Έξι τρόποι για να περιοριστεί η γκρίνια στο χώρο εργασίας

Πώς μπορεί η κακή διάθεση και η αρνητική ενέργεια να μετατραπούν σε κάτι δημιουργικό; Υπάρχει τρόπος, αρκεί να το θέλουμε.

 

Τίποτα δεν μας ενώνει περισσότερο από την κοινή αντιπάθεια. (jaysbrickblog.com).

Ο κλασικός τύπος του γραφείου: ο μόνιμα παραπονούμενος. Εκείνος που έχει μετατρέψει τη ζωή του σε τσαγκαροδευτέρα όποια ημέρα και να λέει το ημερολόγιο. Πού ό,τι και να του συμβεί (ειδικά αν είναι καλό) θα το αντιμετωπίσει με τη γνωστή δυσθυμία του ανθρώπου που δεν βολεύεται με τίποτα και όλα του φταίνε.

Το θέμα με την κακή διάθεση και τα παράπονα είναι ότι έχουν καλή αγωγιμότητα με τα… μαύρα σύννεφα πάνω από τα κεφάλια όλων. Όσο και να θέλεις να αποτρέψεις την άσχημη αύρα τους, έρχεται και κολλάει πάνω σου σαν ρετσίνι. Κάπως έτσι χαλάει το κλίμα, γίνεται μπάχαλο η ψυχοσύνθεσή σου και η δουλειά πάει στράφι.

Πώς θα ήταν, άραγε, έστω για ένα μήνα να μην υπήρχε ούτε ένα παράπονο στον εργασιακό χώρο; Όχι ότι θα λύνονταν διά μαγείας τα καθημερινά προβλήματα, η τύρβη έχει την ικανότητα να προκαλεί προστριβές, αλλά να λύνονταν με πνεύμα σύμπνοιας και με διάθεση να δει κανείς τη θετική πλευρά των πραγμάτων κι όχι την αρνητική.

Είμαστε άνθρωποι, άρα κουβαλάμε μέσα μας ένα μικροκλίμα παραπόνων και αρνητικών σχολίων. Μια συζήτηση που βαίνει καλώς, εύκολα μπορεί να εξελιχθεί σε μάχη χαρακωμάτων. Για ασήμαντη αφορμή, τις περισσότερες φορές. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από τις λέξεις: τίποτα δεν μας ενώνει περισσότερο από την κοινή αντιπάθεια. Πολλές φορές, η επικοινωνία που οικοδομεί αυτό το αρνητικό συναίσθημα είναι εύκολη. Αυτό αναφέρει ο συγγραφέας του βιβλίου Three Simple Steps, Τρέβορ Μπλέικ.

Η τάση για παράπονα σε δημόσιους χώρους μοιάζει με το παθητικό κάπνισμα.

Πρόσφατα στις ΗΠΑ «έτρεξε» ένα πρόγραμμα που έφερε το όνομα: «Complaint Restraint project. Σαν να λέμε ένα κοινωνικό πείραμα για το πώς μπορεί να μπει «κόφτης» στα παράπονα που κάνουμε καθημερινά. Θα μπορούσαν, ακόμη και οι πλέον δύσκαμπτοι, να αντέξουν ένα μήνα δίχως να βγει από το στόμα τους κακή κουβέντα;

Ένα είναι το σίγουρο: όταν διαμαρτυρόμαστε, ο εγκέφαλός μας εκκρίνει μια σειρά από στρεσογόνες ορμόνες που πλήττουν καίρια εκείνες τις συνάψεις που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος για να επιλύσει προβλήματα και να θέσει σε εφαρμογή διάφορες γνωσιακές λειτουργίες. Αυτό σημαίνει πως το πρώτο «θύμα» του εκνευρισμού μας είμαστε εμείς οι ίδιοι.

Ο συγγραφέας του βιβλίο «The No Complaining Rule», Τζον Γκόρντον, σημειώνει με χαρακτηριστικό τρόπο πως αυτή η τάση για παράπονα σε δημόσιους χώρους μοιάζει με το παθητικό κάπνισμα. Δεν βλάπτεται μόνο εκείνος που καπνίζει, αλλά και όλοι οι υπόλοιποι που εισπνέουν δίχως να το θέλουν τον καπνό του. Το ίδιο συμβαίνει και με την κακή διάθεση. Γίνεται σαν κύμα που παρασέρνει τους πάντες. Ή σαν καπνός που τους πνίγει.

Υπάρχει, άραγε, τρόπος να ξεφύγει κανείς από αυτή τη στενωπό; Οι ειδικοί των εργασιακών σχέσεων λένε πως «ναι» υπάρχει τρόπος. Αρκεί ο ενδιαφερόμενος να μπει στη διαδικασία να σκεφτεί έξι βασικούς νόμους της παραπονιάρικης φύσης του.

Αξίζει να θέλεις να μετατρέψεις το παράπονο σε άμεση λύση.

Πρώτα και κύρια να μπορέσει να δώσει έναν ορισμό στο παράπονό του, να το κάνει απτό και συγκεκριμένο. Δεύτερον να ελέγξει πόσες φορές μέσα στην ημέρα και για ποιους λόγους φτάνει στο σημείο ζέσεως. Τρίτο, να αποφεύγει τα άτομα που τείνουν να αναλύουν τα πάντα υπό το κράτος της αγανάκτησης που οδηγεί σε μια αλυσίδα παραπόνων. Το τέταρτο έχει να κάνει με τη θετική προδιάθεση. Να θέλεις, δηλαδή, να μετατρέψεις το παράπονο σε άμεση λύση. Αλλιώς, αυτό θα μετακινείται αενάως μέσα σου δίχως να βρίσκει την πόρτα της εξόδου. Πέμπτο, φτάνει να πει κανείς μέσα του το απλό «ναι, αλλά…».

Που σημαίνει: μπορεί κάποια πράγματα να έχουν αρνητικό πρόσημο και να αφήνουν το ποτήρι μισοάδειο, ναι αλλά… σε εκείνο το σημείο καλό είναι να προσθέσουμε μια θετική σκέψη έτσι ώστε να αναστρέψουμε το άσχημο κλίμα. Εκτο, να μην βλέπουμε τα πάντα υπό τη σκιά της υποχρέωσης, ήτοι του βάρους, αλλά της πρόθεσης που έχει θετική χροιά. Όχι «πρέπει», αλλά «σκοπεύω» ή «θέλω να…».

Δεν χρειάζεται να παίζει κανείς με τις λέξεις, ούτε τα παραπάνω είναι ένα απλό παιχνίδισμα για να περνάει η ώρα. Αν ήταν έτσι, τότε η ώρα στη δουλειά δεν περάσει με τίποτα ευχάριστα. Αν θέλουμε να έχουμε μια παραγωγική ημέρα (και πολλές ημέρες, μάλιστα), καλό είναι να ξεκινήσουμε άμεσα.

 

Διαβάστε ακόμα: Eπτά βήματα για να βγάλεις περισσότερα χρήματα.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Προσηλωμένη στη φιλοσοφία της προσωπικής γυμναστικής, η Ιωάννα Λαουμτζή εφαρμόζει το exclusive training. Πρόκειται για «one on one tailor made» προγράμματα, φτιαγμένα πάνω στα μέτρα και στις πραγματικές ανάγκες κάθε ανθρώπου ξεχωριστά.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Έπειτα από πέντε χρόνια απουσίας από τη χώρα μας, η ιαπωνική εταιρεία επιστρέφει υπό νέα διεύθυνση φέρνοντας την πλήρη ευρωπαϊκή γκάμα της Mazda στην Ελλάδα. Γράφει ο Βασίλης Χαρίτος.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Πότε συνέλαβε το όραμα που τον κατευθύνει; Τι τον ενέπνευσε να συνεχίσει παρά τις δυσκολίες; Τι σημαίνει επιτυχία για εκείνον; Ο δημιουργός των εκδόσεων Ψυχογιός, που φέτος κλείνουν 40 χρόνια «ζωής», απαντάει στο Andro.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο ιδρυτής και εμπνευστής του Club Utile Dulci, Ανδρέας Γιαννόπουλος μας μίλησε για την ιδέα του που θυμίζει κάτι και από σύγχρονους Δειπνοσοφιστές. Στην επόμενη συνάντηση βασικοί ομιλητές θα είναι ο πρώην υπουργός Ανδρέας Λοβέρδος, ο πρόεδρος της Vodafone Ελλάδας Χάρης Μπρουμίδης και ο πολιτικός επιστήμων Λευτέρης Κουσούλης.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro