«Πάντα μου άρεσε να καταπιάνομαι με πολλά, διαφορετικά πράγματα και όσο περνάνε τα χρόνια, αναζητώ το καινούργιο ακόμα περισσότερο».

Φωτογράφος, σχεδιαστής, ζωγράφος. Ο Θάνος Ζακόπουλος είναι μια sui generis προσωπικότητα. Δεν είναι μόνο ξεχωριστή εικόνα του, αλλά και το ιδιοσυγκρασιακό στυλ των απόψεών του. Με αφορμή την παρουσία του στην 8η ημερίδα ΕΣΩ που διοργανώνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (4/2), μίλησε στο Andro για τα project του, την απόφασή του να μετακομίσει στο Μιλάνο, αλλά και για τις εμπειρίες που αποκομίζει από τα ταξίδια του.

– Πώς ορίζετε τη φιλοσοφία σας;

Είναι μία υβριδική φιλοσοφία. Μία φιλοσοφία που αναμειγνύει διαφορετικούς πολιτισμούς, κλάδους και οπτικές. Σε κάθε έργο λαμβάνουμε υπ΄όψιν πολλές πτυχές: από τη λειτουργικότητα έως την αισθητική και από τη βιωσιμότητα στη σημειωτική. Φυσικά, ανάλογα με τη φύση του έργου, η βαρύτητα της προσοχής από το ένα στο άλλο, αλλάζει. Για εμάς, είναι πρωτίστως σημαντικό να έχουμε ανοιχτό μυαλό χωρίς προϋποθέσεις και στερεότυπα.

– Είστε μια πολυσχιδής προσωπικότητα. Ισορροπείτε ανάμεσα σε ποικίλες ιδιότητες, όπως του καλλιτέχνη, του σχεδιαστή και του φωτογράφου. Πώς τα ταιριάζετε όλα;

Πάντα μου άρεσε να καταπιάνομαι με πολλά, διαφορετικά πράγματα και όσο περνάνε τα χρόνια, αναζητώ το καινούργιο ακόμα περισσότερο… Σε κάθε περίπτωση, περιέργεια και κατά συνέπεια η έρευνα είναι ο κοινός παρονομαστής όλων των «ιδιοτήτων» μου και πιστεύω ότι αυτές διακρίνονται στα περισσότερα έργα μου. Προσεγγίζοντας τα δημιουργικά projects από διαφορετικές σκοπιές αποκτάς μια πιο ολοκληρωμένη κατανόησή τους. Κι αυτό γιατί έτσι, στην εποχή της υπέρμετρης εξειδίκευσης, μπορεί κάποιος να προσεγγίσει τα δημιουργικά προβλήματα που του τίθενται χωρίς προκαταλήψεις ή στερεοτυπικές μεθόδους.

– Πώς προέκυψαν όλα αυτά τα ενδιαφέροντα αλλά και η επαφή σας με την Ιταλία;

Από μικρός μου άρεσε να ζωγραφίζω και έπειτα ανακάλυψα τη φωτογραφία χάρη στον πατέρα μου, του οποίου ήταν επίσης μεγάλο πάθος. Για την αρχιτεκτονική μου ματιά, «ευθύνεται» ο αρχιτέκτονας Μιχάλης Αράπογλου, ο οποίος υπήρξε και ο μέντορας μου. Στην Ιταλία βρέθηκα για πρώτη φορά κάνοντας Erasmus στη σχολή Καλών Τεχνών της Βενετίας, όντας φοιτητής στην Αγγλία. Μετά από αρκετές μετακινήσεις σε αρκετά μέρη του κόσμου, κατέληξα να μένω μόνιμα στο Μιλάνο το 2009.

«Στην σύγχρονη κοινωνία των ανθρώπων που ζούμε υπάρχει δυστυχώς λίγος χώρος και ευκαιρία για στοχασμό και περισυλλογή».

– Γιατί επιλέξατε ειδικά το Μιλάνο για να ζήσετε και να ιδρύσετε το CTRLZAK Art & Design Studio, μαζί με την συνιδρύτρια Katia Meneghini;

Όταν αποφασίσαμε να βρούμε μια βάση, η επιλογή φαινόταν κατά μία έννοια αυτονόητη… Είχαμε ζήσει και οι δύο πολλά χρόνια στην Ιταλία – η Κάτια σχεδόν όλη τη ζωή της, καθώς είναι Ιταλίδα – και το Μιλάνο είναι ένα ενδιαφέρον μέρος που συνδυάζει πολλά θέματα σχετικά με το design, μαζί με μια μάλλον ενεργή καλλιτεχνική σκηνή –όχι ότι δεν θα μπορούσε, ωστόσο, να είναι και πιο πειραματικό. Η Εβδομάδα Σχεδιασμού του Μιλάνου είναι επίσης ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για να το επιλέξει ένας σχεδιαστής για βάση του, διότι συγκεντρώνει πολλές διαφορετικές δημιουργικές πραγματικότητες από όλο τον κόσμο σε ένα μέρος.

«Τα προϊόντα μας πωλούνται παντού στον κόσμο … σήμερα ο κόσμος είναι πολύ μικρός τόπος».

– Στο στούντιό σας, η τέχνη, ο στοχασμός και το έργο αντικαθιστούν το διάκοσμο, το σχεδιασμό και το αντικείμενο. Ποιος ο ρόλος του δημιουργού-σχεδιαστή σ’ αυτές τις συνθήκες;

Στη σύγχρονη κοινωνία των ανθρώπων που ζούμε υπάρχει δυστυχώς λίγος χώρος και ευκαιρία για στοχασμό και περισυλλογή. Μέσα από τα δημιουργικά projects του studio, επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε καταστάσεις και έργα τα οποία εισάγουν τους ανθρώπους που έρχονται σε επαφή μ’ αυτά σε μία διαδικασία προβληματισμού, τις περισσότερες φορές υποσυνείδητου. Είναι, πιστεύω, σημαντικό ο κάθε δημιουργός να πάει το «κοινό» του μερικά βήματα παραπέρα. Δεν αρκεί να δώσεις στον κόσμο αυτό που θέλει – τις περισσότερες φόρες δεν ξέρει τι θέλει, άλλωστε – αλλά οφείλεις να προσπαθήσεις να δημιουργήσεις τις κατάλληλες συνθήκες που θα τον βάλουν σε συνειρμικούς μηχανισμούς νόησης και πιθανότητα συνειδητοποίησης.

– Η ιδέα του υβριδισμού έχει εμπνεύσει σειρές από έργα σας. Θα μας μιλήσετε γι’ αυτή με αφορμή ένα προσωπικό σας έργο;

Στην περίπτωση της «Hybrid beauty» – μια σειρά ψηφιακών εκτυπώσεων σε φωτογραφικό χαρτί – δύο διαφορετικές κουλτούρες αλληλοσυνδέονται σε μοναδικούς καμβάδες, με ένα συνδετικό στοιχείο: την αίσθηση της κλασικής ομορφιάς, μια εφήμερη αναπαράσταση του πολιτισμού που συνδέεται με τις αρχαίες παραδόσεις. Η σειρά αντιπροσωπεύει τη σχέση μεταξύ των διαφορετικών γλωσσών και στυλ και δημιουργεί ένα νέο αισθητικό αξίωμα για την παγκόσμια εποχή.

«Στην εποχή της υπέρμετρης εξειδίκευσης, μπορεί κανείς να προσεγγίσει τα δημιουργικά προβλήματα που του τίθενται χωρίς προκαταλήψεις ή στερεοτυπικές μεθόδους».

– Όμως, και με το CTRLZAK Art & Design Studio έχετε δημιουργήσει μία σειρά με το όνομα «Hybrid» και μάλιστα προσθέτοντας το όνομά σας στη λίστα των all star σχεδιαστών της Seletti.

Η «Hybrid» στηρίχθηκε στην προϋπάρχουσα σειρά την «CeramiX», μια σειρά κεραμεικών αντικειμένων αναφέρονται στην ιστορία της παραγωγής της κινεζικής και της ευρωπαϊκής πορσελάνης και τους αιώνες της πολλαπλής γονιμοποίησης των δύο πολιτισμών και αισθητικών. Η Κίνα έχει μακρά παράδοση στην παραγωγή κεραμεικών και η Ευρώπη είχε για πολλούς αιώνες προσπαθήσει να αντιγράψει τους Κινέζους σε αυτόν τον τομέα. Σήμερα, ο κόσμος μας κατακλύζεται από κινέζικα προϊόντα που στις περισσότερες περιπτώσεις επιχειρούν να μιμηθούν εκείνους τους Ευρωπαίους. Το CeramiX είναι μια αντανάκλαση της ειρωνείας της ιστορίας μέσα από τον κόσμο της κεραμεικής. Η Hybrid αποτελείται από ποικίλα επιτραπέζια σκεύη, στα οποία η δυτική τεχνοτροπία διαχωρίζεται ξεκάθαρα από την ανατολίτικη, αποκτώντας όμως έτσι ισχυρότερους δεσμούς ή μία με την άλλη.

«Κάθε ταξίδι που κάνω, στα διάφορα μέρη του κόσμου, αποτελεί έναυσμα για πολλαπλά ταξίδια του μυαλού, που πιστεύω ότι με πάνε ακόμα παραπέρα».

– Στο βιογραφικό σας λέτε ότι κάνετε «ταξίδια έρευνας σε περίεργα μέρη στα άκρα του χωροχρόνου και παραπέρα». Θα μοιραστείτε μια τέτοια εμπειρία;

Ο χωροχρόνος είναι μια οντότητα στην οποία το παρελθόν, το μέλλον και η γεωγραφία δεν έχουν ιδιαίτερο νόημα. Κάθε ταξίδι που κάνω, στα διάφορα μέρη του κόσμου, αποτελεί έναυσμα για πολλαπλά ταξίδια του μυαλού, τα οποία πιστεύω ότι με πάνε ακόμα παραπέρα. Αυτά τα «ταξίδια» και οι διαφορετικές πραγματικότητες με τις οποίες με φέρνουν σε επαφή έχουν γίνει η βάση για πολλά έργα που έχουμε αναπτύξει, ειδικά σε ό,τι αφορά την Ασία και ειδικότερα αυτό που ονομάζεται στην Ευρώπη «ανατολικός πολιτισμός».

«Μέσα από τα δημιουργικά projects του studio επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε καταστάσεις και έργα τα οποία εισάγουν τους ανθρώπους που έρχονται σε επαφή μ’ αυτά σε μία διαδικασία προβληματισμού».

– Από ποιες χώρες έρχονται οι πελάτες σας;

Έχουμε πελάτες από διάφορα μέρη και με διάφορους τομείς ενδιαφέροντος (σχεδιασμός προϊόντων, εσωτερικός σχεδιασμός, επιτροπές σύγχρονης τέχνης κ.λπ.). Αυτήν τη στιγμή, οι κύριοι πελάτες μας, τόσο ιδιώτες όσο και εταιρείες, έρχονται από την Ιταλία και την Κίνα. Από την άλλη πλευρά, τα προϊόντα μας πωλούνται παντού στον κόσμο… Σήμερα, ο κόσμος είναι πολύ μικρός τόπος.

– Για ποιο θέμα θα μιλήσετε στην 8η διοργάνωση της ημερίδας ΕΣΩ;

Παραφράζοντας τη γνωστή μοντερνιστική αντίληψη –form follows function- , η ομιλία έχει τίτλο «Form Follows Meaning». Μέσω αυτής, θα επιδιώξω να δείξω στην πράξη τους τρόπους με τους οποίους η σημασία του νοήματος πίσω από τη δημιουργική διαδικασία μπορεί να είναι μια ενναλλακτική δημιουργική πραγματικότητα.

 

//O Θάνος Ζακόπουλος, συνιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του CTRLZAK Art & Design Studio με έδρα το Μιλάνο, θα βρίσκεται ανάμεσα στους ομιλητές της 8ης διοργάνωσης της ημερίδας ΕΣΩ, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2019 στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Βρείτε τα εισιτήρια εδώ.  

 

Διαβάστε ακόμα: Αρχιτεκτονική και Κινηματογράφος, μια σχέση αγάπης και δημιουργίας. 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top