Καινοτομία και νέο επιχειρείν: Τα πάντα έχουν αλλάξει!

Οι επιχειρήσεις χρειάζονται μια νέα αντίληψη περί καινοτομίας. Που θα αναδιατάσσει τους πόρους και την τεχνογνωσία έτσι ώστε να κατευθύνονται σε πραγματικά και όχι φανταστικά προβλήματα.

 

Ο νέος επιχειρηματίας, ως άλλος επιστήμονας, ελέγχει την ιδέα του μέσω της αγοράς. Φωτογραφία: Xurxo Martinez via Flickr

 

Βρισκόμαστε σε μια καμπή της ανθρώπινης ιστορίας. Για πρώτη φορά έχουμε περισσότερα μέσα παραγωγής από ιδέες για το τι να τα κάνουμε. Ας εξηγήσω όμως καλύτερα τι εννοώ.

Μέχρι τα τέλη του εικοστού αιώνα καινοτομία σήμαινε την βελτίωση των διαδικασιών και των τεχνολογιών που παράγουν λύσεις στις ανθρώπινες ανάγκες για τροφή, ένδυση, κίνηση, υγεία, κατοικία, κλπ. Αν και τα προβλήματα της ανθρωπότητας δεν έχουν ακόμα λυθεί, τα μέσα και οι τεχνολογίες που διαθέτουμε σήμερα επαρκούν για τη λύση τους. Η φτώχια και η αρρώστια στον αναπτυσσόμενο κόσμο, αλλά και στις φτωχογειτονιές των αναπτυγμένων χωρών, είναι αποτελέσματα κακών πολιτικών και όχι της αδυναμίας της βιομηχανίας να προσφέρει λύσεις.

Το γεγονός ότι σήμερα διαθέτουμε τόσα πολλά μέσα παραγωγής δημιουργεί, ωστόσο, ένα καινούργιο πρόβλημα. Συχνά τα επιστρατεύουμε σε λάθος προβλήματα. Τεράστιοι χρηματικοί, ανθρώπινοι και φυσικοί πόροι επενδύονται σε λάθος περιοχές της οικονομίας. Αυτό συμβαίνει, εν μέρει, διότι τα κράτη (και οι κεντρικές τράπεζες) ελέγχουν υπερβολικά την οικονομία, διαστρεβλώνοντας τις πραγματικές ανάγκες και την ορθή τοποθέτηση των επενδυτικών κεφαλαίων. Τα χαμηλά επιτόκια δίνουν κίνητρα για σπέκουλα και οι επιδοτήσεις δημιουργούν φούσκες. Οι βιομηχανίες παρακινούνται να επενδύσουν σε αδιέξοδες τεχνολογίες για πολιτικούς λόγους (σκέφτομαι εδώ τις ανεμογεννήτριες και τα ηλιακά συστήματα, αν και υπάρχουν πλείστα άλλα παραδείγματα).

Αλλά και στην μικρότερη κλίμακα μιας επιχείρησης που διαθέτει ανταγωνιστική τεχνογνωσία σε κάτι, η φύση του προβλήματος είναι παρόμοια: σε ποια κατεύθυνση θα πρέπει το μάνατζμεντ να κατευθύνει το μέλλον της επιχείρησης; Όπως και στην περίπτωση των κυβερνήσεων ή των διεθνών οργανισμών, οι επιχειρήσεις χρειάζονται μια νέα αντίληψη περί καινοτομίας, που θα αναδιατάσσει τους πόρους και την υπάρχουσα τεχνογνωσία έτσι ώστε να κατευθύνονται σε πραγματικά και όχι φανταστικά προβλήματα. Αυτό είναι το «νέο επιχειρείν», το οποίο αφορά τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Είναι μια διαφορετική, επαναστατική, αντίληψη για την έννοια της καινοτομίας. Η «νέα» καινοτομία δεν ξεκινά από την ανάλυση, ή από το εργαστήριο, ή από την αίθουσα διασκέψεων. Ξεκινά από την αγορά. Είναι πελατο-κεντρική. Ακολουθεί διαφορετική μεθοδολογία: την επιστημονική μέθοδο.

Στο νέο κύκλο παραγωγής του 21ου αιώνα, το θεμελιώδες μέσο συναλλαγής είναι η μάθηση. Τα καινοτομικά συστήματα, είτε παράγουν προϊόντα είτε υπηρεσίες, είναι συστήματα γνώσης.

Οι επιστήμονες και οι μηχανικοί γνωρίζουν καλά ότι οι θεωρίες ‒όσο τέλειες και όμορφες κι αν είναι‒ ελέγχονται πάντα μέσω του πειράματος. Πείραμα είναι o διάλογος με την πραγματικότητα (κάτι που διαφεύγει πλήρως της αντίληψης των πολιτικών και των επικοινωνιολόγων-συμβούλων τους). Το νέο καινοτομείν ακολουθεί το ίδιο παράδειγμα. Κατασκευάζει πρότυπα ιδεών και τα ελέγχει με γρήγορο και φθηνό τρόπο στην αγορά. Επιστρατεύει κυρίως κεφάλαια γνώσης, δημιουργικότητα και φαντασία. Δεν φοβάται τον κίνδυνο, γιατί ελαχιστοποιεί μέσω της μεθόδου της το ρίσκο της οποιασδήποτε αρχικής επένδυσης. Ο νέος επιχειρηματίας, ως άλλος επιστήμονας, ελέγχει την ιδέα του μέσω της αγοράς: ακούει, μαθαίνει, προσαρμόζει, μαθαίνει ξανά, κοκ. Στο νέο κύκλο παραγωγής του 21ου αιώνα, από το σχεδιασμό και την κατασκευή μέχρι το μάρκετινγκ και την πώληση, το θεμελιώδες μέσο συναλλαγής είναι η μάθηση. Τα καινοτομικά συστήματα, είτε παράγουν προϊόντα είτε υπηρεσίες, είναι συστήματα γνώσης.

Αυτά τα συστήματα επιτρέπουν στις καινοτόμες επιχειρήσεις και κυβερνήσεις να αναδιατάσσουν γρήγορα και αποτελεσματικά τα μέσα παραγωγής τους (στην περίπτωση των κυβερνήσεων την παραγωγή κανονιστικών πλαισίων για την βελτίωση της λειτουργίας μια αγοράς), στοχεύοντας σε πραγματικά προβλήματα και δίνοντας λύσεις αξίας σε έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται. Προτείνω σε όλους τους μάνατζερ να γράψουν με μεγάλα γράμματα πάνω στο γραφείο τους, για να το διαβάζουν κάθε μέρα, τη ρήση του Ηράκλειτου «τα πάντα ρει». Και να το πάρουν σοβαρά.

Θα επανέλθω σε επόμενη στήλη με μερικά πρακτικά βήματα για την εφαρμογή του νέου καινοτομικού επιχειρείν, όπως το εφαρμόζω κι εγώ στο νέο μου start-up.

 

Ο Γιώργος Ζαρκαδάκης ζει στο Λονδίνο και είναι διευθυντής της Feline Quanta Communications.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Ο συνιδρυτής της εταιρείας Kizi Design Studio μιλάει στο Andro για το νέο μετάλλιο του Αυθεντικού Μαραθωνίου που σχεδίασε αφιλοκερδώς, τις εξελίξεις στο design και την αρχιτεκτονική στην Ελλάδα, αλλά και το brand identity που πρέπει να αποκτήσει η χώρα.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο αρχιτέκτονας που βρίσκεται πίσω από τη δημιουργία του εξαιρετικού νέου Μουσείου του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή, φωτογραφήθηκε αποκλειστικά για το Andro και αποκαλύπτει στον Δημήτρη Κιουσόπουλο τις δυσκολίες που αντιμετώπισε έως την περάτωσή του, ενώ μιλάει για τις χαμένες ευκαιρίες της Αθήνας, αλλά και την ανάγκη να προχωρήσει το Ελληνικό.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Andro Team Γιώργος Καπλανίδης: «Στη δουλειά είμαι λίγο ρομπότ» 

Στη νέα σειρά after office drinks του Andro, συναντάμε τον φωτογράφο Γιώργο Καπλανίδη. Με παγωμένο ροζέ L’Ésprit du Lac, συζητάμε για το τι κάνει μια φωτογράφηση επιτυχημένη, το πώς εκπαιδεύονται ο πελάτης και το κοινό, την ανάγκη να έχει κανείς δίπλα του συνεργάτες που τους εμπιστεύεται τυφλά, αλλά και τα προσόντα που οφείλει να διαθέτει ένας επικεφαλής για να εμπνεύσει την ομάδα του.

16.10.2019

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Λίγες ημέρες πριν από το κορυφαίο αθλητικό γεγονός της χρονιάς, τον Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας, η εταιρεία που ειδικεύεται στα σπορ του βουνού (κι όχι μόνο) θα παρουσιάσει στους επισκέπτες όλα τα νέα της είδη ένδυσης και υπόδησης.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro