O Άλαν Αρκιν και ο Μάικλ Ντάγκλας δίνουν άλλη διάσταση στην έννοια του γήρατος στη σειρά «The Kominsky method» (Mike Yarish/Netflix).

Το υπαρξιακό δράμα του υπέργηρου καθηγητή στις «Άγριες φράουλες» του Μπέργκμαν. Η ηδύτητα της σχέσης που αναπτύσσεται μεταξύ μιας γηραιάς Εβραίας κι ενός αφροαμερικανού σοφέρ στην ταινία «Ο σοφέρ της κυρίας Ντέιζι». Το σκανταλιάρικο δίδυμο των Τζακ Νίκολσον και Μόργκαν Φρίμαν στην κομεντί «Επιθυμίες στο παρά πέντε». Μα, βέβαια, και το δικό μας, ψευδοφαουστικό, «Αλίμονο στους νέους» με τον Δημήτρη Χορν.

Αν τα νιάτα είναι η καύσιμη ύλη στη βιομηχανία του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, αυτή που κινητοποιεί καταστάσεις (φτιάχνοντας νέες), διαμορφώνει πρότυπα, προβάλλει είδωλα και επιτάσσει κανόνες συμπεριφοράς, τα γηρατειά είναι η ήρεμη δύναμη. Οι νέοι είναι πάντα επαναστάτες, ηφαιστειώδεις, πυρίκαυστοι. Βγάζουν την αλήθεια τους με το πρώτο φως. Κι όμως, στο τέρμα της ημέρας, εκεί που οι σκιές καταπίνουν τα περιγράμματα και το τέλος φαντάζει πιο πιθανό από ποτέ, το γήρας είναι εκείνο που στέκει αγέρωχα περιμένοντας να πει την ύστατη κουβέντα του.

Ο Σάντι και ο Νόρμαν διαβρώνουν τα πάντα με το καυστικό τους χιούμορ, δίχως όμως να αφήνουν εκτός κάδρου το συναίσθημα.

Όσο και αν φέρουν μια δραματική χροιά, δεν χρειάζεται τα στερνά του βίου να είναι βυθισμένα στην αυτολύπηση. Ο Μάικλ Ντάγκλας και ο Άλαν Άρκιν ξεπερνούν τη στενωπό και εναντιώνονται ενεργά στο φορμαλισμό που εμπεριέχει ο ρόλος του υπέργηρου σε μια ταινία ή τηλεοπτική σειρά. Στη «Μέθοδο του Κομίνσκυ», τη σειρά που προβάλλεται στο Νetflix, οι δύο τους δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας ακροπατώντας μεταξύ κωμωδίας, συναισθηματικού και κυνισμού. Όλα σε μετρημένες δόσεις.

Αν και συνεργάζονται για πρώτη φορά, ο Άλαν Άρκιν και ο Μάικλ Ντάγκλας έχουν δέσει αρκετά ως δίδυμο της σειράς (Mike Yarish / Netflix).

Ο Ντάγκλας υποδύεται τον Σάντι, έναν ηθοποιό που ποτέ δεν κατάφερε να γίνει αυτό που ονειρευόταν, αλλά συν τω χρόνω έγινε εμβληματικός καθηγητής υποκριτικής. Φέρει πάνω του ουκ ολίγες αμυχές από αποτυχημένες σχέσεις. Κι όμως, δεν το βάζει κάτω. Ο Άρκιν, με τη σειρά του, παίζει το ρόλο του Νόρμαν, του επί χρόνια ατζέντη του Σάντι. Η δική του πορεία είναι διαφορετική, καθώς οι επιτυχίες του στο Χόλιγουντ άφησαν όνομα. Ωστόσο, από τη στιγμή που έχασε τη γυναίκα του με καρκίνο βρίσκει αποκούμπι στην παρέα του παλιόφιλού του.

Εξαιρετικό το «πέρασμα» του Ντάνι Ντε Βίτο από τη σειρά στο ρόλο του ουρολόγου του Σάντι ((Mike Yarish / Netflix).

Όλα προδιαθέτουν για δράμα, για κλείσιμο λογαριασμών, για τον επίλογο δύο ανθρώπων. Δεν ισχύει – τουλάχιστον όχι μ’ αυτή την έννοια. Ο Σάντι και ο Νόρμαν διαβρώνουν τα πάντα με το καυστικό τους χιούμορ, δίχως όμως να αφήνουν εκτός κάδρου το συναίσθημα. Ο υποδόριος κυνισμός τους ξηλώνει συνεχώς τις συμβάσεις, θέτοντας τα πραγματικά προβλήματα της ζωής με ειλικρίνεια που τσακίζει, αλλά και θεραπεύει ταυτοχρόνως.

Το σενάριο της σειράς ανήκει στον Τσακ Λόρι και φαίνεται να είναι γραμμένο πάνω στους δύο πρωταγωνιστές. Δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς. Μπορεί τα χρόνια να έχουν καθίσει στην πλάτη τους, να έχουν ολοκληρώσει αμφότεροι έναν μεγάλο κύκλο παρουσίας στο θέαμα, αλλά δεν έχουν πει ακόμη την τελευταία τους λέξη. Αν και συνεργάζονται για πρώτη φορά, η σχέση τους μοιάζει να είναι καλά δομημένη. Ουσιαστικά είναι διαφορετικοί άνθρωποι, σε κάποια σημεία εντελώς αντίθετοι, αλλά με κάποιο τρόπο συνεννοούνται μια χαρά γι’ αυτά που πέρασαν από τη ζωή τους (δεν ήταν λίγα) και για τα άλλα που θα έρθουν στο μέλλον (αναγκαστικά, όχι πολλά).

Από τη σειρά παρελαύνουν με guest εμφανίσεις ηθοποιοί πρώτης γραμμής. Ο Ντάνι Ντε Βίτο δίνει ρέστα στο ρόλο του ουρολόγου του Σάντι, όπως και οι Τζέι Λέινο και Έλιοτ Γκουλντ. Και πάλι: το «The Kominsky Method» είναι η απάντηση των ηλικιωμένων που δεν δέχονται με τίποτα να παραιτηθούν από τη ζωή κι ας την βλέπουν ολοένα και περισσότερο να ξεμακραίνει και να τους εγκαταλείπει. Ίσως γι’ αυτό να αξίζει περισσότερο παρά ποτέ να δούμε πως αντιμετωπίζουν την προοπτική του επιλόγου. Στο τέλος τέλος, και οι 70άρηδες έχουν ψυχή.

 

Διαβάστε ακόμα: Diane Lane και Robin Wright στο τελευταίο «House of Cards»: Σκέτη αμαρτία.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top