Φωτογραφίζοντας εγκαταλελειμμένα κτίρια μιας άλλης Ελλάδας

    Η έκθεση φωτογραφίας του Αβραάμ Παυλίδη «Νέα Ερείπια» επισκέπτεται το Μουσείο της Πόλης του Βόλου και μας βάζει σε αθέατους εσωτερικούς χώρους, εγκαταλελειμμένους από όλους, εκεί που δείχνει ο χρόνος να έχει σταματήσει σε μια άλλη εποχή.

     

    Αεροδρόμιο Ελληνικού. Αθήνα 2012.

    Θυμάμαι όταν ήμουν πιο μικρός και πηγαίναμε συχνά-πυκνά τα Σαββατοκύριακα στο εξοχικό στους Αγίους Θεοδώρους. Δεν ήταν μακριά, πάνω κάτω 45 λεπτά από την Αθήνα, αλλά στα μάτια μου αυτή η απόσταση έμοιαζε ολόκληρο ταξίδι. Μάλιστα τις περισσότερες φορές πηγαίναμε από την παλιά Εθνική οδό – σίγουρα όχι ο καλύτερος δρόμος, αλλά αρκετά πιο εντυπωσιακή διαδρομή.

    Το πιο εντυπωσιακό από όλα ήταν τα πολλά εγκαταλελειμμένα κτίρια που έβλεπες κατά μήκος του δρόμου – κτίρια που είχαν χάσει τη λάμψη τους, αλλά στέκονταν εκεί για να θυμίζουν τα περασμένα μεγαλεία στους περαστικούς. Ξενοδοχεία με λουκέτα στην είσοδό τους, που κάποτε φιλοξενούσαν εκατοντάδες παραθεριστές. Άδεια καφέ, που κάποτε πρόσφεραν στιγμές δροσιάς. Βενζινάδικα που πλέον δεν είχαν ουρές αυτοκινήτων. Ακόμα και τα σπιτάκια-φαντάσματα στις ισόπεδες διαβάσεις των γραμμών του τρένου, που θύμιζαν ότι κάποτε εκεί υπήρχε ένας φύλακας. Και όποτε τα έβλεπα μου άρεσε να φτιάχνω ιστορίες στο μυαλό μου, για το πώς ήταν στο εσωτερικό τους, τι μυστήρια έκρυβαν.

    Ψυχιατρείο. Χανιά, Κρήτη 2010.

    Βέβαια, με το 2010, όταν και με τη βούλα μπήκαμε στην εποχή της κρίσης, τα εγκαταλελειμμένα κτίρια έγιναν πολλά περισσότερα. Σε αυτόν τον κόσμο μας μεταφέρει η έκθεση του Αβραάμ Παυλίδη «Νέα Ερείπια», η οποία φιλοξενείται έως τις 26 Αυγούστου στο Μουσείο της Πόλης του Βόλου.

    Ο Αβραάμ Παυλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1950 και μεγάλωσε στο χωριό Γάζωρος Σερρών. Σπούδασε διακόσμηση, δούλεψε σε γραφείο αρχιτεκτονικών μελετών, ενδιαφέρθηκε για τη ζωγραφική, εργάστηκε για χρόνια σε εταιρεία διανομής βιβλίων, προτού το 1976 ξεκινήσει να ταξιδεύει στην Ελλάδα και το αρχίσει να φωτογραφίζει. Δουλειές του έχουν παρουσιαστεί τα τελευταία χρόνια σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό όπως, μεταξύ άλλων, η ατομική έκθεση στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (2004) και στην γκαλερί της Βιέννης Forum am Schillerplatz (2009).

    Αεροδρόμιο Ελληνικού. Αθήνα 2012.

    Με τα «Νέα Ερείπια» ο Παυλίδης εστιάζει στη θεματική της εγκατάλειψης, στα ερείπια εκείνα που αφήνουν πίσω τους η ζωή που σβήνει και η νεωτερικότητα που ελαύνει. Όπως γράφει και ο Ηρακλής Παπαϊωάννου «το έργο του Παυλίδη στηρίζεται σε δυο βασικούς πυλώνες: ο πρώτος είναι το ντοκουμέντο που παρέμεινε ισχυρό θεμέλιο της φωτογραφίας παρά την θεωρητική κριτική που δέχτηκε. Ο δεύτερος είναι η θητεία στο αρχιτεκτονικό σχέδιο και η χαμηλόφωνη μαθητεία στη ζωγραφική, μέσα από τη γνωριμία με τον Γιάννη Τσαρούχη και τον θαυμασμό από νεαρή ηλικία για το έργο του Γιάννη Σπυρόπουλου. Οι δυο τους σφράγισαν το έργο του, επιτρέποντάς του να συναιρεί το δημώδες με το μοντέρνο, το φωτογραφικό με το ζωγραφικό».

    //Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Νέα Ερείπια» του Αβραάμ Παυλίδη θα βρείτε εδώ.

    Κινηματογράφος, μεσοπολεμικός οικισμός μεταλλείων. Δομοκός, Φθιώτιδα 2012.

    Καπνομάγαζο. Θεσσαλονίκη 2014.

     

    Διαβάστε ακόμα: Τζιάκομο Λεοπάρντι, έτσι ο άνθρωπος μπορεί να γευθεί την ευτυχία

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Πιο δημοφιλή του μήνα

    Ο πληθωρικός καλλιτέχνης, με αφορμή τις δύο εκθέσεις που παρουσιάζει στην Αθήνα αυτή την περίοδο, συνάντησε τον Χρήστο Παρίδη και μίλησαν για την κυρία Τεπενδρή, τη ζωή στο Λος Άντζελες, το gay pride, όσα νοσταλγεί και όσα τον σοκάρουν στην Ελλάδα του σήμερα.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Από τις πρώτες ποιητικές του στιγμές στο Λονδίνο και τις ηλιόλουστες ημέρες στην Ύδρα μέχρι τα μουσικά βήματα στη Νέα Υόρκη και τη διεθνή καταξίωση. Αυτή την εβδομάδα ο βιβλιοφάγος ποιητής Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος επιλέγει το βιβλίο «Ο Λέοναρντ Κόεν με δικά του λόγια».

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Έτσι έχει αποτυπωθεί η αγάπη της κόρης προς τον πατέρα –αλλιώτικη απ’ αυτή του γιου– σε πέντε από τα ωραιότερα ποιήματα της νεοελληνικής ποίησης. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Πατέρα σήμερα.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Ο μεγάλος Ιταλός ποιητής και φιλόσοφος, που πίστευε ότι η απόλυτη, αιώνια και άπειρη ευτυχία είναι αδύνατη για τον άνθρωπο, αποκαλύπτει πότε η ψυχή μας μπορεί να αγγίξει μια αχτίδα ευτυχίας. Από το βιβλίο του «Η θεωρία της ηδονής», με αφορμή τα 220 χρόνια σήμερα από τη γέννησή του, στις 29 Ιουνίου 1798.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή
    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close

    Andro