«Μια συναυλία-φιάσκο με τον Μπομπ Ντύλαν στην Πάτρα, τον Ιούνιο του 1989»

«Ο ιδρώτας ποτάμι στα τσιμέντα και ο Μπομπ Ντύλαν σφιγμένος μέσα σ’ ένα χειμωνιάτικο μαύρο κοστούμι και κακόκεφος...». Ο Βαγγέλης Γερμανός, που άνοιξε τη συναυλία του Ντύλαν στο Στάδιο της Πάτρας –στις 26 Ιουνίου 1989, 30 χρόνια πριν σαν σήμερα–, θυμάται.

 

«Το gig εξελίστηκε σε φιάσκο. Λίγος ο κόσμος, άσχετοι οι περισσότεροι. Εγώ ξεμπέρδεψα γρήγορα. Μισή ωρίτσα. Ο Ντύλαν έπαιξε καμιά ώρα και μετά κατέβηκε και πήγε πίσω από το πάλκο, περιμένοντας το μπιζάρισμα που δεν ερχόταν», γράφει ο Βαγγέλης Γερμανός. (Δεξιά φωτό: Thomas Monaster/NY Daily News via Getty Images/Idealimage.)

[…] Μας θύμισε, εν τη ρύμη, ότι είχε παίξει κάποτε με έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της μουσικής που μας ενηλικίωσε. Του ζήτησα να γράψει ένα σημείωμα για τη συνάντηση αυτή:

«Ντάλα καλοκαίρι του ’89», γράφει. «Ο ιδρώτας ποτάμι στα τσιμέντα. Έρχεται ο συχωρεμένος ο Νίκος Σαχπασίδης, οργανωτής συναυλιών, και μου λέει: ‘‘Θα φέρω τον Ντύλαν. Θα παίξει Πάτρα, στο Στάδιο, κι Αθήνα στη Λεωφόρο. Θες ν’ ανοίξεις τις συναυλίες;’’.

 »Χαρά μεγάλη. Είμαι θαυμαστής του από τα φοιτητικά μου χρόνια. Με δικά του, της Μπαέζ, του Ντόνοβαν, της Τζόνι Μίτσελλ και άλλων αλλοδαπών τροβαδούρων έβγαζα μεροκάματο εκείνη τη σκούρα εποχή. Πού και πού, πέταγα και κανένα δικό μου τραγουδάκι.

«Είμαι θαυμαστής του Ντύλαν από τα φοιτητικά μου χρόνια. Με δικά του, της Μπαέζ, του Ντόνοβαν, της Τζόνι Μίτσελλ, έβγαζα μεροκάματο εκείνη τη σκούρα εποχή».

 »Να με, λοιπόν, απόψε στην Πάτρα, στα αποδυτήρια του σταδίου. Κουρδίζω και κάθομαι σ’ έναν πάγκο, στο διάδρομο, κάτω από τις κερκίδες, περιμένοντας το σινιάλο για την έναρξη. Απ’ το βάθος προβάλλει μια λεπτή φιγούρα. Καθώς με πλησιάζει, αναγνωρίζω με δυσκολία τον Ντύλαν. Σφιγμένος μέσα σ’ ένα χειμωνιάτικο μαύρο κουστούμι, καουμπόικο καπέλο, άσπρο φουρφουρένιο πουκάμισο, γραβάτα κορδονάκι, μπότες τακουνάτες, μακιγιάζ. Πώς περιφέρονται κάτι τουρίστες με σορτς και φανελάκι Γενάρη μήνα; Ακριβώς το ανάποδο. Μένω μαλάκας. Ο συνειρμός με τον λεγόμενο «Παγκανίνι», τον βιολιστή με το παλτό ανεξαρτήτως καιρού, που τριγυρνούσε στην Πλάκα την εποχή της χούντας, ήρθε ακαριαίος. (Ο πατέρας μου, επίσης, είχε κρυάδες το κατακαλόκαιρο. Ήταν από το κρύο που είχε μαζέψει το χειμώνα, πηγαίνοντας από τις τρεις το πρωί στα Λεμονάδικα, στο υπαίθριο παζάρι.)

«Η κακοκεφιά του είναι φανερή. Αργότερα, ο Σαχπασίδης μου είπε πως είχε μαζί του την κόρη του που το ’χε σκάσει και τριγυρνούσε μόνη της στα Ψηλαλώνια και στο λιμάνι, χωρίς να δίνει σημεία ζωής. Κι ο Ντύλαν ανησυχούσε, προφανώς».

 »Τον καλοσωρίζω και του χαρίζω ένα τετραδιάκι καντριγιέ με σκίτσα κι ένα τραγούδι που έγραψα ειδικά για την περίσταση. Ο τίτλος του: So long China. Με ευχαριστεί με βλέμμα απλανές. Η κακοκεφιά του είναι φανερή. Αργότερα, ο Σαχπασίδης μου είπε πως είχε μαζί του την κόρη του που το ’χε σκάσει και τριγυρνούσε μόνη της στα Ψηλαλώνια και στο λιμάνι, χωρίς να δίνει σημεία ζωής. Κι ο Ντύλαν ανησυχούσε, προφανώς.

 »Το gig εξελίστηκε σε φιάσκο. Λίγος ο κόσμος, άσχετοι οι περισσότεροι. Εγώ ξεμπέρδεψα γρήγορα. Μισή ωρίτσα. Ο Ντύλαν έπαιξε καμιά ώρα και μετά κατέβηκε και πήγε πίσω από το πάλκο, περιμένοντας το μπιζάρισμα που δεν ερχόταν.

«Αναγνωρίζω με δυσκολία τον Ντύλαν. Χειμωνιάτικο μαύρο κουστούμι, καουμπόικο καπέλο, άσπρο φουρφουρένιο πουκάμισο, γραβάτα κορδονάκι, μπότες τακουνάτες, μακιγιάζ».

 »Τώρα, η Αθήνα ελαφρώς καλύτερη. Ο κόσμος πιο πολύς. Το κορυφαίο εδώ ήταν ότι, κατά τη διάρκεια της συναυλίας, ανέβηκε στο πάλκο ο Βαν Μόρρισον –κείνες τις μέρες γύριζε ένα βίντεο κλιπ με φόντο την Ακρόπολη– και είπαν δύο τραγούδια μαζί.

«Η Αθήνα ελαφρώς καλύτερη. Ο κόσμος πιο πολύς. Το κορυφαίο εδώ ήταν ότι, κατά τη διάρκεια της συναυλίας, ανέβηκε στο πάλκο ο Βαν Μόρρισον –κείνες τις μέρες γύριζε ένα βίντεο κλιπ με φόντο την Ακρόπολη– και είπαν δυο τραγούδια μαζί». (Στη φωτογραφία ο Μπομπ Ντύλαν με τον Βαν Μόρρισον στον Λόφο του Φιλοπάππου, στις 29 Ιουνίου 1989, μια μέρα μετά τη συναυλία του στο γήπεδο της Λεωφόρου.)

 »Μετά κι απ’ αυτή την εμπειρία (συν το άλλο φιάσκο των Rolling Stones το ’67, με τα γαρίφαλα και τους μπάτσους), αποφάσισα ότι τα γήπεδα είναι αποκλειστικά για το ποδόσφαιρο».

 

// Απόσπασμα από το βιβλίο του Δημήτρη Καλοκύρη «Παρασάγγες, Τόμος Β΄»  (από το κείμενο με τίτλο «Λάθος ρούχα», σελ. 104 – 106), Εκδόσεις Άγρα, 2016.

 

Δείτε εδώ τον Μπομπ Ντύλαν και τον Βαν Μόρισσον να τραγουδούν το «Crazy Love» στον Λόφο του Φιλοπάππου.

 

Διαβάστε ακόμα: Rolling Thunder: ο Σκορσέζε κινηματογραφεί τον Ντύλαν.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Το έγραψε στο αγαπημένο του Καρλόβασι της Σάμου, στις 3 Σεπτεμβρίου 1989, με τη «σκοτεινή υποψία πως αυτό το καλοκαίρι θα ’ναι το τελευταίο». Έφυγε από τη ζωή στις 11 Νοεμβρίου 1990.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο καθηγητής πανεπιστημίου, συγγραφέας και βέρος Βολιώτης μιλάει στο Andro για τη μέθεξη που προσφέρει το «άγιο» τσίπουρο, την ιδιαιτερότητα του να το πίνεις στην περιοχή του και εξηγεί γιατί έγραψε ένα εγχειρίδιο «χρήσης» για τους επίδοξους πότες.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Μόλις στα 61 του, τούτος ο ωραίος αναρχικός του ελληνικού κινηματογράφου, ένας κόμη του αυθεντικά λαϊκού κινήματος, αποχωρεί από σκηνή. Και τώρα που σβήνουν ένα ένα τα φώτα, μένουμε εμείς ολοένα πιο σκοτεινοί.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας Γιώργος Σκαμπαρδώνης αναπολεί τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης της παιδικής του ηλικίας: τα εκθέματα, τα άγρια ζώα, τις ατραξιόν της... Όλα αυτά τα «θαυμαστά και αδιανόητα σε μια εποχή φτώχειας, αθωότητας και ονείρων», που σημάδεψαν ανεξίτηλα τη φαντασία του.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro