Ο Travis VanderZanden προέρχεται από την Uber, υπήρξε Senior Executive, ενώ ήταν ο πρώτος COO στο ridesharing business της Lyft. (Φωτογραφίες: Bird)

    Τέσσερις είναι οι πραγματικές πρωτεύουσες του πλανήτη Γη, όσα ακριβώς τα επενδυτικά κέντρα του παγκόσμιου χρηματο-οικονομικού συστήματος: Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Τόκιο και με πολύ σπρώξιμο τα τελευταία χρόνια η Φρανκφούρτη. Εκατομμύρια στελέχη δουλεύουν 70-80 ώρες/εβδομάδα αλλά δεν βλέπουν reality shows. Πιθανόν όμως και να τα έχουν δημιουργήσει επενδύοντας μερικά από τα ρέστα που προέκυψαν από τις κύριες τοποθετήσεις τους σε ναυτιλία, τηλεπικοινωνίες, real estate και βεβαίως start-ups. Οι Πιτσιόρλες των πολιτικών συστημάτων αποκαλούν μέσα στην άγνοιά τους τις πρωτεύουσες και τα στελέχη τους «πάμε στους επενδυτές», ενώ τους φαντάζονται να ξεφορτώνουν ρευστό σε οικονομίες όπως η ελληνική. Ας μην μεταφέρω, καλύτερα, το πώς εκφράζονται τόσο για τα «Greek reforms» όσο και για τις ευκαιρίες που (δεν) ψωνίζουν σχεδόν ποτέ στην Ελλάδα.

    Το θυμάμαι καλά, μιας κι ήταν από τις σπάνιες φορές που βρισκόμουν σε ταξί, όταν στο ticker του Blackberry τον περασμένο Σεπτέμβριο έφτασε το επενδυτικό pitch για τα «Πουλιά» του Travis VanderZanden, δηλαδή για τα ηλεκτρικά πατίνια της Bird. F@CK … πάλι σε δίτροχα, σκέφτηκα! Και θυμήθηκα πόσο μπροστά ήταν πάντοτε τα δίτροχα όταν έφτανε η ώρα να παράγουν υπεραξίες στα Private Equities. Ποιος έδωσε κι έσωσε την Ducati το 1996…Texas Pacific Group, μ’ ένα deal που τα είχε όλα: παγκόσμιο brand, αγωνιστική στάμινα αλά Ferrari, πτωχευμένο εταιρικό σχήμα και οικογενειοκρατική διοίκηση. BOOM.

    Με μία μόνο φόρτιση μπαταρίας τα Bird βγάζουν 18 χιλιόμετρα. Βέβαια για την ώρα είναι διαθέσιμα μόνο στις ΗΠΑ.

    O Travis, από την άλλη, έχει το business idea, ένα pitchbook (χονδρικά το powerpoint της ιδέας του), και μια start up, την Bird, χωρίς ευτυχώς τα υπόλοιπα προβλήματα της Ducati. Προέρχεται από την Uber, υπήρξε Senior Executive, ενώ ήταν ο πρώτος COO στο ridesharing business της Lyft. Αν κi είναι άλλο να τρέχεις την λειτουργία της ιδέας κι άλλο να βρίσκεις χρηματοδότηση, ο Travis εκ του αποτελέσματος τα πηγαίνει πολύ καλά και στο δεύτερο. Στα τέλη Μαΐου τα media διακίνησαν ότι σήκωσε 150 εκ. δολάρια από την Sequoia Capital έναντι αποτίμησης 1 δις και μόλις αυτές τις ημέρες ότι αναζητά ακόμα 200 εκ αυτή τη φορά σε αποτίμηση D2 δις.

    Τα κλείνεις από το κινητό σου, τα παραλαμβάνεις συνήθως από εκεί που σε αφήνουν τα ΜΜΜ και τα χρησιμοποιείς με την ώρα πλέον της πάγιας χρέωσης. Ένα δολάριο «σημαία» και μετά χρονοχρέωση 15 σεντς το λεπτό.

    Τι είναι και πώς λειτουργούν τα Birds;

    Αυτή η οικογένεια Πουλιών ανήκει στο είδος των μεταφορικών μέσων, το γένος των διτρόχων. Υποδιαιρείται στην τάξη των scooters, την ομοταξία των ηλεκτροκίνητων και την συνομοταξία του ride sharing. Με μία κουβέντα είναι τα δίτροχα UBER χωρίς τον οδηγό. Τα κλείνεις από το κινητό σου, τα παραλαμβάνεις συνήθως από εκεί που σε αφήνουν τα ΜΜΜ και τα χρησιμοποιείς με την ώρα πλέον της πάγιας χρέωσης. Ένα δολάριο «σημαία» και μετά χρονοχρέωση 15 σεντς το λεπτό.

    Σε μία φόρτιση μπαταρίας βγάζουν 18 χιλιόμετρα και προς το παρόν είναι διαθέσιμα μόνο στην Αμερική κι ενδεικτικά μόνο σε Atlanta, Austin, Charlotte, Denver, Nashville, LA, Miami, Santa Monica, San Diego, San Francisco.

     

    Για τους επενδυτές είναι πολύ ελκυστικό το γεγονός ότι ο Travis βρίσκεται ακόμα στα πρώτα σκαλοπάτια της ανόδου, άρα είναι μάλλον προσιτή η τοποθέτηση τώρα που είναι νωρίς, σχετικά «μικρός» και σίγουρα φτηνός.

    Είναι το FOMO ελκυστικό ή είναι κάτι άλλο;

    FOMO είναι το Fear of Missing Out κι ο Travis είναι πράγματι ψηλά στις προτιμήσεις των PEs, χωρίς ωστόσο να είναι μόνος του. Η ανταγωνιστική Lime λειτουργεί με το ίδιο περίπου business model αν και με χαμηλότερη αποτίμηση κοντά στο 1 δις δολάρια. Αυτό όμως που κάνει τελικά ελκυστικά τα pitchbooks και των δύο δεν είναι τα (ανύπαρκτα) θεμελιώδη μεγέθη των εταιριών τους όσο πράγματι το επενδυτικό FOMO. Οι επικριτές έχουν βάσιμους λόγους να αποθαρρυνθούν, ωστόσο το business model της Bird φαίνεται να τους προσελκύει παρά τις χαμηλές αποτιμήσεις, την έλλειψη νομοθετικού πλαισίου, το κυκλοφοριακό χάος που προκαλούν σε πεζοδρόμια/ποδηλατολωρίδες και βεβαίως τον υπερ-κορεσμό όμοιων ή ακόμα και διαφορετικών επενδυτικών προτάσεων.

    Επενδυτικά, επίσης, είναι πολύ ελκυστικό και το γεγονός ότι ο Travis βρίσκεται ακόμα στα πρώτα σκαλοπάτια της ανόδου, άρα είναι μάλλον προσιτή η τοποθέτηση τώρα που είναι νωρίς, σχετικά «μικρός» και σίγουρα φτηνός. Η UBER, συγκριτικά, αποτιμάται γύρω στα 62 δις δολάρια και πλέον δεν έχει κανένα λόγο να αναζητά ιδιωτικές τοποθετήσεις.

    Και για το τέλος αφήνω τον υπ’ αριθμόν ένα επενδυτικό άσσο στο μανίκι του Travis: «Last mile» without «Prime Competitors». Όσο κι αν εξελιχτούν τα ΜΜΜ (prime competitors) δεν θα μπορέσουν ποτέ να φέρουν τον επιβάτη στον τελικό του προορισμό (last mile) και πάντα θα χρειάζεται ένα BIRD να τον πάει παρακάτω.

    Αυτά για την ώρα και BFN – Bye For Now.

     

    Διαβάστε ακόμα: NIKEN – Γιατί ένα Transformer της Hasbro μοιάζει τόσο πολύ με το τρίκυκλο της Yamaha;

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top