Για τον Ιάκωβο Χατζηδημητρίου (δεξιά), το ρολόι Ianos Abyssos είναι ένας ύμνος στο μπλε του βυθού, τον μηχανισμό των Αντικυθήρων και τους δύτες που βούτηξαν για να τον ανακαλύψουν. Το αποτέλεσμα είναι θαυμαστό.

Ιανός: ένας από τους παλαιότερους θεούς των Ρωμαίων. Το διπλό του πρόσωπο είναι σαν να κοιτάζει κάτι που πέρασε και κάτι που ξεκινάει. Δεν είναι τυχαίο ότι θεωρούνταν ο θεός των ενάρξεων και των μεταβάσεων. Η μυστηριώδης και αλλόκοτη φιγούρα του έχει συμβολοποιηθεί ανά τους αιώνες αποκτώντας άλλοτε θετικό κι άλλοτε αρνητικό πρόσημο. Ωστόσο, υπήρξε πάντα πηγή έμπνευσης.

Το ίδιο και ο βυθός της θάλασσας. Το πλέον δυσπρόσιτο και αχανές μέρος της. Αυτό που μας ελκύει, αλλά και μας φοβίζει. Πέφτεις με την ελπίδα της σωτηρίας, αλλά και βουτάς με τη βεβαιότητα πως θα βρεις σπουδαίες εξηγήσεις. Αν ενώσεις αυτά τα δύο ετερογενή στοιχεία, αίφνης, έχεις μια ελληνική εταιρεία, την Ianos Watches, που δημιούργησε ένα θαυμαστό ρολόι, το Ianos Avyssos, το οποίο έχει προσελκύσει ήδη αρκετούς ρέκτες-συλλέκτες του είδους.

Μιλάμε συχνά για τις ελβετικές μανουφακτούρες, παρουσιάζουμε τα θαυμαστά επιτεύγματά τους. Μας θέλγουν οι πρωτότυπες και πρωτοποριακές δημιουργίες τους, καταφέρνουν, εν πολλοίς, να τραβήξουν πάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας. Σωστά κάνουν, αλλά φαίνεται πως το πεδίο δόξης είναι λαμπρό ακόμη και για τους Έλληνες δημιουργούς. Αρκεί να το πιστέψουν όπως το έκανε ο ιδρυτής της Ιάκωβος Χατζηδημητρίου.

Το ζητούμενο δεν είναι να κοπιάρουν τους ξένους δημιουργούς, αλλά να δημιουργήσουν κάτι που να φέρει ένα έντονο ελληνικό στοιχείο (απαλλαγμένο, βέβαια, από διάφορες φολκλόρ συνδηλώσεις) και συγχρόνως να είναι ποιοτικά άρτιο έτσι ώστε να σταθεί επάξια στο άκρως ανταγωνιστικό πεδίο της υψηλής διεθνούς ωρολογοποοιίας.

Η ιδέα του κ. Χατζηδημητρίου να προβάλει στα ρολόγια του τον μηχανισμό των Αντικυθήρων, ένα σπάνιο δείγμα ιδιοφυούς δημιουργίας που μας έρχεται από την αρχαιότητα και αποτέλεσε, ουσιαστικά, τον πρώτο ωρολογιακό μηχανισμό στην ιστορία του κόσμου, αποδείχθηκε καινοτόμος και εμπορικά έξυπνη. Λογικό ήταν να μην περάσει απαρατήρητη. Μιλώντας στο Andro, αποκαλύπτει τους λόγους που τον οδήγησαν να δημιουργήσει την Ianos Watches, τη φιλοσοφία που διέπει την εταιρεία του, αλλά τις προοπτικές που ανοίγονται στη διεθνή αγορά.

«Όποιος φοράει το ρολόι μπορεί να επιβεβαιώσει με μια ματιά είτε εντός, είτε εκτός νερού, ότι το ρολόι του δουλεύει, εκτιμώντας επίσης την ιστορία στην οποία παραπέμπει η μορφή του δείκτη».

– Πώς σας γεννήθηκε η αγάπη για τα ρολόγια κι εν συνεχεία το όραμά σας να το μεταφέρετε στον επιχειρηματικό στίβο;
Η αγάπη μου για τα ρολόγια αναπτύχθηκε σιγά σιγά με τον χρόνο. Από παιδί μου άρεσαν τα ρολόγια αρχικά ωστόσο μεγαλώνοντας, και ειδικά από την εφηβεία και μετά, άρχισα να εκτιμώ την τέχνη της ωρολογοποιίας, την λεπτομέρεια και έμπνευση που μπαίνει σε κάθε ρολόι καθώς και το σχεδιασμό του καθενός. Οριοθετημένο από το κάθε brand αλλά πάντα στην αναζήτηση της καινοτομίας και του διαφορετικού. Το ενδιαφέρον μου αυτό με ώθησε στο να αγοράσω ένα panerai με το πρώτο μου μπόνους και από τότε εθίστηκα.

– Υπήρξαν δυσκολίες; Κι αν, ναι, ποιες;
Το Άβυσσος ήταν μια δυσκολία με λίγο project μέσα. Εξηγώ. Όταν αρχίζεις να κάνεις κάτι που δεν έχεις ξανακάνει και είσαι εκτός του χώρου, δεν αποδίδεις την βαρύτητα που πρέπει και χρειάζεται σε σημαντικά πράγματα, με συνέπεια να μαθαίνεις, να δοκιμάζεις, να ξαναγυρνάς, να ξανασκέφτεσαι βασικά στοιχεία του project αρκετές φορές μέχρι να καταλήξεις σε ένα αποτέλεσμα που θεωρείς ότι είναι το επιθυμητό. Το Άβυσσος άρχισε ως μια γενική ιδέα για καταδυτικό ρολόι με ελληνικά χαρακτηριστικά και κατέληξε, στο διάστημα των 3 χρόνων που το δουλεύω, να σχεδιαστεί 2 φορές από την αρχή γιατί δεν οδηγούσε το project στο όραμα που είχα που ήταν ομολογουμένως πολύ ιδιαίτερο.

»Τέτοια πισωγυρίσματα υπήρχαν αρκετά και το καθένα φαίνεται χειρότερο από το προηγούμενο γιατί είναι κάτι που μπορεί να σε φέρει στα όρια της παραίτησης και της απόγνωσης ωστόσο τελικά η επιμονή και η αποφασιστικότητα του να ψάξεις και να δουλέψεις, έστω και με αυτόν τον τρόπο της δοκιμής και της αποτυχίας, για να πετύχεις αυτό που θες είναι φοβερή επιβράβευση.

– Υπάρχει μια τάση από μεμονωμένους επιχειρηματίες ή δημιουργούς να βγουν από τα στενά όρια της Ελλάδας. Να δείξουν στον «έξω κόσμο» πως η Ελλάδα μπορεί να δημιουργήσει brand name στον τουρισμό, τη μόδα και τώρα στο ρολόι. Τι λέτε επ’ αυτού;
Θεωρώ ότι οι Έλληνες έχουμε πολλά εξαιρετικά στοιχεία που τα κρατάνε πίσω τα αρνητικά. Όποιος καταφέρει να κλείσει τα αυτιά του και τα μάτια του στους εξωτερικούς παράγοντες και αφοσιωθεί σε κάτι που τον ευχαριστεί θα πετύχει. Γι’ αυτό δεν μου κάνει καμία εντύπωση που τόσοι Έλληνες διαπρέπουν στο εξωτερικό όπου είναι πιο εύκολο να βρεις τις κατάλληλες συνθήκες για να δημιουργήσεις. Πιστεύω πολύ στους Έλληνες, την ιστορία μας, την φαντασία μας, το κέφι μας και το μεράκι μας.

«Το Άβυσσος είναι η ιστορία της ελληνικής κατάδυσης μέσα σε ένα ρολόι».

»Όταν βάζουμε την ψυχή μας σε κάτι φαίνεται στο προϊόν μας, ό,τι και να είναι αυτό. Το Άβυσσος για παράδειγμα, είναι η ιστορία της ελληνικής κατάδυσης μέσα σε ένα ρολόι. Από την καμπανελόπετρα των Συμιακών δυτών μέχρι τον μηχανισμό των Αντικυθήρων που ανακάλυψαν Συμιακοί σφουγγαράδες. Δύο ιστορίες συνδεδεμένες άρρηκτα μεταξύ τους αν και μεσολάβησαν χιλιάδες χρόνια μεταξύ τους! Αυτό που για εμάς μπορεί να φαίνεται κάτι απλό και συνηθισμένο γιατί το έχουμε διαβάσει, ζήσει από μικροί, για τους ξένους φαίνεται απίστευτο και καταπληκτικό και αυτό κάνει τη διαφορά.

«Ως Έλληνας θεωρώ ότι η ιστορία μας παίζει μεγάλο ρόλο στην ζωή μας. Δεν μπορεί κανείς να λέει ότι είναι Έλληνας αν δεν σέβεται και αγαπάει την ιστορία του που μετράει χιλιετίες».

– Η περιρρέουσα κατάσταση στην Ελλάδα (οικονομική κρίση/πολιτική αστάθεια) σας επηρέασε;
Δεν γίνεται να μην επηρεαστεί κανείς από την κατάσταση στην Ελλάδα σε όλους τους τομείς, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι, δυστυχώς, η Ελλάδα δεν είχε χτιστεί σε θεμέλια τέτοια που να μπορεί να ανταποκριθεί στο μέγεθος της αλλαγής που επήλθε ως αποτέλεσμα της κρίσης. Σε μεγάλο βαθμό, η Ιανός γενικότερα και το Άβυσσος ειδικότερα για μένα ήταν και μια διέξοδος απ’ όλο αυτό. Κάτι στο οποίο να αφοσιωθώ, να μπω περισσότερο στην προσωπική μου φούσκα και να πραγματοποιήσω ένα ανεκπλήρωτο όνειρο. Και ασφαλώς πέτυχε.

»Όσο και αν επηρεάζεται κανείς από τις πραγματικές αλλαγές βλέπω ότι πολλές φορές και μόνο τα νέα ή οι εντυπώσεις που προκαλούνται σχετικά με μία επερχόμενη αλλαγή είναι πιο δυνατές από την ίδια την αλλαγή, και συνεπώς όταν κλείνεσαι στον εαυτό σου και ασχολείσαι με κάτι που αγαπάς, η δυνατότητα να σε επηρεάσει αυτή η αλλαγή περιορίζεται στην πραγματική της υπόσταση.

«Ο Ιανός ήταν ο τέλειος εκφραστής του brand vision».

– Το όνομα της εταιρείας σας είναι δηλωτικό. Τι είναι ο «Ιανός» για εσάς; Ποια η έννοια του διπλού προσώπου;
Ως Έλληνας θεωρώ ότι η ιστορία μας παίζει μεγάλο ρόλο στην ζωή μας. Δεν μπορεί κανείς να λέει ότι είναι Έλληνας αν δεν σέβεται και αγαπάει την ιστορία του που μετράει χιλιετίες. Για το brand ήθελα ένα αρχαίο όνομα που να συμβολίζει την σύνδεση του παλιού με το νέο. Ο Ιανός ως ο πρώτος θεός των Ρωμαίων ήταν ο θεός της αρχής και του τέλους (Εξ ου και το Ιανουάριος ως πρώτος μήνας). Βλέπει ταυτόχρονα το παρελθόν (όπως και η Ianos Watches προς αναζήτηση έμπνευσης) καθώς και το μέλλον (επίσης όπως και η Ianos Watches για καινοτομικό σχεδιασμό). Συνεπώς, ο Ιανός ήταν ο τέλειος εκφραστής του brand vision.

– Πείτε μου για τον μηχανισμό των Αντικυθήρων και πώς τον εντάσσετε στις δημιουργίες σας;
O μηχανισμός των Αντικυθήρων είναι, όπως ξέρουν οι περισσότεροι, ίσως το πιο σημαντικό αρχαιοελληνικό εύρημα στον κόσμο που υποχρέωσε τους επιστήμονες και ιστορικούς να ξαναγράψουν τις θεωρίες τους σχετικά με την ανάπτυξη της ελληνικής επιστήμης.

»Όντας ουσιαστικά ένα ρολόι για ουράνια σώματα και έχοντας βρεθεί στον πάτο της θάλασσας, ήταν ξεκάθαρο για μένα ότι έπρεπε να ενταχθεί στο Άβυσσος με ένα τρόπο καθαρό αλλά και διακριτικό. Σκεπτόμενος τι χρειάζεται ένα καταδυτικό ρολόι να έχει αποφάσισα να αφαιρεθεί από το καντράν ο δείκτης των δευτερολέπτων που είναι ουσιαστικά άχρηστος σε ένα καταδυτικό ρολόι και να αντικατασταθεί από ένα δείκτη λειτουργίας του ρολογιού στη μορφή του πιο διάσημου κομματιού του μηχανισμού των Αντικυθήρων. Έτσι όποιος το φοράει μπορεί να επιβεβαιώσει με μια ματιά είτε εντός, είτε εκτός νερού, ότι το ρολόι του δουλεύει, εκτιμώντας επίσης την ιστορία στην οποία παραπέμπει η μορφή του δείκτη αυτού.

«Ήθελα το ρολόι να έχει ένα σχέδιο που να παραπέμπει στους σφουγγαράδες και την σκληρή τους καθημερινότητα η οποία αντιπροσωπευόταν για αιώνες από την καμπανελόπετρα».

«Το σχήμα των ωρών στο καντράν έχει σχεδιαστεί σαν καμπανελόπετρα, ώστε να παραπέμπει, πέραν από το μηχανισμό, και στους ανθρώπους στους οποίους χρωστάμε την ανακάλυψή του».

»Εκτός από τον μηχανισμό όμως, ήθελα να αποδοθεί και η ιστορία των δυτών που βρήκαν τον μηχανισμό, των Συμιακών σφουγγαράδων που γυρνούσαν από ταξίδι όταν τους ανάγκασε η κακοκαιρία να αγκυροβολήσουν στα Αντικύθηρα. Την εποχή της ανακάλυψης του μηχανισμού, το επάγγελμα του σφουγγαρά περνούσε μια φάση εκμοντερνισμού. Από την καμπανελόπετρα που χρησιμοποιούσαν οι δύτες για να τους τραβάει στον βυθό και στην οποία στέκονταν για να τους ανεβάσει ξανά ο κολαουζέρης, στο πολύ πιο επικίνδυνο «φόρεμα». Το σκάφανδρο που τους επέτρεπε να μένουν στον βυθό περισσότερο, αλλά με πολύ περισσότερο κίνδυνο και ρίσκο για τη ζωή τους.

Ήθελα το ρολόι να έχει ένα σχέδιο που να παραπέμπει στους σφουγγαράδες και την σκληρή τους καθημερινότητα η οποία αντιπροσωπευόταν για αιώνες από την καμπανελόπετρα. Έτσι, το σχήμα των ωρών στο καντράν έχει σχεδιαστεί σαν καμπανελόπετρα, ώστε να παραπέμπει, πέραν από το μηχανισμό, και στους ανθρώπους στους οποίους χρωστάμε την ανακάλυψή του.

– Ποιο είναι το προσωπικό σας στιλ; Το περνάτε και στις δημιουργίες σας; Ποιες είναι οι αναφορές και τα πρότυπά σας (ως προς το στιλ);
Δεν δίνω ιδιαίτερη σημασία στο προσωπικό μου στυλ. Προσωπικά προσπαθώ όσο μπορώ να ακολουθώ την σχολή Steve Jobs (και αυτός επηρεασμένος από την Ιαπωνέζικη σχολή της λιτότητας και αποδοτικότητας). Μονόχρωμα απλά και εύχρηστα ρούχα και αντικείμενα, απλά σχεδιασμένα που ξέρω ότι μου ταιριάζουν και που ταιριάζουν μεταξύ τους. Εξάλλου νομίζω ότι πλέον το στυλ έχει ξεφύγει από δεδομένα trends και υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ελευθερία και εναλλαγή μεταξύ διαφορετικών στυλ παρά προσκόλληση σε ένα συγκεκριμένο ρεύμα.

 

Διαβάστε ακόμα: 30 χρόνια «Potiropoulos»: έρχεται η νέα γενιά.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top