«Το ζητούμενο της ποπ είναι να είναι προσβάσιμη σε όλους, να μην χρειάζεται να καταλαβαίνεις τι λέει, αλλά να αισθάνεσαι αυτό που θέλει να πει»

Με αφορμή το λανσάρισμα του πρώτου video clip της, η Γαλλίδα, ελληνικής καταγωγής, Mamfredos (το όνομα έχει κεφαλλονίτικες ρίζες), με ξεναγεί στα μυστικά της επιτυχίας ενός διαφορετικού γαλλικού τραγουδιού. Άλλωστε εμείς οι Έλληνες είμαστε γνωστοί για την ικανότητά μας (και το βίτσιο μας) να ανακαλύπτουμε πρώτοι ό,τι πιο νέο, παράξενο και ανατρεπτικό κυκλοφορεί μουσικά ‒κάτι το οποίο σπεύδει να επιβεβαιώσει και η ίδια.

Πρώτα και πάνω από όλα μουσικός, με ξεκίνημα στα 15 και με τη βοήθεια μιας κιθάρας, η Mamfredos έμαθε να παίζει με τις νότες. Στα 17 της θα γνωρίσει τον Philippe Katerine, μια άκρως αντισυμβατική αλλά ταυτόχρονα αξιαγάπητη φιγούρα τής γαλλικής μουσικής σκηνής της δεκαετίας του ’90, και κάπου εκεί το παιχνίδι με τις λέξεις θα αμφισβητήσει τις «μεγάλες φωνές» του γαλλικού τραγουδιού. Σήμερα, καθισμένη μπροστά στον υπολογιστή της, πειραματίζεται με την «τέχνη τού να κάνεις κάτι από το τίποτα». Το τραγούδι της «Didoudamour» μιλάει, προφανώς, για τον έρωτα: «Dis Doudou, Dix mois d’ amour, Dis-moi ces mots d’ amour…»

Στα χνάρια που χάραξε η αμεσότητα του Gainsbourg, η Mamfredos ακολουθεί πιστά τον δρόμο που διάλεξε ο Katerine, αλλά και ο Sébastien Tellier.

Προσοχή! Το «καλό γαλλικό τραγούδι» κινδυνεύει και η ανερχόμενη γαλλική ποπ έχει κάθε λόγο να είναι χαρούμενη!

Στα χνάρια που χάραξε η αμεσότητα του Gainsbourg και με μια διάθεση αποδόμησης του καθιερωμένου «γαλλικού ύφους», η Mamfredos ακολουθεί πιστά τον δρόμο που διάλεξε ο Katerine, αλλά και ο περισσότερο γνωστός σε μας Sébastien Tellier. Μου εξηγεί ότι για αυτούς «σημασία δεν έχει το ίδιο το τραγούδι, αλλά η ιδέα πίσω από αυτό. Ναι, δεν μπορούν να τραγουδήσουν καλά, είναι κάτι που αρχικά απογοήτευσε και τους δύο, αλλά σίγουρα μπορούν να δημιουργήσουν την ατμόσφαιρα γύρω από αυτό για το οποίο μιλάνε. Άλλωστε αυτό είναι και το ζητούμενο της ποπ: να είναι προσβάσιμη σε όλους, να μην χρειάζεται να καταλαβαίνεις τι λέει, αλλά να αισθάνεσαι αυτό που θέλει να πει. Και αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο όσο ακούγεται».

H Mamfredos με το καστ του video clip του «Didoudamour».

Η ικανότητα του Tellier να ταξιδεύει το κοινό του ερμηνεύοντας ένα δίσκο με τίτλο «Politique», και αντίστοιχα του Katerine να δίνει ρυθμό στο ατυχές περιστατικό μιας πρόωρης εκσπερμάτωσης, δεν είναι προφανής. Πώς γίνεται, όμως, «κουνημένοι» τραγουδιστές να υπογράφουν «κουνημένα» τραγούδια, που παρόλα αυτά διακηρύσσουν με επιτυχία τα πιο καίρια και ουσιαστικά ζητήματα που έχουν απασχολήσει ποτέ την ανθρώπινη ύπαρξη; Η Mamfredos πιστεύει πως «το μυστικό είναι να παραμένεις λιτός και ειλικρινής. Το χιούμορ βοηθάει προς αυτήν την κατεύθυνση. Μπορείς να τραγουδήσεις για τις σκοτεινές μέρες της ζωής σου με μιαν ανάλαφρη μελωδία. Ο Katerine είναι ειδικός σε αυτό», όπως και το να στέκεται απέναντι σε «αθώες» πτυχές της καθημερινότητας μέσα από ένα παραλήρημα αυτόματης γραφής (écriture automatique, βλ. Dada). Από την άλλη, ο Tellier επιστρατεύει τα αυθόρμητα συναισθήματα που του προκαλούν συμπαγείς θεματικές, όπως ο Θεός, η πολιτική και το σεξ, χωρίς να εμμένει στις λέξεις. Για τη Mamfredos το ελαφρύ τραγούδι είναι μια περίπλοκη ισορροπία ανάμεσα στη μουσική, τους στίχους και μια κωμικοτραγική διάθεση. Και οι τρεις αντιμετωπίζουν τη μουσική σαν ένα σύνολο από ιδέες, ήχους, εικόνες, λέξεις και συναισθήματα. Ποιός νοιάζεται λοιπόν για τη φωνή;

Το πρώτο single της Mamfredos, Didoudamour, κυκλοφόρησε ακριβώς πριν ένα μήνα, απο το iTunes music store και έγινε αμέσως δημοφιλές στο YouTube χάρη στο κινηματογραφικό βιντεοκλιπ που υπογράφουν οι Persona Production. Οι Persona, Αλέξανδρος Παπανικολάου και Έμιλυ Γιαννούκου, είναι φωτογράφοι και -βραβευμένοι- σκηνοθέτες με έδρα το Παρίσι. Το κλιπ διαπνέεται απο ένα τρυφερό γκλάμουρ, είναι λουσμένο στο ροζ και βρίθει κινηματογραφικών αναφορών, ειδικά στο Big Lebowski των αδελφών Κοέν. «Φυσικά σκεφτήκαμε και το Big Lebowski» λέει ο Αλέξανδρος, «αλλά πρωτίστως θέλαμε να βρούμε ένα χώρο (σ.σ. το παλιό bowling alley) που να έχει ψυχή. Όταν δεν έχεις budget, ή έχεις λίγα χρήματα, βοηθούν τα ντεκόρ που μιλάνε απο μόνα τους, που έχουν ατμόσφαιρα, που με λίγα αξεσουάρ και έξυπνο φωτισμό παίρνουν ζωή. Το bowling ταιριάζει με το ύφος του κομματιού της Mamfredos που έχει έντονες επιροές απο τα 80’s αλλά και την electro, με λίγο kitch και μπόλικο σουρεαλισμό…

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top