Ο Cy Twombly. (© Fondazione Nicola Del Roscio)

    «Έχω απέραντη επιθυμία να δω και να αισθανθώ αυτά τα αρχαία θαύματα. Η δουλειά μου διψά για επαφή μαζί τους». Αυτά τα λόγια ανήκουν στον Cy Twombly, έναν εικαστικό που με τη δουλειά του σημάδεψε τον χώρο της τέχνης. Και μπορεί πολλοί καλλιτέχνες ανά περιόδους να έχουν εκφράσει τον θαυμασμό τους για τη Αρχαία Ελλάδα, ωστόσο ο Twombly δεν έμεινε ποτέ στα λόγια.

    Από τη δεκαετία του ’50, φρόντισε να δείξει αυτό του το πάθος μέσα από τις δουλειές του, ενώ αυτό θα γίνει ακόμα πιο έντονο με την επίσκεψή του στη χώρα μας το καλοκαίρι του ’60. Ωστόσο τη δεκαετία του 1970 εξερεύνησε σε βάθος την ελληνική ιστορία και μυθολογία, με αποκορύφωμα το αριστούργημά του, τον κύκλο Fifty Days at Iliam στο Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφεια.

    Αριστερά: Αφροδίτη, 1975. (© Cy Twombly Foundation. Ευγενική παραχώρηση Cy Twombly Foundation), Δεξιά: Μαρμάρινο άγαλμα Αφροδίτης (© Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου)

    Ο τρόπος που επέλεξε ο Twombly να ανταποκριθεί στην καλλιτεχνική κίνηση αυτής της δεκαετίας του ’70, που δεν θεωρούσε τη ζωγραφική σημαντική, ήταν να μεταμορφώσει τη ζωγραφική του σε γραφή. Αυτό είναι εμφανές στα μεγάλης κλίμακας διάσημα ζωγραφικά έργα του Αφροδίτη και Απόλλων (1975), ή στα μεταγενέστερα, μνημειώδη έργα του, Ορφεύς (1979). Στα έργα του μνημόνευε συχνά τους θεούς του Ολύμπου, από τις μείζονες μορφές της Αφροδίτης, του Απόλλωνα και του Διονύσου μέχρι την Νίκη, τον Πάνα ή τον Αρισταίο.

    Και τώρα, για πρώτη φορά, 30 έργα του Twombly εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία και την επαφή του με την Ελλάδα θα παρουσιαστούν δίπλα σε 12 έργα της αρχαιότητας, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στο πλαίσιο της έκθεσης Θεϊκοί Διάλογοι: Cy Twombly και Ελληνική Αρχαιότητα. Ένας μοναδικός και πρωτότυπος διάλογος μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της σύγχρονης τέχνης.

    Αριστερά: Απόλλων, 1975 (© Cy Twombly Foundation, Ευγενική παραχώρηση Cy Twombly Foundation), Δεξιά: Άτιτλο, 1985 (Ευγενική παραχώρηση Αρχείο Fondazione Nicola Del Roscio)

    Η έκθεση περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά σχέδια και γλυπτά του σύγχρονου καλλιτέχνη όπως: Αφροδίτη (1975), Παν (1975), Νίκη (1981), Απόλλων (1975), Διόνυσος (1975), Ορφεύς (1979), O θρήνος του Αρισταίου για το χαμό των μελισσών του (1973), Αφροδίτη Αναδυομένη (1979), τα οποία θα «συνομιλήσουν» με μια σειρά έργων της αρχαιότητας όπως o Κορμός Αναδυομένης Αφροδίτης από το Αρχαιολογικό Μουσείο Πάφου, το Ανάγλυφο με παράσταση Ορφέως, Ευρυδίκης και Ερμή από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης, το Άγαλμα Διονύσου από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας, το Αγαλμάτιο Απόλλωνος και το Ειδώλιο πτερωτής Νίκης από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

    Παν, 1975 (© Cy Twombly Foundation. Ευγενική παραχώρηση Cy Twombly Foundation)

    Ξεχωριστή θέση στο κέντρο της έκθεσης έχει το περίφημο αγγείο François, γνωστό και ως Κρατήρας του Εργότιμου και του Κλειτία, ένα ορόσημο στην ανάπτυξη της αρχαίας ελληνικής κεραμικής και αγγειογραφίας που για πρώτη φορά ταξιδεύει εκτός Ιταλίας, από το αρχαιολογικό μουσείο της Φλωρεντίας.

    Info
    Θεϊκοί Διάλογοι: Cy Twombly και Ελληνική Αρχαιότητα
    Που: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1)
    Πότε: 25 Μαϊου-3 Σεπτεμβρίου 2017
    Είσοδος: 7€ (για τους Φίλους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, είσοδος δωρεάν).
    Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-17.00, Πέμπτη: 10.00-20.00, Κυριακή: 11.00-17.00, Τρίτη: Κλειστό.
    www.cycladic.gr

     

    Διαβάστε ακόμα: Κωνσταντίνος Ρήγος – Ο Ερωτόκριτος είναι επανάσταση

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top