kosmidis_kolaz1

Αριστερά: The Fish Market. Δεξιά: Ο Μηνάς Κοσμίδης.

Έτυχε να τον γνωρίσω πριν από λίγες εβδομάδες σε ένα brunch στο Κολωνάκι. Ο Μηνάς Κοσμίδης είναι από εκείνους τους ανθρώπους που ξεχωρίζουν μέσα σε ένα χώρο – όχι επειδή «φωνάζουν» με την παρουσία τους, αλλά μάλλον για το τον ακριβώς αντίθετο λόγο.

Απόφοιτος του τμήματος αρχιτεκτόνων του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης και με μεταπτυχιακές του σπουδές στον «βιομηχανικό σχεδιασμό» στην École d’ Architecture de Paris-Conflans, στο τμήμα Étude et Creation de Mobilier στο Παρίσι, τα έργα του διακρίνονται για την καθαρότητα των γραμμών, τη σαφήνεια, τη συμμετρία και την ισορροπία τους.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 2012 το γραφείο Μηνάς Κοσμίδης [architecture in concept] απέσπασε το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό Best of the Year Awards που διοργανώνει το Αμερικανικό περιοδικό Interior Design στην κατηγορία casual dining και το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό 10th Modern Decoration International Media Award.

Όμως, πάνω από όλα ο Μηνάς Κοσμίδης είναι ένας ευγενικός άνθρωπος, με ήρεμο αλλά έξυπνο βλέμμα, gentleman στη συμπεριφορά του και χαλαρές, αλλά σίγουρες κινήσεις. Στοιχεία που φαίνονται τόσο στα έργα του, όσο και στις συζητήσεις μαζί του.

_vds2100ok2_small

«Η αρχιτεκτονική είναι ένα επάγγελμα πολύ απαιτητικό και ανταγωνιστικό που αν δεν έχει κανείς υπομονή, επιμονή και πάνω απ’ όλα πάθος για αυτό που κάνει και όνειρα, οι ελπίδες να προχωρήσει μειώνονται δραματικά».

Όταν ήσασταν παιδί, τι δουλειά ονειρευόσασταν να κάνετε;
Η αλήθεια είναι πως την αρχιτεκτονική την ανακάλυψα αρκετά «μεγάλος», στην εφηβεία μου, αλλά πάντα με προσέλκυαν οι τέχνες. Ως παιδί ονειρευόμουν πως θα γίνω ζωγράφος ή χορευτής. Αυτό που με ενέπνεε σε αυτούς τους δύο χώρους είναι η ελευθερία έκφρασης και κίνησης. Μπορεί να μη γνώριζα ακριβώς τι ήθελα να κάνω, αλλά ήξερα πως είχα ανάγκη να εκφραστώ δημιουργικά και παράλληλα να καταπιαστώ με κάτι πρακτικό, όχι εντελώς αφηρημένο. Οπότε ο χώρος της αρχιτεκτονικής ήταν αυτός που τελικά μπορούσε να συνδυάσει καλύτερα τις δύο αυτές επιθυμίες μου. Όταν συνειδητοποίησα ότι Αρχιτεκτονική είναι η «τέχνη» μέσω της οποίας μπορείς να παράγεις χώρους, εμπειρίες, συναισθήματα, προσπαθώντας να ενεργοποιήσεις κατά το μέγιστο όλες τις αισθήσεις των ανθρώπων–χρηστών, είπα ότι ανήκω πια σε αυτή.

Τι σημαίνει για εσάς Αρχιτεκτονική;
Θα δανειστώ ένα ρητό που έχει ειπωθεί για την πολιτική, αλλά πιστεύω πως ταιριάζει. Η Αρχιτεκτονική για εμένα είναι η τέχνη του εφικτού. Είναι ξεκάθαρα μία μορφή τέχνης, αλλά και επιστήμη, οπότε από τη φύση της έγκειται σε ποικίλους περιορισμούς. Κατ’ επέκταση, οι αρχιτέκτονες οφείλουν να εκφραστούν ελεύθερα, σεβόμενοι όμως πάντα τα συγκεκριμένα όρια που η φύση, τα υλικά και η λειτουργικές ανάγκες των χρηστών του έργου τους απαιτούν. Μέσα στο πλαίσιο αυτό, για εμένα αρχιτεκτονική είναι η προσπάθεια δημιουργίας διαφορετικών, ανάλογα με το θέμα, συναισθημάτων και εμπειριών στους χρήστες μέσα από μία σκηνοθετική ματιά, όπου το σενάριο γράφουν οι πελάτες-χρήστες και το οποίο διαδραματίζεται σε ένα δεδομένο χωρικά και χρονικά «σκηνικό».

Πολλά έχουν ακουστεί για την άναρχη αρχιτεκτονική της Αθήνας και της Ελλάδας γενικότερα. Τι πιστεύετε ότι έφταιξε; Τι μπορεί να αλλάξει;
Θεωρώ πως η άναρχη αρχιτεκτονική της Αθήνας, αλλά και όλων των ελληνικών πόλεων σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, οφείλεται σε ένα σύνολο παραγόντων που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο και ξεκίνησαν τις δεκαετίες μετά τον πόλεμο. Κατ’ αρχάς, η ανάγκη μετοίκησης από την επαρχία στα αστικά κέντρα εκτόξευσε τους ρυθμούς ανοικοδόμησης των πόλεων. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την έλλειψη σοβαρού αστικού σχεδιασμού και προηγμένου κτιριολογικού κώδικα, αλλά και τη συμβολή των παράνομων και πρόχειρων εργολάβων, καθώς και τη «βοήθεια» της αντιπαροχής που αποτελείωσε και τις λιγοστές παραδοσιακές κατοικίες του κάθε τόπου ξεκίνησε το κακό τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, φτάνοντας ουσιαστικά στη σημερινή εποχή όπου το κακό συνεχίζεται πάνω-κάτω στις ίδιες βάσεις αυθαιρεσίας.

«Ο πατέρας μου πάντα μου έλεγε να μην αφήνω τίποτα στην τύχη του, να προσπαθώ να εκμεταλλευτώ και την πιο μικρή ευκαιρία που μου δίνεται και να είμαι σίγουρος πως αν κάτι αξίζει τον κόπο μικρό ή μεγάλο, θα εκτιμηθεί αργά ή γρήγορα».

Ποιο πιστεύετε ότι είναι το μέλλον της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα;
Η Ελλάδα είναι μία χώρα με πλούσια φυσική ομορφιά και ποικιλομορφία, η οποία έχει τεράστιο αρχαίο πολιτισμό, αλλά κατά τα λοιπά τεράστια προβλήματα και ελάχιστη παραγωγή. Οπότε, επειδή δεν θεωρώ πως τα επόμενα χρόνια θα γίνουν θεμελιώδεις αλλαγές στη χώρα που προσπαθεί να ορθοποδήσει, ο μόνος τρόπος για να γίνει κάτι ουσιαστικό και αξιόλογο στην αρχιτεκτονική είναι να επενδύσουμε στους τομείς που υπερτερούμε, δηλαδή στον τουρισμό και στον πολιτισμό. Πρέπει να καταφέρουμε να περάσουμε μία νέα ταυτότητα στο εξωτερικό, πετυχαίνοντας ένα re-branding του ελληνικού τουρισμού και επιδιώκοντας να αλλάξουμε την πεποίθηση του ξένου τουρίστα πως η Ελλάδα είναι μόνο η Μύκονος και ο Παρθενώνας.

kosmidis2

Το project «Show flat – Origins» στην Κίνα.

Το 2012 κερδίσατε το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό: Best of Year Awards που διοργανώνει το Αμερικανικό περιοδικό Interior Design και το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό 10th Modern Decoration International Media Awards. Πόσο σημαντικό είναι για έναν αρχιτέκτονα τα βραβεία;
Τα βραβεία για έναν αρχιτέκτονα είναι σημαντικά κυρίως ως ηθική αναγνώριση του έργου του. Οι επιτροπές στους διαγωνισμούς αυτούς αποτελούνται ως επί το πλείστον από διακεκριμένους συναδέλφους, οπότε η επιβράβευση του έργου σου από αυτούς σίγουρα μετράει ιδιαίτερα.

Τι σημαίνει για εσάς επιτυχία;
Η επιτυχία για εμένα σίγουρα δεν μπορεί να μετρηθεί σε χρήμα. Τα βραβεία δείχνουν σίγουρα μία μορφή επιτυχίας, αλλά για εμένα προσωπικά η ικανοποίηση των πελατών μου μετά την παράδοση του κάθε έργου και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του κάθε χώρου που έχω σχεδιάσει είναι η μεγαλύτερη επιτυχία που νιώθω. Η αποδοχή δηλαδή και η αναγνώριση της αξίας του έργου μου από τους άμεσα ενδιαφερόμενους και τους πραγματικούς χρήστες του κάθε project.

kosmidis1

Το project «Future Boutique Room» στη Θεσσαλονίκη.

Ποιο έργο σας ξεχωρίζετε και γιατί;
Η αλήθεια είναι πως αυτήν την ερώτηση μου την έχουν κάνει πολλές φορές και κάθε φορά δίνω την ίδια απάντηση. Είναι όλα παιδιά μου! Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κανένα. Ανεξάρτητα με αυτό, όμως, πάντα τα πιο πρόσφατα ολοκληρωμένα project νιώθω πως έχουν περισσότερο ανάγκη την υποστήριξη μου και ίσως να φαίνεται πως τους δείχνω κάποια προτίμηση. Ένα από τα τελευταία που σίγουρα με κάνει περήφανο είναι το διαμέρισμα «Show flat – Origins» που σχεδίασα και υλοποιήθηκε σε ένα νεόδμητο ψηλό κτίριο κατοικιών στην πόλη Dongguan της Κίνας.

Πολλοί λένε ότι μέσα από τις αποτυχίες οδηγείσαι στις επιτυχίες. Ποια ήταν η δικιά σας αποτυχία και τις σας δίδαξε;
Αν μπορούσα να ξαναζήσω τη ζωή μου δυο φορές σίγουρα πολλά πράγματα θα τα είχα χειριστεί αλλιώς. ‘Έχω κάνει λάθη στην καριέρα μου, όπως όλοι, αλλά θεωρώ πως δεν άφησα ποτέ πολλά λάθη να συγκεντρωθούν, ώστε να οδηγήσουν σε μία αποτυχία. Γενικά, παρότι καλλιτεχνική φύση, είμαι αρκετά προσεκτικός και ρεαλιστής και προσπαθώ πάντα, ακόμα και όταν παίρνω ρίσκα να κάνω στέρεα βήματα. Αυτό το χαρακτηριστικό με έχει προστατέψει πολλές φορές από πιθανές αποτυχίες.

1

Το project «Show flat – Origins» στην Κίνα.

Ποια είναι η συμβουλή που σας έχουν δώσει και ακολουθείτε μέχρι σήμερα;
Ο πατέρας μου πάντα μου έλεγε να μην αφήνω τίποτα στην τύχη του, να προσπαθώ να εκμεταλλευτώ και την πιο μικρή ευκαιρία που μου δίνεται και να είμαι σίγουρος πως αν κάτι αξίζει τον κόπο μικρό ή μεγάλο, θα εκτιμηθεί αργά ή γρήγορα, και στο τέλος θα πουν κάποιοι πως τίποτα δεν είναι τυχαίο. Το πιστεύω αυτό ακράδαντα. Δεν θεωρώ πως η επιτυχία κάποιου μπορεί να είναι τυχαία.

Ποια είναι η συμβουλή που θα δίνατε σε έναν νέο αρχιτέκτονα;
Να παθιαστεί με τη δουλειά του. Είναι ένα επάγγελμα πολύ απαιτητικό και ανταγωνιστικό που αν κάποιος δεν έχει υπομονή, επιμονή και πάνω απ’ όλα πάθος γι’ αυτό που κάνει και όνειρα, οι ελπίδες να προχωρήσει μειώνονται δραματικά.

Με τι έργα ασχολείστε αυτήν την περίοδο;
Αυτήν την περίοδο ασχολούμαστε κυρίως με κατοικίες εντός και εκτός Ελλάδας , αλλά και κάποιους χώρους εστίασης τουριστικών επιχειρήσεων . Είναι μία περίοδος απαιτητική σε ό,τι αφορά τα projects που σχετίζονται με τον τουρισμό, διότι, όταν τελειώνει η σεζόν για τους επιχειρηματίες, ξεκινάει για εμάς τους αρχιτέκτονες που καλούμαστε να σχεδιάσουμε και να μελετήσουμε τα νέα τους εγχειρήματα.

//Μηνάς Κοσμίδης [architecture in concept]

 

Διαβάστε ακόμα: Minas, ο άνθρωπος που έπαιρνε δύναμη από το… «what’s next»

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top