JD Lasica-owener0uber

«Πρόσφατα στο Λονδίνο, αλλά και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης, οι ταξιτζήδες βρήκαν στους δρόμους να διαμαρτυρηθούν εναντίον της Uber, της εφαρμογής που επιτρέπει να κλείνεις ταξί από το κινητό σου». (Στη φωτογραφία ο Garrett Camp, founder της Uber)

Η επιτυχία των startups έχει αρχίσει να απασχολεί τις πολυεθνικές και τους μεγάλους κολοσσούς της οικονομίας. Όταν μερικοί εικοσάρηδες και τριαντάρηδες μπορούν να βγάζουν δισεκατομμύρια με τις ιδέες τους τα πράγματα είναι σοβαρά. Γίνονται ακόμα σοβαρότερα όταν αυτές οι νεόφερτες και δυναμικές εταιρείες ανακαλύπτουν από την αρχή ολόκληρους τομείς της οικονομίας. Για παράδειγμα η Airbnb, δημιουργώντας μια αγορά όπου όσοι έχουν δωμάτια ή σπίτι μπορούν εύκολα να τα νοικιάζουν σε τουρίστες και επισκέπτες, έχει φέρει την επανάσταση στον ξενοδοχειακό τομέα. Πρόσφατα στο Λονδίνο, αλλά και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης, οι ταξιτζήδες βρήκαν στους δρόμους να διαμαρτυρηθούν εναντίον της Uber, της εφαρμογής που επιτρέπει να κλείνεις ταξί από το κινητό σου. Όμως ακόμα σημαντικότερο από αυτές τις επιτυχημένες εταιρείες είναι το γεγονός ότι ο τρόπος με τον οποίο οι καταναλωτές παίρνουν σήμερα αποφάσεις έχει αλλάξει ριζικά. Έτσι, παραδοσιακές εταιρείες έχουν ξεκινήσει να σκέφτονται σαν startups και να μπαίνουν στο δρόμο του «ψηφιακού μετασχηματισμού» –αγγλιστί, digital transformation.

Όταν πριν χρόνια ήμουν σύμβουλος με την Andersen Consulting (Accenture) κάναμε τον λεγόμενο «ανασχεδιασμό»: μπαίναμε σε εταιρείες, αναλύαμε τις διαδικασίες τους, τις απλοποιούσαμε, κι ύστερα τις αυτοματοποιούσαμε μέσω ολοκληρωμένων πληροφοριακών συστημάτων. Η υπόσχεση της τεχνολογίας ήταν τότε η αύξηση της παραγωγικότητας. Απλοποιώντας και αυτοματοποιώντας η πληροφορική έδινε τη δυνατότητα καλύτερων αποφάσεων στη διοίκηση, αλλά και οικονομιών κλίμακος στην παραγωγή ή σε κάποιες άλλες σημαντικές διαδικασίες της εταιρείες. Σε κάθε περίπτωση η πληροφορική αποτελούσε «πόρο», ένα μέσον για να πετύχει η στρατηγική της εταιρείας. Έτσι η πληροφορική, όπως εξελίχθηκε από τη δεκαετία του 1990 μέχρι τις μέρες μας, αντιπροσωπεύει μέρος της υποδομής μιας εταιρείας. Αυτό αντικατοπτρίζεται στις υπάρχουσες δομές, όπου τα τμήματα πληροφορικής είναι τα «μηχανοστάσια» μιας εταιρείας, και συνήθως απέχουν πολιτιστικά –και χωροταξικά– πολύ από τα τμήματα μάρκετινγκ και διαφήμισης.

Όταν εικοσάρηδες βγάζουν δισεκατομμύρια με τις ιδέες τους τα πράγματα είναι σοβαρά. Κι ακόμα σοβαρότερα όταν αυτές οι νεόφερτες εταιρείες ανακαλύπτουν από την αρχή ολόκληρους τομείς της οικονομίας.

Ωστόσο το Ίντερνετ, τα κοινωνικά δίκτυα, οι μηχανές αναζήτησης, οι κινητές τεχνολογίες, έχουν δημιουργήσει μια νέα πραγματικότητα. Η πληροφορική, ως τεχνολογία, έχει μετασχηματιστεί από μέσον σε εμπειρία. Οι καταναλωτές επιλέγουν τις αγορές τους μέσω της τεχνολογίας που διαποτίζει πλέον τη ζωή τους. Και τα τμήματα μάρκετινγκ έχουν από καιρό καταλάβει ότι ήρθε ο καιρός να μάθουν πληροφορική αν θέλουν να κάνουν επιτυχημένα τη δουλειά τους. Ψηφιακός μετασχηματισμός δεν σημαίνει αυτοματοποίηση αλλά επανεξέταση του μοντέλου λειτουργίας μιας επιχείρησης. Οι δύο κόσμοι της πληροφορικής και του μάρκετινγκ γίνονται ένα, ακριβώς όπως και στις startups. Αυτό σημαίνει ανάπτυξη νέων συστημάτων με νέες μεθοδολογίες, όπως Agile και DevOps, όπου τα πληροφοριακά συστήματα κατασκευάζονται σε μια συνεχή διάδραση με τους χρήστες, μετρώντας την αποδοχή με μεθόδους μάρκετινγκ.

Διαβάστε ακόμα: Δυο «χρυσές» ερωτήσεις για κάθε καινοτόμο επιχειρηματία

Τεχνολογίες όπως τα μεγάλα δεδομένα και οι εφαρμογές στον ιστό δίνουν ευκαιρίες σε εταιρείες να διαμορφώσουν νέες σχέσεις με τους πελάτες τους, αλλά και να διαμορφώσουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Διόλου τυχαίο λοιπόν που πολλά startups γίνονται acquihired. Χρειάζεται ένα άλλο είδος προσέγγισης στον ψηφιακό μετασχηματισμό, όπου οι αποφάσεις πρέπει να παίρνονται πολύ γρήγορα –κάτι στο οποίο υστερούν οι μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά γνωρίζουν πολύ καλά πώς να το κάνουν όσοι έχουν εμπειρία από τις μεθοδολογίες ανάπτυξης συστημάτων και ψηφιακού μάρκετινγκ των startups.

Δείτε την παρουσίασή μου στο SlideShare:

 

//Ο Γιώργος Ζαρκαδάκης ζει στο Λονδίνο και είναι διευθυντής της Feline Quanta Communications.

Διαβάστε ακόμα: Ψάξε τον μέντορά σου!

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top