Μισέλ Πφάιφερ, ο πιο σπάνιος μίσχος του Χόλιγουντ

Από την Ελβάιρα (Scarface) στην Μαντάμ ντε Τουρβέλ (Επικίνδυνες Σχέσεις) και παραπέρα, έκανε την οθόνη να αναριγεί. Είναι τόσο πολύτιμα όμορφη που όταν τη βλεπεις στην οθόνη «νομίζεις ότι στέκεται δίπλα σου και σε κατακλύζει με το άρωμά της από θρυμματισμένο κρύσταλλο», γράφει ο Γιώργος Κωνσταντινίδης.

 

Στο ρόλο της τραγικής και ένθεης φιγούρας μιας κοκαϊνομανούς παντρεμένης με τον Τόνι Μοντάνα, στην ταινία Scarface.

Η Μισέλ Πφάιφερ έγινε η Ελβάιρα, μετά μια μάγισσα στο Ίστγουικ, ύστερα η Μαντάμ ντε Τουρβέλ στις Επικίνδυνες σχέσεις, κατόπιν η Σούζι των Baker Boys, Catwoman στη συνέχεια κι άλλες πολλές στη διαδρομή. Εκείνη των 35 χρόνων καριέρας και βάλε. Ήσυχα, ζωγράφισε μια γαλαρία μυθικών ηρωίδων σε μυθικές ταινίες. Από τον Ντε Πάλμα στον Τιμ Μπάρτον, από τον Λικ Μπεσόν στον Ζεμέκις κι απ’ τον Σκορτσέζε στον Στέφεν Φρίαρς, γύρισε με τους μεγαλύτερους.

Γεννήθηκε στην Καλιφόρνια στα τέλη της δεκαετίας του ’50 (29 Απριλίου 1958). Η οικογένεια πολύτεκνη. Περιγράφει τα παιδικά της χρόνια ως εκείνα ενός αγοροκόριτσου. Την έκανε μονίμως κοπάνα για να πάει να κάνει σερφ ή να καπνίσει κάνα μπάφο στην παραλία. Και περισσότερο την ένοιαζαν τα αυτοκίνητα παρά οι κούκλες.

Εντέλει, παράτησε το γκαράζ του πατέρα της για τους διαγωνισμούς ομορφιάς. Στα 20 της, κερδίζει τον τίτλο «Miss Orange County». Μετακομίζει στο Λος Άντζελες, για να δοκιμάσει την τύχη της ως ηθοποιός. Στην αρχή, αποσπά κάποια ρολάκια σε τηλεοπτικές σειρές και σε B movies, όπως το Grease 2. Προσπαθώντας παθιασμένα να αποδείξει ότι δεν είναι απλώς μια ακόμα όμορφη γλάστρα. Ώσπου να βρει έναν που θα την κάνει star: εκείνον της Ελβάιρα.

Το 1983, περνάει από οντισιόν για το ρόλο της τραγικής και ένθεης φιγούρας μιας κοκαϊνομανούς παντρεμένης με τον Τόνι Μοντάνα, στην ταινία Scarface (ο Σημαδεμένος) δίπλα στον Αλ Πατσίνο. Ο σκηνοθέτης Μπράιαν ντε Πάλμα δείχνει επιφυλακτικός ως προς τις δυνατότητές της. Ο Πατσίνο θέλει την Γκλεν Κλόουζ, της οποίας όμως η υποψηφιότητα απορρίφθηκε μετ’ επαίνων, καθότι κρίθηκε «όχι αρκετά σέξι».

Με τον Τζον Μάλκοβιτς στις Επικίνδυνες Σχέσεις.

Ο θεατής, όπως κι ο Τόνι, αποσβολώνεται βλέποντάς τη για πρώτη φορά στο γυάλινο ασανσέρ μέσα στο ολομέταξο νερένιο της φόρεμα, φτύνοντας βαρεμάρα, ξαδιαντροπιά και περιφρόνηση. Η Πφάιφερ ως Ελβάιρα έκαψε με τη μία τους αμφιβληστροειδείς του κοινού, το οποίο ανακαλύπτει ξάφνου μια θεά που κατακυριεύει την οθόνη στο ρόλο της femme fatale. Η ταινία εξακολουθεί ακόμα και σήμερα να έχει φανατικούς θαυμαστές στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη.

Στον «Σημαδεμένο», μόλις δεις τα γατίσια μάτια της ν’ αλλάζουν χρώμα –διστακτικά, από το μπλε στο γκρι και το πράσινο- μαγνητίζεσαι. Συν αυτό το συνταρακτικό κράμα ερωτισμού και συστολής.

Είναι από κείνες τις σπάνιες γυναίκες που κάνουν την οθόνη να στενάζει. Μόλις εμφανίζεται, συμβαίνει κάτι το μαγικό και απροσδιόριστο. Διαθέτει εκείνη την απροσμέτρητη χάρη, την ασύγκριτη σαγήνη που είναι ο ορισμός της ιδανικής θηλυκότητας. Είναι πέρα από σάρκα, ένα αερικό, μια νεράιδα, ένας μίσχος.

Η Μισέλ Πφάιφερ περιλαμβάνεται στη χορεία των λίγων εκείνων διαχρονικών ηθοποιών, όπως η Γκρέτα Γκάρμπο, η Ντανιέλ Νταριέ, η Γκρέις Κέλι ή η Όντρεϊ Χέπμπορν που καθιστούν τις σκοτεινές αίθουσες χώρους μυσταγωγίας. Τόσο όμορφη που νομίζεις ότι στέκεται δίπλα σου και σε κατακλύζει με το άρωμά της από θρυμματισμένο κρύσταλλο.

Η Πφάιφερ αναζητά εκλεκτικές συγγένειες στους ρόλους της. Κι όταν δεν είναι σε φάση, δεν διστάζει να τους απορρίψει, όπως έκανε με το Βασικό ένστικτο και το Casino ή με τη Σιωπή των Αμνών. Σήμερα, στα 61 της, αγέραστη, είναι η πλέον ακριβοπληρωμένη ηθοποιός της «Μέκκας», με αμοιβές 46 εκατ. ευρώ από τον Μάιο του ’18 ώς το Μάιο του ’19.

Υποδύεται μ’ έναν τρόπο που σου προκαλεί ρίγη συγκίνησης, εμπλουτίζει τους ρόλους με ιδιοσυγκρασία, χαρακτήρα, επίπεδα, αυθεντικότητα. Το ταμπεραμέντο της είναι εκρηκτικό, αστείο, πρωτότυπο, απρόσμενο, σκανδαλιάρικο. Αποτυπώνεται πάνω στο φιλμ όπως το φως στη σκιά. Οι κινήσεις της είναι γεμάτες χάρη αλλά ζωηρές, το πρόσωπο λεπτό αλλά πόσο εκφραστικό, ο αισθησιασμός της ντελικάτος αλλά φλογερός.

Ως διαβολική Catwoman (Photo by Warner Bros. Pictures/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images/Idealimage).

Το Χόλιγουντ, λόγω της ομορφιάς της, αμέσως τη βάφτισε «The Face». Το αστείο είναι ότι η ίδια ποτέ δεν αισθανόταν άνετα με το παρουσιαστικό της. Το ελάφι σπάνια κοιτάζεται στον καθρέφτη, ενώ βρίσκει πολύ αδύνατα τα πόδια της. Σε σημείο να σιχαίνεται να εμφανιστεί με μπικίνι στην παραλία.

Στον Σημαδεμένο, μόλις δεις τα γατίσια μάτια της ν’ αλλάζουν χρώμα –διστακτικά, από το μπλε στο γκρι και το πράσινο- μαγνητίζεσαι. Κι αυτό το πρόσωπο Μαντόνας με τη διάφανη, πορσελάνινη επιδερμίδα αναστατώνει. Τα φιλήδονα, χαλασμένα χείλη… Συν αυτό το συνταρακτικό κράμα ερωτισμού και συστολής. Θέλεις τούτο το εξωτικό πλάσμα, το παραδείσιο πουλί, το τόσο πολύτιμα εύθραυστο, να το πάρεις αγκαλιά και να το προστατεύεις εφ’ όρου ζωής πίσω από ένα χρυσό κλουβί, γνωρίζοντας καλά πως δεν μπορείς.

 

Διαβάστε ακόμα: Blue movie – 50 χρόνια από την πρώτη «porno-chic» ταινία του Γουόρχολ.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα νεοελληνικά ποιήματα για το σπίτι (με τις «παμπάλαιες χειρονομίες», τις «φωνές που έμειναν», τις «πανταχού παρούσες απουσίες του»...) που, ακόμα κι αν δεν υπάρχει πια, όλοι σε αυτό αέναα «επιστρέφουμε». Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Κατοικίας σήμερα.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Έτσι μνημονεύεται στη νεοελληνική ποίηση –αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα και πιο αντιπροσωπευτικά ποιήματα– ο Ανδρέας Κάλβος. Έφυγε από τη ζωή, δίχως να μας αφήσει ούτε μια απεικόνισή του, 150 χρόνια πριν σαν σήμερα, στις 3 Νοεμβρίου 1869.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Να πως ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας -πέθανε σαν σήμερα στις 8 Οκτωβρίου 1987- ανακάλυψε όταν ήταν μικρό παιδί τι σημαίνει αληθινή αρχοντιά, και κατάλαβε ότι αυτή δεν έχει σχέση με τον πλούτο, ή την καταγωγή. Ένα πολύτιμο κείμενο - μάθημα για όλους μας, που αξίζει να μας βάλει σε σκέψεις και στις μέρες μας.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο συγγραφέας του βιβλίου «Αλλόκοτος Ελληνισμός» Νικήτας Σινιόσογλου εκμυστηρεύεται πώς, συνομιλώντας με τον Μάρκο Αυρήλιο καθώς συνομιλεί με τον εαυτό του, βρήκε έναν σύντροφο ζωής.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top Andro