3D_17

    Ο Στάθης και ο Κωνσταντίνος Πανιτσίδης επί τω έργω. Το αντικείμενο της εταιρείας τους «Solid 3D printing and scanning» είναι να δίνει «σάρκα και οστά» σε τρισδιάστατα αντικείμενα σύνθετης γεωμετρίας.

    Στάθης Πανιτσίδης: Το «turning point» για να ασχοληθώ με τις τρισδιάστατες εκτυπώσεις ήταν η διεθνής έκθεση Euromold στη Φρανκφούρτη, το Νοέμβριο του 2012. Εκεί είδα ένα αχανές κτίριο, αφιερωμένο αποκλειστικά στους 3D printers. Η εμπειρία αυτή μου άνοιξε τα μάτια: κατάλαβα ότι υπάρχει συσσωρευμένο ενδιαφέρον για τη νέα αυτή τεχνολογία, απ’ όλα τα μέρη της γης. Η ιδέα ότι θα αποκτούσα ένα μικρό «εργοστάσιο» με συγκλόνιζε. Το να μη χρειάζεται να αγοράσω κάτι, αλλά να το φτιάχνω μόνος μου μέσα σε λίγες ώρες, θεωρώ ότι είναι επαναστατικό. Το να παράγεις απεριόριστες μορφές, σχήματα και επιφάνειες με προφανή οικονομικά και οικολογικά πλεονεκτήματα, θεωρώ ότι αποτελεί την επόμενη βιομηχανική επανάσταση, με τις όποιες συνέπειες αυτό συνεπάγεται. Το πρότεινα στον Κωνσταντίνο και προχωρήσαμε. Τον Απρίλιο του 2013, η «Solid 3D printing and scanning» είχε ήδη ξεκινήσει να λειτουργεί.

    Κωνσταντίνος Πανιτσίδης: Εγώ, το 2010 δεν ήξερα καν ότι υπάρχει αυτή η τεχνολογία. Ο Στάθης μου την ανέφερε για πρώτη φορά το 2011. Εκείνη η χρονιά δεν ήταν ιδανική για να ξεκινήσεις κάτι από το μηδέν στην Ελλάδα. Ρώτησα τον Στάθη τι πιστεύει ότι έχει μέλλον, ποιές αγορές πάμε να «χτυπήσουμε» και δεδομένου του budget αποφασίσαμε με ποια μηχανήματα θα ξεκινήσουμε. Βάλαμε πολλά στοπ. Για παράδειγμα, αν είχαμε τη δυνατότητα θα προχωρούσαμε στην εκτύπωση μεταλλικών αντικειμένων από τιτάνιο που χρησιμεύουν σε ιατρικές εφαρμογές. Ωστόσο, αυτό θα είναι το επόμενο βήμα μας.

    «Επόμενος στόχος μας είναι να προσεγγίσουμε τα εκπαιδευτικά ιδρύματα που προσφέρουν ειδικότητες 3D. Σκεφθείτε τι συγκριτικό πλεονέκτημα θα έχουν οι μαθητές που θα μπορούν να εκτυπώνουν τα τρισδιάστατα σχέδιά τους».

    Σ.Π.: Προς το παρόν, τα υλικά που δουλεύουμε καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών. Οι δύο εκτυπωτές που επιλέξαμε μας βάζουν στην αρχιτεκτονική, στα μηχανολογικά πρωτότυπα, στην οδοντιατρική και στην ιατρική γενικότερα. O ένας εκτυπωτής τυπώνει διάφορα είδη υγρού πλαστικού που στερεοποιούνται με ακτίνες UV –μεταξύ αυτών και το λεγόμενο βιοσυμβατό, το οποίο είναι φιλικό στο ανθρώπινο δέρμα και χρησιμοποιείται σε οδηγούς τοποθέτησης εμφυτευμάτων, χειρουργικούς νάρθηκες, ακουστικά βαρηκοΐας κλπ.

    3D_06

    Μακέτα πλοίου εκτυπωμένη με πούδρα και ρητίνη.

    Κ.Π.: Επίσης τυπώνει μηχανολογικά πρωτότυπα. Οτιδήποτε, δηλαδή, δεν έχει βγει στην παραγωγή. Για παράδειγμα, ένας βιομηχανικός σχεδιαστής θέλει να προσθέσει μηχανολογικά μέρη σε ένα ποτιστικό για γκαζόν: τα τυπώνει και, πριν τα στείλει στην παραγωγή, δοκιμάζει πώς αυτά λειτουργούν με πίεση νερού.

    Σ.Π.: Ο δεύτερος εκτυπωτής τυπώνει ένα είδος πούδρας που στερεοποιείται με ρητίνη και είναι ίσως ο μεγαλύτερος που υπάρχει στην Ελλάδα. Ο θάλαμος εκτύπωσης ανταποκρίνεται σε ένα τεράστιο φάσμα εφαρμογών, όπως αρχιτεκτονικές μακέτες, γεωδαιτικοί χάρτες, ακόμα και ανθρώπινες φιγούρες. Έχουμε, δηλαδή, τη δυνατότητα να σαρώσουμε έναν άνθρωπο με scanner και να τον εκτυπώσουμε.

    3D_12

    Ο Κωνσταντίνος Πανιτσίδης επεξεργάζεται τα 3D ψηφιακά αρχεία προτού τα εκτυπώσει.

    Κ.Π.: Αρχικά, το ανθρώπινο scan μας ταλαιπώρησε. Οι πρώτες εκτυπώσεις έβγαιναν με τετραγωνισμένες καμπύλες. Χρειάστηκε να προσπαθώ επί μήνες να τις ξεφορτωθώ, ώσπου μπήκα σε ένα web community και ρωτούσα αν υπάρχει κανείς με αντίστοιχο πρόβλημα. Το καταπληκτικό ήταν ότι ο τύπος που με βοήθησε είχε ιδρύσει εταιρεία την ίδια περίοδο με μας και με τα ίδια μηχανήματα στην Καλιφόρνια. Χάρη σε αυτόν περάσαμε από το 50% της τεχνογνωσίας στο 90%. Για το υπόλοιπο 10%, προσεγγίσαμε επαγγελματίες που έχουν σπουδάσει 3D editing – 3D modeling και χειρίζονται προγράμματα όπως το 3D studio max, που είναι μια επιστήμη από μόνο του. Η τεχνολογία υπάρχει: το hardware κάνει τα πάντα, αρκεί να χρησιμοποιείς το software στην ιδανική του τεχνική.

    Σ.Π.: Πρόσφατα ήρθε μια καθηγήτρια τοξικολογίας, μας έδειξε μια φωτογραφία και μας είπε: έχω αυτό το κύτταρο και θέλω να το τυπώσω. Μέχρι στιγμής, αν κάποιος μας έλεγε ότι θέλει να τυπώσει ένα αντικείμενο δικής του έμπνευσης, του προτείναμε να απευθυνθεί σ’ έναν 3D designer ή έναν 3D artist. Επειδή όμως, όλο και περισσότεροι θέλουν να κάνουν τις ιδέες τους πραγματικότητα, συνεργαζόμαστε, μόνιμα πια, με εξειδικευμένους 3D σχεδιαστές. Κι αυτό γιατί, το 3D printing αντανακλά στην ποπ κουλτούρα: σχεδιαστές μόδας και κοσμημάτων στο εξωτερικό εκτυπώνουν ήδη παπούτσια, μαγιό, κοσμήματα, αλλά και gadgets όπως θήκες κινητών, αναπτήρων, κλπ.

    3D_09

    Παιχνίδια από το εργοστάσιο ενός 3D εκτυπωτή.

    Κ.Π.: Τις προάλλες κάποιος ήθελε να εκτυπώσει ένα καπάκι ζάντας ενός αυτοκινήτου της δεκαετίας του ’80. Το συγκεκριμένο είχε κατασκευαστεί με τον παραδοσιακό τρόπο: το εργοστάσιο έβγαζε αρχικά ένα καλούπι και το έστελνε στην παραγωγή. Όταν τα κομμάτια εξαντλούνταν, ο μόνος τρόπος για να το αντικαταστήσεις ήταν να βρεις ένα μεταχειρισμένο. Εμείς προσπαθήσαμε να το σαρώσουμε. Ωστόσο, αν υπήρχε ένα εργοστασιακό ψηφιακό σχέδιο, θα το εκτυπώναμε με απόλυτη ακρίβεια μέσα σε λίγες ώρες.

    Σ.Π.: Στο μέλλον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα χρειάζεται να έχουν τεράστιες αποθήκες με ανταλλακτικά. Θα διαθέτουν, απλώς, μια ψηφιακή βιβλιοθήκη με τρισδιάστατα εκτυπώσιμα αρχεία. Αυτό μεν να ακούγεται θεωρητικό, πιστεύω όμως ότι σύντομα θα συμβεί στην παραγωγή. Δηλαδή, έχει χαλάσει ο λεβιές των ταχυτήτων μου; Τον εκτυπώνω και τον τοποθετώ.

    3D_18

    Η Πολυξένη Αθανασούλια εκτυπωμένη στα χέρια του Στάθη Πανιτσίδη.

    Κ.Π.: Όπως επίσης, πιστεύουμε ότι σταδιακά θα αρχίσουν να υπάρχουν πνευματικά δικαιώματα για τα ψηφιακά σχέδια. Δηλαδή, όποια εταιρεία σχεδιάζει ένα προϊόν, θα κατοχυρώνει τα δικαιώματα εκτύπωσης και αναπαραγωγής. Κατά πόσο, όμως, αυτό θα λειτουργήσει, όταν το ίντερνετ είναι πια ανεξέλεγκτο, είναι μια άλλη κουβέντα. Τι θα γίνεται, στις χώρες όπου δεν ισχύει νομοθεσία περί πνευματικής ιδιοκτησίας; Στην Κίνα, δηλαδή, είναι πιθανό να δούμε τεράστιες βάσεις δεδομένων με ελεύθερα εκτυπώσιμα αρχεία.

    Σ.Π.: Εγώ είμαι υπέρ του να υπάρχουν ελεύθερα σχέδια στο ίντερνετ. Όπως πιστεύω ότι οι τραγουδιστές μπορούν να επιβιώνουν κάνοντας συναυλίες. Το επαναστατικό αυτής της τεχνολογίας είναι ότι μειώνει το κόστος και το χρόνο παραγωγής. Όταν, για παράδειγμα, εκτυπώσαμε μια μεγάλη μακέτα σπιτιού, η διαδικασία κράτησε 18 ώρες. Εμείς, κοιμόμασταν και το μηχάνημα εργαζόταν. Ακόμα και στα φορτικού τύπου εργοστάσια, οι εργάτες έχουν ένα ωράριο. Οι 3D printers είναι τόσο αυτοματοποιημένα μηχανήματα που δουλεύουν μόνα τους.

    3D_08

    Αντικείμενα με κινητά μέρη: ένα γαλλικό κλειδί και ένα σύμπλεγμα από γρανάζια.

    Κ.Π.: Παρότι υπερτερούμε σε μηχανήματα –οι περισσότερες εταιρείες στην Ελλάδα διαθέτουν μικρούς 3D printers–, δεν θεωρούμε ότι είμαστε μονοπώλιο. Κάλλιστα, ο πελάτης μπορεί να παραγγείλει μια εκτύπωση στην Ιταλία. Αν θες να εκτυπώσεις κάτι, ξέρεις ποιο είναι το κόστος –οι τιμές υπάρχουν στο ίντερνετ. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να είμαστε ανταγωνιστικοί.

    Σ.Π.: Εκτός από την ιστοσελίδα μας και τις σελίδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχουμε ήδη προσεγγίσει επαγγελματίες που θα χρειαστούν τις εφαρμογές μας. Όπως οδοντιάτρους, σχεδιαστές κοσμημάτων, μηχανολόγους, αρχιτέκτονες…

    Κ.Π.: Έχει συμβεί, επίσης, πελάτης να μας βρει μέσω της αντιπροσωπείας των μηχανημάτων. Ωστόσο, δεν επαναπαυόμαστε. Επόμενος στόχος μας είναι να προσεγγίσουμε τα εκπαιδευτικά ιδρύματα που προσφέρουν ειδικότητες 3D. Σκεφθείτε τι συγκριτικό πλεονέκτημα θα έχουν οι μαθητές που θα μπορούν να εκτυπώνουν τα τρισδιάστατα σχέδιά τους.

     

    //«Solid 3D printing and scanning»: Πραξιτέλους 26, Αθήνα, τηλ. 210 3251750.

    3D_13 3D_16

    3D_19


    Η διαδικασία, όπως την έζησε η Πολυξένη: «Αφού με σάρωσαν με φορητό scanner (φωτογραφία πάνω) και με αποθήκευσαν ως ψηφιακό τρισδιάστατο αρχείο, έδωσαν εντολή στο ακροφύσιο να σχηματίσει διαδοχικές στρώσεις πούδρας στερεοποιημένης με ρητίνη, κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσή μου. Και να’ μαι, εδώ, εκτυπωμένη!».

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top