Δ. Παπάζογλου: Ο στόχος που τέθηκε γύρω από το νέο site είναι να λειτουργήσει ως η ηλεκτρονική «ναυαρχίδα» της ΠΑΕ εντάσσοντας παράλληλα τον σύλλογο δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη των σύγχρονων αθλητικών brands. Φωτογραφία: Στέφανος Τσακίρης

Δ. Παπάζογλου (αριστερά): Ο στόχος που τέθηκε γύρω από το νέο site είναι να λειτουργήσει ως η ηλεκτρονική «ναυαρχίδα» της ΠΑΕ ΠΑΟΚ, εντάσσοντας το σύλλογο δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη των σύγχρονων αθλητικών brands. Δεξιά ο Γ. Χατζόπουλος. Φωτό: Στέφανος Τσακίρης

Πώς προέκυψε η συνεργασία σας;

Γιώργος Χατζόπουλος: Τυχαία. Τότε, ο Δημήτρης ήταν ακόμη μέλος των DesignersUnited και το προγραμματιστικό τους team χρειάστηκε βοήθεια σε ένα συγκεκριμένο project. Ένα από τα παιδιά στην ομάδα προγραμματιστών που τύχαινε να ήταν και συμμαθητής με κάλεσε για λογαριασμό των DesignersUnited και έτσι γνωριστήκαμε τόσο με τον Δημήτρη όσο και με όλη την υπόλοιπη ομάδα.

Δημήτρης Παπάζογλου: Η συνεργασία μας προέκυψε τυχαία, αλλά στη διάρκεια των τελευταίων 6 χρόνων που συνεργαζόμαστε, τίποτε δεν έχει αφεθεί στην τύχη. Ήταν ευτύχημα που συναντηθήκαμε και το αποτέλεσμα μας έχει δικαιώσει και ανταμείψει αμφότερους.

PFC Preview

Μία από τις πρώτες μακέτες του νέου website.

Υπάρχει μία θεωρία που λέει πως οι προγραμματιστές δεν συμπαθούν και τόσο πολύ τους γραφίστες και τούμπαλιν. Ισχύει;

Γ.Χ.: Ισχύει ως ένα βαθμό, αλλά μόνο όταν μιλάμε για «παλαιάς» γενιάς προγραμματιστές και γραφίστες. Οι γραφίστες και οι προγραμματιστές που θέλουν να εξελίξουν τη δουλειά τους σίγουρα θα βρουν κοινά σημεία. Δεν υπάρχει περίπτωση να μη συνεργαστούν, καθώς είναι ένα το προϊόν και ένα το κοινό αποτέλεσμα. Τώρα, το ποιος σπάει τα νεύρα του άλλου περισσότερο είναι πάντα σχετικό. Συνήθως ο designer θέλει το πιο όμορφο, ο προγραμματιστής το πιο πρακτικό. Αυτοί οι δύο κόσμοι προσπαθούν να βρουν κοινά σημεία και να κουμπώσουν.

Δ.Π.: Η ανάπτυξη της τεχνολογίας και κυρίως του Internet δεν άφησαν ανεπηρέαστη την οπτική επικοινωνία στο σύνολο της, είτε μιλάμε για τυπογραφικό σχεδιασμό και στοιχειοθεσία κειμένου είτε για την ανάπτυξη ολοκληρωμένων brands. Aν μη τι άλλο, ο «νέος ψηφιακός κόσμος» αναπτύσσεται ραγδαία, προτείνοντας ένα δυναμικό νέο εργαλείο προβολής και πρόσβασης στην πληροφορία.
Από τα παραδοσιακά, για παράδειγμα, hardcopy περιοδικά σήμερα μιλάμε για ολοκληρωμένα διαδικτυακά media brands, από τις συμβατικές εμπορικές εταιρείες σήμερα βιώνουμε την έξαρση και ανάπτυξη των e-shops. Όταν λοιπόν μιλάμε για σχέσεις προγραμματιστών και σχεδιαστών δεν μιλάμε για τίποτε περισσότερο ή λιγότερο από την συνθήκη εκείνη όπου δύο διαφορετικοί θεωρητικά κόσμοι μέχρι πρότινος οφείλουν να έλθουν κοντά με σεβασμό ο ένας στον άλλο, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα συνεργασίας που βασίζεται στην εξειδίκευση του καθενός.
Θεωρώ υπερβολική την αντίληψη που θέλει το κακό Διαδίκτυο να «σκοτώνει» τον Τύπο, να καταργεί παραδοσιακά επαγγέλματα, όπως αυτό του φωτογράφου-ρεπόρτερ, ή ακόμα και αυτό του σχεδιαστή. Αρκεί να θυμηθούμε πως κάτι αντίστοιχο ως φαινόμενο συνέβη, για παράδειγμα, με την ανακάλυψη της φωτογραφίας, με κάποιους να βιάζονται να μιλήσουν για το θάνατο της ζωγραφικής μέχρι τελικά να βρουν και οι δύο τέχνες το ρόλο τους. Κάθε νέο τεχνολογικό μέσο, λοιπόν, έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, τις δικές του αρχές και δυνατότητες.
Από την ώρα που μιλάμε για την ανάπτυξη διαδικτυακών εφαρμογών, δεν μιλάμε για τίποτα περισσότερο ή λιγότερο ουσιαστικά από την απαραίτητη ομαλή και οργανική συνεργασία μεταξύ προγραμματιστών και designers. Η αμοιβαία κατανόηση, όμως, και η διερεύνηση της επιστήμης του καθένα αποτελούν αμφότερες απαραίτητες προϋποθέσεις για τη σύζευξη αυτών των δυο φαινομενικά διαφορετικών κόσμων. Και αυτό ίσως συνοψίζει τον ορισμό της αυτοεξέλιξης και της συνεργασίας.

 Το design αποτελεί πρωτίστως εργαλείο επικοινωνίας και όχι καλλιτεχνική έκφραση του σχεδιαστή ή του πελάτη, παρότι τις αρχές του τις χαρακτηρίζουν πολλά στοιχεία σαν αυτά που συναντάμε στις εικαστικές τέχνες.(Δ.Π.)

Μιλώντας για το Ιnternet, υπάρχει το δίπολο ταχύτητα vs design; Μπορούν τα δύο να συνυπάρξουν;

Γ.Χ.: Εννοείται, αλλά σε ποσοστώσεις και αναλόγως το έργο. Ακόμα και σε μία οπτικά απλή πλατφόρμα όπως είναι το Facebook δεν μπορείς να υποστηρίξεις ότι δεν υπάρχει σχεδιασμός. Τη συγκεκριμένη πλατφόρμα υποστηρίζουν τουλάχιστον 20 designers. Υπάρχουν εφαρμογές στο Διαδίκτυο που είναι καθαρά εργαλεία. Ένα εργαλείο πρέπει να είναι εύχρηστο και σχετικά φιλικό προς τον χρήστη ως προς το interface του. Δεν χρειάζεται δηλαδή να έχει κάποιο επιπλέον κύρος.
Το Facebook, για παράδειγμα, δεν έχει ανάγκη να δείξει το κύρος του μέσα από έναν πιο εξεζητημένο σχεδιασμό. Αντ’ αυτού, όμως, χρειάζεται να αναδείξει με τον καλύτερο τρόπο τις λειτουργίες του. Σε άλλες περιπτώσεις, ωστόσο, κι όταν για παράδειγμα θες να εξυπηρετήσεις μια ολοκληρωμένη διαδικτυακή εταιρική ταυτότητα – όπως π.χ. το site μιας αυτοκινητοβιομηχανίας – προφανώς η οπτική επικοινωνία και η αισθητική αρτιότητα έχουν ακόμα σπουδαιότερο ρόλο.

Δ.Π.: Σαφώς και μπορούν να συνυπάρξουν. Αν θες όμως, πιστεύω ότι το σωστό δίπολο δεν είναι το speed vs design, αλλά το function vs design. Κατά κανόνα αυτές οι δύο έννοιες δεν πρέπει να είναι αντίπαλες και «αποκομμένες» η μία από την άλλη κατά το δοκούν, αλλά συνυπάρχουσες και σε σωστές αναλογίες. Και μέσα στην έννοια της λειτουργίας (function) εντάσσονται πολλές παράμετροι, μεταξύ άλλων και αυτή της ταχύτητας. Άλλωστε, το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι τίποτα άλλο από την πετυχημένη συνάρτηση-δοσολογία όλων των εμπλεκομένων επαγγελματιών που αναπτύσσουν, ανάλογα με την περίπτωση, όλες τις παραπάνω απαιτούμενες παραμέτρους.
Για να δώσω μια σχηματική εικόνα, θα τολμούσα μία παρομοίωση με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Formula 1, όπου φαινομενικά η ταχύτητα είναι το κύριο ζητούμενο. Πολλοί «διαφορετικοί» θεωρητικά κόσμοι συνυπάρχουν και συνεργάζονται, προκειμένου να παραχθεί τελικά ένα γρήγορο και σταθερό αγωνιστικό αυτοκίνητο. Οι παράμετροι που λαμβάνονται υπ’ όψιν για την επίτευξη αυτού του στόχου δεν ανήκουν αποκλειστικά και μόνο στον τομέα της μηχανικής.

Διαβάστε ακόμα: Ο Νικόλας Ιωαννίδης μας συστήνει το Qrator, το παγκόσμιο δίκτυο των δημιουργικών ανθρώπων.

Δ. Παπάζογλου: Θεωρώ πως στον δικό μας χώρο τις περισσότερες φορές η έμπνευση δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια μεταμφίεση της εμπειρίας. Φωτογραφία: Στέφανος Τσακίρης

Δ. Παπάζογλου: Θεωρώ πως στο δικό μας χώρο τις περισσότερες φορές η έμπνευση δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια μεταμφίεση της εμπειρίας. Φωτό: Στέφανος Τσακίρης

Όταν ξεκινάτε ένα project από πού αντλείτε την έμπνευση σας;

Γ.Χ.: Στη δική μας δουλειά δεν υπάρχει ακριβώς η έννοια της έμπνευσης. Μεγαλύτερη βαρύτητα έχει το ενδιαφέρον προς αυτό που κάνουμε, γιατί σε κάποια φάση ο βαθμός ενδιαφέροντος μειώνεται μέχρι που σταματάει. Αυτό που παίζει, όμως, καθοριστικό ρόλο είναι ο βαθμός της εμπειρίας του καθενός, η οποία συνήθως διαμορφώνεται μέσα από τα λάθη. Όποιος προγραμματιστής υποστηρίξει ότι γεννήθηκε έμπειρος πλανάται πλάνην οικτρά. Επειδή μιλάμε για ένα προϊόν ελεύθερης αγοράς, σημασία έχει να βρεις την ψυχική δύναμη να το πας λίγο παρακάτω.
Ως προγραμματιστές, είμαστε άνθρωποι των Μαθηματικών, οι οποίοι τείνουν να είναι πιο πομπώδεις και εγωμανείς. Πρέπει να καταφέρεις να μειώσεις τον εγωισμό σου και να καταλάβεις ότι ο άνθρωπος που έχεις απέναντι σου έχει κάτι στο μυαλό του, το οποίο έχει σπουδάσει, έχει μελετήσει, έχει αναπτύξει και δεν μπορεί να έχει άδικο. Τότε, αν τον ακολουθήσεις, θα φτάσεις στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Δ.Π.: Αρχικά πρέπει να γίνει ξεκάθαρο πως το design γενικότερα αποτελεί πρωτίστως εργαλείο επικοινωνίας και όχι καλλιτεχνική έκφραση του σχεδιαστή ή του πελάτη, παρότι τις αρχές του τις χαρακτηρίζουν πολλά στοιχεία σαν αυτά που συναντάμε στις καθαρά εικαστικές τέχνες. Έτσι λοιπόν, και σε αντίθεση με τη ζωγραφική για παράδειγμα, θεωρώ πως στο δικό μας χώρο τις περισσότερες φορές η έμπνευση δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια μεταμφίεση της εμπειρίας.
Η βαθύτερη και συστηματική ενασχόληση με ένα αντικείμενο σου δίνει τη δυνατότητα να σκέφτεσαι σε λιγότερο χρόνο πιο σωστές διαδρομές, ώστε να λύσεις ένα σχεδιαστικό πρόβλημα. Η διαδικασία σχεδιασμού θυμίζει πολλές φορές την επίλυση μιας μαθηματικής εξίσωσης, με τη διαφορά ότι στη δική μας περίπτωση μπορεί να έχεις περισσότερες από μία ικανές λύσεις. Η εμπειρία ως καταλύτης, και όχι η έμπνευση, είναι αυτή που θα βοηθήσει στην καταλληλότερη τελική επιλογή.

Συνήθως, τα αγαπημένα μας έργα είναι αυτά για τα οποία κουραστήκαμε περισσότερο και είχαμε τις περισσότερο αρνητικές εμπειρίες. Οι αρνητικές εμπειρίες είναι κάρβουνο, αλλά από τον άνθρακα προκύπτει το διαμάντι.(Γ.Χ.)

Έχετε αγαπημένα project;

Γ.Χ.: Προσωπικά, τα project που ξεχωρίζω δεν είναι απαραίτητα εκείνα που είχαν το καλύτερο αποτέλεσμα. Είναι στην πλειοψηφία τους εκείνα τα έργα που χαρακτηρίστηκαν από κάτι πιο ιδιαίτερο, είτε από μία ωραία συνεργασία είτε από μια ευκολία στις σχέσεις μας με τους πελάτες. Είναι δουλειές που μας άφησαν κάτι σαν ανθρώπους και όχι μια διαδικασία του να παρέχουμε απλώς μια υπηρεσία ή ένα προϊόν. Για παράδειγμα, γνώρισα έναν σχεδιαστή, έναν μαρκετίστα, ήρθα πιο κοντά σε έναν κλάδο τον όποιο δεν γνώριζα. Αυτά είναι που μένουν. Με αφορμή το site του ΠΑΟΚ, γνώρισα καλύτερα το χώρο του ποδοσφαίρου.
Συνήθως, τα έργα που μένουν είναι αυτά που είτε κουράστηκες πάρα πολύ είτε βρέθηκες σε μία περίεργη ψυχολογική κατάσταση εκτελώντας τα, εξαιτίας της φύσης τους. Συνήθως, τα αγαπημένα μας έργα είναι αυτά για τα οποία κουραστήκαμε περισσότερο και είχαμε τις περισσότερο αρνητικές εμπειρίες. Αν συμπιέσεις όλες τις καμμένες, τις αρνητικές εμπειρίες, είναι κάρβουνο, άνθρακας, αλλά από τον άνθρακα τι προκύπτει; Διαμάντι.

Δ.Π.: Σίγουρα υπάρχουν project που ξεχωρίζω – για ξεχωριστούς λόγους το καθένα – όλα αυτά τα χρόνια. Δεν είναι απαραίτητα τα μεγαλύτερα, τα βραβευμένα ή τα ποιο καλοσχεδιασμένα. Είναι συνήθως εκείνα που είχαν πάντα μια μικρή ιστορία από πίσω. Το design για το design δεν ήταν ποτέ ο αυτοσκοπός. H συνολική διαδικασία, η συνεχής εκπαίδευση, αλλά κυρίως η επαφή με νέες γνώσεις και ανθρώπους ήταν πάντα τα συστατικά που συμπλήρωναν και δημιουργούσαν την απαιτούμενη γοητεία.

Γ. Χατζόπουλος: Οι γραφίστες και οι προγραμματιστές που θέλουν να εξελίξουν τη δουλειά τους σίγουρα θα βρουν κοινά σημεία. Τώρα το ποιος σπάει τα νεύρα του άλλου περισσότερο είναι πάντα σχετικό.  Φωτογραφία: Στέφανος Τσακίρης

Γ. Χατζόπουλος: Οι γραφίστες και οι προγραμματιστές που θέλουν να εξελίξουν τη δουλειά τους σίγουρα θα βρουν κοινά σημεία. Τώρα το ποιος σπάει τα νεύρα του άλλου περισσότερο είναι πάντα σχετικό. Φωτό: Στέφανος Τσακίρης

Προφανώς δεν δουλεύετε πάνω σε ένα project αποκλειστικά…

Γ.Χ.: Στη Stonewave, αυτήν τη στιγμή, τρέχουμε παράλληλα 25 με 30 έργα. Όπως τότε έτσι και τώρα, μόνο με υπερπροσπάθεια μπορείς να το καταφέρεις. Και δεν εννοώ ότι είμαστε καλύτεροι. Απλώς δαπανούμε ατελείωτες ώρες κυνηγώντας τα πάντα, συνέχεια. Είναι αντοχή, η οποία στον προγραμματιστικό κόσμο έρχεται καθαρά από την καφεΐνη. Αντοχή, αντοχή, αντοχή. Όταν το team είναι καλό, μπορεί να υπάρχει αυξημένη πίεση, αλλά γνωρίζεις ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μη βγει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Δ.Π.: Προσωπικά προσπαθώ να εργάζομαι αποκλειστικά σε όχι παραπάνω από ένα ή δυο project την ίδια χρονική περίοδο, ορίζοντας παράλληλα εύλογα deadlines υλοποίησης σε κάθε έργο. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν πως πλέον εργάζομαι κατά βάση μόνος μου, επιλέγω να αφιερώνω το ζωτικό, δημιουργικό μου χρόνο σε περιορισμένο – και με αυστηρά προσωπικά κριτήρια επιλεγμένο – αριθμό έργων και όχι σε μια πληθώρα από projects που θα μπορούσαν να με αναλώσουν δημιουργικά.
Αυτή είναι μια συνθήκη που εδώ και λίγους μήνες επέλεξα συνειδητά να εφαρμόσω, σε ό,τι αφορά τον τρόπο που εργάζομαι, προκειμένου να έχω την καλύτερη δυνατή επαφή τόσο με τον πελάτη-συνεργάτη όσο και με την ίδια τη διαδικασία σχεδιασμού αυτού καθαυτού, προκείμενου να έχω στο τέλος το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Εξακολουθώ να συνεργάζομαι με άλλους συναδέλφους ή δημιουργικές ομάδες, αλλά όταν οι ανάγκες ενός project το κρίνουν σκόπιμο. Δεν απομονώνω την έννοια της συνεργασίας με τρίτους όπου αυτή χρειάζεται.

Διαβάστε ακόμα: Ξέχνα καινοτομίες με ακατάλληλους ανθρώπους.

PFC-HistoryTeaser-Facebook

Το HistoryTeaser της ομάδας στο Facebook.

Τι βλέπετε να αλλάζει στον τομέα σας μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια;

Δ.Π.: Η εμπειρία των τελευταίων πέντε ετών στον τομέα του development και των softwares έχει δείξει πως οι εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας είναι ραγδαίες και συντελούνται πλέον σε πολύ μικρά χρονικά διαστήματα σε σχέση με παλαιότερα χρόνια. O ρυθμός με τον οποίο αλλάζουν οι συσκευές που υποστηρίζουν την πλοήγηση στο Internet και η ταχύτητα με την οποία εξελίσσονται οι προγραμματιστικές γλώσσες και τα λειτουργικά συστήματα δημιουργούν νέες δυνατότητες, επομένως και νέα πεδία για ανάπτυξη, εξέλιξη και εφαρμογή της παραδοσιακής οπτικής επικοινωνίας. Δύσκολα, λοιπόν, θα μπορούσε κάποιος να κάνει μια πρόβλεψη για ένα τόσο «μακρινό» μέλλον. Μπορείς, όμως, ίσως να «οραματιστείς» τι θα γίνει σε ένα πολύ πιο άμεσο και κοντινό χρόνο.
Σκεφτείτε πως, όταν για παράδειγμα ξεκινήσαμε το site του ΠΑΟΚ, σχεδόν όλες οι μεγάλου format συσκευές smartphone δεν ήταν ακόμα μαζικά διαδεδομένες. Δουλεύαμε πάνω στο project ήδη σχεδόν 7 μήνες, όταν αναγκαστήκαμε να επαναπροσδιορίσουμε συγκεκριμένα τμήματα του οπτικού σχεδιασμού και της τυπογραφίας, προκειμένου να εκμεταλλευτούμε και να αξιοποιήσουμε καλύτερα της μεγαλύτερου μεγέθους οθόνες των σύγχρονων smartphones που είχαν αρχίσει να διαδίδονται όλο και περισσότερο. Αναμφισβήτητα το Internet, το λογισμικό και η πληροφορική είναι αναπόσπαστα κομμάτια πλέον της καθημερινότητάς μας. Δεν σας κρύβω πως υπάρχουν στιγμές που προσωπικά νιώθω απλώς θεατής αυτής της ταχύτατης εξέλιξης, ανίκανος να την ακολουθήσω.

Οι γερόλυκοι θα θυμούνται τα AltaVista, Lycos και πολλές άλλες μηχανές αναζήτησης. Όταν, όμως, βγήκε η Google, έκανε κάτι που κανένας δεν είχε σκεφτεί. Απέρριψε την έννοια του portal και πρόσφερε καθαρά μία μηχανή αναζήτησης.(Γ.Χ.)

Γ.Χ.: Περίεργη ερώτηση με πολλές προεκτάσεις. Συμφωνώ με τον Δημήτρη. Αυτήν τη στιγμή βγαίνει ένα προϊόν και βλέπουμε αν θα πιάσει. Μετά ξεκινά η αντιγραφή. Κάποιες είναι φτηνές αντιγραφές, κάποιες είναι απομιμήσεις που δεν κρατάνε. Άλλοι, όμως, με το συνεχιζόμενο redefining εξελίσσουν το προϊόν. Το Facebook δεν ήταν από τα πρώτα social media. Υπήρχαν χίλια δυο άλλα. Το Facebook, όμως, βρήκε τον τρόπο να το κάνει διαφορετικά, πετώντας τα υπόλοιπα εκτός αγοράς.
Το ίδιο ισχύει και για την Google. Υπήρχαν μηχανές αναζήτησης πολύ πριν από τη γέννησή της. Οι γερόλυκοι θα θυμούνται τα AltaVista, Lycos και πολλές άλλες. Όταν, όμως, βγήκε η Google, έκανε κάτι που κανένας δεν είχε σκεφτεί. Απέρριψε την έννοια του portal και πρόσφερε καθαρά μία μηχανή αναζήτησης. Δεν το είχε σκεφτεί κανείς. Με το redefinition και το κλάδεμα των αναγκών πηγαίνεις top to bottom, βρίσκεις την καρδιά της ανάγκης και πάνω εκεί δουλεύεις και βρίσκεις αυτό που πρέπει να φτιαχτει.

Ο Παναγιώτης Αρωνιάδης (Υπευθύνος και Project manager του paokfc.gr / PAOK FC), ο Δημήτρης Παπάζογλου και ο Γιώργος Χατζόπουλος κατά την διάρκεια της συνέντευξης τύπου για την επίσημη παρουσίαση της νέας ιστοσελίδας του ΠΑΟΚ που πραγματοποιήθηκε στις 20 Απριλιού στο γήπεδο της Τούμπας. Φωτογραφία: Βασιλης Βέρβερίδης / ©paokfc.gr

Ο Παναγιώτης Αρωνιάδης (Υπευθύνος και Project manager του paokfc.gr, ο Δημήτρης Παπάζογλου και ο Γιώργος Χατζόπουλος κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για την επίσημη παρουσίαση της νέας ιστοσελίδας του ΠΑΟΚ που πραγματοποιήθηκε στις 20/4 στο γήπεδο της Τούμπας. Φωτό: Βασιλης Βέρβερίδης / ©paokfc.gr

Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίσατε φτιάχνοντας το νέο site του ΠΑΟΚ;

Δ.Π.: Για μένα προσωπικά, το συγκεκριμένο project αποτέλεσε μια πάρα πολύ μεγάλη πρόκληση και ένα πολύ μεγάλο προσωπικό στοίχημα, όντας φανατικός φίλαθλος της ομάδας. Δεν σας κρύβω πως αποφάσισα να αναλάβω το έργο για λογαριασμό των Designers United μετά από πάρα πολύ σκέψη, καθώς είχα το δίλημμα αν θα έπρεπε να αναλάβω μια τόσο μεγάλη ευθύνη, εξαιτίας της αγάπης μου για τον ΠΑΟΚ. Ο λόγος ήταν πως σε κάθε περίπτωση θα ήθελα το τελικό αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται από αρκετές καινοτομίες – τόσο ως προς τη λειτουργικότητά του όσο και προς την αισθητική του – σεβόμενο ταυτόχρονα την ιστορία, τη δυναμική και τη φιλοσοφία του συλλόγου και του κόσμου του.
Και το κοινό του ποδοσφαίρου – κυρίως στην Ελλάδα – δεν είναι ένα εύκολο κοινό που μπορεί να δεχτεί εύκολα έντονες αλλαγές. Η προτροπή του Γιώργου στην αρχή «αν όχι εμείς, τότε κανείς» έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην τελική μου απόφαση. Αυτό αποτέλεσε και το motto μας καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου. Ακολούθως όλα τα υπόλοιπα ήρθαν μόνα τους στην πορεία. Το τελικό site χαρακτηρίστηκε από αρκετές καινοτομίες για το χώρο του, τόσο σε λειτουργικό επίπεδο όσο και αισθητικό. Προσπαθήσαμε να σχεδιάσουμε και να αναπτύξουμε την ηλεκτρονική σελίδα μιας αθλητικής ομάδας με τεχνικές και αισθητικές προδιαγραφές τέτοιες που να την τοποθετούν στο αντίστοιχο διαδικτυακό «Champions League» των websites που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή. Επειδή ήταν ένα project με πολλές προεκτάσεις και μεγάλο βαθμό δυσκολίας, είχε πολύπλευρο ενδιαφέρον και σε κάθε περίπτωση το χαρήκαμε ιδιαίτερα.

Γ.Χ.: Ήταν η δεύτερη φορά που φτιάχναμε το site της ΠΑΕ ΠΑΟΚ και την ευχαριστούμε θερμά για αυτό. Πίσω από την ΠΑΕ υπάρχει ένα team, όπως είναι ο Νίκος Σακελλαρίου, ο Μιχάλης Ούτσιος, ανήσυχοι, εύστροφοι άνθρωποι που δρουν προσθετικά. Έχοντας ως οδηγό τον Παναγιώτη Αρωνιάδη, δομήθηκε όλο αυτό με τη σκέψη ότι το Διαδίκτυο προχωράει πάρα πολύ γρήγορα. Θέλαμε να κάνουμε κάτι που με το που θα γίνει το release να μπορούμε να το χαρούμε για κάποιες ώρες και αμέσως μετά να το αναπτύσσουμε. Κι αυτό συμβαίνει ήδη. Μπαίνουν πράγματα μικρά και μεγάλα, άλλα ανακοινώσιμα, άλλα όχι. Είναι ένα project που δεν τελειώνει και βρίσκεται διαρκώς σε εξέλιξη.

Διαβάστε ακόμα: Yolenis – το e-shop που θέλει να κάνει τα ελληνικά προϊόντα σέξι.

Η ομάδα έργου (από αριστερά προς τα δεξία): Μιχάλης Ούτσιος (admin/PAOK FC), Νίκος Σακελλαρίου (IT manager/PAOK FC), Δημήτρης Παπάζογλου, Γιώργος Χατζόπουλος, Παναγιώτης Αρωνιάδης (Υπευθύνος και Project manager του paokfc.gr / PAOK FC)  Φωτογραφία: Βασιλης Βέρβερίδης / ©paokfc.gr

Η ομάδα έργου (από αριστερά προς τα δεξία): Μιχάλης Ούτσιος (admin/PAOK FC), Νίκος Σακελλαρίου (IT manager/PAOK FC), Δημήτρης Παπάζογλου, Γιώργος Χατζόπουλος, Παναγιώτης Αρωνιάδης (Υπεύθυνος και Project manager του paokfc.gr / PAOK FC) Φωτό: Βασιλης Βέρβερίδης / ©paokfc.gr

Ποιες είναι οι εκπλήξεις που μας επιφυλάσσει η ΠΑΕ ΠΑΟΚ;

Δ.Π.: Όπως προανέφερε κι ο Γιώργος τo συγκεκριμένο project είναι ένα έργο σε συνεχή εξέλιξη. Στο άμεσο μέλλον προβλέπεται η προσθήκη διαφόρων νέων εργαλείων και καινοτομιών που αφορούν στην καλύτερη δυνατή επαφή του κοινού με την ομάδα σε όλα τα επίπεδα, ενώ δουλεύουμε ήδη πάνω σε ένα ξεχωριστό microsite που αφορά αποκλειστικά στην ιστορία του συλλόγου από το 1926 μέχρι και σήμερα. Δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε κάτι περισσότερο αυτήν τη στιγμή.

Γ.Χ.: Δεν έχω να συμπληρώσω κάτι παραπάνω από το Δημήτρη εκτός του ότι η ΠΑΕ ΠΑΟΚ, και στο λέω ως μη ποδοσφαιρόφιλος, νοιάζεται πάρα πολύ για τον κόσμο της. Δεν είναι απέναντι και αυτό είναι κάτι που θα διαπιστώσουν ακόμα πιο έντονα οι φίλαθλοι και ο κόσμος το προσεχές διάστημα.

Επαναπροσδιορίζεται σε επίπεδο brand ο ΠΑΟΚ μέσα από το νέο του site;

Δ.Π.: Θεωρώ πως ναι σε ό,τι αφορά την ισχυροποίηση της εταιρικής του εικόνας. Το νέο paokfc.gr εντάσσεται κάτω από την ομπρέλα της ενιαίας εταιρικής ταυτότητας που θέλουμε να δημιουργήσουμε σταδιακά, ενισχύοντας σημαντικά την εικόνα και το brand value του συλλόγου. Ο στόχος που τέθηκε γύρω από το νέο site είναι να λειτουργήσει ως η ηλεκτρονική «ναυαρχίδα» της ΠΑΕ, εντάσσοντας παράλληλα το σύλλογο δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη των σύγχρονων αθλητικών brands.
Την κατεύθυνση αυτή την ενισχύουν μία σειρά από επιπλέον εργαλεία, όπως για παράδειγμα ο επανασχεδιασμός και το rebranding του Matchday Magazine. Είναι γνωστό πως, τα τελευταία χρόνια, η ΠΑΕ ΠΑΟΚ χαρακτηρίζεται από μια έντονη εξωστρέφεια τόσο σε ό,τι ο αφορά τις θέσεις της για το ελληνικό ποδόσφαιρο όσο και ως προς την εταιρική της δομή και λειτουργία σε όλα τα της τα τμήματα όπως αυτό των ακαδημιών.

Οι προγραμματιστές υφαίνουν τον παγκόσμιο ιστό. Σαν την αράχνη, είμαστε καταδικασμένοι να τελειώνουμε ένα έργο, να το παραδίδουμε, ο κόσμος να το χαίρεται και εμείς απλώς να προχωράμε στο επόμενο. (Γ.Χ.).

Ήταν πιεστικοί από την ΠΑΕ ΠΑΟΚ; Ήξεραν τι ήθελαν;

Γ.Χ.: Φυσικά ήταν πιεστικοί, αλλά με την καλή έννοια. Είναι τελειομανείς, ήξεραν 100% τι ήθελαν. Από εκείνο το σημείο, εμείς αναλάβαμε να φέρουμε σε πέρας το έργο και να ζωντανέψουμε την ιδέα τους.

Δ.Π.: Είναι σημαντικό πως ένιωθαν την ανάγκη για το κάτι παραπάνω, πως είχαν την «μεγάλη εικόνα». Εμείς απλώς, με τη σειρά μας, είχαμε την τιμή και την τύχη να αναλάβουμε τους ρόλους εκείνους που θα μπορούσαν συμπληρώσουν την κατάλληλη ομάδα, ώστε να έρθει σε πέρας έναν τέτοιων απαιτήσεων και προδιαγραφών έργο.
Είναι σημαντικό πως ο εμπνευστής και συντονιστής της συνολικής προσπάθειας από μέρους του ΠΑΟΚ, ο Παναγιώτης Αρωνιάδης, είχε πολύ καλή αντίληψη του σύγχρονου Ιnternet τόσο σε επίπεδο λειτουργίας όσο και σε επίπεδο αισθητικής, στοιχείο που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος. Οι απαιτήσεις ήταν πάρα πολύ υψηλές και θέλουμε να πιστεύουμε πως ως ένα βαθμό τις καλύψαμε.

Δημήτρης Παπάζογλου, Γιώργος Χατζόπουλος, Παναγιώτης Αρρωνιάδης.

Ο Δημήτρης Παπάζογλου, ο Γιώργος Χατζόπουλος και ο Παναγιώτης Αρωνιάδης, εμπνευστής και συντονιστής της συνολικής προσπάθειας από μέρους του ΠΑΟΚ. Φωτό: Στέφανος Τσακίρης

Feedback από την ΠΑΕ; Σχόλια, κομμάτια που δεν άρεσαν…

Γ. Χ.: Δεν μας ήρθε κάποια αρνητική κριτική. Σίγουρα, τώρα στην αρχή, κάποια bugs θα υπάρχουν, όπως σε κάθε λογισμικό ή εφαρμογή μέχρι να σταθεροποιηθεί. Για το συνολικό, όμως, αποτέλεσμα δεν ακούστηκε κάτι αρνητικό και αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα. Ο κόσμος, έτσι και αλλιώς, έχει μπει στη διαδικασία και πλησιάζει την ΠΑΕ για την ενημέρωσή του. Είχαμε γενικά ένα πολύ καλό feedback ακόμη και από τους πιο «προκατειλημμένους».

Δ.Π.: Αποτελεί μεγάλη τιμή για όλους μας πως το σύνολο του έργου έτυχε μεγάλης εκτίμησης τόσο από την ίδια την ΠΑΕ ΠΑΟΚ και τον πρόεδρό της όσο και από την ευρύτερη κοινότητα και τους φιλάθλους της ομάδας. Σε κάθε περίπτωση, όμως, δεν επαναπαυόμαστε, αφού υπάρχουν αρκετά τμήματα που θέλουμε να εμπλουτίσουμε και να βελτιώσουμε με τον καιρό. Το κοινό του ποδοσφαίρου όπως προανέφερα είναι ένα δύσκολο, πολυμορφικό και απαιτητικό κοινό. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και η όποια σχετικά λίγη αρνητική κριτική είναι πάντα καλοδεχούμενη.

Μετά τον ΠΑΟΚ τι;

Γ.Χ.: Γυρίσαμε στο χάος των projects του γραφείου. Το χαρήκαμε, αλλά επιστρέψαμε, όπως επιβάλλει ο ρυθμός της Stonewave. Είναι, άλλωστε, ο παγκόσμιος ιστός. Οι προγραμματιστές υφαίνουν τον παγκόσμιο ιστό. Σαν την αράχνη, είμαστε καταδικασμένοι να τελειώνουμε ένα έργο, να το παραδίδουμε, ο κόσμος να το χαίρεται και εμείς απλώς να προχωράμε στο επόμενο.
Τίποτα, όμως, από όλα τα παραπάνω δεν θα είχε συμβεί χωρίς την πολύτιμη συμβολή των «πολεμιστών» της Stonewave Κώστα Παππά, Χρήστο Μπαφέρα, Γιώργο Αθανασιάδη, Σταμάτη Κωνσταντάρα, Σεμπαστιάν Νικολάου και, φυσικά, της αμαζόνας της ομάδας μας Ζωή Χατζηβασιλείου, οι οποίοι έδωσαν και δίνουν όλον αυτόν τον καιρό τον καλύτερο τους εαυτό καθημερινά, ώστε να μπορέσουν να υποστηρίξουν αυτό που κάνουμε.

Δ.Π.: Ο επανασχεδιασμός του νέου paokfc.gr αποτελεί το τελευταίο έργο που διεύθυνα και επιμελήθηκα καλλιτεχνικά για λογαριασμό των Designers United, τους οποίους και ευχαριστώ θερμά, στο σύνολο τους, τόσο για τη συμβολή τους όσο και για την αξέχαστη συνεργασία όλα αυτά τα χρόνια. Σε αντίθεση με την αράχνη, νιώθω ότι χρειάζομαι μια μικρή περίοδο διακοπών, για την απαραίτητη ανασύνταξη των δημιουργικών μου δυνάμεων. Και έπειτα συνεχίζουμε.

 

Διαβάστε ακόμα: Θέλετε να πετύχετε; Φανταστείτε το!

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top