Η κριση ως ευκαιρια!

Η συνεργασία ανάμεσα σε καλλιτέχνες και επιχειρήσεις είναι εφικτή;

Ο Γάλλος καλλιτέχνης Fabrice Hyber, Χρυσός Λέων στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1997, πιστεύει ότι είναι. Λίγες μέρες πριν από την επίσκεψη του στην Αθήνα, του κάναμε κάποιες ερωτήσεις πάνω στο καινοτόμο πρόγραμμα που θέλει να υλοποιήσει στην Ελλάδα.

 

Στις 10 Νοεμβρίου στην Τεχνόπολη, θα μιλήσουν ο Fabrice Hyber, παραγωγοί και καλλιτέχνες από το εξωτερικό και την Ελλάδα, για τη συνεργασία ανάμεσα σε καλλιτέχνες και εταιρείες. (Φωτογραφία: Valérie Zeitoun)

– Πείτε μας τι είναι το πρόγραμμα «les réalisateurs» και τι μπορεί να προσφέρει στους καλλιτέχνες.
«Réaliser» σημαίνει πραγματοποιώ, εφαρμόζω πρακτικά μια ιδέα. Ίδρυσα αυτό το μεταπτυχιακό πρόγραμμα το 2013, στη γαλλική πόλη της Νάντης. Η ιδέα είναι αρκετά απλή: νέοι καλλιτέχνες δουλεύουν μαζί με φοιτητές από Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων για να υλοποιήσουν ένα έργο, σε συνεργασία με εταιρείες.

Πιστεύω ότι ο καλλιτέχνης σήμερα δεν μπορεί να δημιουργεί μόνος του, κλεισμένος στο στούντιο του. Πρέπει να βρει καινούργιους τρόπους να αξιοποιήσει και να χρηματοδοτεί τα έργα του, αλλά αυτό συνήθως δεν είναι στο πρόγραμμα σπουδών των Σχολών Καλών Τεχνών. Ο σκοπός του προγράμματος είναι λοιπόν οι καλλιτέχνες να αποκτήσουν αυτές τις δεξιότητες και να παράγουν έργα που είναι ίσως πιο φιλόδοξα, αλλά και πιο ενταγμένα στην κοινωνία.

Έχουν γίνει τρεις εκδόσεις του προγράμματος στην Γαλλία, με έργα που έπειτα παρουσιάστηκαν σε γκαλερί ή εκθέσεις. Κάποια δίδυμα καλλιτέχνη – φοιτητή συνέχισαν μάλιστα τη συνεργασία με μεγάλη επιτυχία.

«Οι καλλιτέχνες είναι κι αυτοί κατά κάποιον τρόπο επιχειρηματίες: έχουν μια ιδέα και την προωθούν. Και πάντα δούλευαν για χορηγούς, είτε ιδιώτες είτε το κράτος. Γιατί λοιπόν να μην δουλεύουν με επιχειρήσεις;».

– Πώς εκτιμάτε την τωρινή κατάσταση και προοπτική του καλλιτεχνικού τοπίου στην Ελλάδα;
Τώρα που η ιδέα και η αξία του «les réalisateurs» έχει αποδειχθεί, θα θέλαμε να ανοίξουμε και άλλα «παραρτήματα» σε όλο τον κόσμο, ώστε να γίνει ένα δίκτυο σχολών.

Η Ελλάδα μας φάνηκε μια προφανής επιλογή. Πρώτον, επειδή πάρα την κρίση (ή χάρις σε αυτή;) έχει ανθίσει μια δυναμική καλλιτεχνική σκηνή, αναγνωρισμένη και στο εξωτερικό, όπως το απέδειξε η απήχηση της Documenta. Δεύτερον, επειδή από ό,τι μας είπαν οι Έλληνες φίλοι μας, οι συνεργασίες μεταξύ καλλιτεχνών και εταιρειών είναι ακόμα σπάνιες.

Βέβαια, δεν τα ξέρω όλα, και η επίσκεψη μου στην Αθήνα για την εκδήλωση Mazinnov της Γαλλικής Πρεσβείας είναι ευκαιρία να γνωρίσω καλλιτέχνες και εταιρείες, για να καταλάβω καλύτερα τις επιθυμίες τους και το ενδιαφέρον για ένα τέτοιο πρόγραμμα.

Όταν το 1991 εξέθεσα το μεγαλύτερο σαπούνι του κόσμου σε συνεργασία με μεγάλες βιομηχανίες, ήταν μεν ένας τρόπος διαφήμισης για τις εταιρείες, αλλά ήταν κυρίως μια φανταστική ευκαιρία να γίνει ένα τρελό έργο – το οποίο μπήκε και στο βιβλίο Guinness. (Φωτογραφία: Marc Domage)

– Το να συνεργάζονται καλλιτέχνες και εταιρείες μπορεί να αλλάξει την τέχνη καθεαυτή: καινούργιο κοινό, καινούργια ύλη, ίσως και καινούργια γούστα. Είναι μια καινούργια κατάσταση; Ποιες είναι, κατά την άποψή σας, οι επιπτώσεις αυτού του φαινομένου;
Πρώτα από όλα, οι καλλιτέχνες είναι κι αυτοί κατά κάποιον τρόπο επιχειρηματίες: έχουν μια ιδέα και την προωθούν. Και πάντα δούλευαν για χορηγούς, είτε ιδιώτες είτε το κράτος. Γιατί λοιπόν να μην δουλεύουν με επιχειρήσεις;

Με ρωτάνε συχνά εάν αυτό δεν είναι επικίνδυνο, εάν δεν θα «κλέψουν» οι εταιρείες την αξία του έργου. Πιστεύω το αντίθετο. Ο καλλιτέχνης «χακάρει» τη λογική της εταιρίας, για να πραγματοποιήσει το όραμα του. Όταν το 1991 εξέθεσα το μεγαλύτερο σαπούνι του κόσμου σε συνεργασία με μεγάλες βιομηχανίες, ήταν μεν ένας τρόπος διαφήμισης για τις εταιρείες, αλλά ήταν κυρίως μια φανταστική ευκαιρία να γίνει ένα τρελό έργο – το οποίο μπήκε και στο βιβλίο Guinness.

Οπότε για μένα η ερώτηση δεν είναι πώς θα αλλάξει η τέχνη, αλλά τι καινούργιο μπορεί να γεννηθεί από τις νέες συνεργασίες.

// Είστε εικαστικός καλλιτέχνης και σας ενδιαφέρει το πρόγραμμα ; Δηλώστε συμμετοχή εδώ ως την Τετάρτη 1 Νοεμβρίου.
Θέλετε να ακούστε περισσότερα για τη συνεργασία μεταξύ εταιρειών και καλλιτεχνών; Ελάτε στη διάλεξη (στα αγγλικά) στις 10 Νοεμβρίου στην Τεχνόπολη, όπου θα μιλήσουν ο Fabrice Hyber, παραγωγοί και καλλιτέχνες από το εξωτερικό και την Ελλάδα. Πρόγραμμα και εγγραφή.

 

Διαβάστε ακόμα: Ο άνθρωπος που ενέπνευσε τους Beatles και ανακηρύχθηκε «βασιλιάς του rock ‘n’ roll» από τον Elvis

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Ο συνιδρυτής της εταιρείας Kizi Design Studio μιλάει στο Andro για το νέο μετάλλιο του Αυθεντικού Μαραθωνίου που σχεδίασε αφιλοκερδώς, τις εξελίξεις στο design και την αρχιτεκτονική στην Ελλάδα, αλλά και το brand identity που πρέπει να αποκτήσει η χώρα.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο αρχιτέκτονας που βρίσκεται πίσω από τη δημιουργία του εξαιρετικού νέου Μουσείου του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή, φωτογραφήθηκε αποκλειστικά για το Andro και αποκαλύπτει στον Δημήτρη Κιουσόπουλο τις δυσκολίες που αντιμετώπισε έως την περάτωσή του, ενώ μιλάει για τις χαμένες ευκαιρίες της Αθήνας, αλλά και την ανάγκη να προχωρήσει το Ελληνικό.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Andro Team Γιώργος Καπλανίδης: «Στη δουλειά είμαι λίγο ρομπότ» 

Στη νέα σειρά after office drinks του Andro, συναντάμε τον φωτογράφο Γιώργο Καπλανίδη. Με παγωμένο ροζέ L’Ésprit du Lac, συζητάμε για το τι κάνει μια φωτογράφηση επιτυχημένη, το πώς εκπαιδεύονται ο πελάτης και το κοινό, την ανάγκη να έχει κανείς δίπλα του συνεργάτες που τους εμπιστεύεται τυφλά, αλλά και τα προσόντα που οφείλει να διαθέτει ένας επικεφαλής για να εμπνεύσει την ομάδα του.

16.10.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Λίγες ημέρες πριν από το κορυφαίο αθλητικό γεγονός της χρονιάς, τον Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας, η εταιρεία που ειδικεύεται στα σπορ του βουνού (κι όχι μόνο) θα παρουσιάσει στους επισκέπτες όλα τα νέα της είδη ένδυσης και υπόδησης.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro