«Πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι αντιμετώπισαν εμπόδια στα χρόνια που πέρασαν. Όμως το καλό δεν μπορεί ποτέ να “χαθεί” κι έτσι πολλοί σταδιοδρομούν στο εξωτερικό».

    Ο Βασίλης Μπαρτζώκας είναι το συνώνυμο του ανήσυχου ανθρώπου. Η εταιρεία του Design Ambassador είναι αυτό ακριβώς που δηλώνει ο τίτλος της: ένας πρεσβευτής του Design και της Αρχιτεκτονικής, άρα ένας δίαυλος δημιουργικής επικοινωνίας, μια γέφυρα για να συναντηθούν ιδέες, προτάσεις και σκέψεις.

    Τίποτα δεν είναι τόσο δεδομένο όσο φαίνεται. Η 8η διοργάνωση ΕΣΩ (4/2 στο Αμφιθέατρο της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση) είναι η επιτομή της εξωστρέφειας σε μια χώρα που έμαθε τα τελευταία χρόνια να ενδοσκοπεί άνευ αποτελέσματος.

    Και μόνο το γεγονός ότι η ημερίδα έφτασε αισίως στον όγδοο χρόνο της φτάνει για να αποκτήσει τον χαρακτήρα του θεσμού. Τω όντι, είναι μια μέγιστη ευκαιρία προβολής του σχεδιασμού και των τεχνών στην Ελλάδα, από το περιοδικό archisearch.gr και τον Βασίλη Μπαρτζώκα σε συνεργασία με τον Δημήτρη Φακίνο και την Graphopress απο το περιοδικό +DESIGN.

    Όπως κάθε χρόνο, οι άνθρωποι της αρχιτεκτονικής, του interior και του graphic design, του σχεδιασμού και των δημιουργικών τεχνών κλείνουν το ραντεβού τους στο διαχρονικά αγαπημένο «σημείο» της ΕΣΩ. Ο Βασίλης Μπαρτζώκας μίλησε στο Andro για τα οφέλη αυτής της ημερίδας, αλλά και για την ανάγκη η χώρα μας να λειτουργήσει πλέον «επιθετικά» στηριζόμενη σε οικείες δυνάμεις.

    – Η 8η διοργάνωση ΕΣΩ πλησιάζει. Τι έχετε αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια; 

    Κοντεύουμε να κλείσουμε πια τη δεκαετία… οπότε έχουμε κάθε λόγο να λέμε πως το ΕΣΩ είναι ο κορυφαίος θεσμός προβολής του σχεδιασμού και των τεχνών στην Ελλάδα. Τι γίνεται, συνοπτικά, κάθε χρόνο στο ΕΣΩ; Στο  μεγάλο Αμφιθέατρο της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, δημιουργικοί άνθρωποι από το χώρο της αρχιτεκτονικής, του interior, του graphic και του fashion design, επιχειρηματίες του real estate αλλά και άλλοι καινοτόμοι οραματιστές «συνομιλούν» για τη σημασία του σχεδιασμού στον πολιτισμό, τη φιλοσοφία της καθημερινότητας, την οικονομία εν τέλει την ίδια τη ζωή μας σε όλο το φάσμα της.

    – Εχει ενδιαφέρον ότι πολλοί από τους φετινούς ομιλητές έρχονται από το εξωτερικό.

    Ο τελευταίος ομιλητής του ΕΣΩ είναι παραδοσιακά φιλοξενούμενός μας από κάποια ξένη χώρα. Φέτος θα μας μεταφέρει τις γνώσεις του ένας από τους ανθρώπους που δούλεψαν για τα καινούργια γραφεία της Microsoft στο Δουβλίνο – την πόλη που ονομάζεται ευρωπαϊκή Silicon Valley – έκανε το brand design του Linkedin στο Σικάγο και σχεδίασε τον εντυπωσιακό Shanghai Tower! Πρόκειται για τον Tom Lindblom, από το γραφείο Gensler, με έδρα του το Λονδίνο. Μίλησε φέτος, στο πλαίσιο του 3ου συνεδρίου αρχιτεκτονικής και τουρισμού που διοργανώσαμε στη Ρόδο και πίστεψε πραγματικά στη δουλειά μας. Γι’ αυτό και θα βρίσκεται κοντά μας και στην Αθήνα, όπου θα μπορεί να μιλήσει για περισσότερα θέματα, σε ένα ευρύτερο κοινό.

    «Οσο αφορά την αρχιτεκτονική, πλέον ζούμε σε μία παγκοσμιοποιημένη αγορά. Μπορείς να ζεις οπουδήποτε και να εργάζεσαι αλλού».

    – Θα υπάρχουν, όμως, και Έλληνες δημιουργοί.

    Ανάμεσα στους ομιλητές μας φέτος θα βρίσκονται και πολλοί Έλληνες αρχιτέκτονες και designers που διαπρέπουν με τα δικά τους γραφεία στο εξωτερικό, όπως ο Ηλίας Παπαγεωργίου ιδρυτής των So- Il από τη Νέα Υόρκη και o Κώστας Πουλόπουλος του γραφείου Square One από την Κοπεγχάγη και ο Designer Θάνος Ζακόπουλος από το Μιλάνο .

    – Έχουν ειπωθεί πολλά για το περιβόητο brain drain στα χρόνια της κρίσης. Εσείς τι γνώμη έχετε;

    Πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι αντιμετώπισαν εμπόδια στα χρόνια που πέρασαν. Όμως το καλό δεν μπορεί ποτέ να “χαθεί” κι έτσι πολλοί σταδιοδρομούν στο εξωτερικό. Κατά μία έννοια όλο αυτό είναι στην μέρος της ελληνικής κουλτούρας και ιστορίας. Αυτή η διαδικασία– όσο δύσκολη και αν είναι – συμβάλλει στον κοσμοπολιτισμό που μας διακρίνει. Επιπλέον, όσο τουλάχιστον αφορά την αρχιτεκτονική, πλέον ζούμε σε μία παγκοσμιοποιημένη αγορά. Μπορείς να ζεις οπουδήποτε και να εργάζεσαι αλλού. Μάλιστα δεν είναι λίγα τα γραφεία με τα οποία συνεργαζόμαστε στην Design Ambassador, τα οποία έχουν έδρα στην Ελλάδα αλλά και στο Λονδίνο, και αναλαμβάνουν έργα σε όλο τον κόσμο!  

    Η Νατάσα Λιανού και ο Ερμής Χαλβατζής του γραφείου LC Architects με έδρα το Λονδίνο θα προσφέρουν στην ημερίδα τη δική τους δημιουργική πινελιά (LC ARCHITECTS – THE ORBIT).

    Κι εσείς, άλλωστε, μοιράζετε κι εσείς το χρόνο σας μεταξύ Αθήνας και Βερολίνου;

    Από το 2009 μέχρι το 2012 στην Ελλάδα, βρέθηκα να κάνω crisis management μέσα στο απόλυτο σκοτάδι όπως και πολλοί άλλοι. Τότε αποφάσισα ότι δεν έχει πια νόημα ούτε να παραπονιέμαι, ούτε να δυστυχώ και είπα στην τότε σύζυγό μου ότι είναι καλή ιδέα να φύγουμε  για το Βερολίνο. Με έκπληξη με ρώτησε τι θα κάνουμε εκεί… Μου λέει, «κάτι πρέπει να κάνεις εκεί… δεν μιλάς την γλώσσα, ούτε έχουμε κανένα γνωστό»… Με ρώτησε μάλιστα χαριτολογώντας, αν θα γίνω ταξιτζής. Ήθελα τόσο πολύ να φύγω από τη χώρα που δε θα με πείραζε καθόλου να γίνω και ταξιτζής. Εν τέλει … ασχολήθηκα με τα startups και εμβάθυνα στις δραστηριότητες της εταιρείας μου, Design Ambassador.

    «Η εταιρεία Design Ambassador ασχολείται με την επικοινωνία, τις δημόσιες σχέσεις, τα events και το consulting, με επίκεντρο την Αρχιτεκτονική και το Design».

    – Ποιες είναι τελικά οι εντυπώσεις σας από τη ζωή στο Βερολίνο;

    Το Βερολίνο είναι μία πολύ όμορφη πόλη, με σημαντική δημιουργική σκηνή στην οποία βρήκα το καταφύγιό μου κατά την διάρκεια της μεγάλης κρίσης στην Ελλάδα. Η επιλογή να πάω εκεί ήταν σχεδόν ενστικτώδης, δεδομένου του ότι η πρώην σύζυγός μου είχε μεγαλώσει στην Γερμανία και τα παιδιά μας μεγάλωναν δίγλωσσα. Εκεί βρήκα την ηρεμία που έψαχνα ώστε να ανασυγκροτηθώ και να συνειδητοποιήσω το τί θέλω να κάνω. Θυμάμαι που τότε σκεφτόμουν, πώς θα κατορθώσω να ζω κάνοντας αυτό που αγαπώ και ξέρω; Κάποια στιγμή σκέφτηκα και να τα παρατήσω…Δεν μπορούσα να γνωρίζω πόσο κοντά ή μακριά ήμουν από τον στόχο μου. Στο Βερολίνο συνειδητοποίησα πως πρέπει να δώσω μία φόρμα στην ταυτότητά μου. Να πω την ιστορία που θα περιέγραφε όλα αυτά που κάνω, ή θέλω να κάνω κάτω από μια ομπρέλα… Ήταν σοκαριστικό. Ήταν η γέννηση της Design Ambassador.

    Ένας εκ των ομιλητών θα είναι ο Ερμής Αδαμαντίδης από το λονδρέζικο γραφείο Not A Number Architects (BULGARI PAVILION-NOTANUMBER ARCHITECTS).

    – Τι προσφέρει σήμερα η Design Ambassador;

    Η εταιρεία Design Ambassador ασχολείται με την επικοινωνία, τις δημόσιες σχέσεις, τα events και το consulting, με επίκεντρο την Αρχιτεκτονική και το Design. Ανακαλύπτουμε νέα ταλέντα προσπαθώντας να γεφυρώσουμε το χάσμα μεταξύ δημιουργών και εταιριών.  Βοηθάμε τις εταιρείες στην εύρεση των κατάλληλων δημιουργών βάσει του brief, των αναγκών και του budget και εξοικονομεί έτσι χρόνο, χρήμα και ενέργεια από όλα τα μέρη. Παράλληλα αναλαμβάνουμε το art direction, το branding, το image making και τη δημιουργία ολοκληρωμένης επικοινωνίας με έμφαση στον χώρο της Αρχιτεκτονικής και του Design.

     »Επιμελούμαστε συνέδρια,  δράσεις, εκθέσεις και διαγωνισμούς αλλά και παρέχουμε ουσιαστική υποστήριξη σε επίπεδο lobbying και ολοκληρωμένες υπηρεσίες new business development, επικοινωνίας, δημοσίων σχέσεων και διαφήμισης εστιάζοντας σε ένα πολύ συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς όπου και ειδικευόμαστε, αυτό της Αρχιτεκτονικής και του Design. Πελάτες μας σημαντικές εταιρείες του χώρου οι οποίες έχουν στόχευση στην αγορά των αρχιτεκτόνων και θέλουν να δημιουργήσουν ένα λεξιλόγιο επικοινωνίας που να είναι σχετικό εκεί που απευθύνονται. Επίσης υποστηρίζουμε συμβουλευτικά, μερικά από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά γραφεία της χώρας σε όλο το φάσμα της επικοινωνίας, της στρατηγικής και της δημιουργίας περιεχομένου αγγίζοντας ακόμα και θέματα ανθρώπινου δυναμικού και λειτουργίας.

    – Μετά το ΕΣΩ, περιμένουμε και το The Architect Show. Τι θα δούμε εκεί;

    Στο The Architect Show ο κόσμος των υλικών συνδέεται με τον αυτόν της δημιουργίας και του design μέσα από μια μοναδική εμπειρία. Ελληνικές και Διεθνείς Εταιρείες – παραγωγοί αρχιτεκτονικών, δομικών υλικών και διακόσμησης θα συναντήσουν τα κορυφαία αρχιτεκτονικά γραφεία σε ένα διήμερο ατμοσφαιρικό event σ’ ένα περιβάλλον με τη δημιουργική επιμέλεια της αρχιτέκτονος Ελένης Μπρασινίκα για την Design Ambassador και το Archisearch. Ένα πολύ δυνατό πρόγραμμα δράσεων με διεθνείς ομιλητές από τον χώρο του Design και της Αρχιτεκτονικής θα πλαισιώσει την διοργάνωση. Είναι κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα.

     »Για να πάρετε μία εικόνα, μεταξύ άλλων, ένα από τα περίπτερα θα περιλαμβάνει ακόμα και food and Beverage trends, με έμφαση στην υψηλή γαστρονομία, τα μοριακά κοκτέιλς, τη γευσιγνωσία κρασιού και το food pairing. Στο Architect Show η εμπειρία συνδέει όλους τους τομείς της καλής ζωής.

    Τελευταίος ομιλητής θα είναι ο διεθνής καλεσμένος της 8ης ΕΣΩ, ο Τοm Lindblom των Λονδρέζων Gensler Architects (INSTAGRAM NEW OFFICES – GENSLER ARCHITECTS).

    – Οι δράσεις σας φανερώνουν μία έμφαση στην αξία της αρχιτεκτονικής για τον τουρισμό.

    Πιστεύω ότι σκοπός της ανάπτυξης στην Ελλάδα είναι η αειφορία. Πολλοί όμως την επικαλούνται και λίγοι την αντιλαμβάνονται με τον ίδιο τρόπο. Τι είναι για μένα η αειφορία; Πρόκειται για μία τροχιά επικαιροποίησης του πολιτισμού μας. Προστατεύουμε και αναδεικνύουμε ό, τι καλό και διαχρονικό έχουμε. Ανακαλύπτουμε νέες γλώσσες έκφρασης της νέας δημιουργικότητας. Συνδυάζουμε τρόπους. Το αποτέλεσμα είναι προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις των καιρών. Μας χρειάζεται ένας τουριστικός πολιτισμός που κάνει περήφανους τους ντόπιους., ενισχύει την αίσθηση ταυτότητας που όλοι έχουμε, αν και συγκεχυμένοι ορισμένες φορές, αποφέρει οικονομικά τα μέγιστα, δημιουργεί δεσμούς αγάπης του τόπου και των ανθρώπων του με τους επισκέπτες. Σήμερα η αρχιτεκτονική αποτελεί εργαλείο για τη διαμόρφωση της εικόνα ενός τόπου (place branding), με απώτερο στόχο να τον καταστήσει τουριστικό πόλο έλξης. Δεκάδες παραδείγματα σε ευρωπαϊκές πόλεις αποδεικνύουν ότι η αρχιτεκτονική καθεαυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως «προϊόν» για τουριστική κατανάλωση.

    Ο πρώτος ομιλητής στην ΕΣΩ φτάνει από την Κοπεγχάγη, ο Κώστας Πουλόπουλος, ο οποίος πριν ιδρύσει το γραφείο του, SQ-1 (HANGING+CITY – SQUAREONE).

    – Ο ρόλος του τουρισμού πόσο σημαντικός μπορεί να γίνει;  

    Ο ρόλος του τουρισμού, της πιο «βαριάς βιομηχανίας» της χώρας, ήταν και είναι κρίσιμος αρωγός της αρχιτεκτονικής παραγωγής με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το πρόγραμμα ΞΕΝΙΑ και τις τουριστικές υποδομές του ΕΟΤ που συνέβαλαν στη διαμόρφωση της τουριστικής εικόνας. Ελπίζουμε, λοιπόν, και στην Ελλάδα, με τα παραδείγματα του Μουσείου της Ακρόπολης και του Κέντρου Σταύρος Νιάρχος, να συνειδητοποιήσουν οι φορείς την αρωγή της αρχιτεκτονικής στην οικονομία της χώρας και να υπάρξει στο μέλλον ανάλογη πολιτική πρωτοβουλία.

    – Design, τεχνολογία και τοπικό χρώμα αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία;

    Φανταστείτε την αγαπημένη σας ταινία. Βάλτε τη να παίζει στο μυαλό σας, αλλά έξω από το σκηνικό της, προβεβλημένη σε ένα λευκό πανί ή απλώς, εκτός τόπου. Νομίζω πως αμέσως, όλοι καταλαβαίνουμε ότι η δημιουργία ατμόσφαιρας, με πρωταρχικά της υλικά την αρχιτεκτονική και το interior design είναι σήμερα ό, τι σημαντικότερο. Πρόσφατα μάλιστα, ο Ian Schrager «έκοψε» τις υπηρεσίες για να προσφέρει σε κάπως πιο προσιτή τιμή πολυτελείς, lifestyle χώρους και υψηλή τεχνολογία σε ένα ξενοδοχείο. Όσον αφορά στο concept, οι επιλογές είναι αμέτρητες. Οπότε το branding υπαγορεύει το ύφος και έπειτα ο αρχιτέκτονας «σκηνοθετεί» τη μαγεία. Ένα σύνολο επαγγελματιών συνεργάζονται γι’ αυτό – δεν έχει νόημα πια οι διαφορετικές ειδικότητες να εργάζονται αποκομμένα.  

     

    Διαβάστε ακόμα: Το ελληνικό design ανέβηκε στον… Όλυμπο: Οι 12 Θεοί όπως δεν τους έχετε ξαναδεί.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top