Τετραθέσια μεν, αλλά με ξεκάθαρο σπορ προσανατολισμό.

Τετραθέσια μεν, αλλά με ξεκάθαρο σπορ προσανατολισμό.

Αυτές τις μέρες με τι ασχολείσαι; Δουλεύω πια στην Alfa Romeo. Πάνω σε κάτι καινούριο που φτιάχνουμε. Μάλιστα, επέλεξαν ξανά τη δική μου πρόταση, μαζί με άλλα τρία αυτοκίνητα, από τα 20 άτομα που είμαστε εκεί. Έχω ξεκινήσει να φτιάχνω το μοντέλο σε κλίμακα.

Το μοντέλο Gloria που σχεδίασες και διακρίθηκε, υπάρχει περίπτωση να περάσει τελικά στο στάδιο της παραγωγής; Δεν το γνωρίζω. Για να συμβεί κάτι τέτοιο, πρέπει να συμβιβαστεί με διάφορους κανονισμούς και να φορεθεί κατ’αρχήν σε υπάρχουσα πλατφόρμα. Τους άρεσε όμως πάρα πολύ και σε πρώτη φάση θα δανειστούν ορισμένα στοιχεία για κάποια άλλα μοντέλα τους.

Πώς θα περιέγραφες την Gloria σε κάποιον που δεν σκαμπάζει πολλά από αυτοκίνητα και πώς σε κάποιον άλλο κολλημένο με τις ρόδες; Στον μεν πρώτο θα το χαρακτήριζα μάλλον ως σπορ λιμουζίνα. Σε έναν που γνωρίζει, θα έλεγα ότι είναι ένα αυτοκίνητο berlina αλλά που προσπαθεί να γίνει GT, δηλαδή κουπέ υψηλών επιδόσεων. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που θεωρητικά είναι uncool, εφόσον είναι τετραθέσιο και με πορτ μπαγκάζ, αλλά η πρόκληση για μένα ήταν να του δώσω έναν ξεκάθαρο σπορ προσανατολισμό.

Μετά τον σχεδιασμό στο χαρτί, η Gloria έπρεπε να κατασκευαστεί ως πήλινο μοντέλο.

Μετά τον σχεδιασμό στο χαρτί, η Gloria έπρεπε να κατασκευαστεί ως πήλινο μοντέλο.

Ποια ήταν η πρώτη σου αντίδραση όταν έμαθες ότι τελικά επιλέχθηκε η δική σου πρόταση από την Alfa Romeo; Θυμάμαι ότι η απάντηση είχε αργήσει μερικές μέρες και όλοι είχαμε ξενερώσει, είχαμε πάψει να τσεκάρουμε τα mail μας. Γυρνώντας ένα βράδυ στο σπίτι μου, με πήρε ένας φίλος και μου το είπε. Νόμιζα ότι μου έκανε πλάκα. Άνοιξα γρήγορα το emailκαι με το που το είδα, τα έχασα. Δεν πίστευα στα μάτια μου. Η πιο δυνατή στιγμή όμως ήταν όταν είδα το αυτοκίνητο να πατάει πάνω στις ρόδες του, σε φυσικό μέγεθος πια.

Πόσο καιρό διήρκεσε ο σχεδιασμός και η κατασκευή της Gloria; Ο σχεδιασμός από τον Οκτώβριο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2012. Και η κατασκευή από τον Ιανουάριο μέχρι τον Μάρτιο, οπότε και έγινε η έκθεση στη Γενεύη.

«Σκοπός μου είναι να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου για να ξαναγίνουν cool τα αυτοκίνητα που παράγονται μαζικά σήμερα».

Θυμάσαι τα σχόλια που άκουσες εκεί; Από μικρό παιδί άκουγα για την έκθεση της Γενεύης και ήταν για μένα το πιο σημαντικό αυτοκινητιστικό γεγονός. Η Gloria, πέρα από τους δημοσιογράφους και τους συναδέλφους σχεδιαστές, άρεσε πάρα πολύ στον απλό κόσμο –και ιδιαίτερα στις γυναίκες. Πάντα είναι καλό αυτό.

Πώς λειτούργησε η όλη διαδικασία μέχρι την τελική παράδοση του σχεδίου σου στην Alfa Romeo; Είχες απόλυτη ελευθερία να κάνεις ό,τι ήθελες; Σε αυτές τις δουλειές πάντα σου δίνουν μία κατεύθυνση. Το όλο παιχνίδι παίζεται στο να καταφέρεις να κάνεις το δικό σου όραμα πραγματικότητα, σεβόμενος όμως και αυτό που σου λένε. Στην τελική, δεν κάνω ένα αυτοκίνητο για να το χρησιμοποιώ εγώ ούτε για να το έχω στο γκαράζ μου. Το brief αφορούσε ένα αυτοκίνητο για την αμερικάνικη και ασιατική αγορά, με κάποια όρια διαστάσεων. Από εκεί και πέρα το στιλ που θα ακολουθούσε ο καθένας ήταν θέμα προσωπικής επιλογής.

«Η πιο δυνατή στιγμή ήταν όταν είδα το αυτοκίνητο να πατάει πάνω στις ρόδες του, σε φυσικό μέγεθος πια», λέει ο Αλέξανδρος.

«Η πιο δυνατή στιγμή ήταν όταν είδα το αυτοκίνητο να πατάει πάνω στις ρόδες του, σε φυσικό μέγεθος πια», λέει ο Αλέξανδρος.

Η σχέση σου πλέον σε πρακτικό/επαγγελματικό επίπεδο με την Alfa Romeo ποια είναι; Θεωρητικά κάνω την πρακτική μου εξάσκηση, πρακτικά όμως δουλεύω κανονικά μαζί με όλους τους άλλους και είμαι ενθουσιασμένος. Είναι πολύ ωραία η ατμόσφαιρα.

Μίλησέ μου για την υποτροφία σου στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Ντιζάιν (Instituto Europeo di Design). Κόντρα στους κανονισμούς, μου έδωσαν υποτροφία τον δεύτερο χρόνο, ξεπερνώντας τα όποια γραφειοκρατικά ζητήματα. Τους μίλησα όμως με στοιχεία, έδειξα τους βαθμούς μου, τους είπα να ρωτήσουν τους καθηγητές μου και τους εξήγησα ότι λόγω κρίσης αδυνατούσα να πληρώσω τα δίδακτρα, οπότε θα αναγκαζόμουν να φύγω. Μετά από δύο μήνες με κάλεσαν και μου είπαν το ok. Μου έδωσαν μία μεγάλη ευκαιρία. Με την επιλογή λοιπόν του δικού μου σχεδίου από την Alfa Romeo ένιωσα ότι τους έβγαλα ασπροπρόσωπους.

Πόσο σε βοήθησαν στη μέχρι τώρα πορεία σου οι σπουδές σου πάνω στον βιομηχανικό σχεδιασμό στο ΤΕΙ Κοζάνης; Το ρωτάω αυτό, γιατί πολύς κόσμος ελαφρά τη καρδία συνηθίζει να θεωρεί τα ελληνικά πανεπιστήμια σαν τους «φτωχούς συγγενείς» των ξένων. Το σημαντικότερο πράγμα που έμαθα ήταν μία μεθοδολογία στον τρόπο σκέψης, που να μου επιτρέπει να σχεδιάζω κάτι που θα είναι 90% υλοποιήσιμο. Όλοι μας θέλουμε να σχεδιάζουμε πράγματα «εξωπραγματικά» και «δραματικά», αλλά το ζήτημα είναι ότι όσο πιο «τρελό» το σχεδιάσεις, τόσο περισσότερο θα πρέπει να το καταστρέψεις μετά για να το δεις να υλοποιείται. Αν είναι από ένα σκίτσο που κάνεις να αφαιρούνται όλα τα cool στοιχεία στην παραγωγή, τι νόημα έχει; Οπότε, εγώ από την αρχή προσπαθώ να κάνω κάτι που είναι αρκετά ρεαλιστικό, ώστε όταν έρθει η ώρα της κατασκευής του, να χάσει μόνο 10%. Στο ΤΕΙ Κοζάνης το έμαθα όλο αυτό.

«Ποιο θεωρώ ως το Τέλειο Αμάξι; Τον «Βάτραχο», την Citroen DS. Είναι μακράν το καλύτερο αυτοκίνητο που έχει φτιαχτεί ποτέ».

Υπότροφος στο Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Ντιζάιν. Με επιλεγμένο σχέδιο από την Alfa Romeo. Και είσαι μόλις 24 ετών! Το όνειρό μου γίνεται πραγματικότητα, άρα έχω το πιο σοβαρό κίνητρο για να μη με ενοχλούν οι όποιες θυσίες χρειάζεται να κάνω. Ανέκαθεν μου άρεσαν τα αυτοκίνητα, συζητούσα για αυτά με τους φίλους μου, θαύμαζα κάποια στο δρόμο, έκραζα κάποια άλλα. Οπότε κατά κάποιο τρόπο το κίνητρο για μένα ήταν να μπω στο χώρο της αυτοκίνησης και να κάνω πράγματα που πιστεύω ότι λείπουν.

Το σκίτσο του Αλέξανδρου που έβαλε τη σπίθα στην έμπνευση του για τον σχεδιασμό της Alfa Romeo Gloria.

Το σκίτσο του Αλέξανδρου που έβαλε τη σπίθα στην έμπνευση του για τον σχεδιασμό της Alfa Romeo Gloria.

Υπό μία έννοια δηλαδή προσπαθείς να σχεδιάσεις το τέλειο αμάξι που έχεις μέσα στο μυαλό σου; Όχι, όχι… Πρέπει να διαβάζεις την αγορά, να ξέρεις τι αρέσει στον κόσμο και τι δεν αρέσει. Αν θέλεις να είσαι σωστός επαγγελματίας θα πρέπει πάντα να μπαίνεις στο πετσί του target group σου. Για ποιον σχεδιάζεις το εκάστοτε αμάξι. Πρέπει λοιπόν να κάνεις αυτό που σου αρέσει εσένα, με σκοπό όμως να πείσεις τον αγοραστή να το πάρει. Ποτέ μα ποτέ όμως δεν πρέπει να σχεδιάζεις αυτοκίνητα που δεν αρέσουν πρώτα απ’ όλα σε σένα τον ίδιο. Μπορεί εμένα να μου ζητήσουν να σχεδιάσω ένα πολυμορφικό αυτοκίνητο. Θα προσπαθήσω να κάνω ένα πολυμορφικό που θα αγόραζα πρώτος απ’ όλους εγώ. Και λέω πολυμορφικό, γιατί θεωρητικά είναι uncool είδος αυτοκινήτου. Φυσικά παίζει και η μάρκα από μόνη της μεγάλο ρόλο. Τώρα δηλαδή, που είμαι στην Alfa Romeo, ξεκινάω με δεδομένο ότι έχει έναν sporty χαρακτήρα, ότι πρόκειται για μάρκα που απευθύνεται κατ’αρχήν στον car enthusiast. Είμαι τυχερός που ξεκίνησα σε μια τέτοια φίρμα, γιατί μπορώ να ξετυλίξω την αγάπη μου και να κάνω κάτι cool.

Έχεις στο μυαλό σου κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο αυτοκινήτου ως το «Τέλειο Αμάξι»; Το έχω όχι μόνο στο μυαλό μου, αλλά και στην πραγματικότητα. Είναι ο «Βάτραχος», η Citroen DS, μακράν το καλύτερο αυτοκίνητο που έχει φτιαχτεί ποτέ. Μου αρέσουν γενικώς τα κλασικά αυτοκίνητα, αλλά σαν το συγκεκριμένο δεν έχει υπάρξει ποτέ τίποτα όμοιο, κάτι με τόσο απίστευτοstyling αλλά και τεχνικές προδιαγραφές. Σκέψου ότι μια φορά είχα στρίψει με τόσο μεγάλη ταχύτητα που έφυγε μία πίσω ρόδα –αν είχε συμβεί αυτό με άλλο αμάξι θα είχα φέρει πέντε δέκα τούμπες. Όμως με τον «Βάτραχο» όχι μόνο κρατήθηκα στο δρόμο, αλλά γύρισα στο σπίτι με τρεις ρόδες, χωρίς να συρθεί το αμάξι στην άσφαλτο.

Θεωρείς ότι τα αυτοκίνητα, ως ιδέα, γίνονται καλύτερα ή χειρότερα με το πέρασμα του χρόνου; Προφανώς οι κανονισμοί, που ανανεώνονται διαρκώς, και οι τεχνολογικές βελτιώσεις συνηγορούν σε μια πιο ασφαλή οδήγηση. Από την άλλη, είμαι λάτρης των κλασικών αυτοκινήτων, που καθόλου τυχαία, ακόμη και σήμερα, θεωρούνται πιο cool. Οπότε, κατά κάποιον τρόπο, θεωρώ τον εαυτό μου πολεμιστή… Σκοπός μου είναι να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου για να ξαναγίνουν cool τα αυτοκίνητα που παράγονται μαζικά σήμερα.

Τα προκλητικά «οπίσθια» της Gloria.

Τα προκλητικά «οπίσθια» της Gloria.

Στην Ελλάδα πιστεύεις ότι θα καταφέρουμε να ξαναδούμε ποτέ αυτοκινητοβιομηχανία; Θα ήθελα πάρα πολύ να γύριζα στην πατρίδα μου και να δούλευα στον τομέα μου. Δεν το βλέπω όπως πολύ πιθανό. Ίσως να μπορούσαμε να έχουμε εργοστάσια παραγωγής για λογαριασμό άλλων. Όπως είχαμε παλιότερα. Στην Τουρκία υπάρχουν πολλά εργοστάσια. Κι αν έχεις αυτά, μπορείς σιγά σιγά να ανοίξεις και τμήμα σχεδιασμού. Οπότε μπορείς να δεις και αυτοκίνητα σχεδιασμένα από ελληνικά χέρια. Αν το σχέδιο είναι ελληνικό και η κατασκευή γίνεται επί ελληνικού εδάφους, ελληνικό δεν θα είναι επί της ουσίας το αμάξι;

Εσύ ως οδηγός είσαι ήρεμος; Πολύ ήρεμος, εκτός και αν οι συνθήκες είναι κατάλληλες ώστε να διασκεδάσω πίσω από το τιμόνι. Τις υπόλοιπες φορές είμαι χειρότερος και από ταξιτζή, γιατί μας βάρεσε και η οικονομική κρίση. Παλιά το παιχνίδι μου ήταν να κάνω τον καλύτερο χρόνο, να γλιστρήσω το αυτοκίνητο, να ακούσω τα λάστιχα κλπ. Τώρα το παιχνίδι μου είναι να δω στοtrip computer τη χαμηλότερη κατανάλωση. Έχουν αλλάξει οι εποχές. Και πλέον έχω συναίσθηση του κινδύνου, δεν είμαι τόσο ριψοκίνδυνος.

«Σπορ λιμουζίνα», χαρακτηρίζει ο ίδιος το μοντέλο Gloria.

«Σπορ λιμουζίνα», χαρακτηρίζει ο ίδιος το μοντέλο Gloria.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top