«Στο startup χρειάζεται να κατέβεις από τη υψηλή θέση του αφεντικού και να (επανα)προσχωρήσεις στην ευγενή, και κάθιδρη, τάξη του εργάτη. Κάποιος πρέπει να κάνει τη πραγματική δουλειά αγαπητέ μου, και αυτός ο κάποιος τώρα είσαι εσύ!». Credit: Michael Domondon/Flickr

Σύμφωνα με το Υ Combinator, το μεγαλύτερο accelerator για startups στον κόσμο, ο μέρος όρος ηλικίας ιδρυτών startups είναι τα 40. Ωστόσο, είναι δυό φορές πιθανότερο αυτός που ξεκινά μια εταιρεία υψηλής ανάπτυξης να είναι 55 ετών παρά ανάμεσα στα 20 και 34. Που σημαίνει ότι οι περισσότεροι που ξεκινάνε επιχειρήσεις είναι άνθρωποι που έχουν ήδη διανύσει μια επαγγελματική πορεία κάποιων ετών. Αν ανήκεις κι εσύ σε αυτή την κατηγορία, τότε έχεις να αντιμετωπίσεις ένα σοβαρό θέμα: η startup θέλει πραγματική δουλειά.

Αλλά ας εξηγήσω τι εννοώ με τον όρο «πραγματική»: εννοώ παραγωγική, δηλαδή δουλειά που δημιουργεί αξία, και όχι εκείνη που διαχειρίζεται τα προϊόντα της παραγωγής. Όταν είσαι σαραντάρης ή πενηντάρης έχεις αφήσει πίσω σου -κατά πάσα πιθανότητα- μια διευθυντική θέση όπου επί αρκετά χρόνια βελτιστοποιούσες μια παραγωγική διαδικασία. Με άλλα λόγια, άλλοι έκαναν την πραγματική δουλειά, ενώ εσύ τους μανατζάριζες. Χρήσιμο και καλό το μάνατζμεντ, και υποθέτω ότι ήσουν εξαιρετικά καλός σε αυτό. Αλλά στο startup χρειάζεται να κατέβεις από τη υψηλή θέση του αφεντικού και να (επανα)προσχωρήσεις στην ευγενή, και κάθιδρη, τάξη του εργάτη. Κάποιος πρέπει να κάνει τη πραγματική δουλειά αγαπητέ μου, και αυτός ο κάποιος τώρα είσαι εσύ!

Προσπάθησε να αυτοματοποιήσεις όσο περισσότερα πράγματα γίνεται. Υπάρχει πλήθος δωρεάν εργαλείων στο διαδίκτυο που μπορείς να χρησιμοποιήσεις.

Αυτή η «νέα» πραγματικότητα απαιτεί διαφορετικό τρόπο σκέψης και οργάνωσης χρόνου και προσπάθειας. Το delegation, που έμαθες τόσο καλά να κάνεις επί χρόνια, δεν πιάνει μπάζα όταν πρέπει να συγκεντρώσεις ένα-ένα τα email για να φτιάξεις μια λίστα. Ή όταν πρέπει να ξαναμάθεις από την αρχή να σχεδιάζεις διαδικασίες και συστήματα. Πρέπει, και γρήγορα, να ξαναθυμηθείς όσα έκανες όταν ξεκινούσες την καριέρα σου, τα ξενύχτια που περνούσες για να ικανοποιήσεις τις απαιτήσεις (ή τη βλακεία) του μανατζέρ σου. Κι επειδή δεν είναι εύκολο να γίνεις από καπετάνιος μούτσος, ιδού δύο συμπεράσματα-συμβουλές που θα ήθελα να μοιραστώ από τη δική μου, πρόσφατη και ανάλογη, εμπειρία.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι ένα καλό scoping, δηλαδή να αντιληφθείς ότι με τους ελάχιστους πόρους που έχεις στη διάθεσή σου (εσύ και ο συνιδρυτής σου) δεν γίνεται να τα κάνεις όλα. Άρα πρέπει να ορίσεις εκείνα που μπορείς να κάνεις και να τα ιεραρχήσεις, ξεκινώντας από τα ζωτικής σημασίας. Υπολόγισε ότι ο χρόνος που θα χρειαστείς είναι συνήθως διπλάσιος από αυτόν που νομίζεις.

Κι επειδή ο χρόνος εκτός από χρήμα είναι και σπάνιος, η δεύτερη συμβουλή μου είναι να προσπαθήσεις να αυτοματοποιήσεις όσα περισσότερα πράγματα γίνεται. Υπάρχει πλήθος δωρεάν εργαλείων στο διαδίκτυο που μπορείς να χρησιμοποιήσεις. Για παράδειγμα ρίξε μια ματιά στο MailChimp, με το οποίο μπορείς να φτάξεις όλο το email marketing, και το οποίο ολοκληρώνεται πολύ καλά με το Picnic CRM. Τα χρησιμοποιώ και τα δύο. Για να προγραμματίζω το εκδοτικό πρόγραμμα των κοινωνικών δικτύων της εταιρείας μου χρησιμοποιώ το Hootsuite και το Buffer. Για να βρίσκω και να συλλέγω περιεχόμενο έχω το Zeite (το Flipboard είναι επίσης καλό), το Pocket και το Publicate. Όλα αυτά μπορείς να χρησιμοποιείς μέχρις ενός σημείου δωρεάν, και είναι πάρα πολύ καλά. Αν θες να ξοδέψεις λίγα ακόμα χρήματα, τότε πάρε μια συνδρομή στο Hubspot, τη ναυαρχίδα του inbound marketing. Επέλεξε τα εργαλεία που αφορούν στους στόχους σου κι αφιέρωσε μια μέρα στο καθένα για να τα μάθεις. Η επένδυσή σου θα σε ανταμείψει, γιατί τα εργαλεία αυτά θα σου ελευθερώσουν χρόνο και θα αυξήσουν την παραγωγικότητά σου.

Καθώς πετυχαίνεις τους στόχους σου, η εταιρεία σου θα μεγαλώνει και θα προσλαμβάνεις ανθρώπους, θα χρειαστεί να κάνεις ολοένα και περισσότερη διευθυντική δουλειά. Αλλά μέχρι τότε έχεις (και έχω) πολύ δρόμο. Χρησιμοποίησε αυτό το δρόμο για να ξαναμάθεις και να ξαναζήσεις τη γλυκιά εμπειρία της πραγματικής παραγωγής. Μπορεί να σου κακοφανεί λίγο στην αρχή, αλλά -πίστεψέ με- αξίζει τον κόπο!

 

Ο Γιώργος Ζαρκαδάκης ζει στο Λονδίνο και είναι διευθυντής της Feline Quanta Communications.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top