Αν η Θεσσαλονίκη θέλει να διαδραματίσει ένα σοβαρό ρόλο διαμετακομιστικού κέντρου, η αεροπορική αγορά της δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο σε χαμηλού κόστους εταιρείες... Photo Credit: aleksandrmarkin

    Αν η Θεσσαλονίκη θέλει να διαδραματίσει ένα σοβαρό ρόλο διαμετακομιστικού κέντρου, η αεροπορική αγορά της δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο σε χαμηλού κόστους εταιρείες… Photo Credit: aleksandrmarkin

    «Εξετάζουμε την επανέναρξη του δρομολογίου Φραγκφούρτη – Θεσσαλονίκη», μου δήλωσε ο διευθυντής επικοινωνίας του Ομίλου της Lufthansa, Aage Dunhaupt, πρόσφατα στην Αθήνα. Το θέμα είναι ότι μέχρι στιγμής δεν συμπίπτουν οι ώρες. Από τη Θεσσαλονίκη η πτήση πρέπει να φεύγει πρωί για να προλάβει τις διηπειρωτικές ανταποκρίσεις από την Φρανκφούρτη. Αλλά από την Φρανκφούρτη δεν βρίσκουν ακόμη την κατάλληλη ώρα αναχώρησης από εκεί προς Θεσσαλονίκη, ώστε να καλύπτεται η ανάγκη της πρωινής αναχώρησης από Θεσσαλονίκη. Κύριος στόχος της δρομολογούμενης επανεμφάνισης της Lufthansa στη Θεσσαλονίκη είναι να τραβήξει τη μερίδα των επιβατών της Βόρειας Ελλάδας που ταξιδεύει προς άλλες ηπείρους εκτός Ευρώπης.

    Η δήλωση από μόνη της γεννά πολύ αισιόδοξη προοπτική. Πρώτον, η Lufthansa σκοπεύει να επιστρέψει στη Θεσσαλονίκη μετά από την κατάργηση των προγραμματισμένων πτήσεών της προς αυτήν εδώ και πολλά χρόνια.

    Δεύτερον, η ταξιδιωτική αγορά της Μακεδονίας και της Θράκης δείχνει να μην περιορίζεται πλέον μόνο σε ενδοευρωπαϊκές διαδρομές, αλλά να έχει αυξανόμενες ανάγκες και διηπειρωτικών πτήσεων. Σημειωτέον ότι η Austrian και η Swiss, και οι δύο συμφερόντων της Lufthansa πλέον, καλύπτουν από Θεσσαλονίκη μεγάλο κομμάτι των ενδοευρωπαϊκών αναγκών της Βόρειας Ελλάδας.

    Και τρίτον, η ίδια η Lufthansa προσπαθεί να κτυπήσει την Turkish Airlines, η οποία εισήλθε δυναμικά στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας και της έχει στερήσει Έλληνες επιβάτες που διακινούνταν προς όλο τον κόσμο μέσω Φρανκφούρτης και Μονάχου. Σημειωτέον, ότι η έλλειψη προγραμματισμένων υπερατλαντικών πτήσεων από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας, μετά το κλείσιμο της κρατικής Ολυμπιακής και οι περιορισμένες επιλογές που διαθέτει πλέον η Αθήνα προς Ασία και Αμερική δεν διευκολύνουν τους επιβάτες από Βόρεια Ελλάδα. Μετακινούμενοι μέσω Αθηνών για προορισμούς εκτός Ευρώπης είναι υποχρεωμένοι στις περισσότερες περιπτώσεις να κάνουν τουλάχιστον δύο stop over.

    Με την εμφάνιση της κρίσης δεκάδες αεροπορικές εταιρείες τακτικών δρομολογίων αποχώρησαν από την ελληνική αγορά, ενώ όσες απέμειναν περιόρισαν δραστικά τα δρομολόγιά τους.

    Ο χάρτης των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια έχει υποστεί τεράστιες αλλαγές. Η γιγάντωση των εταιρειών low budget αφαίρεσε ένα μεγάλο κομμάτι επιβατικής κίνησης από τους μεγάλους παίκτες. Αυτή τη στιγμή η μαζική είσοδος της Ryanair στα ελληνικά αεροδρόμια, όπως της Θεσσαλονίκης, προκαλεί κραδασμούς όχι μόνο στην Aegean, αλλά και σε Lufthansa, Air France και British. Ήδη η British μπήκε ακόμη μια φορά στον κόπο να αλλάξει καθίσματα στα αεροσκάφη της, ώστε να είναι πιο λεπτά σε πάχος για να χωρέσουν παραπάνω σειρές καθισμάτων. Ταυτόχρονα, οι εκτός Ευρώπης εταιρείες που στηρίζονται στις κρατικές ενισχύσεις, όπως η Turkish, λειτουργούν ανταγωνιστικά εξίσου για τις περιφερειακές εταιρείες, όπως η Aegean, και για τις μεγάλες, όπως η Lufthansa.

    Διαβάστε ακόμα: Πώς δυο αδέλφια από τη Θεσσαλονίκη άνοιξαν τα φτερά τους μες στην Κρίση

    Σύμφωνα με τον Aage Dunhaupt, η Lufthansa δεν φοβάται τον ανταγωνισμό είτε αυτός προέρχεται από τις χαμηλού κόστους είτε από τις εκτός Ευρώπης εταιρείες. Ο ίδιος επισημαίνει ότι πολλές φορές ο ταξιδιώτης μπορεί να βρει φτηνότερο ναύλο στη Lufthansa απ’ ό,τι σε μια low budget εταιρεία. Επιπλέον, κατά τον ίδιον, ο επιβάτης θα πετάξει με τα standards του service της Lufthansa και μέσω κεντρικών αεροδρομίων. Αυτό σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις low budget και στις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες μπορεί κάποια στιγμή να ανατραπεί υπέρ των δεύτερων.

    Η επιστροφή της Lufthansa θα δικαιώσει και την πολιτική Μπουτάρη, που επεδίωξε με πείσμα να βάλει την πόλη του στον ευρωπαϊκό και διεθνή τουριστικό χάρτη.

    Άλλωστε, αεροπορικές εταιρείες του μεγέθους της Lufthansa κρατούν στα χέρια τους το ισχυρό μερίδιο των business class επιβατών, που είναι πολύ δύσκολο να περάσει σε χαμηλού κόστους εταιρείες. Γι΄αυτό άλλωστε όλες οι μεγάλες εταιρείες στην Ευρώπη έχουν αρχίσει να λανσάρουν την Premium Economy Class, πολιτική που έχουν εφαρμόσει εδώ και αρκετά χρόνια οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες. Στην ουσία ο επιβάτης έχει 50% μεγαλύτερη ευρυχωρία από την κανονική οικονομική, σημαντική λεπτομέρεια αν πρόκειται για διηπειρωτικές πτήσεις. Η Lufthansa, τοποθετώντας ένα νέο κάθισμα στην Premium Economy Class, σκοπεύει να την έχει λανσάρει μέχρι το τέλος του 2015 σε όλες τις διηπειρωτικές πτήσεις της.

    Lufthansa-Premium-Economy-Premium-Economy-Class-window-view

    Η νέα τάση στους αιθέρες είναι “premium economy”: Δεν είναι και business αλλά ο χώρος είναι σαφώς μεγαλύτερος, δεν κινδυνεύεις άμεσα από θρόμβωση (η εικόνα από την premium economy της Lufthansa στο 747.

    Σε κάθε περίπτωση, η δρομολογούμενη επανεμφάνιση της Lufthansa στην Θεσσαλονίκη θα αναστρέψει την έως τώρα αρνητική ροή της εγχώριας αεροπορικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Με την εμφάνιση της κρίσης δεκάδες αεροπορικές εταιρείες τακτικών δρομολογίων αποχώρησαν από την ελληνική αγορά, ενώ όσες απέμειναν περιόρισαν δραστικά τα δρομολόγιά τους.

    Επιπλέον, θα δικαιώσει την πολιτική του δημάρχου της Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, που επεδίωξε με πείσμα και στόχο να βάλει την πόλη του στον ευρωπαϊκό και διεθνή τουριστικό χάρτη. Ο ίδιος θα επιθυμούσε να δει τη Θεσσαλονίκη κόμβο μετεπιβίβασης επιβατών από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, όπου στις περισσότερες χώρες οι αεροπορικές υποδομές βρίσκονται ακόμη σε χαμηλά standards.

    Αν η Θεσσαλονίκη θέλει να διαδραματίσει ένα σοβαρό ρόλο διαμετακομιστικού κέντρου, η αεροπορική αγορά της δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο σε χαμηλού κόστους εταιρείες. Γιατί αυτό θα σημαίνει ότι το αεροδρόμιο Μακεδονία σταδιακά θα περιοριστεί σε ένα μικρό περιφερειακό αεροδρόμιο, που θα εξυπηρετεί κυρίως εποχιακούς επιβάτες προς Χαλκιδική και τοπικές ανάγκες.

    Κατά συνέπεια το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης έχει ανάγκη την παρουσία μεγάλων παικτών, όπως, για παράδειγμα, η Lufthansa. Μόνο έτσι μπορεί να διαμορφώσει σταδιακά στο μέλλον ένα ανταγωνιστικό χαρακτήρα σοβαρού διαμετακομιστή επιβατών στη ευρύτερη περιοχή.

    Διαβάστε ακόμα: «Επιτέλους, κάποιοι λίγοι από εμάς –μια χούφτα, μια ‘’μαγιά’’, όπως έλεγε ο Μακρυγιάννης– θυμηθήκαμε ξανά ποιοι είμαστε»

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top