Ο Αντώνης Κοτζιάς.

Σε ηλικία πέντε-έξι ετών είδε το κλασικό Westworld του 1973 σε μια ταβέρνα, σε ασπρόμαυρη τηλεόραση και με το ράδιο να παίζει Μαργαρίτη. Σήμερα είναι ο άνθρωπος που με την ομάδα του, Yafka, ετοιμάζει τα εφέ της σειράς Westworld του αμερικανικού δικτύου HBO. Τι άλλο να πούμε;

Αυτή η ιστορία θα μπορούσε να είναι fiction αλλά είναι η πραγματικότητα του Αντώνη Κοτζιά, ενός δημιουργού, που με όπλο το ταλέντο, την αισθητική και τεχνολογία έχει αναλάβει πολλά διεθνή τηλεοπτικά και κινηματογραφικά projects, έχει πάρει Emmy για τη δουλειά του, και περνάει «κάτω από τη μύτη μας» στα credits των δημιουργών πολύ διάσημων σημερινών αμερικανικών σειρών και όχι μόνο. Ο λόγος σε αυτόν.

– Τι γίνεται στη Yafka σας αυτή την περίοδο; Τι σας τρώει τον περισσότερο χρόνο;
Αυτήν την περίοδο, ο πυρήνας της Yafka ολοκληρώνει ένα μεγάλο μέρος των εφέ της νέας σεζόν του Westworld. Μια πιο μικρή ομάδα ασχολείται με την σειρά Taken. Παράλληλα, δουλεύουμε και για τα εφέ δύο ταινιών. Τον περισσότερο χρόνο μας τον καταναλώνουμε στο να τηρούμε 100% το πρωτόκολλο παράδοσης και ελέγχου σύμφωνα με τις προδιαγραφές των φίλων μας των Αμερικάνων.

– Γιατί τη Yafka τη φτιάξατε στην Ελλάδα ενώ έχετε τόση επαφή με την διεθνή αγορά;
Μετά από πολλά χρόνια σπουδών και εργασίας σε Αγγλία, Σκωτία, Αμερική και Αυστραλία, συνειδητοποίησα ότι το σύμπαν που με αφορά και στο οποίο ήθελα να ζω βρίσκεται στην Ελλάδα. Ερχόμενος εδώ, κάπου το 2006, ένας σκηνοθέτης που γνώριζα από την Αγγλία μου πρότεινε να αναλάβω μια μεγάλη δουλειά για το History Channel, δουλειά που χρειαζόταν πολλά άτομα και εξοπλισμό. Μ᾽ αυτήν την ευκαιρία, γεννήθηκε η Yafka.

– Πώς ανακάλυψαν τα αμερικανικά δίκτυα μια ελληνική εταιρεία Visual Effects & 3D Animation;
Έχοντας κάνει αρκετή δουλειά με το History Channel, με κάποια σχετική επιτυχία, ακολούθησε το National Geographic και το Discovery Channel. Η δουλειά μας έγινε γνωστή σε πελάτες στην Κίνα, όπου αναλάβαμε ένα μεγάλο στερεοσκοπικό πρότζεκτ. Έχοντας παράλληλα αναλάβει τα εφέ και για αρκετές ελληνικές ταινίες, τα οποία προκάλεσαν θετικές εντυπώσεις σε διάφορα διεθνή φεστιβάλ, μας δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψουμε για ταινίες σε Ευρώπη και Αμερική. Βάσει αυτού του βιογραφικού, ο φίλος και πολυτάλαντος σκηνοθέτης/animator/designer Νάσος Βακάλης, ο οποίος κατοικοεδρεύει στο Λος Άντζελες, μας έφερε σε επαφή με ανθρώπους στην Αμερική που ενδιαφέρονταν για συνεργάτες με επίπεδο δουλειάς σαν αυτό που είχαμε κατακτήσει μέχρι τότε. Ξεκινήσαμε με τη σειρά The Magicians και μετά με τα Training Day, Lethal Weapon, MacGyver, Taken, Counterpart και τώρα το Westworld.

«Χρειάστηκαν χρόνια ζωής στο εξωτερικό για να καταλάβω ότι τα όνειρα αυτά θα ήταν άδεια αν δεν συνδυάζονταν με ένα ελληνικό σκηνικό. Και δεν εννοώ οτιδήποτε ελληνικό – μιλάω για την Ελλάδα».

– Υπάρχει πολύ αίμα και θάνατος στο Westworld. Πόσο δύσκολο είναι να «πεθαίνεις» για αυτή τη δουλειά;
Πρωτοείδα το Westworld του Michael Crichton στην ασπρόμαυρη τηλεόραση μιας ταβέρνας στη Νεράντζα Κορινθίας, όπου παραθερίζαμε εκείνη την εποχή. Ήμουν δεν ήμουν πέντε-έξι χρονών τότε. Αυτό φαντάσου το σε ένα πλαίσιο με καπνό από τσιγάρα και τσίκνα, οικογένειες που γλεντάνε ή βρίζονται μεταξύ τους, τον Μαργαρίτη να παίζει στο ράδιο, δροσερό μωσαϊκό πάτωμα και πολλά αδέσποτα γύρω-γύρω. Είχα συγκλονιστεί, θυμάμαι, με την ταινία και σίγουρα ήταν μια από τις κομβικές στιγμές που διαμόρφωσαν τα όνειρά μου. Χρειάστηκαν χρόνια ζωής στο εξωτερικό για να καταλάβω ότι τα όνειρα αυτά θα ήταν άδεια αν δεν συνδυάζονταν με ένα ελληνικό σκηνικό. Κι όταν λέω «ελληνικό», δεν εννοώ οτιδήποτε ελληνικό. Μιλάω για την Ελλάδα που ενδιαφέρει εμένα, την οικογένειά μου, τους φίλους μου και όλες τις μικρές λεπτομέρειες που έχω αγαπήσει σ’ αυτόν τον τόπο. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν νιώθω κι εδώ ξένος, σ’ ένα γενικότερο πλαίσιο. …Θα ήμουν πολύ αχάριστος αν εξέφραζα την οποιαδήποτε δυσφορία για τη δουλειά που κάνω. Απλά, είναι κάτι που αγαπώ και οπουδήποτε ισχύει αυτό, όλα τα άλλα είναι εύκολα.

Η ομάδα της Yafka.

– Η δεύτερη σεζόν του Westworld ξεκίνησε 22 Απριλίου και ολοκληρώνεται τέλος Ιουνίου. Τι να περιμένουμε, αν μπορείτε να μας πείτε;
Ναι, κερδίζουν οι καλοί!

– Υπήρξε στιγμή που κι εσείς οι ίδιοι σοκαριστήκατε από το τελικό αποτέλεσμα των εφέ ή έχετε πάθει ανοσία;
Οπτικά, σοκάρομαι όταν συνεργάτες που έχουμε εκπαιδεύσει παράγουν καλύτερη δουλειά απ’ ό,τι θα κάναμε εμείς που τους εκπαιδεύσαμε.

– Μάθαμε ότι έχετε κι ο ίδιος «πεθάνει» στην οθόνη. Ισχύει;
Ένα χιλιόμετρο μέσα στη γη, σ’ ένα εγκαταλελειμμένο τμήμα ενός παλιού ορυχείου, γεμάτο υγρασία, με τους τοίχους να στάζουν ασταμάτητα, μου ζητήθηκε να κάνω τον πεθαμένο για τις ανάγκες της ταινίας Μικρό ψάρι του Γιάννη Οικονομίδη. Επειδή, λοιπόν, το σκηνικό παραήταν ευχάριστο, έπρεπε να μπω και σ’ έναν μεταλλικό κάδο, με άλλους δυο ηθοποιούς ξαπλωμένους από πάνω μου, και παράλληλα το συνεργείο να μου ρίχνει χώμα και αίμα στο πρόσωπο ενώ δίπλα μας είχαμε και εκπαιδευμένους αρουραίους που έτρωγαν, υποτίθεται, τα πτώματά μας. Όλο αυτό, το έκανα με μεγάλη χαρά κι ας μην ήταν μέρος της δουλειάς μου ως VFX artist.

//Ο Αντώνης Κοτζιάς είναι ιδρυτής και VFX Supervisor στη Yafka. Έχει προταθεί για βραβείο Emmy για το ντοκιμαντέρ «Death Masks». Σύντομα θα δοκιμάσει τις δυνάμεις του και στο να υπάρξει ο ίδιος ως υλικό σε μια παραγωγή, καθώς θα συμμετέχει σε ακόμα μία ταινία του Γιάννη Οικονομίδη (που όπως μας είπε είναι από τους αγαπημένους του σκηνοθέτες παγκοσμίως,) με τίτλο «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς», στον ρόλο ενός ευαίσθητου γκάνγκστερ.

 

Διαβάστε ακόμα: Στο κέντρο της Αθήνας υπάρχει ένα ρετιρέ με τη σημαντικότερη συλλογή κλασικής μουσικής

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top