bushnell

Ο Nolan Bushnell, δημιουργός της Atari, μας λέει να εστιάζουμε στο ποια προσωπικότητα είναι κάθε εργαζόμενος και όχι στο τι μπορεί να κάνει. Το πάθος και η δημιουργική τρέλα πρέπει να υπερισχύουν στην κρίση μας έναντι των τυπικών προσόντων.

Διάβασα πρόσφατα ένα πολύ καλογραμμένο βιβλίο που συνέγραψε ο Nolan Bushnell, ο δημιουργός της Atari και της αμερικανικής αλυσίδας «Chuck E. Chain» για παιδιά. Το βιβλίο «Finding the Next Steve Jobs: How to Find, Hire, Keep and Nurture Creative Talent« (εντάξει, το όνομα Jobs για λόγους marketing μύθου, αλλά και γιατί ο Bushnell βοήθησε τον Jobs στην αρχή της καριέρας του απ’ ό,τι γράφεται) πραγματεύεται πώς μπορεί κάποιος να βρεί τα πιο δημιουργικά μυαλά σε μια εταιρεία.

Ο συγγραφέας μάς λέει να εστιάζουμε στο ποια προσωπικότητα είναι κάθε εργαζόμενος και όχι στο τι μπορεί να κάνει. Το πάθος και η δημιουργική τρέλα πρέπει να υπερισχύουν στην κρίση μας έναντι των τυπικών προσόντων (είναι παγκόσμια πλέον η συζήτηση ότι η βιομηχανία των MBA’s δεν αποδίδει λαμπρούς executives…). Γιατί, βεβαίως, η επιμόρφωση, οι κατευθύνσεις, η κουβέντα μπορεί να καλύψουν κάποια κενά στα προσόντα των ανθρώπων, αλλά αν η δημιουργική φλόγα τρεμοκαίει χαμηλά στην ψυχή τού εν λόγω στελέχους, θα μείνει ίδιος στάσιμος. Ακόμη και στα χόμπι των εργαζομένων βλέπει νέες ευκαιρίες ο Bushnell. Γράφει χαρακτηριστικά «Show me someone who doesn’t have a hobby, and I’ll show you someone who is not very creative.»

Οι εταιρείες που δεν αγκαλιάζουν τη δημιουργικότητα (ιδίως σήμερα και στα επόμενα χρόνια), που δεν αγαπούν το μπρίο, τις νέες ιδέες, και τις αλλαγές βελτίωσης (πείτε το όπως εσείς θέλετε), δεν είχουν και δεν θα έχουν καμία τύχη. Επαναλαμβάνοντας ό,τι έκαναν 30 χρόνια πριν ακόμη και σήμερα, δεν θα οδηγηθούν σε νέες επιτυχίες. Ίσως να ακούγεται κλισέ αυτό που γράφω, μιας και η Δημιουργικότητα, έγινε το «F word» της εποχής της φούσκας, αλλά είναι κρίσιμη αλήθεια. Η έννοια αυτή μπορεί να μη σας εντυπωσιάζει, αλλά θα έπρεπε να σας σοκάρει το γεγονός ότι πολύ λίγες εταιρείες το συνειδητοποιούν και το κάνουν πράξη.

Η θετική αμφισβήτηση με λύσεις, οι προτάσεις, η προσωπική έρευνα είναι όλα εκφράσεις μιας δημιουργικής ταυτότητας. Την έχετε; Τη χτίζετε; Θα ξεχωρίσετε! Δεν την έχετε; Θα ακολουθείτε πάντα το κοπάδι και θα νομίζετε ότι κάποιος άλλος φταίει.

Έχουμε ακόμη εταιρείες που δεν βελτιώνουν τη φυσική επαφή με τον πελάτη ή το σύστημα διαχείρισης παραπόνων, που δεν βελτιώνουν καν το προϊόν τους. Η Δημιουργικότητα, οι ιδέες από κάτω προς τα πάνω, οι θεσμοί παραγωγής αυτών των νέων ιδεών, τα innovation boards είναι μόνο στα βιβλία ακόμα για τις ελληνικές μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις. Ίσως να φταίει το σύνδρομο του ιδρυτή, που ακόμη είναι το 80% των επιχειρήσεων αυτών.

Η Δημιουργικότητα άλλαξε πολλές φορές τον κόσμο, βελτίωσε πρακτικές, έδωσε αναγνώριση σε ταλέντα, έκανε γνωστά πολλά άξια brands και καλυτέρεψε τη λειτουργία ολόκληρων industries. Ήταν αυτή που άνοιξε ποτάμια ενέργειας και προχωρημένης σκέψης και πάντα ξεκινούσε από δυνατά μυαλά, ανθρώπους με πρωτοβουλία και όχι εύκολους κριτές-αναλυτές του ελληνικού Internet…

cover-steve

Η Δημιουργικότητα αλλάζει τον κόσμο. Ήταν αυτή που άνοιξε ποτάμια ενέργειας και προχωρημένης σκέψης και πάντα ξεκινούσε από δυνατά μυαλά, ανθρώπους με πρωτοβουλία και όχι εύκολους κριτές-αναλυτές του ελληνικού Internet…

Έτυχε να εργαστώ και να μάθω δίπλα σε πολύ δημιουργικούς και παθιασμένους επιχειρηματίες, με τα λάθη και τα σωστά τους, αλλά και να ωριμάσω περισσότερο χάρη στη διαρκή επαφή και σκέψη δημιουργικών συνεργατών και συναδέλφων. Σε αυτούς εύρισκα απάγκειο και ασφάλεια, από αυτούς έπαιρνα σήματα ευγενούς άμιλλας, για να γίνω καλύτερος.

Έμαθα λοιπόν ότι στη βαρετή καθημερινότητα, η βιομηχανία αντιγραφής τυπικών προσόντων δεν ξεχωρίζει τον άνθρωπο. Το πνεύμα, οι ερωτήσεις, η θετική αμφισβήτηση με λύσεις, οι προτάσεις, η προσωπική έρευνα, η αξιολόγηση είναι όλα εκφράσεις μιας παθιασμένης δημιουργικής ταυτότητας. Την έχετε; Τη χτίζετε; Θα ξεχωρίσετε! Δεν την έχετε; Θα ακολουθείτε πάντα το κοπάδι και θα νομίζετε ότι κάποιος άλλος φταίει.

Ίσως για κάποιους από εσάς η Δημιουργικότητα είναι μια υπερτιμημένη έννοια, σαν μια διαφημιστική υπερβολή. Άλλοι ίσως να μην πιστεύετε τίποτε από αυτά. Ίσως κάποιοι να τη βάζετε στο κάδρο κάποιων εκ των Jane Austen, Steve Jobs, Pablo Picasso, Jeff Bezos, Μary Quant, Leo Burnett, Donatella Versace, Cecil B. DeMille. Ότι κι αν έχετε όμως στο τσερβέλο σας, όπως και αν την εκφράσετε ή την αποδώσετε: στη ζωή, στη δημιουργία, στην εργασία και στην προσωπική σας ανέλιξη, θα σας ζητείται καθημερινά! Και από αυτήν την ανάγκη δεν κρύβεται κανείς… «Without creativity you will not succeed»!

 

Διαβάστε ακόμα: Πού πουλάνε ενσυναίσθηση; Γιατί δεν μας την έμαθαν, αλλά είναι απαραίτητη στις επιχειρήσεις.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top