img_0116

«Η ειλικρίνεια είναι σημαντικό στοιχείο της ομάδας. Αν δεν παραδέχεται ανοικτά κάποιος τα λάθη του το μόνο που καταφέρνει είναι η μείωση της αξιοπιστίας του».

Ποιο είναι το πρώτο που κάνετε σε μια κρίση;
Η κρίση είναι συνήθως μία βίαιη διαδικασία επαναξιολόγησης της στρατηγικής, των δομών, των προϊοντικών γραμμών, των πόρων κλπ. της εταιρίας. Συμβαίνει συνήθως σε μεγάλη κλίμακα και λόγω και της πίεσης του χρόνου αυξάνεται το ρίσκο της αποτυχίας.
Σε κανονικές συνθήκες αυτή η διαδικασία θα πρέπει να γίνεται συνεχώς έτσι ώστε ο οργανισμός να βρίσκεται σε εγρήγορση και να εκμεταλλεύεται κάθε πιθανή ευκαιρία αλλά και να αντιμετωπίζει επιτυχώς και σε σωστό χρόνο κάθε δυνατή πρόκληση.
Συνεπώς όταν φτάσει η μέρα που θα υπάρχει μία κρίση θα πρέπει να είναι “business as usual” και όπως αντιλαμβάνεστε τα «μανίκια» είναι συνεχώς σηκωμένα και δεν κατεβαίνουν ποτέ!

Καταφέρνετε να είστε φίλος με τους υπαλλήλους της επιχείρησής σας, και με ποιό τρόπο;
Δεν νομίζω ότι το ζητούμενο μιας ομάδας είναι τα μέλη της να είναι φίλοι μεταξύ τους. Χρειάζεται όμως πολλά από τα χαρακτηριστικά της φιλίας. Καθαρές σχέσεις χωρίς δεύτερες/κρυμμένες ατζέντες, κοινό στόχο, ευθυγράμμιση, ευθύτητα, ειλικρίνεια, επικοινωνία και πληροφόρηση. Προφανώς όταν όλα αυτά τα συστατικά συνυπάρχουν, οι ομάδες δένονται ευκολότερα μεταξύ τους αλλά αυτό αποτελεί και ένα από τα συστατικά της επιτυχίας.

Ταυτίζεστε με το αντικείμενό σας στο σημείο που νιώθετε δική σας την επιχείρηση ή κρατάτε τις αποστάσεις;
Στην παιδική μου ηλικία ο πατέρας μου δούλευε σε μία βιομηχανία στην θέση του διευθυντή παραγωγής. Περνούσε τόσο χρόνο εκεί και τον βλέπαμε να είναι τόσο ταυτισμένος με την δουλειά του που όταν δεχόμασταν την ερώτηση «που είναι ο μπαμπάς σου;» απαντούσαμε «στο εργοστάσιό μας». Δεν νομίζω ότι μπορεί να λειτουργήσει οτιδήποτε διαφορετικό.

«Οι λάθος αποφάσεις είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας ανάπτυξης ενός στελέχους. Πρέπει να παίρνουμε ρίσκα και μοιραία θα γίνουν και λάθη».

Εκτός από το όραμά σας, μοιράζεστε και οικονομικά στοιχεία με τους συνεργάτες σας;
Οι συνεργάτες πρέπει να έχουν όσα στοιχεία χρειάζονται. Τα οικονομικά στοιχεία είναι βασικός πυλώνας πληροφόρησης και θεμελιώδης λίθος λήψης σωστών αποφάσεων. Στην πραγματικότητα όμως θα έλεγα ότι οι συνεργάτες μου μοιράζονται τα οικονομικά στοιχεία μαζί μου αφού αυτοί αποτελούν το μηχανισμό δημιουργίας και παρακολούθησής τους.

Με ποιο τρόπο ενθαρρύνετε τους συνεργάτες σας να παίρνουν δύσκολες αποφάσεις; Είστε διατεθειμένος να τους αφήσετε να κάνουν λάθος;
Οι λάθος αποφάσεις είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας ανάπτυξης ενός στελέχους. Επίσης η λήψη ρίσκου είναι βασικό κομμάτι τους επιχειρείν οπότε δεν έχουμε και πολλές επιλογές. Πρέπει να παίρνουμε ρίσκα και μοιραία θα γίνουν και λάθη.
Η εμπειρία και η ικανότητα της ιεραρχικής κλίμακας (σε όποιο επίπεδο και αν αναφερόμαστε) μπορεί να αξιολογήσει καλύτερα αυτό το ρίσκο ώστε να μετριάσει την πιθανότητα να γίνει ένα πολύ μεγάλο λάθος. Η ενθάρρυνση του λάθους από την άλλη μεριά δεν πρέπει να συνοδεύεται από μεθόδους τιμωρίας σε περίπτωση αποτυχίας γιατί απλά την επόμενη φορά όλοι θα ακολουθήσουν τον πιο ασφαλή δρόμο.

pan_0463_1

«Νιώθω ισορροπημένος στην προσωπική μου ζωή και αυτή η ισορροπία με κάνει να ξεκινάω την μέρα μου με χαμόγελο και ανυπομονησία».

Πως καταφέρνετε να απεμπλακείτε από το micromanagement καθημερινών λεπτομερειών; Από τα «δέντρα» που σας αποσπούν από το «δάσος»;
Όσο πιο μεγάλη είναι η οπτική γωνία ενός manager τόσο πιο εύκολο είναι να βλέπει το «δάσος». Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι αυτό είναι πάντα δυνατό. Υπάρχουν πολλές φορές που «μπερδεύομαι» στα πόδια των συναδέλφων μου για μικρά ζητήματα ενώ δεν θα έπρεπε. Βλέπετε η δράση είναι πάντα γλυκιά…

Πόσο συχνά και με τί αφορμές λέτε «δεν ξέρω» και «συγγνώμη»;
Η ειλικρίνεια είναι σημαντικό στοιχείο της ομάδας. Αν δεν παραδέχεται ανοικτά κάποιος τα λάθη του το μόνο που καταφέρνει είναι η μείωση της αξιοπιστίας του. Προσωπικά το κάνω όποτε υπάρχει ευκαιρία και προσπαθώ να είναι το ίδιο κοινό για να είναι ξεκάθαρο σε όλους. Άλλωστε το μόνο που μπορείς να πάθεις λέγοντας «δεν ξέρω» είναι να μάθεις και λέγοντας «συγνώμη» να δικαιώσεις κάποιον. Και τα δύο τα βλέπω πολύ θετικά…

Καταφέρνετε να διατηρήσετε το χιούμορ σας και πως;
Το χιούμορ για μένα είναι απαραίτητο συστατικό της καθημερινότητας. Δεν μπορώ να φανταστώ να περνάω τόσο πολύ χρόνο όσο περνάμε στον εργασιακό περιβάλλον χωρίς χαμόγελο. Πολλές φορές λειτουργεί και σαν «βαλβίδα εκτόνωσης» αφού όταν όλοι είναι πιεσμένοι ένα αστείο επαναπροσδιορίζει τις δυναμικές της ομάδας η οποία κάνει restart.

Νιώθετε πετυχημένος στην προσωπική σας ζωή;
Νιώθω ισορροπημένος και αυτή η ισορροπία με κάνει να ξεκινάω την μέρα μου με χαμόγελο και ανυπομονησία.

Ποιος μάνατζερ (μπορεί να ειναι προπονητής, στρατηγός, πολιτικός, επιχειρηματίας…) αποτελεί πρότυπο για εσάς;
Δεν συνηθίζω να έχω πρότυπα. Τα πρότυπα αποκαθηλώνονται εύκολα και ο θόρυβος της πτώσης είναι ηχηρός. Πάντα με προβλημάτιζε ο Μέγας Αλέξανδρος για το πως κατάφερε να κινητοποιήσει τόσο μεγάλο πληθυσμό (στρατό) για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα και σε τόση μεγάλη απόσταση.

Πείτε μας μια δουλειά που δεν θα έπρεπε να κάνετε στην επιχείρηση που διοικείτε και όμως την κάνετε.
Δεν υπάρχουν δουλειές οι οποίες αποτελούν σπατάλη. Οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι οπότε τίποτε δεν περισσεύει. Ορισμένες βέβαια «γραφειοκρατικές» εργασίες που σε πολλούς φαίνονται σαν σπατάλη αποτελούν απαραίτητο συστατικό για πολύ μεγάλους οργανισμούς όπως ο δικός μας.

«Κάποιος παλιός μου διευθυντής από το εξωτερικό, με αφορμή το ότι δεν μπορεί να υπάρχουν προσδιορισμένοι κανόνες για όλα, μου είχε πει “αν νιώθεις ότι είναι σωστό κάντο”»

Πότε πρέπει ένας μάνατζερ να συγκρούεται με τους μετόχους της επιχείρησης του;
Οι μέτοχοι σε κάποιες περιπτώσεις έχουν βραχυπρόθεσμους στόχους και αυτός πολλές φορές είναι ένας λόγος σύγκρουσης η οποία δεν έχει απαραίτητα αρνητική χροιά.

Ποια είναι η ηθική σας πυξίδα, οι απαράβατοι κανόνες που τηρείτε στο επιχειρείν;
Κάποιος παλιός μου διευθυντής από το εξωτερικό με αφορμή το ότι δεν μπορεί να υπάρχουν προσδιορισμένοι κανόνες για όλα, μου είχε πει «αν νιώθεις ότι είναι σωστό κάντο». Με χαροποιεί ιδιαίτερα όμως και το γεγονός ότι οι προσωπικές μου ηθικές αξίες ταιριάζουν απόλυτα με της εταιρίας μου και έτσι αυτό κάνει πολύ πιο εύκολη την καθημερινότητα.

Βγαίνετε κοινωνικά με τους υφισταμένους σας;
Όχι σε τακτική βάση αλλά υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που προγραμματίζουμε κάποια έξοδο είτε για να γιορτάσουμε κάποια επιτυχία ή για να χαιρετίσουμε κάποιον συνάδελφο που αποχωρεί για άλλο τμήμα ή το εξωτερικό.

Πώς λειτουργείτε όταν πρέπει να απολύσετε κάποιον;
Έχουμε αρκετά παραδείγματα εργαζομένων με χαμηλή παραγωγικότητα, που με τη σωστή ανατροφοδότηση, υποστήριξη και παρακολούθηση κατάφεραν να ξεπεράσουν τα εμπόδια και να έχουν την απαιτούμενη απόδοση. Αν η διαδικασία δεν λειτουργήσει βέβαια και χρειαστεί να διακοπεί μία συνεργασία, δεν είναι ευχάριστο για κανέναν από τους εμπλεκόμενους, όμως και τα δύο μέρη γνωρίζουν ότι έγινε το καλύτερο δυνατό.
Σε περίπτωση αναδιοργάνωσης επειδή αυτές είναι διαδικασίες έχουν ένα περιθώριο χρόνου φροντίζουμε να βρίσκουμε τις κατάλληλες ευκαιρίες σε άλλα τμήματα έτσι ώστε να μην φτάσουμε σε αδιέξοδο.

Έχετε εργαστεί στο εξωτερικό; Πόσο δύσκολο είναι για έναν Έλληνα να γίνει διεθνές στέλεχος;
Έχω εργαστεί στο ξεκίνημα της καριέρας μου αλλά και στην παρούσα φάση έχω αρκετά στενή συνεργασία τόσο με τα κεντρικά μας όσο και με τις χώρες που αποτελούν την Ζώνη Ευρώπης. Δεν είμαι σίγουρος ότι είναι θέμα εθνικότητος η επιτυχία. Σίγουρα όμως οι Έλληνες είναι αρκετά ευέλικτοι και έχουν επιχειρηματικό πνεύμα για να επιτύχουν εκτός Ελλάδος. Άλλωστε έχουμε αρκετούς συναδέλφους που το έχουν πετύχει ήδη.

Τι είναι το τελευταίο που κάνετε φεύγοντας από το γραφείο;
Σβήνω τα φώτα γιατί δεν μου αρέσει ούτε η σπατάλη αλλά και γιατί είμαι ευαισθητοποιημένος για το περιβάλλον όπως όλοι μας άλλωστε οφείλουμε.

Γιατί δεν γίνατε επιχειρηματίας;
Ποιος είπε ότι δεν έγινα; Κάθε πρωί ξυπνάω για να πάω στην «εταιρία μου»…

 

Διαβάστε ακόμα: Ο Γιώργος Σκούρας αποκαλύπτει το νόημα της επιτυχίας

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top