Το Νοημα της Επιτυχιας

Νίκος Καλογιάννης, Πρόεδρος ποτοποιίας Πλωμαρίου «Ισίδωρος Αρβανίτης»

Ξεχωριστοί Έλληνες επιχειρηματίες ακτινογραφούν το προσωπικό τους «access to success» και το νόημα που δίνει στη ζωή τους.

 

Στο αποστακτήριο του Πλωμαρίου, ανάμεσα στους χάλκινους άμβυκες: «Αν επικρατεί η λογική είσαι πιο συντηρητικός και πιο σίγουρος, αλλά χωρίς το ένστικτο δεν πας ποτέ μπροστά. Προσπαθώ λοιπόν να έχω σωστή αναλογία των δύο».

– Πιτσιρικάς, τι δουλειά λέγατε ότι θα κάνετε «όταν μεγαλώσω»;
Έλεγα πως θα κάνω αυτό που έβλεπα, τη δουλειά του πατέρα μου, ο οποίος ήταν και αυτός αποσταγματοποιός.

– Πότε συλλάβατε το όραμα που σας κατευθύνει μέχρι σήμερα;
Την εποχή που σπούδαζα στην Αμερική είδα την εξέλιξη της αγοράς που δεν είχε ακόμη έρθει την Ελλάδα, με εντυπωσίασε, και αποφάσισα να δημιουργήσω ένα επώνυμο ποιοτικό προϊόν (brand name).

– Ποιο είναι, με δυο λόγια, το mission statement της επιχείρησής σας;
Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις έχουν ως στόχο τη δημιουργία πλούτου, γεγονός που φυσικά ισχύει. Όμως, στην πραγματικότητα, ο σκοπός μιας παραγωγικής εργασίας είναι η δημιουργία καλών, ποιοτικών, τίμιων για τον καταναλωτή προϊόντων και τότε, μέσω της σκληρής δουλειάς, της σωστής οργάνωσης και της σύνεσης, θα έρθει και η οικονομική επιτυχία. Αν κυνηγάμε μόνο τα χρήματα, ακόμη και αν πετύχουμε δεν θα εξασφαλίσουμε διάρκεια και μέλλον στη δουλειά.

– Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε περισσότερο να συνεχίσετε παρά τις αντιξοότητες, όταν στήνατε την επιχείρησή σας;
Αυτό που με ενέπνευσε είναι το παράδειγμα του πατέρα μου, τον οποίον λάτρευα. Ήταν ένας άνθρωπος πολύ αυστηρός μεν, αλλά πολύ αγαπητός και πολύ δίκαιος. Τον σέβονταν όλοι. Ήταν το πρότυπό μου. Με έχει επηρεάσει πολύ στο να παλεύω και να ξεπερνάω τις αντιξοότητες, διότι ήξερα ότι στο τέλος, αν είσαι σωστός, τίμιος και δίκαιος, θα κερδίσεις. Αυτό είναι και κάτι που μου έλεγε ο πατέρας μου και το ακολουθώ πιστά.

«Πιο πολύ έχω μετανιώσει για αποφάσεις που δεν πήρα γιατί δεν τόλμησα, παρά για τις λανθασμένες που πήρα».

– Τι σημαίνει για εσάς επιτυχία;
Επιτυχία είναι να είμαι υπερήφανος γι’ αυτό που κάνω. Βεβαίως με ενδιαφέρει να είναι κερδοφόρα η επιχείρηση, βεβαίως με ενδιαφέρει να ανεβαίνω οικονομικά και κοινωνικά, αλλά αυτό που πρωτίστως με ενδιαφέρει είναι εγώ να είμαι υπερήφανος για τον εαυτό μου.

– Η προσωπική σας ευτυχία συνδέεται με την επαγγελματική σας επιτυχία;
Να ξεκινήσω λέγοντας ότι ο μόνος τρόπος για να επιτύχεις επαγγελματικά είναι να αγαπάς αυτό που κάνεις. Άρα αμέσως καταλαβαίνετε τι ευτυχία δίνει η επαγγελματική επιτυχία. Τώρα εδώ, θα ήθελα να προσθέσω ότι για αυτήν την επιτυχία – και επομένως και ευτυχία – βασικός παράγοντας είναι η καλή συνεργασία, και εδώ είμαι πολύ τυχερός που έχω πολλά χρόνια καλούς συνεργάτες που συμβάλλουν σε αυτό και με τους οποίους μοιράζομαι αυτήν τη χαρά.

– Ποια ήταν η μεγαλύτερη σας επαγγελματική αποτυχία; Τι σας έχει διδάξει;
Είχα πολλές αποτυχίες στην πορεία μου, αλλά ευτυχώς ήταν μικρές. Κάποιος έχει πει και το συμμερίζομαι απόλυτα: όποιος μαθαίνει από τις αποτυχίες του είναι έξυπνος, αλλά είναι σοφός όποιος μαθαίνει από τις αποτυχίες των άλλων.


Διαβάστε ακόμα: Άγγελος Ιατρίδης – Κτήμα Άλφα. «Το τιμόνι το παίρνεις όταν το κερδίζεις».


Πλάι στον παλιότερο άμβυκα του αποστακτηρίου. Ο Νίκος Καλογιάννης είναι πέμπτης γενιάς αποσταγματοποιός, ήταν όμως και ο πρώτος της σειράς του που δημιούργησε brand names (πριν και από το Ούζο Πλωμαρίου Ισιδώρου Αρβανίτου):  «Όπως σε όλους τους χώρους υπάρχουν καλοί (σωστοί) επιχειρηματίες και όχι καλοί. Δυστυχώς προβάλλονται πολλοί από αυτούς τους “όχι καλούς” και αυτό χαλάει την εικόνα του επιχειρηματία».

– Για ποια απόφασή σας έχετε μετανιώσει;
Πιο πολύ έχω μετανιώσει για αποφάσεις που δεν πήρα γιατί δεν τόλμησα, παρά για τις λανθασμένες που πήρα.

– Τι έχετε «επιστρέψει» στην κοινωνία ως «μέρισμα» για την επιτυχία σας;
Δεν ξέρω τι έχω επιστρέψει στην κοινωνία, αλλά αυτό που πιστεύω πως έχω κάνει είναι ότι έχω περάσει την ελληνικότητα εκτός συνόρων με τα προϊόντα μας. Έχουμε συμβάλει και εμείς στο να εκπροσωπείται η Ελλάδα στο εξωτερικό με ένα σωστό, ποιοτικό και επώνυμο προϊόν κι αυτό μας κάνει υπερήφανους. Ο τομέας των γεωργικών προϊόντων, όπως είναι το σταφύλι, το κρασί, το απόσταγμα, το ούζο, το τσίπουρο, έχουν με επιτυχία εκπροσωπήσει το όνομα της Ελλάδας στο εξωτερικό. Αυτό που λέω πάντα είναι πως αν ρωτήσεις κάποιον ποια είναι τα iconic brands που εκπροσωπούν, π.χ. την Ιταλία θα σου πει τη Fiat, τον Armani, στη Γαλλία τον Dior, τον Yves Saint-Laurent, στη Γερμανία την BMW, τη Mercedes κ.λπ. Στην Ελλάδα, αν ψάξουμε να βρούμε ελληνικά iconic brands που εκπροσωπούν επάξια την ελληνικότητα, από τα πέντε που μας έρχονται στο μυαλό, τα δύο είναι αποστάγματα, προϊόντα αμπελοοινικά. Συνεπώς, αυτό είναι που έχουμε δώσει. Προϊόντα που διαφημίζουν όχι μόνον τον εαυτό τους αλλά και την πατρίδα μας.

– Τι ώρα ξυπνάτε το πρωί και ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνετε;
Ξυπνάω στις 8.00 και πάω στο γραφείο. Είμαι από τους τυχερούς που η δουλειά μου είναι κοντά στο σπίτι και έτσι δεν φτάνω εκνευρισμένος.

«Αυτό που πιστεύω ότι έχω κάνει είναι ότι έχω περάσει την ελληνικότητα εκτός συνόρων με τα προϊόντα μας».

– Μιλάτε στο τηλέφωνο στο εστιατόριο; Τσεκάρετε τα email σας τη νύχτα;
Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν κάνω. Δεν μιλάω στο τηλέφωνο στο εστιατόριο ούτε τσεκάρω τα email μου τη νύχτα.

– Πηγαίνετε στο γραφείο το Σαββατοκύριακο; Παίρνετε δουλειά μαζί σας στις διακοπές;
Δεν πηγαίνω ποτέ στο γραφείο το Σαββατοκύριακο. Συχνά παίρνω δουλειά σπίτι, για να συμπληρώσω ό,τι δεν πρόλαβα μέσα στην εβδομάδα, χωρίς υπερβολές όμως. Όσο για τις διακοπές, λίγο-πολύ πάντα σκέφτομαι και προγραμματίζω.

– Γιατί, κατά τη γνώμη σας, η επιχειρηματικότητα έχει δαιμονοποιηθεί στη χώρα μας;
Δεν ξέρω αν έχει δαιμονοποιηθεί η επιχειρηματικότητα ή ο επιχειρηματίας. Όπως σε όλους τους χώρους, υπάρχουν καλοί (σωστοί) επιχειρηματίες και όχι καλοί. Δυστυχώς, προβάλλονται πολλοί από αυτούς τους “όχι καλούς” και αυτό χαλάει την εικόνα του επιχειρηματία. Ο σωστός επιχειρηματίας δεν προβάλλεται, εργάζεται και προχωράει.
Ας μην ξεχνάμε τι σημαίνει επιχειρηματίας: αυτός που επιχειρεί, δηλαδή προσπαθεί και δημιουργεί. Επιχειρηματίας είναι και ο τσαγκάρης, ο βιοτέχνης, ο μελισσοκόμος, αυτός που παίρνει τον καρπό της γης… και ευτυχώς υπάρχει πολύς τέτοιος κόσμος στη χώρα μας που επιχειρεί με επιτυχία, απλώς δεν τον ακούμε.

«Έχω ένα μεγάλο μειονέκτημα: θέλω να είμαι ευχάριστος και αγαπητός σε όλους και είναι κακό αυτό». Ο Νίκος Καλογιάννης στο φακό του Andro, μέσα στο πρότυπο αποστακτήριο που έχει δημιουργήσει στο Πλωμάρι. Photo: Andro.gr.

– Ποιο θα έπρεπε να είναι, κατά τη γνώμη σας, το μοντέλο ανάπτυξης της Ελλάδας;
Το κράτος πρέπει και οφείλει να ελέγχει την επιχείρηση. Όμως, ο ρόλος του θα έπρεπε να είναι και η διευκόλυνση και η απλούστευση της καθημερινότητας της επιχείρησης και της ανάπτυξής της, πάντα εντός ενός αυστηρού νομικού πλαισίου εννοείται. Δυστυχώς, όχι μόνο αυτό δεν συμβαίνει αλλά, αντίθετα, τις περισσότερες φορές το κράτος φρενάρει τις επιχειρήσεις, κυρίως μέσω της γραφειοκρατίας.

– Τι εκτιμάτε περισσότερο στους ανταγωνιστές σας;
Ότι μεγαλώνουμε όλοι μαζί την πίτα. Οι ανταγωνιστές μου κάνουν αυτό που κάνω κι εγώ. Φτάνει να το κάνουν όπως νομίζω ότι το κάνουμε κι εμείς, χωρίς να τους αντιπαλεύουμε. Εφόσον όλοι επιχειρούμε με τίμιο και σωστό τρόπο, βοηθάμε να μεγαλώσει η πίτα. Και όλοι ωφελούμαστε από αυτό.

– Πότε γίνεστε σκληρός με τους συνεργάτες σας;
Αν αντιληφθώ ότι με κοροϊδεύουν.

– Ποιο είναι το βασικό γνώρισμα του δικού σας επιχειρηματικού στυλ;
Δεν ξέρω αν υπάρχει ειδικό επιχειρηματικό στυλ. Ο καθένας προσπαθεί να κάνει το καλύτερο που μπορεί με βάση τις αρχές του και τις γνώσεις του, και όπως είπα και πριν με γνώμονα την αγάπη γι’ αυτό που κάνει.

– Ποια επαγγελματική αρετή ξεχωρίζετε σ’ έναν άνδρα;
Είναι η ευθύτητα. Αν είσαι ευθύς προχωράς.


Διαβάστε ακόμα: Χρύσανθος Πανάς – «Πηγαίνω ευθεία στη ζωή, δεν μου αρέσουν οι στροφές».


– Ποια επαγγελματική αρετή ξεχωρίζετε σε μια γυναίκα;
Στο επάγγελμά της να μην είναι γυναίκα, αλλά επαγγελματίας.

– Πώς καταφέρνετε να διαχειρίζεστε καλύτερα το ανθρώπινο κεφάλαιο στην εταιρεία σας και να κρατάτε ψηλά το ηθικό των συνεργατών σας;
Αυτό γίνεται με συνεργασία, δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Να έχει ο καθένας το δικαίωμα της γνώμης του και να έχει ο μάνατζερ το δικαίωμα της απόφασης. Και πάντως ο πιο σημαντικός παράγοντας είναι η συνεννόηση, να μπορεί να ακούει ο ένας τα επιχειρήματα του άλλου και να υπάρχει υγιής συζήτηση ή και διαφωνία.

– Ποιο μειονέκτημά σας στο μάνατζμεντ σαρκάζετε;
Έχω ένα μεγάλο μειονέκτημα: θέλω να είμαι ευχάριστος και αγαπητός σε όλους και είναι κακό αυτό. Στο μάνατζμεντ δεν πρέπει να είσαι ευχάριστος σε όλους. Κι εγώ θέλω να είμαι ευχάριστος. Όχι καλός, αλλά ευχάριστος και διαλλακτικός.

-Αν δεν ήσασταν στο τιμόνι της εταιρείας σας, ποια άλλη δουλειά θα σας γοήτευε να επιχειρούσατε;
Θα ήθελα να ήμουν δικηγόρος κι αυτό ήθελα να γίνω όταν ήμουν μικρός, εκτός από αυτό που τελικά ακολούθησα.

«Δεν ξέρω αν υπάρχει ειδικό επιχειρηματικό στυλ. Ο καθένας προσπαθεί να κάνει το καλύτερο που μπορεί». Ο Νίκος Καλογιάννης στο φακό του Andro, στην προκυμαία της Μυτιλήνης. Photo: Andro.gr.

– Όταν πρόκειται να πάρετε μια σημαντική απόφαση, λειτουργείτε περισσότερο με τη λογική ή με το ένστικτο;
Αναπόφευκτα και με τα δύο. Προσπαθώ να λειτουργώ περισσότερο με τη λογική, αλλά αναπόφευκτα τελικά λειτουργώ και με τα δύο. Νομίζω πως χρειάζονται και τα δύο. Αν επικρατεί η λογική είσαι πιο συντηρητικός και πιο σίγουρος, αλλά χωρίς το ένστικτο δεν πας ποτέ μπροστά. Προσπαθώ λοιπόν να έχω σωστή αναλογία των δύο.

– Ποια είναι τα πρόσωπα που επηρεάζουν την κρίση σας και με ποιον τρόπο το πετυχαίνουν;
Η γυναίκα μου και οι συνεργάτες μου.

– Ποιο είναι αγαπημένο σας ρητό; Πώς σας έχει επηρεάσει στις αποφάσεις σας;
Ο καλύτερος τρόπος να προβλέψεις το μέλλον είναι να το δημιουργήσεις. Με άλλα λόγια, η τύχη παίζει σημαντικό ρόλο, αλλά εσύ φτιάχνεις την τύχη σου.

– Ποιος επιχειρηματίας σάς έχει εμπνεύσει με το success story του;
Όσο και αν ακούγεται μπανάλ, θα σας πω ότι, όπως όλοι, θαυμάζω τον Steve Jobs που πραγματικά άλλαξε τον κόσμο.

– Πώς μοιάζει το γραφείο σας εσωτερικά;
Είναι ένα γραφείο που δεν έχει ειδικό χαρακτήρα, άρα δεν σε επηρεάζει στη διάθεση. Είναι ένας απλός και ευχάριστος χώρος.

– Πείτε μας ένα βιβλίο για τη διοίκηση ή το επιχειρείν που σας έχει βοηθήσει στην πορεία σας.
Δεν έχω κάποια συγκεκριμένα βιβλία.

– Με ποιο έμφυτο ταλέντο θα θέλατε να είστε προικισμένος;
Ίσως αν επιθυμούσα κάτι θα ήταν να ήμουν πιο επιδέξιος με τα χέρια μου. Για παράδειγμα, να μπορούσα να έκανα για χόμπι κατασκευές.

«Ο σκοπός μιας παραγωγικής εργασίας είναι η δημιουργία καλών, ποιοτικών, τιμίων για τον καταναλωτή προϊόντων και τότε μέσω της σκληρής δουλειάς, της σωστής οργάνωσης και της σύνεσης θα έρθει και η οικονομική επιτυχία».

– Ποια είναι η φθηνότερη και ποια η ακριβότερη επένδυση που έχετε κάνει στην επιχείρησή σας;
Η ακριβότερη είναι φυσικά το αποσταγματοποιείο στο Πλωμάρι, αλλά με κάνει πολύ υπερήφανο που το θαυμάζουν όλοι οι επισκέπτες, Έλληνες και ξένοι. Φτηνότερη δεν θυμάμαι, θα ήταν ασφαλώς ασήμαντη.

– Αποκαλύψτε μας μια από τις μυστικές διευθύνσεις σας, όταν ταξιδεύετε για επαγγελματικούς λόγους ανά την Ελλάδα ή στο εξωτερικό.
Μικρά νησιά στο Αιγαίο, αυτά που συνήθως ονομάζουμε “Άγονη Γραμμή”.

– Τι σας δίδαξε ο πατέρας σας και θα θέλατε μια μέρα να κληροδοτήσετε ως γνώση στο παιδί σας;
Αρχές, αρχές και πάλι αρχές.

– Πιστεύετε ότι η επιχείρηση που δημιουργήσατε θα διαρκέσει και αφού φύγετε από τη ζωή;
Ναι, πιστεύω ότι θα έχει διάρκεια και στο μέλλον.

– Πώς θα επιθυμούσατε να σας θυμούνται;
Ελπίζω να με θυμούνται θετικά και ευχάριστα.

 

Διαβάστε ακόμα: Το Andro στο Κτήμα Σκούρα, με την εξαιρετική E-Class Coupé.

 

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Το βραβευμένο αρχιτεκτονικό γραφείο που ξεκίνησε το 1989 ατενίζει το μέλλον με νέα προοπτική χάρη στην ένταξη και του άρτι αφιχθέντα από το Λονδίνο, Ρήγα Ποτηρόπουλου.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Η Βάσια, ο Δήμος και ο Ανδρέας, τρία νέα παιδιά που αγαπούν τις δημιουργικές ιδέες, ένωσαν τις δυνάμεις τους και έφτασαν να δουλεύουν (και) για λογαριασμό του φημισμένου αμερικανικού δικτύου.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο ιδρυτής της ελληνικής ωρολογοποιίας, Ianos Watches, μιλάει στο Andro για το όραμά του να δημιουργήσει ένα brand που θα έχει διεθνή στόχευση και τα ρολόγια του που υμνούν τον μηχανισμό των Αντικυθήρων και τους Συμιακούς σφουγγαράδες.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Η νέα καμπάνια της Creta Farms αναμετράται με το τελευταίο ταμπού του μάρκετινγκ τροφίμων: Τη χωρισμένη οικογένεια. 

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top Andro