327994_10150340809236573_1145414413_o (1)

«Ήταν μια ερώτηση την οποία αποφάσισα εκείνη τη στιγμή ‒δεν την είχα σκεφτεί από πριν. Ήμουν επηρεασμένη από την υπόθεση της ταινίας ”Μνημείων Άνδρες”, η οποία ακολουθεί μια επίλεκτη ομάδα στρατιωτών που έχει ως στόχο της την επιστροφή έργων τέχνης που εκλάπησαν από τους Ναζί, στους κατόχους τους».

Η Ελίζα Χριστοδουλίδη ήταν μια από τους δημοσιογράφους που κατάφεραν να μπουν στη συνέντευξη τύπου της ταινίας «Μνημείων Άνδρες» στο πρόσφατο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου. Ήταν, επίσης, εκείνη που με μια ερώτησή της στον Τζορτζ Κλούνεϊ έθιξε το θέμα της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα, ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου: Ο διάσημος ηθοποιός απάντησε καταφατικά, πυροδοτώντας ένα ντόμινο δηλώσεων και δημοσιευμάτων, που έφεραν ξανά στην επιφάνεια το θέμα. Α, σας είπαμε ότι είναι μόλις 24 ετών;

«Η δημοσιογραφία ήταν κάτι που πάντα μου άρεσε», μας λέει η Ελίζα, η οποία, παράλληλα με τις σπουδές της στις Πολιτικές Επιστήμες και τη Δημόσια Διοίκηση, φοίτησε σε μια ιδιωτική σχολή δημοσιογραφίας. «Με γοήτευε περισσότερο το πολιτιστικό ρεπορτάζ, και όχι το πολιτικό, όπως θα μπορούσε να φανταστεί κανείς λόγω των σπουδών μου».

Η αγάπη της για το σινεμά την οδήγησε στη συντακτική ομάδα του moveitmag.gr, όπου μαζί με τους συνεργάτες της δημοσιογραφούν για θέματα που αφορούν τον κινηματογραφικό κόσμο. Με αυτή την ομάδα βρέθηκε στο Βερολίνο προκειμένου να καλύψουν την 64η Μπερλινάλε, στην οποία η Ελίζα παρακολούθησε την προβολή της ταινίας «Μνημείων Άνδρες», της οποίας σκηνοθέτης, συμπαραγωγός και συνσεναριογράφος ήταν ο Κλούνεϊ.

«Είναι σημαντικό να μη μένουμε μόνο στα λόγια, αλλά να αρχίσουμε να κάνουμε και πράξεις. Μόνο έτσι μπορεί να γίνει κάτι».

Μετά την προβολή της ταινίας κατευθύνθηκε προς την αίθουσα όπου γινόταν η συνέντευξη τύπου με τους συντελεστές της παραγωγής. «Ήθελα πολύ να μπω στην αίθουσα, αλλά δεν ήξερα αν θα τα καταφέρω, καθώς η συνέντευξη τύπου είχε ήδη ξεκινήσει δέκα λεπτά πριν τελειώσει η ταινία και έξω από την είσοδο υπήρχε μια ουρά δεκάδων ατόμων. Για να μπω, έκανα ελιγμούς που δεν άρεσαν στους διπλανούς μου, αλλά, δυστυχώς, όποιος ήθελε να μπει έπρεπε να ”παλέψει” για αυτό».

Μπαίνοντας στην κατάμεστη αίθουσα, στάθηκε στο πίσω μέρος της και σήκωσε το χέρι για να κάνει την ερώτησή της. «Ήταν μια ερώτηση την οποία αποφάσισα εκείνη τη στιγμή ‒δεν την είχα σκεφτεί από πριν. Ήμουν επηρεασμένη από την υπόθεση της ταινίας, η οποία ακολουθεί μια επίλεκτη ομάδα στρατιωτών που έχει ως στόχο της την επιστροφή έργων τέχνης που εκλάπησαν από τους Ναζί, στους κατόχους τους».

«Προς στιγμήν σκέφτηκα ότι ο Κλούνεϊ μπορεί να απαντούσε διπλωματικά. Ωστόσο, έκλινα προς μια θετική του απάντηση, τόσο λόγω της σκοπιάς που έχει η ταινία που υπογράφει, όσο και λόγω του πολιτικοποιημένου προφίλ που διαθέτει ο ίδιος».

«Προς στιγμήν σκέφτηκα ότι ο Κλούνεϊ μπορεί να απαντούσε διπλωματικά. Ωστόσο, έκλινα προς μια θετική του απάντηση, τόσο λόγω της σκοπιάς που έχει η ταινία που υπογράφει, όσο και λόγω του πολιτικοποιημένου προφίλ που διαθέτει ο ίδιος».

Η 24χρονη δημοσιογράφος είχε υψωμένο το χέρι της για αρκετή ώρα μέχρι να της δώσει το λόγο η συντονίστρια της συνέντευξης τύπου. «Ποια είναι η πρότασή σας για να διεκδικήσει η Ελλάδα τα γλυπτά της που βρίσκονται στην κατοχή του Ηνωμένου Βασιλείου;» ρώτησε η Ελίζα τον Τζορτζ Κλούνεϊ, για να καταχειροκροτηθεί από τους παρευρισκόμενους και να πάρει μεταξύ άλλων ως απάντηση από τον ηθοποιό, ότι η επιστροφή τους είναι ένα δίκαιο αίτημα.

«Προς στιγμήν σκέφτηκα ότι μπορεί να απαντούσε διπλωματικά, χωρίς να κάνει κάποια δήλωση υπέρ ή κατά της επιστροφής», λέει. «Ωστόσο, έκλινα προς μια θετική του απάντηση, τόσο λόγω της σκοπιάς που έχει η ταινία που υπογράφει, όσο και λόγω του πολιτικοποιημένου προφίλ που διαθέτει ο ίδιος, κάτι που επιβεβαιώνει και η επιλογή των ταινιών που σκηνοθετεί».

Η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή. Η Independent δημοσίευσε άποψη του επικεφαλής της Επιτροπής Πολιτισμού, Μέσων Ενημέρωσης και Αθλητισμού, John Whittingdale, ο οποίος εμμέσως πλην σαφώς χαρακτήρισε τον Κλούνεϊ μη γνώστη της ιστορίας των γλυπτών, ο ελληνικός και ο ξένος Τύπος απογείωσαν το θέμα και ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Πάνος Παναγιωτόπουλος, απέστειλε ευχαριστήρια επιστολή στον ηθοποιό, καλώντας τον στην Ελλάδα.

Credit: Nathan Meijer/Flickr

Η Ελίζα Χριστοδουλίδη υποστηρίζει ότι ο ντόρος που γίνεται αυτή τη στιγμή είναι μια καλή αφορμή για την επανεκκίνηση των διαδικασιών διεκδίκησης των γλυπτών. «Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία που μπορούμε ως χώρα να εκμεταλλευτούμε, στέλνοντας επιστολές και σε κάποια πρόσωπα με ουσιαστική αρμοδιότητα στο θέμα». Credit: Nathan Meijer/Flickr

Και ενώ το θέμα έμοιαζε να έχει κορυφωθεί, ο Κλούνεϊ με εκτενέστερη δήλωσή του επανατοποθετήθηκε υπέρ της επιστροφής των μαρμάρων ‒άποψη την οποία επικρότησαν οι συμπρωταγωνιστές του Μπιλ Μάρεϊ και Ματ Ντέιμον‒, η Guardian ανάρτησε online ψηφοφορία στην ιστοσελίδα της για το κατά πόσο τα γλυπτά πρέπει να επιστραφούν και ο δήμαρχος του Λονδίνου δήλωσε ότι ο ηθοποιός υποστηρίζει τη χιτλερική ατζέντα..

Η Ελίζα Χριστοδουλίδη υποστηρίζει ότι ο ντόρος που γίνεται αυτή τη στιγμή είναι μια καλή αφορμή για την επανεκκίνηση των διαδικασιών διεκδίκησης των γλυπτών. «Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία που μπορούμε ως χώρα να εκμεταλλευτούμε, στέλνοντας επιστολές, πέραν του Κλούνεϊ, και σε κάποια πρόσωπα με ουσιαστική αρμοδιότητα στο θέμα. Είναι σημαντικό να μη μένουμε μόνο στα λόγια, αλλά να αρχίσουμε να κάνουμε και πράξεις. Μόνο έτσι μπορεί να γίνει κάτι». Όσο για τη δύναμη που έχουν τα social media, υποστηρίζει ότι μπορούν να συμβάλλουν στην ανάδειξη ενός θέματος, μέχρις ενός σημείου όμως.

Όταν τη ρώτησα πώς νιώθει που το θέμα αναδύθηκε ξανά, έπειτα από δική της κίνηση, παραδέχεται πως νιώθει ωραία. Σπεύδοντας, ωστόσο, να τονίσει πως οποιοσδήποτε δημοσιογράφος στη θέση της θα έκανε ακριβώς το ίδιο. «Έκανα απλώς τη δουλειά μου», λέει.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top