Κίνδυνοι και ευκαιρίες από την (εγκληματική;) αμέλεια online

Ο Τάσος Παγκάκης υποστηρίζει ότι ισχύει απολύτως η προειδοποίηση να μην ανεβάζουμε άκριτα φωτογραφίες των παιδιών μας στα social media. Και εξηγεί πως 99 μέρες αποτοξίνωσης από το Facebook τον βοήθησαν να δει τα πράγματα αλλιώς.

 
cybercrime-lego

«Μη δίνετε προσωπικά στοιχεία και πληροφορίες σε ανθρώπους που γνωρίσατε μέσα στο Διαδίκτυο. Μην αποδέχεστε εύκολα αιτήματα φιλίας από αγνώστους. Μιλήστε στα παιδιά για τους κινδύνους σε προσκλήσεις και συναντήσεις ψηφιακών φίλων».

Πρέπει όλοι να συγχαρούμε και να ευχαριστήσουμε με την καρδιά μας τον κ. Μανώλη Σφακιανάκη, Υποστράτηγο και Διευθυντή Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας. Σε αντίθεση με το σύνηθες πρότυπο κρατικού λειτουργού, κάθε σχεδόν Σαββατοκύριακο, ο άνθρωπος αυτός με την ομάδα του επισκέπτεται περιοχές ανά την Ελλάδα και μιλά σε ανοιχτές εκδηλώσεις, σε γονείς παιδιών σχολικής ηλικίας για τους κινδύνους στο internet.

Αυτήν τη φορά ήταν στην περιοχή του Μαραθώνα και ενθουσίασε με τις πρακτικές συμβουλές του το κοινό. Αφενός εκθέτει ένα θέμα που πολλοί δεν γνωρίζουμε καλά, αφετέρου δίνει πρακτικά παραδείγματα (call me «μπούσουλα») πώς να συμπεριφερθούμε ψηφιακά και να «περπατήσουμε» αυτούς τους δρόμους με τα παιδιά. Διαβάστε γοργά μια από τις συνεντεύξεις του, έχει ενδιαφέρον.

Η ψηφιακή μας έκθεση και δραστηριότητα, νομίζω, δεν μπορεί να αποφευχθεί. Αλλά πρέπει να έχει κανόνες. Δεν είμαι τεχνοφοβικός, δεν είμαι ψηφιακά αναλφάβητος, αλλά έχω –όπως και πολλοί ακόμη– ανησυχίες για θέματα προσωπικών δεδομένων και περί της ασφαλούς χρήσης του internet και των αναγκαίων κανόνων (Προσοχή: εννοώ τους κανόνες που βάζει μόνος του ο χρήστης ως εκπαιδευμένος και λογικός άνθρωπος στην ψηφιακή του δραστηριότητα).

Αναρωτήθηκε ο κ. Σφακιανάκης γιατί, άραγε, τσεκάρουμε κάθε δευτερόλεπτο πού ακριβώς βρισκόμαστε. Πρέπει να μάθει όλος ο ντουνιάς ότι πήγες κομμωτήριο ή ότι έτρωγα για 3 ώρες σουβλάκια: Θέλουμε να ενημερώσουμε με ακρίβεια το σαλταδόρο μικροκλεφτάκο ότι πήγαμε πρώτα για καφέ, μετά για παϊδάκια και μετά για παγωτό, ώστε να υπολογίσει καλύτερα την ώρα και τη διάρκεια της κλοπής;

Πρέπει να ανεβάσουμε όλες τις φωτογραφίες των παιδιών μας, για να μας πούν οι fb friends «φτου σου, το μανάρι μου» και να «σας ζήσει», ώστε real-time να ενημερώνουμε τα δίκτυα παιδόφιλων και τις βάσεις δεδομένων τους; «Μη δίνετε προσωπικά στοιχεία και πληροφορίες σε ανθρώπους που γνωρίσατε μέσα στο Διαδίκτυο. Μην αποδέχεστε εύκολα αιτήματα φιλίας από αγνώστους. Μιλήστε στα παιδιά για τους κινδύνους σε προσκλήσεις και συναντήσεις ψηφιακών φίλων», συνηθίζει να λέει ο κ. Σφακιανάκης.

Γιατί τσεκάρουμε κάθε δευτερόλεπτο πού ακριβώς βρισκόμαστε στα σόσιαλ μήντια; Θέλουμε να ενημερώσουμε με ακρίβεια τον κλέφτη ότι λείπουμε πρώτα για καφέ, μετά για παϊδάκια και μετά για παγωτό;

Η Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια γέμισε σχετικές, θετικές πρωτοβουλίες, υλοποίησε ευρωπαϊκά προγράμματα ενημέρωσης, εγκατέστησε χρήσιμα νούμερα και κέντρα πληροφόρησης και πάρα πολλές ιδιωτικές εταιρείες (ΟΤΕ, Nintendo κ.λπ.) στήριξαν χρήσιμες ενημερωτικές δράσεις. Μόνο η Γραμμή Βοήθειας «ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 800 11 800 15» (ενημερώνει εφήβους και τις οικογένειές τους για τη χρήση των νέων τεχνολογιών) έλαβε περίπου 2.000 αιτήματα, εκ των οποίων το 37% αφορούσε σε υπερβολική χρήση του Διαδικτύου και το 15% σε bullying.

Σεμινάρια επίσης διοργάνωσε η Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ) του Νοσοκομείου Παίδων «Π&Α Κυριακού», πύκνωσαν οι ενημερωτικές επισκέψεις στα σχολεία και η Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος πραγματοποίησε 51 ημερίδες σε όλη την Ελλάδα (παρουσία 17.000 ατόμων και 40.000 μέσω live streaming).

Όλα αυτά μας μιλούν για τους νέους κινδύνους: τον εθισμό, τις διαταραχές προσωπικότητας, τα δίκτυα παράνομων και ανήθικων συμπεριφορών, τα φαινόμενα ψηφιακού bullying και νέους τύπους εκβιασμών. Επισκεφθείτε τον ιστότοπο της ΕΕ («Self-regulation for a Better Internet for Kids») και το πολύ λεπτομερές ελληνικό cyberkid με συμβουλές για τους γονείς! Δώστε λίγο χρόνο να διαβάσετε, γιατί ενδιαφέρει τους πάντες και όχι μόνον εκείνους που έχουν παιδιά!

Διαβάστε ακόμα: Γιατί είναι χρήσιμο πράγμα το πρωτόκολλο.

99-days-without-fb

Έχετε επίσης υπ’ όψιν σας ότι το παραδοσιακό έγκλημα μετακομίζει στο Διαδίκτυο. Διαβάζουμε για τη στρατολόγηση Ευρωπαίων νέων που κάνει το Islamic State, για τις μεθόδους στρατολόγησης φασιστικών οργανώσεων, για τα δίκτυα παιδοφιλίας, για τα περίεργα chats με δήθεν φλερτάκι… Ε, ας μάθουμε πότε κάνουμε report, πότε μπλοκάρουμε κάποιον χρήστη, πότε επικοινωνούμε με τις κατάλληλες υπηρεσίες.

Φανταστείτε πόσο ευρύ θέμα είναι που η παραβίαση προσωπικών δεδομένων αποτέλεσε τη συχνότερη (35%) καταγγελία μεταξύ των 3.435 που έλαβε η SafeLine το 2014 (η Η Ελληνική Aνοικτή Γραμμή για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο). Ιδιαίτερα ανησυχητικό, ωστόσο, είναι ότι η επόμενη κατηγορία καταγγελιών, με ποσοστό 20%, αφορά στο παράνομο περιεχόμενο και κυρίως ιστοσελίδες παιδικής πορνογραφίας.

Το ποσοστό αυτό, εκτός από υψηλό, είναι αυξημένο κατά 10 σχεδόν ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2013. Επίσης το 18% των αναφορών είχε σχέση με οικονομικές απάτες (εκείνα τα ωραία spam που λαμβάνετε και σας ανακοινώνουν κληρονομιές) και το 7% σε απειλές που έλαβαν χώρα στο Διαδίκτυο, ενώ εγκλήματα όπως ο ρατσισμός, η εξύβριση, η παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών και πνευματικής ιδιοκτησίας ακολουθούν με χαμηλότερα ποσοστά. Το 30% των αναφορών σχετιζόταν με παραβιάσεις και παράνομες δραστηριότητες σε κοινωνικά δίκτυα και κυρίως στο Facebook.

Τα θέματα ασφάλειας online ίσως να είναι και η καλύτερα πληρωμένη δουλειά στο μέλλον.

Πρέπει να σας πω ότι όλα άλλαξαν όταν πήρα μέρος στο πείραμα «99 ημέρες χωρίς Facebook». Εκτός από το ότι το καταχάρηκα ως προσωπικό επίτευγμα, εκτός από την αναγκαία προσωπική ψηφιακή αποτοξίνωση, εκτός από το ότι επανέκτησα την (αδιάσπαστη από τα notifications) προσοχή μου και μίλησα περισσότερο με τους πραγματικούς φίλους, έμαθα, διαβάζοντας το forum αυτής της κοινότητας, χιλιάδες αρνητικές περιπτώσεις / μαρτυρίες / εμπειρίες χρηστών από την πλατφόρμα και τον τρόπο χρήσης (που παραπέμπουν στη γενικευμένη χρήση ψηφιακών πλατφορμών χωρίς προσωπικούς κανόνες).

Δεν με έκαναν να κλείσω το λογαριασμό μου, αλλά μου άλλαξαν τη φιλοσοφία χρήσης. Βεβαίως γνωρίζω ότι όλα τα δεδομένα που ανεβάζω είναι «προϊόν» ανάλυσης ή/και εμπορίας από το fb (εντάξει, δεν με πειράζει αν «μοιραστούν» το ριγανάτο κατσικάκι που ανέβασα με τους διαφημιζόμενους), αλλά τότε έμαθα και κατάλαβα ότι:

α. δεν κάνω κάθε αίτημα φιλίας αποδεκτό (δεν πειράζει, δεν έγινε και κάτι αν δεν έχουμε 2ο προφίλ),
β. αποφεύγω άτομα που «μυρίζουν» φανατισμό,
γ. ψάχνω τις διαθέσιμες πληροφορίες σε καθένα που με πλησιάζει,
δ. διαγράφω τους spamατζήδες,
ε. διαγράφω κάθε «φίλο» με φανατικές απόψεις (ελπίζοντας στην απομόνωσή του και από άλλους) – μόνο τον τελευταίο χρόνο 800 περίπου άτομα (ναι, είμαστε χώρα κρυφο-φανατικών και δεν τους θέλω στη ζωή μου) και, τέλος,
στ. διαλέγω να μη βλέπω στο προφίλ μου κάθε πόστ, γιατί «ακολουθώ» αυτούς που με ψυχαγωγούν / με μαθαίνουν / έχουν όμορφα ενδιαφέροντα.

Κλείνω τις σκέψεις μου με λίγες πρακτικές και απλές συμβουλές για εμάς τους γονείς. Επειδή θα αναρωτηθείτε τι σχέση έχει αυτό το άρθρο με τη συγκεκριμένη στήλη ΙΔΕΕΣ – ΕΛΛΑΔΑ 2020. Έχει και παρα-έχει! Εκτός από το tip ότι τα θέματα τεχνολογίας και ασφάλειας ίσως να είναι και η καλύτερα πληρωμένη δουλειά στο μέλλον, τα κοινωνικά δίκτυα δεν είναι μια μόδα που θα φύγει.

Η επόμενη φάση ανάπτυξής τους είναι είτε να μετατραπούν σε πλατφόρμες ολοκληρωμένης επικοινωνίας (τηλεφωνία μαζί κ.λπ.) ή/και να ενταχθούν ως μορφές επικοινωνίας στο «Internet των Πραγμάτων». Διαβάστε, ετοιμαστείτε και μην κάνετε ευχέλαια ή λογίδρια περί τεχνοφοβίας.

 

Διαβάστε ακόμα: Είμαστε όλοι αυτόκλητοι δικαστές και δήμιοι στα social media; 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή
Κώστας Πετρόπουλος Κώστας Πουλόπουλος: «Δεν ζούμε για να δουλεύουμε, αλλά για να εκφραζόμαστε» 

Στη νέα σειρά after office drinks του Andro, συναντάμε τον αρχιτέκτονα Κώστα Πουλόπουλο. Με συντροφιά ένα -και περισσότερα- ποτήρια από το εκλεκτό ροζέ L’Ésprit du Lac , συζητάμε για το μεγάλο επαγγελματικό βήμα που έκανε στη Δανία, τις ευθύνες στη δουλειά και την οικογένεια, τον νόστο της πατρίδας, τον ρόλο του ως leader, αλλά και τις φιλικές του σχέσεις εντός και εκτός γραφείου.

11.09.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Οι αστικές συγκοινωνίες Βόλου πρωτοπορούν. Θα μπορούσαν να κάνουν ένα απλό διαφημιστικό για να προβάλλουν τα νέα λεωφορεία της πόλης. Αντ' αυτού δημιούργησαν ένα βίντεο που έχει όλα τα φόντα να γίνει viral: Cool οδηγοί, διαφορετικοί πελάτες, διάθεση αυτοτρολαρίσματος σε κάθε πλάνο. Ειλικρινά μπράβο, δεν το περιμέναμε. 

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Από την πρώτη στιγμή έγινε talk of the town, καθώς είναι ένα μουσείο όπου ο ίδιος ο επισκέπτης γίνεται... έκθεμα. Με αφορμή τον ένα χρόνο λειτουργίας, το Μουσείο των Ψευδαισθήσεων προσκαλεί τους μικρούς και τους μεγάλους φίλους του σε ένα πάρτι εντελώς ξεχωριστό.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Andro Team Γιώργος Καπλανίδης: «Στη δουλειά είμαι λίγο ρομπότ» 

Στη νέα σειρά after office drinks του Andro, συναντάμε τον φωτογράφο Γιώργο Καπλανίδη. Με παγωμένο ροζέ L’Ésprit du Lac, συζητάμε για το τι κάνει μια φωτογράφηση επιτυχημένη, το πώς εκπαιδεύονται ο πελάτης και το κοινό, την ανάγκη να έχει κανείς δίπλα του συνεργάτες που τους εμπιστεύεται τυφλά, αλλά και τα προσόντα που οφείλει να διαθέτει ένας επικεφαλής για να εμπνεύσει την ομάδα του.

16.10.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro