Ο Μέγας Αλέξανδρος της Τέχνης με φόντο το «Μακεδονικό»

    Τέτοια εποχή, πριν από 4 χρόνια, η γκαλερί Paul Kasmin στη Νέα Υόρκη παρουσίαζε την έκθεση «Alexander the Great: Τhe Iolas Gallery 1955-1987» και ο Νίκος Σταθούλης θυμάται την ιδιαίτερη σχέση του Αλέξανδρου Ιόλα με τον Μέγα Αλέξανδρο.

     

    «Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν περισσότερο Έλληνας από τους σημερινούς Έλληνες. Ανήκε στους πρώτους. Αυτός κατέκτησε τον κόσμο. Εγώ την Τέχνη» έλεγε ο Αλέξανδρος Ιόλας.

    Ο τίτλος της έκθεσης που διοργανώθηκε πριν τέσσερα χρόνια στην γκαλερί Paul Kasmin στη Νέα Υόρκη δεν άφησε πολλά περιθώρια για παρανοήσεις: «Alexander the Great: Τhe Iolas Gallery 1955-1987» (Ο Μέγας Αλέξανδρος: Γκαλερί Ιόλα 1955-1987) το όνομα αυτής.

    Ένα μεγάλο αφιέρωμα σε έργα καλλιτεχνών την πορεία των οποίων σημάδεψε και καθόρισε ο γκαλερίστας και συλλέκτης Ιόλας: Μαξ Ερνστ, Ρενέ Μαγκρίτ, Ιβ Κλάιν, Μαν Ρέι, Τζόρτζιο ντε Κίρικο, Αντι Γουόρχολ, Τάκις, και πολλών άλλων ιερών τεράτων της Τέχνης του 20ου αιώνα.

    Πράγματι, είχε μια ιδιαίτερη σχέση με τον Μέγα Αλέξανδρο ο Ιόλας: «Τελικά η Ελλάδα έβγαλε έναν μεγάλο. Έναν πολύ μεγάλο: τον Μέγα Αλέξανδρο» είχε πει, και πάντα στο κομοδίνο του φύλαγε κάποιο βιβλίο για τον μακεδόνα στρατηλάτη. Ήταν και οι δυο κοντοί. Είχαν τα ίδια πάθη. Δε πίστευαν στα σύνορα. Τους είχαν γεννήσει και τους δυο, δύο τρελές μητέρες.

    Ο Μέγας Αλέξανδρος από το χέρι του Andy Warhol.

    Είπε στον Andy Warhol να απαθανατίσει τον Μέγα Αλέξανδρο. Σε όλα τα χρώματα. Τον λάτρεψε ο Αμερικανός Καλλιτέχνης.

    Οχι μόνο λόγω ονόματος, αλλά και λόγω καταγωγής, αγαπούσε στον Μακεδόνα Στρατηλάτη.

    «Τελικά η Ελλάδα έβγαλε έναν μεγάλο. Έναν πολύ μεγάλο: τον Μέγα Αλέξανδρο» είχε πει ο Αλέξανδρος Ιόλας.

    Ο Αλέξανδρος Ιόλας, το παιδί που ξεκίνησε από την Αλεξάνδρεια για την Αθήνα το 1926 κρατώντας τρεις συστατικές επιστολές από τον Κωνσταντίνο Καβάφη – μία για τον Άγγελο Σικελιανό, μία για τον Κωστή Παλαμά και μία για τον Δημήτρη Μητρόπουλο-, κατέκτησε και αυτός έναν ολόκληρο κόσμο…Της τέχνης.

    «Η ζωή, παιδί μου, είναι σαν το θέατρο. Όλους μάς θέλει. Άλλοι είμαστε γεννημένοι πρωταγωνιστές, άλλοι είναι γεννημένοι για να είναι κομπάρσοι» είχε πει. «Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν περισσότερο Έλληνας από τους σημερινούς Έλληνες. Ανήκε στους πρώτους. Αυτός κατέκτησε τον κόσμο. Εγώ την Τέχνη» έλεγε.

    Ο Νίκος Σταθούλης κοιτάζοντας το έργο του Andy Warhol.

    Το 1979 σχεδιάζει με την Μάρω Λάγια, τον Πέτρο Κάμαρα και την Κατερίνα Καμάρα, να κάνει μια μεγάλη Δωρεά έργων τέχνης στο «Μακεδονικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης». Μετά τη δωρεά 47 έργων τέχνης του συλλέκτη Αλεξάνδρου Ιόλα το 1984 και την εξασφάλιση της πρώτης του στέγης, ολοκληρώθηκε η δημιουργία του Ιδρύματος με την επωνυμία «Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης». Και μόνο το όνομα «Μακεδονικό» τον είχε συνεπάρει.

    Ο Κωνσταντίνος Κουτσούδης, όπως ήταν το πραγματικό όνομα του προτού η Θεοδώρα Ρούζβελτ -εγγονή του προέδρου των ΗΠΑ και τότε αρραβωνιαστικιά του- τον βαπτίσει Αλέξανδρο Ιόλα, αφιέρωσε τη ζωή του στην τέχνη. «”Αλέξανδρος” είναι το όνομα σου» του είπε.«Από εδώ και πέρα με αυτό θα πορεύεσαι. Με το όνομα αυτό θα “κατακτήσεις” τον κόσμο».

    Και από τότε έγινε «Alexander the Great», όπως τον αποκάλεσε η εφημερίδα New York Times τον Μάρτιο του 2014.

    Σε λίγες μέρες το όνομα «Μακεδονία» θα αποτελεί μια ακόμα χαμένη Ιστορία. Αν θέλετε μια ακόμα χαμένη πατρίδα. Έτσι. Για να θυμόμαστε…

     

    Διαβάστε ακόμα: O Andy Warhol, ο Αλέξανδρος Ιόλας και η Ελλάδα

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Πιο δημοφιλή

    Ο Μίκης Θεοδωράκης μιλά για την αναζήτηση της αρμονίας στη ζωή του και προβλέπει την απογείωση του ανθρώπου «στον αχανή χώρο όλων των Γαλαξιών που απαρτίζουν τη Συμπαντική Δημιουργία». Αποσπάσματα από τον διάλογό του με τον πρύτανη του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου Κώστα Γουλιάμο μέσα από το βιβλίο τους «Στη Διαλεκτική της Αρμονίας», που κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Ενώ η κάθε σεξουαλική πρακτική είναι πλέον αποδεκτή, ο αυνανισμός παραμένει ένα είδος ταμπού. Παράλληλα, η αχαλίνωτη διάδοση της πορνογραφίας έχει ελαχιστοποιήσει τον ρόλο της φαντασίας στην αυτοϊκανοποίηση. Σε πολύ λίγα χρόνια ίσως ο αυνανισμός δεν θα είναι καθόλου αυτό που γνωρίζουμε.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Ένας Αθηναίος της παλιάς σχολής, αστός αλλά και νεόπτωχος, συντηρητικός αλλά και ερωτύλος, ζωντανεύει μέσα από τις σελίδες του νέου μυθιστορήματος «Zουρ Φιξ» της Λώρης Κέζα. Ο Κίμων Φραγκάκης μίλησε μαζί του για την Αθήνα του AirBnB, την Ελλάδα του ΣΥΡΙΖΑ, τον έρωτα, το θάνατο, και έμαθε που ράβει τα κομψά πουκάμισα του αυτός ο ιδιοσυγκρασιακός τζέντλεμαν.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Με τους «Κύκλους του Ζωδιακού», ένας ανοιχτός λογοτεχνικός και προσωπικός λογαριασμός του Έλληνα υπερρεαλιστή κλείνει. Τα ανέκδοτα αυτά κείμενα κυκλοφορούν με καθυστέρηση πενήντα οκτώ χρόνων. Γράφει ο Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή
    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close

    Andro