Ο Μάρκαρης για τον Μαρή

Έτσι ακτινογραφεί τον «πατέρα» του ελληνικού αστυνομικού μυθιστορήματος Γιάννη Μαρή –φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή του– ο επιφανής επίγονός του Πέτρος Μάρκαρης.

 
mm_kolaz1

«Αν τα µυθιστορήµατα, µε ήρωα τον αστυνόµο Μπέκα, είχαν κυκλοφορήσει σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης, σήµερα ο Γιάννης Μαρής θα κατατασσόταν δίκαια στους πρωτοπόρους του ευρωπαϊκού αστυνοµικού µυθιστορήµατος», γράφει ο Πέτρος Μάρκαρης (αριστερά). Δεξιά, ο Γιάννης Μαρής σε κοινωνική συνάθροιση – πιθανόν στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

1.

Ο Γιάννης Μαρής είχε την ατυχία να γράψει τα αστυνοµικά µυθιστορήµατά του σε λάθος τόπο και σε λάθος χρόνο. Αν τα µυθιστορήµατα, µε ήρωα τον αστυνόµο Μπέκα, είχαν κυκλοφορήσει σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρώπης, σήµερα ο Γιάννης Μαρής θα κατατασσόταν δίκαια στους πρωτοπόρους του ευρωπαϊκού αστυνοµικού µυθιστορήµατος.

Ο Μαρής έγραψε αστυνοµικά µυθιστορήµατα σε µια εποχή κατά την οποία στην Ελλάδα ίσχυαν οι διαχωριστικές γραµµές όχι µόνο στην πολιτική αλλά και στη λογοτεχνία και στην τέχνη. Υπήρχε µια σαφής διαχωριστική γραµµή ανάµεσα στο µυθιστόρηµα ως «σοβαρή» λογοτεχνία και στο αστυνοµικό µυθιστόρηµα, το οποίο κατατασσόταν από το λογοτεχνικό κατεστηµένο (κριτική, εκδοτικοί οίκοι, λογοτεχνικά περιοδικά κ.λπ.) στην «παραφιλολογία».

Ο διαχωρισµός αυτός δεν ίσχυε µόνο στη λογοτεχνία, αλλά και στην υπόλοιπη τέχνη, εκτός από τις εικαστικές. Στο θέατρο, η διαχωριστική γραµµή ήταν µεταξύ «ελαφρού» και «σοβαρού» θεάτρου. Στον κινηµατογράφο, µεταξύ «εµπορικών» ταινιών και ταινιών «αξιώσεων». Και στη µουσική, µεταξύ «ελαφράς» και «σοβαρής» µουσικής. Και ας φώναζε την ίδια εποχή ένας σπουδαίος συνθέτης, ο Μάριος Βάρβογλης, πως δεν υπάρχει ελαφρά και σοβαρή µουσική, αλλά µόνον καλή και κακή µουσική.

Από αυτόν το γενικό διαχωρισµό προέκυψε µια αντίφαση. Ενώ ο Γιάννης Μαρής αγαπήθηκε, και συνεχίζει να αγαπιέται από ένα ευρύ αναγνωστικό κοινό, η επίσηµη κριτική τον αγνόησε. Η εµπορική επιτυχία του µπήκε στην ίδια µοίρα µε εκείνην της Ιωάννας Μπουκουβάλα-Αναγνώστου. Την ίδια ακριβώς τύχη είχαν και πολλοί σπουδαίοι ηθοποιοί του θεάτρου και του κινηµατογράφου, οι οποίοι αγαπήθηκαν και αγαπιώνται ακόµα και σήµερα από ένα µεγάλο κοινό, ενώ οι παραστάσεις και οι ταινίες όπου έπαιζαν αγνοήθηκαν από την κριτική, γιατί ήταν του «εµπορικού».

Στην επόμενη σελίδα: «Ο Μαρής κατάλαβε από πολύ νωρίς ότι οι αστυνοµικοί που ασχολούνται µε τη διαλεύκανση εγκληµάτων δεν είναι ούτε ιδιοφυείς ούτε περίεργοι…».

1 2 3 4 5 6

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

«Είχα πάντα την αίσθηση πως ζούσα στο πέλαγος, σε κίνδυνο, στην καρδιά μιας μεγαλόπρεπης ευτυχίας», γράφει ο Καμύ στο βιβλίο του «Το καλοκαίρι» – 65 χρόνια φέτος από την πρώτη του έκδοση στα γαλλικά. Επιλέγουμε πέντε από τα ωραιότερα αποσπάσματα από το κείμενο «Η θάλασσα μες στα χέρια μας».

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Πέντε από τα πιο ενδιαφέροντα και πρόσφατα βιβλία της σύγχρονης αστυνομικής λογοτεχνίας που μπορούν να σας κάνουν παρέα στις διακοπές. Επιλέγει ο Διονύσης Μαρίνος.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Επιλέγουμε πέντε από τα πιο ενδιαφέροντα και πρόσφατα βιβλία της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας που μπορούν να σας κάνουν παρέα στις διακοπές. Επιλέγει ο Διονύσης Μαρίνος.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο δημοφιλής ηθοποιός σε μια εντελώς διαφορετική συνέντευξη στο Andro και την Μία Κόλλια. Φωτογραφήθηκε και μιλάει για τα παιδικά του χρόνια, την ηθοποιία, το γράψιμο, τα γεγονότα τις κοινωνίας που τον θλίβουν, αλλά και για την ευθύνη που έχουν οι άνθρωποι που διαθέτουν χιούμορ.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro