©-Stefanos-00147

“Ρωμαίος και Ιουλιέττα” της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με τα κοστούμια της Σίλιας Κριθαριώτη.

Τα τελευταία 35 περίπου χρόνια, από τότε δηλαδή που η σύγκλιση της Όπερας με τη Μόδα άρχισε να γίνεται εμφανής – με κομβικό σημείο το κοστούμι που σχεδίασε ο Τζόρτζιο Αρμάνι για το μονόπρακτο του Σένμπεργκ «Προσμονή» στη Σκάλα του Μιλάνου το 1980 – η ανδρική πλευρά της συμπόρευσης αυτής μεταξύ των δυο λαμπερών κόσμων είχε το δικό της ενδιαφέρον. Οι διάσημοι σχεδιαστές που υπέκυψαν, ο ένας μετά τον άλλο, στις «σειρήνες» της θεατρικότερης και της πιο συνολικής (total) απ’ όλες τις τέχνες στα χρόνια που ακολούθησαν αντιμετώπισαν τους ανδρικούς ρόλους ως πρόκληση αντίστοιχη μ’ αυτήν των γυναικείων.

Τα παραδείγματα, για μια ακόμη φορά, μιλούν χαρακτηριστικά: η πολυσυζητημένη παραγωγή του «Cosi fan tutte» του Μότσαρτ το 1995 στο Κόβεντ Γκάρντεν, η οποία σηματοδότησε το ντεμπούτο του σκηνοθέτη Τζόναθαν Μίλερ στη Βασιλική Όπερα, είναι ένα απ΄αυτά. Ο τελευταίος απευθύνθηκε στον Αρμάνι προκειμένου ν΄αναλάβει τα κοστούμια της παράστασης κι εκείνος δέχθηκε, θεωρώντας πως η μοντέρνα προσέγγιση του Μίλερ ταίριαζε με το ύφος του. Το αποτέλεσμα ήρθε ν’ αποκαλύψει μια ενδιαφέρουσα σύζευξη του θεατρικού στοιχείου με τη σύγχρονη ραπτική.

Για τους αντρικούς ρόλους, συγκεκριμένα, επιλέχθηκαν ρούχα από τη συλλογή Emporio Armani (άνοιξη/καλοκαίρι 1995) «με μια διασκεδαστική λεπτομέρεια» όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Έλενα Ματθαιοπούλου στο βιβλίο της «Σχεδιαστές Μόδας στην Όπερα» (κυκλοφορεί και στα ελληνικά από τις εκδ. Καπόν): καθώς ξεκινούσαν για τον πόλεμο, φορούσαν μπλε μπερέδες των Ηνωμένων Εθνών «σαν να ξεκινούσαν για τη Βοσνία», κατά τα λόγια του Μίλερ. Τα ρούχα προκάλεσαν τεράστια αίσθηση με τον Νίκολας Πέιν, πρώην διευθυντή της Βασιλικής Όπερας, να θυμάται πόσο προσκολλημένος ήταν ο βαρύτονος Τόμας Άλεν στο κασμιρένιο μπλέιζέρ του…

_MG_2908

Τάσος Αποστόλου (βαθύφωνος) – Κοστούμι Λουκία – φωτό Ανδρέας Σιμόπουλος / Από την περσινή “Όπερα και Μόδα”, με τίτλο IL SOGNO

Τα ρούχα του Αρμάνι για το «Cosi fan tutte» προκάλεσαν τεράστια αίσθηση, με τον Νίκολας Πέιν να θυμάται πόσο προσκολλημένος ήταν ο βαρύτονος Τόμας Άλεν στο κασμιρένιο μπλέιζέρ του…

Στο πέρασμα του χρόνου, το διαφορετικό ύφος των σχεδιαστών Μόδας που ασχολήθηκαν με την όπερα αντικατοπτρίστηκε εξίσου στους ανδρικούς ρόλους όπως και στους γυναικείους. Μέσα απ’ αυτό το πρίσμα μπορεί κάποιος να δει και την ανδρική πλευρά στο project «Όπερα & Μόδα» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Εν προκειμένω, βέβαια, το ζητούμενο δεν είναι η επιλογή ενός σχεδιαστή προκειμένου να «ντύσει», απλώς, μια άρια ή έστω μια σκηνή ενός λυρικού έργου. Το project φιλοδοξεί να πάει ένα βήμα παραπέρα, επιχειρώντας να εξερευνήσει ευρύτερους τρόπους σύγκλισης και αμοιβαίας έμπνευσης ανάμεσα στους δύο κόσμους. Το γεγονός ότι αμφότεροι βιώνουν φάσεις μεγάλων αλλαγών λειτουργεί ενισχυτικά.

Το «Dammi i colori» (Δώσ’ μου τα χρώματα), η φετινή παραγωγή που παρουσιάζεται στις 19 Μαϊου στο θέατρο Ολύμπια προσφέρει μια άκρως προκλητική ευκαιρία πειραματισμού: αφενός εστιάζει στο make up (διά χειρός Αχιλλέα Χαρίτου) δίνοντάς του το ρόλο του ενδύματος, αφετέρου «παντρεύει» ιστορικά θεατρικά κοστούμια από το βεστιάριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με ειδικές για την παράσταση κατασκευές και κοσμήματα Swarovski, θέλοντας να δείξει το πώς ένα θεατρικό «κομμάτι» μπορεί ταυτόχρονα ν’ αποτελέσει ταυτόχρονα μια γοητευτική δημιουργία υψηλής ραπτικής.

Έτσι, σε μια χρονιά κομβική για την ίδια την ιστορία της ΕΛΣ, το «Dammi i colori» (ο στίχος από τη διάσημη άρια «Recondita armonia» που ερμηνεύει ο ζωγράφος Μάριο Καβαραντόσι στην Τόσκα του Πουτσίνι) τιμά τους σπουδαίους ενδυματολόγους που συνεργάστηκαν κατά καιρούς με τον οργανισμό και, παράλληλα, θυμίζει τους κυριότερους σταθμούς της Μόδας του 20ου και 21ου αι. Εν προκειμένω, το ανδρικό στοιχείο έχει ουσιαστική παρουσία κι ο τρόπος θ’ αποκαλυφθεί πλήρως επί σκηνής. Εκ των προτέρων, μια λέξη μόνο είναι σε θέση να το προσδιορίσει αντιπροσωπευτικά: Ανατροπή…

//Η Ίσμα Μ. Τουλάτου είναι Δημοσιογράφος, Καλλιτεχνική Υπεύθυνη του κύκλου «Όπερα και Μόδα» της ΕΛΣ.

I05A1030dami

Πέτρος Κουρουπάκης – Μαργαρίτα Κώστογλου (Μπαλέτο ΕΛΣ) – Μακιγιάζ Αχιλλέας Χαρίτος, Styling Γιώργος Σεγρεδάκης, φωτό Κωνσταντίνος Ρήγος.

//«Dammi i colori», Πέμπτη 19 Μαΐου 2016, ώρα έναρξης 21.00, κεντρική σκηνή θεάτρου Ολύμπια.
Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα διανέμονται από τα ταμεία του θεάτρου (Ακαδημίας 59 – τηλ. 210 3662100), τις εξής μέρες και ώρες: Τρίτη 17/5 από τις 15.00 έως τις 19.00 και Τετάρτη 18/5 από τις 11.00 έως τις 14.00.

Ιδέα-Γενική επιμέλεια: Ίσμα Τουλάτου
Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος
Special Guest: Αχιλλέας Χαρίτος
Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Γιάκας
Ενδυματολογική Επιμέλεια: Γιώργος Σεγρεδάκης
Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας

Ερμηνεύουν:
Τάσος Αποστόλου (βαθύφωνος)
Ινές Ζήκου (μεσόφωνος)
Βασιλική Καραγιάννη (υψίφωνος)
Τσέλια Κοστέα (υψίφωνος)
Δημήτρης Πακσόγλου (τενόρος)
Γιάννης Σαμπροβαλάκης (κλαρινέτο)
Με τους Α’ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το corps de ballet της ΕΛΣ.

 

Διαβάστε ακόμα: Ντέιβιντ Μπόουι – Ήταν ο πιο στυλάτος μουσικός του καιρού μας.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top