«Ποιο είναι το βασικό γνώρισμα του δικού μου επιχειρηματικού στυλ; Η εξωστρέφεια και η κατανόηση, η ικανότητα απλοποίησης, η δέσμευση και προσήλωση σε ένα σκοπό».

«Ποιο είναι το βασικό γνώρισμα του δικού μου επιχειρηματικού στυλ; Η εξωστρέφεια και η κατανόηση, η ικανότητα απλοποίησης, η δέσμευση και προσήλωση σε ένα σκοπό». Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Μυτιληναίος

-Πιτσιρικάς, τι δουλειά λέγατε ότι θα κάνετε «όταν μεγαλώσω»;

Καπετάνιος. Με συνάρπαζε η σκέψη των συνεχών προκλήσεων, των άγνωστων τόπων, που φάνταζαν μαγικά στο παιδικό μου μυαλό.

-Πότε συλλάβατε το όραμα που σας κατευθύνει μέχρι σήμερα;

Έχοντας ζήσει όλη μου την ζωή μέσα στα διβάρια (φυσικά ιχθυοτροφεία), όταν ανέλαβα την επιχείρηση συνειδητοποίησα ότι οι εποχές αλλάζουν κι ότι έπρεπε να δώσω ένα διαφορετικό στίγμα στο αυγοτάραχο. Ξεκίνησα λοιπόν, δημιουργώντας τις πρώτες πιστοποιημένες εγκαταστάσεις παραγωγής αυγοτάραχου στην Ελλάδα κατόπιν της προτροπής του –πολύ φίλου– Γεράσιμου Βασιλόπουλου. Θα σας πω μια ιστορία, για να καταλάβετε πώς ξεκίνησαν όλα: Δεν είχε περάσει πολύς καιρός αφότου είχα αναλάβει την εταιρεία και ήμουν στο νοσοκομείο περιμένοντας έναν φίλο που έκανε τσεκ απ. Στο σαλόνι έπεσα πάνω σ’ ένα βιβλίο που μιλούσε για μια υγιεινή δίαιτα, τονίζοντας ότι το αυγοτάραχο είναι απαγορευμένη τροφή, διότι αυξάνει τη χοληστερίνη και την πίεση. Προβληματίστηκα πολύ έντονα, τις επόμενες μέρες δεν μπορούσα να κοιμηθώ αναζητώντας τον τρόπο που θα προσφέρω στον κόσμο ένα προϊόν πραγματικά υγεινό.
Με την βοήθεια των συνεργατών μου, αλλάξαμε την παραγωγική διαδικασία. Για έγκυρα και επιστημονικά αποτελέσματα, στραφήκαμε στο επιστημονικό προσωπικό του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου για να ερευνήσουν το προϊόν μας. Με μεγάλη μας χαρά, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το αυγοτάραχό μας ήταν αναζωογονητικό για τις αρτηρίες. Μάλιστα τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στο έγκριτο αμερικανικό επιστημονικό Περιοδικό Χημείας και Τροφίμων «Journal of Agricultural & Food Chemistry». Επίσης, κατόπιν σχετικής έρευνας και συνεργασίας με το Ινστιτούτο Παστέρ, αποδείξαμε ότι η κατανάλωση του αυγοτάραχου Τρικαλινός έχει σημαντική αντιαθηρωματική δράση.

-Ποιο είναι, με δυο λόγια, το mission statement της επιχείρησής σας;

Καινοτομούμε, δημιουργούμε, δεν αντιγράφουμε!

«Το αγαπημένο μου ρητό: Αν δεν μπορείς να βελτιώσεις κάτι, τουλάχιστον μην το υποβαθμίσεις».

-Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε περισσότερο να συνεχίσετε παρά τις αντιξοότητες όταν στήνατε την επιχείρησή σας;

Η γνωριμία μου με τον αείμνηστο Γεράσιμο Βασιλόπουλο –ο οποίος και με συμβούλεψε να «χτίσω» το Brand Τρικαλινός. Η απόφασή μου να μετατρέψω το Αυγοτάραχο από ένα παστό και απαγορευτικό για την υγεία προϊόν σε ένα τρόφιμο αποδεδειγμένης υψηλής διατροφικής αξίας και απαράμιλλης γεύσης. Η επιλογή από τον γκουρού των chef διεθνώς, Ferran Adria, του Αυγοτάραχου Τρικαλινός ως ένα από τα 30 πιο υγιεινά και εκλεκτά τρόφιμα του πλανήτη, ήταν αυτή που μου έδωσε την ηθική ικανοποίηση πως αυτό που κάνω έχει νόημα!

-Τι σημαίνει για εσάς επιτυχία; 

Να αναθρέψεις ανεξάρτητους και υγιείς ανθρώπους. Να δώσεις στα παιδιά σου αξίες και κρίση, και να τους μεταδώσεις το σεβασμό για κάθε πλάσμα, δημιούργημα και ιδέα. Η ισορροπία… Να καταφέρεις να περάσεις το χαρακτήρα σου στο αντικείμενο της εργασίας σου. Διαφορετικά, όσες επιτυχίες και να έχεις επαγγελματικά, πάντα θα ψάχνεις τον εαυτό σου.

_MG_2721

«Οι καινούριες οικονομικές συνθήκες μας βοήθησαν να συνειδητοποιήσουμε ότι η δύναμή μας είναι οι τοπικές παραγωγές».

-Η προσωπική σας ευτυχία συνδέεται με την επαγγελματική σας επιτυχία;

Σε μεγάλο βαθμό. Αφού είναι μέρος της παράδοσής μου, των μνημών που έχω από την οικογένειά μου και των εμπειριών μου. Στις οικογενειακές επιχειρήσεις η δουλειά αποτελεί μέλος της οικογένειας. Είναι ταυτόχρονα το παιδί μας, που χρειάζεται τη στήριξη και τη φροντίδα μας σε 24ωρη βάση, αλλά και ο γονιός που μας κρατά όλους δεμένους, μας διαπλάθει και μας συντηρεί.

-Τα χρήματα που έχετε κερδίσει έχουν βελτιώσει την ποιότητα ζωής σας;

Όχι. Άλλωστε η ποιότητα στη ζωή μου δεν συνδέεται με υλικά αγαθά. Ποιότητα για μένα είναι η δυνατότητα να έχω δίπλα μου τα παιδιά και την οικογένειά μου. Είναι η δυνατότητα να απολαμβάνω μια βόλτα στη γειτονιά που μεγάλωσα, είναι η χαρά να μοιράζομαι τους προβληματισμούς και τις χαρές με τους παιδικούς μου φίλους. Είναι, τέλος, η απόλυτη ευτυχία να κάνω τη βαρκάδα μου στη λιμνοθάλασσα και να αφήνομαι στη γαλήνη της.

«Το mission statement της επιχείρησής μου: Καινοτομούμε, δημιουργούμε, δεν αντιγράφουμε!»

-Τι έχετε «επιστρέψει» στην κοινωνία ως «μέρισμα» για την επιτυχία σας;

Νομίζω ότι κάθε άνθρωπος που είναι πιστός στο όραμα και την αποστολή του επιστρέφει, ή μοιράζεται αν θέλετε, με την επιχειρηματική του δράση την επιτυχία του, τόσο με τους συνεργάτες του, όσο και με την κοινωνία και την κάθε τοπική κοινότητα.
Πρώτα από όλα, οι θέσεις εργασίας που δημιουργούνται εξασφαλίζουν το αύριο σε όσες οικογένειες συνεργάζονται μαζί μας, από τους ψαράδες μέχρι τους υπαλλήλους της μεταφορικής εταιρείας που χρησιμοποιούμε για να στείλουμε τα προϊόντα μας στην άλλη άκρη του κόσμου.
Το να ανακηρυχθεί το Αυγοτάραχο Τρικαλινός ως ένα από τα 30 καλύτερα και πιο υγιεινά τρόφιμα του πλανήτη, βεβαίως και τοποθέτησε απευθείας στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη την Ελλάδα, ειδικά μάλιστα σε μια εποχή όπου επλήγη συνολικά η εθνική μας ακεραιότητα, καθώς για όλον τον υπόλοιπο πλανήτη καθετί ελληνικό έφερε αρνητικό πρόσημο.
Πόσο μεγάλη τιμή για τον τόπο μας, τέλος, η αναφορά στο κρατικό δελτίο της γερμανικής τηλεόρασης, όπου, καλύπτοντας την ανάληψη της προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τη χώρα μας, προβάλλει τις προοπτικές της Ελλάδας μέσα από την επιχείρησή μας.

-Τι ώρα ξυπνάτε το πρωί και ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνετε;

Σηκώνομαι πολύ πρωί, κάνω το σταυρό μου και μια γυροβολιά!

«Η επιλογή από τον γκουρού των chef διεθνώς, Ferran Adria, του Αυγοτάραχου Τρικαλινός ως ένα από τα 30 πιο υγιεινά και εκλεκτά τρόφιμα του πλανήτη, ήταν αυτή που μου έδωσε την ηθική ικανοποίηση πως αυτό που κάνω έχει νόημα!»

«Η επιλογή από τον γκουρού των chef διεθνώς, Ferran Adria, του Αυγοτάραχου Τρικαλινός ως ένα από τα 30 πιο υγιεινά και εκλεκτά τρόφιμα του πλανήτη, ήταν αυτή που μου έδωσε την ηθική ικανοποίηση πως αυτό που κάνω έχει νόημα!»

-Μιλάτε στο τηλέφωνο στο εστιατόριο; Τσεκάρετε τα email σας τη νύχτα; Πηγαίνετε στο γραφείο το Σαββατοκύριακο; Παίρνετε δουλειά μαζί σας στις διακοπές;

Μιλώ στο τηλέφωνο και πηγαίνω στο γραφείο όποτε χρειαστεί. Γενικά, είμαι διαθέσιμος κάθε ώρα για τους συνεργάτες και τους πελάτες μας. Η δουλειά μας δεν γνωρίζει από ωράρια και αργίες. Η παραλαβή της πρώτης ύλης, άλλωστε, γίνεται νύχτα ή τις πρώτες πρωινές ώρες. Αρκετοί πελάτες μας (εστιατόρια) λειτουργούν και τη νύχτα. Είναι φυσικό να είμαι διαθέσιμος και προσβάσιμος από τους συνεργάτες και τους πελάτες μας.

-Ποιο θα έπρεπε να είναι, κατά τη γνώμη σας, το μοντέλο ανάπτυξης της Ελλάδας;

Μικρές και άριστες ποιοτικά γεωργικές παραγωγές. Τουριστική Ανάπτυξη με διεύρυνση της περιόδου και το χειμώνα, ανάδειξη ορεινών τουριστικών προορισμών, σύνδεση του τουρισμού με την ιστορία, τις παραδόσεις, τα τοπικά αγροτικά προϊόντα και τη γαστρονομία, και ανώτερου επιπέδου παροχή τουριστικών υπηρεσιών. Άνοιγμα των μουσείων μας και σύνδεσή τους με τα αγροτικά προϊόντα. Ήπια βιομηχανική ανάπτυξη, η οποία να καλύπτει τις εγχώριες ανάγκες μας. Παραγωγή και εμπορία ηλεκτρονικής τεχνογνωσίας και καινοτόμων εφαρμογών. Σύνδεση των άριστων Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων μας με τις επιχειρήσεις.

«Ο πατέρας μου με δίδαξε να κοιτάω μπροστά. Κι επίσης ότι τα προβλήματα, ουσιαστικά, είναι ασκήσεις για να μην κοιμάται το μυαλό μας».

-Τι εκτιμάτε περισσότερο στους ανταγωνιστές σας; 

Οι Ιταλοί παραγωγοί αυγοτάραχου έχουν καταφέρει να καθιερώσουν το προϊόν τους σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι ικανότητές τους στο μάρκετινγκ είναι παράδειγμα για όλους. Το πιο απλό ιταλικό προϊόν «ντύνεται» με την πιο ελκυστική ιστορία και προωθείται τόσο στην ιταλική αγορά, όσο και στις διεθνείς, αποτελώντας αυτόματα ένα προϊόν προστιθέμενης αξίας, απλά και μόνο επειδή είναι ιταλικό.
Βέβαια, για να καθιερωθεί παγκοσμίως το ισχυρό brand name των ιταλικών προϊόντων, έχουν δουλέψει τρεις γενιές πιο πριν, ξεκινώντας από την εσωτερική ενίσχυση της τοπικής αγοραστικής συνείδησης και την ενδυνάμωση του αισθήματος της υπερηφάνειας σε κάθε Ιταλό καταναλωτή. Διαφημιστές και πελάτες είναι πρώτα οι ίδιοι οι Ιταλοί, οι οποίοι δεν διαπραγματεύονται την ανωτερότητα των τοπικών τους αγαθών και στηρίζουν καθετί που παράγεται στον τόπο τους, μεταφέρουν κάθε συνταγή της πατρίδας τους όπου κι αν είναι.
Ελπίζω να φτάσουμε σύντομα κι εμείς σε τέτοια επίπεδα, καθώς οι καινούριες οικονομικές συνθήκες μας βοήθησαν να συνειδητοποιήσουμε ότι η δύναμή μας είναι οι τοπικές παραγωγές.

 «Το γραφείο μου εσωτερικά μοιάζει λίγο με τα διβάρια του Αιτωλικού. Έχει φωτογραφίες, πίνακες και παραστάσεις από τη Λιμνοθάλασσα, τα διβάρια, το νησί μου…». Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Μυτιληναίος

«Το γραφείο μου εσωτερικά μοιάζει λίγο με τα διβάρια του Αιτωλικού. Έχει φωτογραφίες, πίνακες και παραστάσεις από τη Λιμνοθάλασσα, τα διβάρια, το νησί μου…». Φωτογραφία: Κωνσταντίνος Μυτιληναίος

-Πότε γίνεστε σκληρός με τους συνεργάτες σας;

Ποτέ. Δεν νομίζω ότι με την σκληρότητα επιτυγχάνεται κάτι. Οι συνεργασίες πρέπει να στηρίζονται στο γεγονός ότι όλοι κοιτούν το ίδιο αντικείμενο και επιθυμούν να πάνε προς την ίδια κατεύθυνση. Διαφορετικά δεν υφίσταται συνεργασία.

-Ποιο είναι το βασικό γνώρισμα του δικού σας επιχειρηματικού στυλ; 

Η εξωστρέφεια και η κατανόηση, η ικανότητα απλοποίησης, η δέσμευση και προσήλωση σε ένα σκοπό.

-Ποια επαγγελματική αρετή ξεχωρίζετε σε έναν άνδρα; 

Να έχει σταθερές αξίες, τις οποίες να μην προσαρμόζει ανάλογα με τις ανάγκες και τις συνθήκες κάθε εποχής.

-Ποια επαγγελματική αρετή ξεχωρίζετε σε μια γυναίκα; 

Το να ακούει.

-Πώς καταφέρνετε να διαχειρίζεστε καλύτερα το ανθρώπινο κεφάλαιο στην εταιρεία σας και να κρατάτε ψηλά το ηθικό των συνεργατών σας;

Εμπιστεύομαι τους ανθρώπους της εταιρείας μας. Και αυτή η εμπιστοσύνη τους εμπνέει να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους. Κατά τα άλλα, είμαι φύσει αισιόδοξος. Πάντα βλέπω αυτό που είναι φωτεινό και όχι τις σκιές. Κι αυτό, νομίζω, είναι μεταδοτικό.

-Όταν πρόκειται να πάρετε μια σημαντική απόφαση, λειτουργείτε περισσότερο με τη λογική ή με το ένστικτο;

Με το ένστικτο. Τις περισσότερες φορές.

-Ποια είναι τα πρόσωπα που επηρεάζουν την κρίση σας και με ποιον τρόπο το πετυχαίνουν;

Ο γιoς μου. Έχει μια τετράγωνη λογική και μια καθαρή/ άφθαρτη ματιά, που μου δίνει μια ακόμη διάσταση. Ο παιδικός μου φίλος. Με δυο κουβέντες καταφέρνει να ξεμπλοκάρει την σκέψη μου.

«Ο πατέρας μου με δίδαξε να κοιτάω μπροστά. Αυτό που έγινε, άλλωστε, δεν αλλάζει. Κι επίσης, ότι τα προβλήματα, ουσιαστικά, είναι ασκήσεις για να μην κοιμάται το μυαλό μας».

«Η οικογένεια Τρικαλινός ξεκίνησε το 1856 και νωρίτερα την ενασχόληση με την παραγωγή και εμπορία του αυγοτάραχου.  Στο διάστημα αυτό υπήρξαν πόλεμοι, δυσκολίες και ”κρίσεις” αρκετές στον τόπο μας, αλλά και στην οικογένειά μας».

-Ποιο είναι αγαπημένο σας ρητό; Πώς σας έχει επηρεάσει στις αποφάσεις σας;

«Αν δεν μπορείς να βελτιώσεις κάτι, τουλάχιστον μην το υποβαθμίσεις». Κάτω από αυτό το πρίσμα εργάζομαι από όταν ανέλαβα το τιμόνι της επιχείρησης. Έχοντας παραλάβει μια βαριά κληρονομιά, αποφάσισα να τολμήσω το δικό μου επιχειρηματικό βήμα και να εφαρμόσω τις αλλαγές που η εποχή μου υπογράμμιζε, πάντα όμως με το γνώμονα πως ό,τι και αν κάνω πρέπει να είναι για τη βελτίωση του προϊόντος και την καλυτέρευση των συνθηκών της επεξεργασίας του αυγοτάραχου.

-Πώς μοιάζει το γραφείο σας εσωτερικά; 

Με τα διβάρια του Αιτωλικού, λίγο. Έχει φωτογραφίες, πίνακες και παραστάσεις από τη Λιμνοθάλασσα, τα διβάρια, το νησί μου…

-Με ποιο έμφυτο ταλέντο θα θέλατε να είστε προικισμένος;  

Απορρίπτω την έννοια του έμφυτου. Καθετί που είναι ο άνθρωπος, οι ιδέες του, οι ικανότητες, η προσωπικότητά του, πρέπει να είναι αποτέλεσμα της ζωής που ζει. Τότε και μόνο τότε δεν είναι κενή νοήματος.

-Αποκαλύψτε μας μια από τις μυστικές διευθύνσεις σας, όταν ταξιδεύετε για επαγγελματικούς λόγους ανά την Ελλάδα ή στο εξωτερικό.

«Café Verlet», Rue de Saint Honore, στο μετρό του Palais Royal: έχει μεγάλη ποικιλία χαρμανιών καφέ, όπου επιλέγεις το δικό σου για να απολαύσεις τον καφέ σου όπως πουθενά αλλού.

-Τι σας δίδαξε ο πατέρας σας και θα θέλατε μια μέρα να κληροδοτήσετε ως γνώση στο παιδί σας;

Να κοιτάω μπροστά. Αυτό που έγινε, άλλωστε, δεν αλλάζει. Επίσης, ότι τα προβλήματα, ουσιαστικά, είναι ασκήσεις για να μην κοιμάται το μυαλό μας.

-Πιστεύετε ότι η επιχείρηση που δημιουργήσατε θα διαρκέσει και αφού φύγετε από τη ζωή;

Αυτή είναι η ευχή μου. Η οικογένεια Τρικαλινός ξεκίνησε το 1856 και νωρίτερα την ενασχόληση με την παραγωγή και εμπορία του αυγοτάραχου. Στο διάστημα αυτό υπήρξαν πόλεμοι, δυσκολίες και «κρίσεις» αρκετές στον τόπο μας, αλλά και στην οικογένειά μας. Μέσα σε αυτές λειτουργήσαμε κι εμείς και δεν σταμάτησε η εξελικτική πορεία της επιχείρησής μας.
Κάποτε, ένας Όμιλος Επιχειρήσεων μου ζήτησε να του πουλήσω την εταιρεία. Σκεπτόμενος τις επόμενες γενιές, αρνήθηκα. Ο γιoς μου θα είναι η πέμπτη γενιά και προετοιμάζεται για αυτό, όπως κι εγώ για να του παραδώσω τη σκυτάλη όταν θα είναι έτοιμος. Μου αρέσει να σκέφτομαι ότι θα υπάρχει συνέχεια.

-Πώς θα επιθυμούσατε να σας θυμούνται; 

Γελαστό και καλοσυνάτο.

CC7C0536

«Το να ανακηρυχθεί το Αυγοτάραχο Τρικαλινός ως ένα από τα 30 καλύτερα και πιο υγιεινά τρόφιμα του πλανήτη βεβαίως και τοποθέτησε απευθείας στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη την Ελλάδα. Ειδικά μάλιστα σε μια εποχή όπου για όλον τον υπόλοιπο πλανήτη καθετί ελληνικό έφερε αρνητικό πρόσημο».

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top