Ολοκαίνουργιος Mad Max στις Κάννες: Ο Δρόμος της Οργής

Ο σκηνοθέτης Τζορτζ Μίλερ κατάφερε να συνθέσει μια thrash-metal ελεγεία στο γουέστερν, αλλά και να οικοδομήσει μια εξόχως δυστοπική κοινωνία.

 
Η αυτού μεγαλειότης Ιμόρταν Τζο!

Η αυτού μεγαλειότης Ιμόρταν Τζο!

Ήταν το 1979 όταν ο ελληνικής καταγωγής Αυστραλός, τελειόφοιτος της Ιατρικής, Τζορτζ Μίλερ, με τον κολλητό του Μπάιρον Κένεντι και τον σεναριογράφο Τζέιμς Μακ Κόσλαντ έπλαθαν και άφηναν να αλωνίζει τις ερημικές εκτάσεις της Αυστραλίας τον πιο θεόμουρλο τύπο που γνώρισε ποτέ ο κινηματογράφος: τον Μαξ Ροκατάνσκι.

Ο Τομ Χάρντι στο «ρόλο» του αιμόσακου.

Ο Τομ Χάρντι στο «ρόλο» του αιμόσακου.

Σε έναν κόσμο που ξυπνούσε μέσα στο βαθύ σκοτάδι, αγωνιώντας μήπως στη διάρκεια της νύχτας κάποιο τρελό γεράκι του πολέμου πατούσε το κόκκινο κουμπί, για να σκοτώσει την ανία της αδράνειας του Ψυχρού Πολέμου, ο παλαβιάρης Μαξ ήταν η λύση στην περίπτωση που ο χειρότερος εφιάλτης τους θα γινόταν πραγματικότητα.

Γυναίκες-έρμαια στην πατριαρχική εξουσία. Στο σχήμα δεν περιλαμβάνεται η Φουριόσα (Σαρλίζ Θερόν).

Γυναίκες-έρμαια στην πατριαρχική εξουσία. Στο σχήμα δεν περιλαμβάνεται η Φουριόσα (Σαρλίζ Θερόν).

Σπάζοντας το συναισθηματικό κρίκο που τον συνδέει με το ανθρώπινο είδος, ο μπάτσος Μαξ Ροκατάνσκι μεταβάλλεται σε ανελέητο εκδικητή, όταν βλέπει συμμορία μοτοσικλετιστών να σκοτώνουν τη γυναίκα και την κόρη του. Και μετά, αφού η γλώσσα του ποτιστεί με τη στυφή γεύση του αίματος της ρεβάνς, παγώνει το βλέμμα του, απαλείφει τα τελευταία ψήγματα ανθρωπιάς μέσα του, αποκαθαίρει την ανθρώπινη ύλη από τα περιττά στοχαστικοφιλοσοφικά στολίδια και, ως γνήσιος μπρεξονικός ήρωας, σπέρνει το θάνατο και την οδύνη στο μετα-αποκαλυπτικό κόσμο που ανοίγεται μπροστά του («Μad Max: Εκδικητής Πέρα Από το Νόμο», 1981).

Ο Τομ Χάρντι και η Σαρλίζ Θερόν.

Ο Τομ Χάρντι και η Σαρλίζ Θερόν, ως αχτύπητο δίδυμο. Μετρήστε πόσος χρόνος θα περάσει, μέχρι να ακούσουμε κάποιο γκοσιπάκι ότι κάτι παίζεται μεταξύ τους…

Όμως, αυτός ο δρόμος μοιάζει χωρίς λύτρωση για τον σαλεμένο Μαξ, ο οποίος στον «Mad Max: Απόδραση Από το Βασίλειο του Κεραυνού» (1985) –στην πιο άνευρη στιγμή της τριλογίας– ακολουθεί τα χνάρια των «Μεσσία» αυτού του κόσμου και σφυρηλατεί τα δεσμά που θα τον επανενώσουν με το ανθρώπινο είδος.

Στιγμές απόγνωσης για τη Σαρλίζ Θερόν.

Στιγμές απόγνωσης για τη Σαρλίζ Θερόν.

Ακριβώς 30 χρόνια μετά την τελευταία περιπέτειά του, η αντι-ηρωική απελπισία του πλημμυρίζει εκ νέου τη μεγάλη οθόνη. Και πάλι ο Τζορτζ Μίλερ βρίσκεται στο ρόλο του μεγάλου τιμονιέρη, ενώ στη συγγραφή σεναρίου συναντάμε τον Βρετανό κομίστα Μπρένταν Μακ Κάρθι – διόλου τυχαία επιλογή, αν αναλογιστούμε πως αρχικά στη σκέψη των συντελεστών κυριαρχούσε η ιδέα οι νέες περιπέτειες του Μαντ Μαξ να μεταφερθούν στο σινεμά με τη μορφή τρισδιάστατου κόμικ!

Ο Ιμόρταν Τζο σαν leader σε thrash-metal μπάντα.

Ο Ιμόρταν Τζο σαν leader σε thrash-metal μπάντα.

Με $150 εκατ. στο ντεπόζιτό του, ο Τζορτζ Μίλερ είχε όλη την άνεση να κτίσει μια δαιμονική περιπέτεια υψηλών οκτανίων, τη δράση της οποίας ξεκίνησε να κινηματογραφεί στη Νέα Νότια Ουαλία το 2009, ενώ το 2011 μετέφερε υποχρεωτικά τα γυρίσματα στη Ναμίμπια.

 Το ποιητικό όραμα του Τζορτζ Μίλερ συναντά και συνθέτει τις εξωπραγματικές εμπειρίες του Ντέιβιντ Λιντς και του Ουίλιαμ Μπλέικ.

Και ποια είναι η δράση στο νέο «Μαντ Μαξ»; Σε μια εποχή που η Γη έχει καταστραφεί από την πυρηνική καταστροφή, ο Μαντ Μαξ (Τομ Χάρντι) βοηθάει απρόθυμα τη στρατηγό Φουριόσα (Σαρλίζ Θερόν), η οποία, έχοντας φυγαδεύσει τις «νύφες» του τυράννου Ιμόρταν Τζο (Χιου Κιζ-Μπερν), θέλει να επιστρέψει στην πατρίδα της, πιστεύοντας πως μόνο εκεί μπορεί να γεννηθεί η ελπίδα για την ανθρωπότητα.

Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι σε εθιμοτυπική επίσκεψη στον κόσμο του «Mad Max».

Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι σε εθιμοτυπική επίσκεψη στον κόσμο του «Mad Max».

Ιδανικό υλικό, λοιπόν, για τον Τζορτζ Μίλερ, προκειμένου να συνθέσει μια thrash-metal ελεγεία στο γουέστερν, αλλά και να οικοδομήσει μια εξόχως δυστοπική κοινωνία. Ο Ιμόρταν Τζο βρίσκεται στην κορυφή της κοινωνικής πυραμίδας: αναμφίβολα τυραννικός και σκαιώδης, ο αποκρουστικός Ιμόρταν γνωρίζει πως κυριαρχείς απέναντι στις μάζες, ελέγχοντας την παραγωγή πρώτων υλών και τη διανομή βασικών αγαθών (όπως το νερό) –η προτροπή του προς το λαό του να μην εθίζεται στο νερό είναι βγαλμένη από τις πιο «καυτές» σελίδες της θατσερικής φιλολογίας– και συγκροτώντας έναν απηνή κατασταλτικό μηχανισμό – τα Παιδιά του Πολέμου, καθόλου τυχαία, είναι εμπνευσμένα από τις στρατιές ζόμπι των Τζορτζ Ρομέρο. Με άλλα λόγια, ο Ιμόρταν Τζο είναι ο νεοφιλελεύθερος ηγέτης του προσεχούς μέλλοντός μας.

Όταν η αδρεναλίνη παραμένει σε υψηλά επίπεδα.

Αντέχεις 120 λεπτά, συνεχούς, αμείωτης αδρεναλίνης; Σαρλίζ, σε σένα μιλάμε!

Όμως, σε κάθε δράση υπάρχει και η αντίδραση. Κι εδώ η αντίδραση έχει ένα όνομα που δεν θα αρέσει στον Ιμόρταν Τζο: Μαντ Μαξ. Ο θεοπάλαβος Μαξ, με το παγωμένο βλέμμα του θανάτου, ο θεοπάλαβος Μαξ, με μόνο ζωντανό μέσα του το ένστικτο της επιβίωσης, ο θεοπάλαβος Μαξ, που, συντριμμένος από εφιαλτικά σπαράγματα του παρελθόντος του, σύντομα θα υποκύψει στο κυνήγι της χίμαιρας της Φουριόσα, στο κυνήγι της ελπίδας.

Ο Νέιθαν Τζόουνς είναι ο Ρίκτους Ερέκτους, ένας από τους διαδόχους του Ιμόρταν Τζο.

Ο Νέιθαν Τζόουνς είναι ο Ρίκτους Ερέκτους, ένας από τους διαδόχους του Ιμόρταν Τζο.

Και αυτό το κυνήγι της ελπίδας συμβαίνει μέσα σε μια παροξυσμικής έντασης κινηματογραφημένη περιπέτεια, με την εκτός ορίων χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας και των εφέ. Όλα, όμως, αυτά τα στοιχεία υπηρετούν το ποιητικό όραμα του Μίλερ και τις ιλιγγιώδεις πτήσεις της φαντασίας του στη σφαίρα που η νόησή του συναντά και συνθέτει τις εξωπραγματικές εμπειρίες του Ντέιβιντ Λιντς και του Ουίλιαμ Μπλέικ.

Εικονοποιώντας τη ροκ όπερα της καταστροφής.

Εικονοποιώντας τη ροκ όπερα της καταστροφής.

Ο Μαντ Μαξ του Τομ Χάρντι, αν και είναι εκείνος που επιστρέφει από το βασίλειο των νεκρών, δεν προσδοκά στην ανάσταση των νεκρών, αφήνοντας χωλό και εκκρεμή το μεσσιανικό του ρόλο. Η Φουριόσα της Σαρλίζ Θερόν πηγαινοέρχεται με άνεση από την ευωχία της προσδοκίας και την παραζάλη της έκκρισης αδρεναλίνης στην απογοήτευση της ακύρωσης των ελπίδων. Μαζί, μια ευρεία γκάμα χαρακτήρων μπαινοβγαίνουν στα πλάνα του Μίλερ, ο οποίος δεν αρκέστηκε μόνο στην ντελιριακή ταξινόμηση των εφέ, αλλά επιδίωξε παράλληλα να αναδείξει το ψυχολογικό προφίλ των σχεδόν κόμικ ηρώων του.

Ο Τομ Χάρντι μπορεί να μη διαθέτει την τρέλα στο βλέμμα του Μελ Γκίμπσον, ωστόσο είναι ένας πειστικός «παλαβός» εκδικητής.

Ο Τομ Χάρντι μπορεί να μη διαθέτει την τρέλα στο βλέμμα του Μελ Γκίμπσον, ωστόσο είναι ένας πειστικός «παλαβός» εκδικητής.

Το «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» αποτελεί την κορυφαία συμφωνία καταστροφής της εποχής μας. Είναι μια διαπεραστική ηχώ από τις μέρες του μέλλοντός μας· μια οργανωμένη αποδόμηση του όρου «blockbuster»· μια υπερρεαλιστική υπόμνηση πως ο Ιμόρταν Τζο είναι εδώ και ήδη μας κουνά απειλητικά το δείκτη του, υπενθυμίζοντάς μας πως δεν είναι, διάβολε, και τρομερή υπόθεση το να μην εθιζόμαστε στην τροφή και το νερό.

Mad Max: Fury Road
Σκηνοθεσία: Τζορτζ Μίλερ
Παίζουν: Τομ Χάρντι, Σαρλίζ Θερόν, Νίκολας Χουλτ
Διανομή: Tanweer.

Δείτε εδώ το τρέιλερ της ταινίας:

 

Διαβάστε ακόμα: Το πολλών προσδοκιών σίριαλ “Fortitude” – Τόσο κακό, σαν μοντέρνα καλό.

Οι «νύφες» του Ιμόρταν Τζο, μηχανές αναπαραγωγής του DNA του.

Οι «νύφες» του Ιμόρταν Τζο, μηχανές αναπαραγωγής του DNA του.

Ο Μαντ Μαξ είναι ο ελεύθερος καβαλάρης της ερήμου.

Ο Μαντ Μαξ είναι ο ελεύθερος καβαλάρης της ερήμου.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Έτσι εμπνέουν τους ποιητές μας η τράπουλα και η ρουλέτα, σε πέντε από τα ωραιότερα νεοελληνικά ποιήματα του είδους. Καλή χρονιά – και καλά κέρδη σε όσους, μέρες που είναι, δοκιμάσουν την τύχη τους στην τσόχα.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο Κάρολος Τσίζεκ, μια από τις σημαντικότερες πνευματικές φυσιογνωμίες της μεταπολεμικής Θεσσαλονίκης –έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα πριν από πέντε χρόνια–, θυμάται πώς κάποτε πέρασε ένα καλοκαίρι, σαν άλλος Ροβινσώνας, στην ερημική παραλία της αρχαίας Θέρμης. Βιώνοντας μια πρωτόγνωρη ευφορία και απολαμβάνοντας τη μοναξιά και τη θάλασσα.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Έτσι μιλούσε για την ίδια και το Αιτωλικό, όπου είδε πρώτη φορά το φως του ήλιου και το οποίο σημάδεψε ανεξίτηλα τη ζωή και την τέχνη της η μεγάλη Ελληνίδα χαράκτρια. Με αφορμή τα 30 χρόνια σαν σήμερα από τον θάνατό της, στις 27 Δεκεμβρίου 1988.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Αυτά είναι τα δέκα ωραιότερα τραγούδια –από τη διεθνή και ελληνική δισκογραφία– του 2018, όπως τα επιλέγει ο Στέφανος Κούρτης. Καλή ακρόαση, καλή νέα μουσική χρονιά!

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro