Μισέλ Πφάιφερ, ο πιο σπάνιος μίσχος του Χόλιγουντ

Από την Ελβάιρα (Scarface) στην Μαντάμ ντε Τουρβέλ (Επικίνδυνες Σχέσεις) και παραπέρα, έκανε την οθόνη να αναριγεί. Είναι τόσο πολύτιμα όμορφη που όταν τη βλεπεις στην οθόνη «νομίζεις ότι στέκεται δίπλα σου και σε κατακλύζει με το άρωμά της από θρυμματισμένο κρύσταλλο», γράφει ο Γιώργος Κωνσταντινίδης.

 

Στο ρόλο της τραγικής και ένθεης φιγούρας μιας κοκαϊνομανούς παντρεμένης με τον Τόνι Μοντάνα, στην ταινία Scarface.

Η Μισέλ Πφάιφερ έγινε η Ελβάιρα, μετά μια μάγισσα στο Ίστγουικ, ύστερα η Μαντάμ ντε Τουρβέλ στις Επικίνδυνες σχέσεις, κατόπιν η Σούζι των Baker Boys, Catwoman στη συνέχεια κι άλλες πολλές στη διαδρομή. Εκείνη των 35 χρόνων καριέρας και βάλε. Ήσυχα, ζωγράφισε μια γαλαρία μυθικών ηρωίδων σε μυθικές ταινίες. Από τον Ντε Πάλμα στον Τιμ Μπάρτον, από τον Λικ Μπεσόν στον Ζεμέκις κι απ’ τον Σκορτσέζε στον Στέφεν Φρίαρς, γύρισε με τους μεγαλύτερους.

Γεννήθηκε στην Καλιφόρνια στα τέλη της δεκαετίας του ’50 (29 Απριλίου 1958). Η οικογένεια πολύτεκνη. Περιγράφει τα παιδικά της χρόνια ως εκείνα ενός αγοροκόριτσου. Την έκανε μονίμως κοπάνα για να πάει να κάνει σερφ ή να καπνίσει κάνα μπάφο στην παραλία. Και περισσότερο την ένοιαζαν τα αυτοκίνητα παρά οι κούκλες.

Εντέλει, παράτησε το γκαράζ του πατέρα της για τους διαγωνισμούς ομορφιάς. Στα 20 της, κερδίζει τον τίτλο «Miss Orange County». Μετακομίζει στο Λος Άντζελες, για να δοκιμάσει την τύχη της ως ηθοποιός. Στην αρχή, αποσπά κάποια ρολάκια σε τηλεοπτικές σειρές και σε B movies, όπως το Grease 2. Προσπαθώντας παθιασμένα να αποδείξει ότι δεν είναι απλώς μια ακόμα όμορφη γλάστρα. Ώσπου να βρει έναν που θα την κάνει star: εκείνον της Ελβάιρα.

Το 1983, περνάει από οντισιόν για το ρόλο της τραγικής και ένθεης φιγούρας μιας κοκαϊνομανούς παντρεμένης με τον Τόνι Μοντάνα, στην ταινία Scarface (ο Σημαδεμένος) δίπλα στον Αλ Πατσίνο. Ο σκηνοθέτης Μπράιαν ντε Πάλμα δείχνει επιφυλακτικός ως προς τις δυνατότητές της. Ο Πατσίνο θέλει την Γκλεν Κλόουζ, της οποίας όμως η υποψηφιότητα απορρίφθηκε μετ’ επαίνων, καθότι κρίθηκε «όχι αρκετά σέξι».

Με τον Τζον Μάλκοβιτς στις Επικίνδυνες Σχέσεις.

Ο θεατής, όπως κι ο Τόνι, αποσβολώνεται βλέποντάς τη για πρώτη φορά στο γυάλινο ασανσέρ μέσα στο ολομέταξο νερένιο της φόρεμα, φτύνοντας βαρεμάρα, ξαδιαντροπιά και περιφρόνηση. Η Πφάιφερ ως Ελβάιρα έκαψε με τη μία τους αμφιβληστροειδείς του κοινού, το οποίο ανακαλύπτει ξάφνου μια θεά που κατακυριεύει την οθόνη στο ρόλο της femme fatale. Η ταινία εξακολουθεί ακόμα και σήμερα να έχει φανατικούς θαυμαστές στις τέσσερις γωνιές του πλανήτη.

Στον «Σημαδεμένο», μόλις δεις τα γατίσια μάτια της ν’ αλλάζουν χρώμα –διστακτικά, από το μπλε στο γκρι και το πράσινο- μαγνητίζεσαι. Συν αυτό το συνταρακτικό κράμα ερωτισμού και συστολής.

Είναι από κείνες τις σπάνιες γυναίκες που κάνουν την οθόνη να στενάζει. Μόλις εμφανίζεται, συμβαίνει κάτι το μαγικό και απροσδιόριστο. Διαθέτει εκείνη την απροσμέτρητη χάρη, την ασύγκριτη σαγήνη που είναι ο ορισμός της ιδανικής θηλυκότητας. Είναι πέρα από σάρκα, ένα αερικό, μια νεράιδα, ένας μίσχος.

Η Μισέλ Πφάιφερ περιλαμβάνεται στη χορεία των λίγων εκείνων διαχρονικών ηθοποιών, όπως η Γκρέτα Γκάρμπο, η Ντανιέλ Νταριέ, η Γκρέις Κέλι ή η Όντρεϊ Χέπμπορν που καθιστούν τις σκοτεινές αίθουσες χώρους μυσταγωγίας. Τόσο όμορφη που νομίζεις ότι στέκεται δίπλα σου και σε κατακλύζει με το άρωμά της από θρυμματισμένο κρύσταλλο.

Η Πφάιφερ αναζητά εκλεκτικές συγγένειες στους ρόλους της. Κι όταν δεν είναι σε φάση, δεν διστάζει να τους απορρίψει, όπως έκανε με το Βασικό ένστικτο και το Casino ή με τη Σιωπή των Αμνών. Σήμερα, στα 61 της, αγέραστη, είναι η πλέον ακριβοπληρωμένη ηθοποιός της «Μέκκας», με αμοιβές 46 εκατ. ευρώ από τον Μάιο του ’18 ώς το Μάιο του ’19.

Υποδύεται μ’ έναν τρόπο που σου προκαλεί ρίγη συγκίνησης, εμπλουτίζει τους ρόλους με ιδιοσυγκρασία, χαρακτήρα, επίπεδα, αυθεντικότητα. Το ταμπεραμέντο της είναι εκρηκτικό, αστείο, πρωτότυπο, απρόσμενο, σκανδαλιάρικο. Αποτυπώνεται πάνω στο φιλμ όπως το φως στη σκιά. Οι κινήσεις της είναι γεμάτες χάρη αλλά ζωηρές, το πρόσωπο λεπτό αλλά πόσο εκφραστικό, ο αισθησιασμός της ντελικάτος αλλά φλογερός.

Ως διαβολική Catwoman (Photo by Warner Bros. Pictures/Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images/Idealimage).

Το Χόλιγουντ, λόγω της ομορφιάς της, αμέσως τη βάφτισε «The Face». Το αστείο είναι ότι η ίδια ποτέ δεν αισθανόταν άνετα με το παρουσιαστικό της. Το ελάφι σπάνια κοιτάζεται στον καθρέφτη, ενώ βρίσκει πολύ αδύνατα τα πόδια της. Σε σημείο να σιχαίνεται να εμφανιστεί με μπικίνι στην παραλία.

Στον Σημαδεμένο, μόλις δεις τα γατίσια μάτια της ν’ αλλάζουν χρώμα –διστακτικά, από το μπλε στο γκρι και το πράσινο- μαγνητίζεσαι. Κι αυτό το πρόσωπο Μαντόνας με τη διάφανη, πορσελάνινη επιδερμίδα αναστατώνει. Τα φιλήδονα, χαλασμένα χείλη… Συν αυτό το συνταρακτικό κράμα ερωτισμού και συστολής. Θέλεις τούτο το εξωτικό πλάσμα, το παραδείσιο πουλί, το τόσο πολύτιμα εύθραυστο, να το πάρεις αγκαλιά και να το προστατεύεις εφ’ όρου ζωής πίσω από ένα χρυσό κλουβί, γνωρίζοντας καλά πως δεν μπορείς.

 

Διαβάστε ακόμα: Blue movie – 50 χρόνια από την πρώτη «porno-chic» ταινία του Γουόρχολ.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Το έγραψε στο αγαπημένο του Καρλόβασι της Σάμου, στις 3 Σεπτεμβρίου 1989, με τη «σκοτεινή υποψία πως αυτό το καλοκαίρι θα ’ναι το τελευταίο». Έφυγε από τη ζωή στις 11 Νοεμβρίου 1990.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο καθηγητής πανεπιστημίου, συγγραφέας και βέρος Βολιώτης μιλάει στο Andro για τη μέθεξη που προσφέρει το «άγιο» τσίπουρο, την ιδιαιτερότητα του να το πίνεις στην περιοχή του και εξηγεί γιατί έγραψε ένα εγχειρίδιο «χρήσης» για τους επίδοξους πότες.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Μόλις στα 61 του, τούτος ο ωραίος αναρχικός του ελληνικού κινηματογράφου, ένας κόμη του αυθεντικά λαϊκού κινήματος, αποχωρεί από σκηνή. Και τώρα που σβήνουν ένα ένα τα φώτα, μένουμε εμείς ολοένα πιο σκοτεινοί.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας Γιώργος Σκαμπαρδώνης αναπολεί τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης της παιδικής του ηλικίας: τα εκθέματα, τα άγρια ζώα, τις ατραξιόν της... Όλα αυτά τα «θαυμαστά και αδιανόητα σε μια εποχή φτώχειας, αθωότητας και ονείρων», που σημάδεψαν ανεξίτηλα τη φαντασία του.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro