Attachment-1 copy

    «Τα business plans –ή απλώς οι ιδέες που αιτούνται του Βραβείου– πρέπει να πληρούν τέσσερις βασικές προϋποθέσεις: να είναι καινοτόμα, να δημιουργούν μια βιώσιμη επιχείρηση, να εξασφαλίζουν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας και να υπόσχονται μια χρηματοοικονομική πειθαρχία», λέει ο Διευθυντής του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας, Jimmy Αθανασόπουλος.

    Πόσες φορές εμείς, ή οι γύρω μας, έχουμε μια πραγματικά ενδιαφέρουσα επιχειρηματική ιδέα, η οποία όμως, είτε λόγω απουσίας πόρων είτε λόγω έλλειψης επαγγελματικής κατάρτισης, καταλήγει σε ένα νοητό συρτάρι που δεν ανοίγει ποτέ; Και αν αυτή ήταν μια πορεία που εύκολα ακολουθούσε η ιδέα μας προ κρίσης, η οικονομική δυσπραγία του σήμερα φρόντισε να κλειδώσει το συρτάρι κρατώντας τη μακριά από οποιαδήποτε ενδεχόμενη εξέλιξή της, που ίσως να οδηγούσε λιθαράκι λιθαράκι στην ανάπτυξη της πολύπαθης ελληνικής οικονομίας. Ενώ η Ελλάδα βούλιαζε αργά και σταθερά σε μια ασυνήθιστα μακρά ύφεση, μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά κάποιοι άνθρωποι –Έλληνες ομογενείς και Φιλέλληνες– ένιωθαν τον παλμό όλων εκείνων των ιδεών που δεν εκφράζονταν ποτέ, και αποφάσισαν να κάνουν κάτι για αυτό.

    Το Ελληνικό Βραβείο Επιχειρηματικότητας έχει στόχο να ξεκλειδώσει τις ιδέες που λόγω έλλειψης πόρων χρηματοδότησης μένουν στο συρτάρι και να δώσει σάρκα και οστά στις καλύτερες.

    «Ο κος Γιώργος Λογοθέτης, διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος του επιχειρηματικού ομίλου Libra, είχε την ιδέα της ίδρυσης του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας, το οποίο διαχειρίζεται και χρηματοδοτεί ο όμιλος Libra για λογαριασμό της Ελληνικής Πρωτοβουλίας, ενός οργανισμού που μέσω στοχευμένων οικονομικών και επιχειρηματικών προγραμμάτων αποσκοπεί στην ώθηση και τόνωση της ελληνικής οικονομίας», σχολιάζει ο Jimmy Αθανασόπουλος, ο οποίος έχει επιφορτιστεί με τη διεύθυνση του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας, που στόχο έχει να ξεκλειδώσει όλες αυτές τις ιδέες, και να δώσει σάρκα και οστά στις καλύτερες. Τι σημαίνει όμως καλύτερες;

    Διαβάστε ακόμα: Στιβ Βρανάκης: Ο διευθυντής του Creative Lab της Google και το όραμά του για μια άλλη Ελλάδα

    «Τα business plan –ή απλώς οι ιδέες που αιτούνται του Βραβείου– πρέπει να πληρούν τέσσερις βασικές προϋποθέσεις: να είναι καινοτόμα, να δημιουργούν μια βιώσιμη επιχείρηση, να εξασφαλίζουν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας και να υπόσχονται μια χρηματοοικονομική πειθαρχία». Ο Jimmy Αθανασόπουλος μας λέει ότι τα τέσσερα κριτήρια από τα οποία κρίνεται ποια ή ποιες εταιρείες (εκκολαπτόμενες είτε υφιστάμενες) θα εξασφαλίσουν το Βραβείο, σταθμίζονται ισοβαρώς, με τη βιωσιμότητα όμως να έχει ελαφρώς πιο μεγάλη σημασία, καθώς «οι επιχειρήσεις πρέπει να δημιουργούνται για να υπάρχουν, όχι για να κλείνουν μετά από δύο χρόνια».

    Οι αιτούντες συμπληρώνουν μια φόρμα στο www.hellenicaward.com, όπου δηλώνουν την πληρότητα των τεσσάρων αυτών κριτηρίων, εκφράζοντας παράλληλα την ιδέα ή το business plan τους (φέτος οι αιτήσεις κατατίθενται μέχρι την 1η Μαρτίου). «Η εταιρεία ή οι ιδέες που ξεχωρίζουν, εξασφαλίζουν έναν καθοδηγητή-μέντορα, υψηλόβαθμο στέλεχος του ομίλου Libra, που θα τις καθοδηγεί χωρίς να τις οδηγεί, καθώς και το χρηματικό ποσό που χρειάζονται για να πορευτούν, το οποίο πρέπει να επιστρέψουν άτοκα, σε βάθος πενταετίας», λέει ο Jimmy Αθανασόπουλος.

    PAN_0003

    Tα χρήματα του Βραβείου πρέπει να επιστρέφονται, όχι για να επενδύονται κάπου αλλού, αλλά για να διατίθενται στους επόμενους νικητές. Credit: Studio Panoulis

    Από πού έρχονται όμως αυτά τα χρήματα, και πώς επιστρέφονται; Ο όμιλος Libra, εξηγεί ο Jimmy Αθανασόπουλος, έχει δεσμεύσει 7 εκατομμύρια ευρώ για το Βραβείο, τα οποία θα δανείζονται άτοκα, χωρίς εγγυήσεις, παρακρατήσεις, προσημειώσεις ή οποιαδήποτε άλλη δέσμευση, στους νικητές των βραβείων, με τον όμιλο να έχει συνυπολογίσει το λελογισμένο ρίσκο απώλειας του εν λόγω κεφαλαίου. «Αποφασίστηκε ότι τα χρήματα πρέπει να επιστρέφονται, όχι για να επενδύονται κάπου αλλού, αλλά για να διατίθενται στους επόμενους νικητές του Βραβείου», σχολιάζει, προσθέτοντας πως η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες στον κόσμο όπου δωρεές, επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις δίνονται τόσο εύκολα, τη στιγμή που μια επιχείρηση δεν πρέπει να στηρίζεται σε αυτές. Άλλωστε, λένε ότι από το να δίνεις κάθε μέρα σε κάποιον από ένα ψάρι, είναι καλύτερο να τον μάθεις να ψαρεύει».

    Διαβάστε ακόμα: Corres Uni Lab: Στο μυαλό των φοιτητών

    Από τις 400 αιτήσεις που έγιναν πέρυσι, οι 293 πληρούσαν τα τέσσερα κριτήρια, και τελικά επιλέχθηκαν τρεις. «Είχαμε δεσμευτεί για δανεισμό €500.000 για εκείνο το Βραβείο, ενώ τα business plan των τριών εταιρειών-ιδεών απαιτούσαν €465.000. Έτσι, δόθηκε βραβείο και σε μια τέταρτη, ανεβάζοντας το συνολικό ποσό στις €575.000, κάτι που μας οδήγησε, μαζί με τη συμβολή νέων μετόχων, όπως ο Δημήτρης Γουλανδρής, στην αύξηση του συνολικού δεσμευμένου για τα Βραβεία κεφαλαίου, από τα 5, στα 7 εκατ. ευρώ στο βάθος της δεκαετίας που θα τρέχει ο θεσμός». Οι ιδέες που βραβεύτηκαν πέρυσι ήταν η Stella Mare, μια καινοτόμος εταιρεία φιλετοποίησης γαύρου και σαρδέλας, που στόχο έχει την εξαγωγή τους στα πρότυπα των Ιαπώνων με το sushi και των Σκανδιναβών με τον σολομό, η Casa Parlante, ένα πρωτοποριακό μουσείο με ρομπότ στην Κέρκυρα, η εταιρεία catering μικρομοριακής μαγειρικής Different & Different, που σμίγει τις γαστρονομικές ικανότητες του Χριστόφορου Πέσκια με την καλλιτεχνική φλέβα της ζωγράφου που αιτήθηκε του βραβείου, και η Rabt, η εταιρεία πίσω από το ομώνυμο application που «σερβίρει» στον χρήστη τα βίντεο που θέλει να δει, αφού αυτός απαντήσει σε ένα γρήγορο ερωτηματολόγιο.

    Από τις τέσσερις βασικές προϋποθέσεις ελαφρώς πιο μεγάλη σημασία έχει η βιωσιμότητα, καθώς ‘’οι επιχειρήσεις πρέπει να δημιουργούνται για να υπάρχουν, όχι για να κλείνουν μετά από δύο χρόνια’’».

    Ο Jimmy Αθανασόπουλος υποστηρίζει ότι το κράτος πολλές φορές αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη των εταιρειών. «Στην Εσθονία, σταματάς σε ένα Internet Cafe και απλώς στέλνεις μια αίτηση για να ανοίξεις εταιρεία. Στην Ελλάδα υπάρχει ένας γραφειοκρατικός λαβύρινθος, που οι διαδικασίες αποφυγής του οδηγούν στη διαφθορά». Ούτε οι επιχειρήσεις όμως είναι άμεμπτες ευθυνών. Σε πολλές συναντάται έλλειψη ομαδικότητας, ομοψυχίας και ευελιξίας τόσο απέναντι στον πελάτη, όσο και στους εταίρους τους, ενώ άλλες φοβούνται να «αντιγράψουν μια ξένη ιδέα και να την υλοποιήσουν με το δικό τους μεράκι» σχολιάζει, προσθέτοντας πως «μια εταιρεία πρέπει επίσης να στοχεύει στην εξωστρέφεια, καθώς τα ελληνικά προϊόντα μέσω των εξαγωγών γίνονται ολοένα και πιο ανταγωνιστικά, γεμίζοντας κενά που υπάρχουν στις εκτός συνόρων αγορές».

    Όσο για τους κλάδους στους οποίους βλέπει κινητικότητα στο μέλλον, «φωτογραφίζει» εκείνους της κουλτούρας, των αξιοθέατων, του τουρισμού, της γεωργίας και της κτηνοτροφίας. «Έχουμε το know how, την παράδοση, το κλίμα, το μεράκι των ανθρώπων, και μαζί με την τεχνογνωσία συνθέτουμε έναν εκρηκτικό συνδυασμό. Εξ ου και η τόσο καλή εξέλιξη της ΦΑΓΕ στην Αμερική. Έχουμε όλα τα φόντα. Είμαστε πολύ τυχεροί που είμαστε Έλληνες».

    Διαβάστε ακόμα: Ο Αρίστος Δοξιάδης και οι άνθρωποι που θα μας σπρώξουνε μπροστά

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top