IMG_4737

Οι επαγγελματίες που εξελίσσονται και έχουν φιλοδοξίες δεν μπορούν να κρατούν αποστάσεις από τη δουλειά που διάλεξαν. Να μάθεις τι συμβαίνει στην αποθήκη, πώς παράγεται το προϊόν, ποιος είναι ο ανταγωνισμός σου, από πού χάνεις ή κερδίζεις, πώς το αντικείμενό σου αλλάζει. Είσαι σαν ένα προϊόν που διαρκώς πρέπει να γυαλίζει στο ράφι και να μένει ζουμερό.

Ποιο είναι το πρώτο που κάνετε σε μια κρίση;
Υψώνω τοίχο στον τριγύρω πανικό, βρίσκω ένα μέρος να ηρεμήσω και να σκεφτώ. Εκεί ζωγραφίζω πάνω σε χαρτί όλες τις παραμέτρους και τις προκλήσεις-δεδομένα. Είναι μια διαδικασία που με βοηθά να “βγω απ’ έξω”, να αποτυπώσω γραφικά όλα τα θέματα και τους παράγοντες, για να αξιολογήσω συνδυαστικά λύσεις ή σενάρια. Γιατί όλα τα δεδομένα πρέπει να τα γνωρίζει η ομάδα και η εταιρεία, ώστε να έχουμε σαφήνεια και ειλικρινή στάση στο θέμα που μας απασχολεί.

Καταφέρνετε να είστε φίλος με τους συναδέλφους της επιχείρησής σας, και με ποιο τρόπο;
Είχα την τύχη να μεγαλώσω επαγγελματικά δίπλα σε κορυφαίους επαγγελματίες, οι οποίοι μου έμαθαν ότι το παν είναι να έχεις ενσυναίσθηση και συντροφικότητα. Να κινητοποιείς τους γύρω σου, βήμα-βήμα, σε κοινούς και μετρήσιμους στόχους. Έτσι, η αρχική φιλική διάθεση γίνεται τίμια, συνεχής σχέση και οι άνθρωποι οικοδομούν ένα καλό κλίμα βασισμένο στην επίτευξη κοινών διαδρομών-στόχων. Όπου έχω εργαστεί, είχα την τύχη να κάνω πολύ καλούς φίλους με ισοτιμία, ξεκάθαρους ρόλους, συνεχή διάλογο, αλήθεια και κοινά πλάνα.

Ταυτίζεστε με το αντικείμενό σας σε σημείο να νιώθετε δική σας την επιχείρηση ή κρατάτε τις αποστάσεις;
Οι επαγγελματίες που εξελίσσονται και έχουν φιλοδοξίες δεν μπορούν να κρατούν αποστάσεις από τη δουλειά που διάλεξαν. Να μάθεις τι συμβαίνει στην αποθήκη, πώς παράγεται το προϊόν, ποιος είναι ο ανταγωνισμός σου, από πού χάνεις ή κερδίζεις, πώς το αντικείμενό σου αλλάζει. Είσαι σαν ένα προϊόν που διαρκώς πρέπει να γυαλίζει στο ράφι και να μένει ζουμερό. Η δουλειά στην οποία ωριμάζεις επαγγελματικά, μαθαίνεις και εξελίσσεσαι, ζεις με πάθος σε δυσκολίες και επιτυχίες, είναι τελικά μέρος του μεγάλου δρόμου σου, της φήμης σου, της διά βίου εκπαίδευσής σου. Νιώθω δική μου κάθε δουλειά που έχω κάνει, ιδιαίτερα όταν επιτυγχάνω τους στόχους τόσο της ομάδας όσο και τους προσωπικούς. Εξαρτάται βέβαια πάντα από την εταιρεία, την περίσταση, αν είναι μια δουλειά από ανάγκη, ή αν δεν σε κατατρώει κάποιο απωθημένο όνειρο. Αν η επιχείρηση “δεν σε χωρά” πια, πρέπει να φεύγεις, για να μην κάνεις κακό επαγγελματικά στον εαυτό σου και τους γύρω σου.

Εκτός από το όραμά σας, μοιράζεστε και οικονομικά στοιχεία με τους συνεργάτες σας;
Στην εταιρεία μας, πολυδιάστατες παγκόσμιες ομάδες εργάζονται για την ανάπτυξη εργασιών της εταιρείας και για τις αντιλήψεις που διεκδικούμε στις αγορές και άρα τα νούμερα, όπως όλα τα στοιχεία της επιχείρησης, είναι γνωστά και διαφανή σε όλους. Αφενός πολλά οικονομικά στοιχεία αποτελούν μέρος των Key Performance Indicators του εταιρικού Balanced Scorecard και των στόχων μας εξ αυτού, αφετέρου είναι αντικείμενο εσωτερικής επικοινωνίας των διευθυντών, ώστε όλες οι ομάδες να αναδιατάσσουν τα πλάνα τους και να αξιολογείται κάθε ενέργεια, αν “φέρνει τα νούμερα” ή όχι.

Με ποιο τρόπο ενθαρρύνετε τους συνεργάτες σας να παίρνουν δύσκολες αποφάσεις; Είστε διατεθειμένος να τους αφήσετε να κάνουν λάθος;
Είναι όλα ομαδική λειτουργία όταν αναθέτουμε ρόλους και ευθύνες για κάθε project, εξηγώντας γιατί ο καθένας αναλαμβάνει το άλφα ή το βήτα θέμα. Έτσι η ομάδα αποκτά γνώση, συνευθύνη, μοιράζεται εμπειρία. Νομίζω ότι ο Σωκράτης είπε κάπου ότι το τέλειο ανθρώπινο ον είναι να βάλεις όλα τα ανθρώπινα όντα μαζί. Σε προσωπικό επίπεδο, γίνομαι ένας προπονητής για όσους έχουν ανάγκη από βοήθεια. Δεν πιστεύω στη μόδα που έχει επικρατήσει “κάνε λάθος για να μάθεις”. Είναι δικαιολογία και “hype”. Υπάρχουν συστήματα σαφήνειας, στοχοθέτησης, οργάνωσης όπου τα λάθη τα προλαμβάνει η ομάδα και το πλάνο της. ‘Ολα ξεκάθαρα από την αρχή…

Πρότυπό μου είναι αυτός που μεταλλάσσεται συνεχώς, χωρίς όμως να χάνει την ψυχή και τις αξίες του. Δηλαδή εκείνος που αλλάζει, ανάλογα με την περίσταση, το αντικείμενο, το έργο, την ομάδα, αλλά κρατάει εκείνα τα στιβαρά στοιχεία για τα οποία τον αναγνωρίζουν και τον τιμούν.

Πώς καταφέρνετε να απεμπλακείτε από το micromanagement καθημερινών λεπτομερειών; Από τα “δέντρα” που σας αποσπούν από το “δάσος”;
Η πρωινή μου ενημέρωση είναι το “δάσος” της αγοράς, των ειδήσεων του ανταγωνισμού. Η μεσημεριανή επαφή ή το γεύμα με διαφορετικούς συναδέλφους είναι το “δάσος” ανάγνωσης του κοινού αισθήματος για όσα κάνουμε και τι περπατά, τι όχι (η καλύτερη ώρα για ειλικρινές feedback). Το βράδυ, βλέπω στην οθόνη το “δάσος” της ακαδημαϊκής γνώσης, της εξέλιξης του αντικειμένου μας, της προσωπικής πολιτικής και διεθνούς ενημέρωσης από τα social media. Οπότε τα “δέντρα” ποτέ δεν με παρασύρουν… Όσο για το micro-management, το αποφεύγω, έχοντας σαφές εβδομαδιαίο πλάνο με τις ομάδες μας και ποιος κάνει τι. Ξέρουμε πού πάμε, εμπιστευόμαστε ο ένας τον άλλον, επικοινωνούμε όταν υπάρχει πραγματικό θέμα.

Πόσο συχνά και με τι αφορμές λέτε “δεν ξέρω” και “συγγνώμη”;
Λέω πολύ συχνά και τα δύο και τα εννοώ, όταν πρέπει. Το “δεν ξέρω” είναι αφορμή να μάθω και να ψάξω, για να είμαι επίκαιρος και να επανέλθω. Το “συγγνώμη” είναι η λέξη-καμπανάκι, για να μιλήσω περισσότερο, να καταλάβω και να εισπράξω τα αισθήματα του ανθρώπου που έχω απέναντί μου. Είναι πολύ σημαντικό να ξέρεις πού πατάς, ποιος είσαι και πότε να λες και τα δύο. Δεν είμαστε κάτι σημαντικό χωρίς αυτά. Μας χρειάζεται να μαθαίνουμε, να ανεχόμαστε, να κατανοούμε, να “δένουμε”, να συζητούμε περισσότερο με το περιβάλλον μας.

IMG_1329

Δεν πιστεύω στη μόδα που έχει επικρατήσει “κάνε λάθος για να μάθεις”. Είναι δικαιολογία και “hype”. Υπάρχουν συστήματα σαφήνειας, στοχοθέτησης, οργάνωσης όπου τα λάθη τα προλαμβάνει η ομάδα και το πλάνο της.

Διαβάστε ακόμα: Γιάννης Πετούλης, Managing Director της Volvo Car Hellas.

Καταφέρνετε να διατηρήσετε το χιούμορ σας και πώς;

Αγαπώ το καλό χιούμορ, αλλά το “χάνω” συχνά παρασυρμένος από τη σοβαρότητα της δουλειάς και τα καθημερινά μικρά άγχη, εκείνα που σου ρουφάνε τη θετική ενέργεια. Το ξαναβρίσκω με μικρές ατάκες, πειράγματα και σύντομα ανέκδοτα που συμβολίζουν τις καταστάσεις που μας τυχαίνουν. Εκεί που το γραπώνω ξανά είναι με τα πειράγματα της μικρής μου Μαρίας που, ως κορίτσι, έχει μυαλό-ξυράφι και είναι πειραχτήρι.

Νιώθετε πετυχημένος στην προσωπική σας ζωή;
Το πετυχημένος είναι λάθος λέξη. Είμαι πολύ ευτυχισμένος. Νιώθω ότι υπηρετώ ένα όμορφο σκοπό, την οικογένεια, και ότι όλα δικαιολογούνται για αυτόν στο μυαλό μου. Τα τρία παιδιά μου είναι μια πολύπλευρη ζωή, την οποία δεν μας δίδαξε κανείς, αλλά τη μαθαίνουμε με λάθη και σωστά βήματα: αγάπη, νεύρα, φιλιά, φωνή, τιμωρίες, αγκαλιές, παιχνίδι, παγωτά. Είμαι και πολύ τυχερός, γιατί έχω μια όμορφη γυναίκα που δεν μοιάζει με άλλη. Ισορροπεί όλες τις ενδιαφέρουσες πλευρές της μαζί μας και μας κρατάει δεμένους με ενδιαφέρον. Είναι δημιουργική, ερωτική, λεπτομερής, δασκάλα, μαγείρισσα, υπομονετική μητέρα. Είναι η δική μου λίρα εκατό!

Ποιος μάνατζερ (μπορεί να είναι προπονητής, στρατηγός, πολιτικός, επιχειρηματίας…) αποτελεί πρότυπο για σένα;
Θα μου άρεσε το προπονητής, αλλά όλα αυτά είναι κλισέ. Πρότυπό μου είναι αυτός που μεταλλάσσεται συνεχώς (σαν χαμαιλέων), χωρίς όμως να χάνει την ψυχή και τις αξίες του, εκείνα που τον ξεχωρίζουν από το σωρό… Δηλαδή εκείνος που αλλάζει ευέλικτα, ανάλογα με την περίσταση, το αντικείμενο, το έργο, την ομάδα, αλλά κρατάει εκείνα τα στιβαρά στοιχεία για τα οποία τον αναγνωρίζουν και τον τιμούν.

Έχω προσωπικά αποφασίσει να δίνω προστιθέμενη αξία σε ό,τι λέω, γράφω, μελετώ, προτείνω και, μέχρι σήμερα, αυτό με κράτησε πάνω στις ίδιες ράγες αταλάντευτο.

Πείτε μας μια δουλειά που δεν θα έπρεπε να κάνετε στη θέση διοίκησης που έχετε και όμως την κάνετε.
Να γράφω περιεχόμενο. Αλλά το λατρεύω. Ξεκινά από μέσα μου, από τότε που ήμουν ένας εκπαιδευόμενος κειμενογράφος που χτίζει το Eros και το Logos ως εξίσωση βαρύτητας σε κάθε φράση. Μου αρέσει να δίνω σάρκα και οστά στις προφορικές κατευθύνσεις που έδωσα. Από ένα τίτλο ή ένα μακροσκελές Q&A ή ένα δελτίο Τύπου ή μια παρουσίαση προς παγκόσμιους αναλυτές. Οτιδήποτε, φτάνει να γεμίζω τις αρχικές ιδέες με ουσία, στοιχεία, ιστορίες που καταλαβαίνουν οι γύρω “εταίροι” μας.

Πότε πρέπει ένας μάνατζερ να συγκρούεται με τους μετόχους της επιχείρησης του;
Υπάρχουν δύο πλευρές στο ερώτημά: ο εταιρικός ρόλος και ο ρόλος του επαγγελματία. Για το πρώτο, καθένας που έχει θέση ευθύνης σε μια εταιρεία πρέπει να είναι ζωντανό παράδειγμα “brand ambassador” (living the brand) και να υπενθυμίζει σε όλους ποιοι είμαστε, τι μας χαρακτηρίζει και σε τι στοχεύουμε. Να σημειώνει στους μετόχους, τους συναδέλφους πότε κάνουμε λάθος, αν εγκαταλείπεται η “κόλα” της εταιρείας, το όραμα, οι αξίες, η προστιθέμενη αξία της προς το κοινό. Στο δεύτερο μέρος, του επαγγελματία, έχεις ηθική υποχρέωση να μην ακυρώνεις όλα όσα είσαι και προσπάθησες να γίνεις, οπότε δεν πρέπει να δέχεσαι να συνθηκολογείς, κάνοντας πράγματα που σε πισωγυρίζουν.

DSC00082

Είχα την τύχη να μεγαλώσω επαγγελματικά δίπλα σε κορυφαίους επαγγελματίες, οι οποίοι μου έμαθαν ότι το παν είναι να έχεις ενσυναίσθηση και συντροφικότητα. Να κινητοποιείς τους γύρω σου, βήμα-βήμα, σε κοινούς και μετρήσιμους στόχους.

Ποια είναι η ηθική σας πυξίδα, οι απαράβατοι κανόνες που τηρείτε στο επιχειρείν;
Σεβασμός, Επιμονή, Ποιότητα σε καθετί που κάνω, καθετί που συμβαίνει, για κάθε στόχο, έργο, συνεργάτη. Έχω προσωπικά αποφασίσει να δίνω προστιθέμενη αξία σε ό,τι λέω, γράφω, μελετώ, προτείνω και, μέχρι σήμερα, αυτό με κράτησε πάνω στις ίδιες ράγες αταλάντευτο.

Βγαίνετε κοινωνικά με τους υφισταμένους σας;
Αρκετά συχνά βρισκόμαστε εκτός γραφείου και συζητάμε πιο χαλαρά, ανθρώπινα, χωρίς “να φοράμε κοστούμι”. Γίνεται με διάφορες ευκαιρίες και αφορμές. Το χρειαζόμαστε όλοι, το αναζητούμε και το συντηρούμε ως μια καλή πρακτική αποσυμπίεσης και συντήρησης της ομαδικότητας, της παρέας που περπατάει μαζί.

Για να γίνει κάποιος διεθνές στέλεχος πρέπει να διαθέτει ειδικά ποιοτικά στοιχεία, διακριτή επαγγελματική εμπειρία και προσωπική διάθεση να κάνει θυσίες (ταξίδια, απουσία επί μακρόν, μεγάλη πίεση και εντατικοί ρυθμοί εργασίας).

Πώς λειτουργείτε όταν πρέπει να απολύσετε κάποιον;
Είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία με σφίξιμο στο στομάχι. Κλείνει η πόρτα για να μιλήσεις, ξέρεις τις αρνητικές επιπλοκές στη ζωή του ανθρώπου, και πρέπει να εξηγήσεις, που απέτυχε και τι πρέπει να προστατεύσεις με αυτήν την απόφαση. Μιλάω πάντα ειλικρινά και εξηγώ με λεπτομέρειες το σκεπτικό αυτής της απόφασης, με διάθεση να βοηθήσω τον πρώην συνάδελφο στο μέλλον του. Ξέρω ότι ακούγεται κάπως ιδεατό, αλλά το κάνω, γιατί είναι σύμφυτο με την ειλικρινή συνεργασία που είχαμε.

Έχετε εργαστεί στο εξωτερικό; Πόσο δύσκολο είναι για έναν Έλληνα να γίνει διεθνές στέλεχος;
Έχω εργαστεί στην Ελλάδα, στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, πιο βόρεια στη Σουηδία και δεν έχω δει να υπάρχει κάποιο εμπόδιο ώστε ο Ελληνας να εργαστεί στο εξωτερικό. Αντίθετα, είναι πολύ πιθανό να ανθίσει, λόγω εργατικότητας, εξυπνάδας, και ευελιξίας και επειδή θα βρει ένα πιο συστηματοποιημένο εργασιακό περιβάλλον απ’ ό,τι συμβαίνει στην Ελλάδα. Για να γίνει, όμως, διεθνές στέλεχος πρέπει να διαθέτει ειδικά ποιοτικά στοιχεία, διακριτή επαγγελματική εμπειρία και προσωπική διάθεση να κάνει θυσίες (ταξίδια, απουσία επί μακρόν, μεγάλη πίεση και σκόμα πιο εντατικοί ρυθμοί εργασίας).

Τι είναι το τελευταίο που κάνετε φεύγοντας από το γραφείο;
Καταγράφω γρήγορα τη λίστα εκκρεμοτήτων της επόμενης ημέρας και σκέφτομαι για λίγο το πιο σοβαρό θέμα που συνέβη στην ημέρα, σαν να λέω “μια μέρα έκλεισε, ένα ακόμη μάθημα προς γνώση και συμμόρφωση”.

Γιατί δεν γίνατε επιχειρηματίας;
Είμαι 100% αυθεντικό επιχειρηματικό ον επί 27 χρόνια, χωρίς όμως τα κλασικά τσιμεντένια πάγια και τα οικονομικά κεφάλαια. Πάγια είναι ο χαρακτήρας μου, για κεφάλαια κίνησης έχω πάθος και μεγάλη ενέργεια, πουλάω ως προϊόν επιχειρηματικά βιώσιμες λύσεις, κρατάω σε αποθήκη την εξειδικευμένη γνώση κοινωνικών, τεχνολογικών και αγοραστικών εξελίξεων και, τέλος, έχω κέρδος την εμπιστοσύνη όσων συνεργάζομαι, βοηθώ και συμβουλεύω. Αν στο μέλλον επιχειρήσω, θα είμαι πιο αυστηρός εργοδότης σε εμένα, γιατί ξέρω, και θα κρατήσω ακριβώς το ίδιο μεράκι που έχω πάντα μέσα μου.

IMG_2179

Μου αρέσει να δίνω σάρκα και οστά στις προφορικές κατευθύνσεις που έδωσα. Από ένα τίτλο ή ένα μακροσκελές Q&A ή ένα δελτίο Τύπου ή μια παρουσίαση προς παγκόσμιους αναλυτές. Οτιδήποτε, φτάνει να γεμίζω τις αρχικές ιδέες με ουσία, στοιχεία, ιστορίες που καταλαβαίνουν οι γύρω “εταίροι” μας.

 

Διαβάστε ακόμα: Κωνσταντίνος Δελιαλής, o Αντιπρόεδρος Marketing, Sparkling & Energy της Coca-Cola… Ιαπωνίας!

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top