ηθικής και ασφάλειας.

5. Τι αγοράζουμε και πώς επιλέγουμε: Οι πολύ συνηθισμένες και προσφιλείς συστάσεις προς τους online αγοραστές «Μπορείτε επίσης να δείτε» ή «Μπορείτε επίσης να επιλέξετε» και «Χρήστες σαν εσάς επίσης αγόρασαν» που χρησιμοποιούν τα online shops είναι ο απόλυτος virtual up-seller αλγόριθμος.

Nαι, υπάρχουν αλγόριθμοι που παρακολουθούν τη δραστηριότητά μας στο γραφείο και «αποφασίζουν» πότε τα ψηφιακά μας δεδομένα και ποια ειδικά πρέπει να γίνουν backup.

6. Πώς εμπορευόμαστε και κάνουμε συναλλαγές: Οι υψηλής συχνότητας, ταχύτητας και ασφάλειας online χρηματιστηριακές και οικονομικές συναλλαγές γίνονται από αλγόριθμους, οι οποίοι μπορούν να διαχειριστούν την απίστευτη ταχύτητα των δεδομένων σε χιλιοστά του δευτερολέπτου.

7. Τι μας διαφημίζουν: Οι μηχανές των Google και Yahoo παρακολουθούν τη συμπεριφορά περιήγησης, τα συχνά ερωτήματα αναζήτησης, καθώς και τη χρήση λέξεων-κλειδιά, ώστε οι διαφημίσεις που μας απευθύνονται να είναι στοχευμένες, κοντά στα ενδιαφέροντά μας.

8. Πόσα δεδομένα αποθηκεύουμε: Ναι, υπάρχουν αλγόριθμοι που παρακολουθούν τη δραστηριότητά μας στο γραφείο και «αποφασίζουν» πότε τα ψηφιακά μας δεδομένα και ποια ειδικά πρέπει να γίνουν backup.

9. Ασφαλείς προβλέψεις: Για παράδειγμα, η λύση analytics CRUSH της IBM για τη μείωση εγκλημάτων, χρησιμοποιώντας τη στατιστική ιστορία, επιτρέπει στην αστυνομία να προβλέπει περιστατικά σε μία πόλη και τα πιο επικίνδυνα σημεία, ώστε να διαχειρίζονται σωστά τους ανθρώπινους πόρους της στις κατάλληλες θέσεις.

10. Πώς ακούγεται η μουσική: Το τραγούδι της Cher «Believe» είναι το πρώτο τραγούδι που χρησιμοποίησε ποτέ την τεχνολογία Auto-Tune, η οποία με ένα σύνολο αλγορίθμων διαχειρίζεται (επεξεργάζεται) και βελτιώνει τον ήχο, έτσι ώστε ακόμη και μια κακή performance να μπορεί να διορθωθεί, προτού φτάσει στο δικό μας αφτί.

Ζούμε σε ένα φανταστικό κόσμο μοναδικών αλλαγών και εξελίξεων που πρέπει να παρακολουθούμε συνεχώς, μαθαίνοντας και κατανοώντας καλύτερα. Αλλιώς, θα πρόκειται για το νέο είδος αναλφαβητισμού!

 

Διαβάστε ακόμα: Για να γίνετε δημιουργικοί, βγείτε απ’ το γραφείο!

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top