Η σοπράνο Lauren Snouffer ανταποκρίθηκε άριστα τόσο τεχνικά στις απαιτητικές κολορατούρες όσο και ερμηνευτικά ιδίως στα πιο αργά και ατμοσφαιρικά μέρη (Photo: Chris Lee).

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος μαζί με όλη τη Νέα Υόρκη που ντύνεται στα γιορτινά της και για να υποδεχτεί τους πολυάριθμους επισκέπτες της από όλο τον κόσμος, το Lincoln Center for the Performing Arts, έδρα πολλών σπουδαίων καλλιτεχνικών θεσμών, παρουσιάζει μια πληθώρα εκδηλώσεων αφιερωμένων στις γιορτές, πολλές από αυτές αφιερωμένες και στα παιδιά.

Παραδοσιακός Μεσσίας

Η Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης παρουσιάζει παραδοσιακά κάθε χρόνο τον δημοφιλή Μεσσία του Χέντελ με το κοινό της αμερικανικής μητρόπολης να κατακλύζει το David Geffen Hall και στις πέντε (!) συνολικά παραστάσεις, παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο έργο παρουσιάζεται επίσης από άλλα μουσικά σύνολα στο Carnegie Hall και σε άλλους χώρους, μεταξύ άλλων και εκκλησίες του Μανχάταν. Τα συνεργαζόμενα με τη Φιλαρμονική σύνολα, οι σολίστες και ο μαέστρος είναι κάθε χρόνο διαφορετικοί και συνήθως προέρχονται από το χώρο της λεγόμενης ιστορική ερμηνείας.

Φέτος προσκεκλημένος, στο ντεμπούτο του με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νέας Υόρκης, ήταν ο διακεκριμένος, και ως σολίστας (στο βιολοντσέλο και το τσέμπαλο), Jonathan Cohen, o οποίος συνεργάζεται για πολλά χρόνια με τα σπουδαιότερα σύνολα της μουσικής της εποχής του μπαρόκ, όπως μεταξύ πολλών άλλων οι Les Arts Florissants, ενώ είναι διευθυντής ενός από αυτά του Arcangelo. Εκτός από την Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης ο Cohen θα κάνει φέτος το ντεμπούτο του και με μια ακόμα από τις καλύτερες ορχήστρες της αμερικανικής ηπείρου, τη Συμφωνική του Κλήβελαντ.

Το κοινό, το οποίο παραδοσιακά σηκώνεται από τις θέσεις του λίγο πριν από το τέλος για να συμμετάσχει στο πασίγνωστο και αγαπημένο χορωδιακό ” Hallelujah” χειροκρότησε έντονα.

Ο Cohen οδήγησε την ορχήστρα σε μια πολλή συνεκτική, ισορροπημένη και έντονη ερμηνεία βρίσκοντας μια χρυσή τομή μεταξύ της ιστορικής ερμηνείας που εκπροσωπούνταν και σε μερικά από τα όργανα επί σκηνής και της «φύσει και θέσει» ρομαντικής ορχήστρας. Σε πολύ υψηλό επίπεδο οι τραγουδιστές, με τη σοπράνο Lauren Snouffer να ανταποκρίνεται άριστα τόσο τεχνικά στις απαιτητικές κολορατούρες όσο και ερμηνευτικά ιδίως στα πιο αργά και ατμοσφαιρικά μέρη, όπως και ο υποβλητικός τενόρος Andrew Staples,  και ο μπασοβαρύτονος Neal Davis, ο οποίος μεταξύ άλλων ξεχώρισε στην άρια «Why do the nations so furiously rage together».

Ο Jonathan Cohen διευθύνει τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης στο David Geffen Hall (Photo: Chris Lee)

Με καθαρή άρθρωση, δραματική ένταση και πάθος, εξαιρετικός στις ιδιαίτερα υψηλές τονικές περιοχές και τις χαμηλές εντάσεις, o διακεκριμένος, και πολύπλευρος ως καλλιτέχνης, Αμερικανός κόντρα-τενόρος Anthony Roth Constanzo ήταν, κατά την ταπεινή μας γνώμη, ο κορυφαίος της βραδιάς και μάγεψε στη διάσημη άρια, “He was despised and rejected of men”, με τόσο εμφατικό τρόπο μάλιστα που έθεσε σε αμφισβήτηση την προτίμηση του υπογράφοντος στην εκδοχή του έργου στην οποία η συγκεκριμένη άρια ερμηνεύεται από μέτζο-σοπράνο (μάλιστα συναντήσαμε μετά της συναυλία στο κοινό ανάλογα σχόλια)!

Ένας άλλος κορυφαίος μουσικός της Νέας Υόρκης, ο Kent Tritle, μαέστρος, παιδαγωγός (καθηγητής στο Manhattan School of Music) διευθυντής χορωδιών, συνέπραξε για ακόμα μια φορά με τη Φιλαρμονική, αυτή τη φορά στο εκκλησιαστικό όργανο.Εξαιρετική και η χορωδία με τις διεθνείς περγαμηνές Westminster Symphonic Choir από το Πανεπιστήμιο Rider στο Princeton του New Jersey υπό τη διεύθυνση του ιδρυτή και μόνιμου διευθυντή της Joe Miller, συνεργάστηκε άριστα με τους σολίστες διαφοροποιώντας τα μέρη, με το υποβλητικό «Since by men came death» να είναι ένα από τα πολλά σημεία που ξεχώρισε.

Εκτός από την Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης ο Cohen θα κάνει φέτος το ντεμπούτο του και με μια ακόμα από τις καλύτερες ορχήστρες της αμερικανικής ηπείρου, τη Συμφωνική του Κλήβελαντ (Photo: Chris Lee).

Το κοινό, το οποίο παραδοσιακά σηκώνεται από τις θέσεις του λίγο πριν από το τέλος για να συμμετάσχει στο πασίγνωστο και αγαπημένο χορωδιακό ” Hallelujah” χειροκρότησε έντονα τους συντελεστές της πολύ ατμοσφαιρικής συναυλίας. Σε μια πιο μικρή σύνθεση, μόνο με τα χάλκινα πνευστά και για μία μόνο συναυλία, η Φιλαρμονική παρουσιάζει κάθε χρόνο και τα παραδοσιακά «Holiday Brass». Στο τρίτο, κάθε χρόνο διαφορετικό εορταστικό πρόγραμμα των Χριστουγέννων της Φιλαρμονικής θα αναφερθούμε ξεχωριστά στο επόμενό μας άρθρο λόγω του έντονου ελληνικού χρώματος, όπως άλλωστε και στην αποψινή συναυλία, το έντονα αμερικανικό εορταστικό πρόγραμμα για την παραμονή της πρωτοχρονιάς την οποία θα διευθύνει για πρώτη φορά ο νέος μουσικός διευθυντής της Φιλαρμονικής Jaap von Zweden με τη συμμετοχή της Αμερικανίδας σταρ-σοπράνο Renée Fleming.

Εκστασιασμένο το κοινό χειροκροτεί όρθιο και τραγουδάει το πασίγνωστο και αγαπημένο χορωδιακό ” Hallelujah” (Photo: Chris Lee).

Παιδική όπερα και πρωτοχρονιάτικο γκαλά 

Στην κυριολεξία λίγα μόλις μέτρα δυτικότερα η Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης συνηθίζει να παρουσιάζει για τις γιορτές απευθυνόμενη κυρίως στα παιδιά τον Μαγικό Αυλό του Μότσαρτ στα αγγλικά, χρησιμοποιώντας όμως την κανονική κάθε φορά σκηνοθεσία, ενώ το βράδυ της παραμονής της πρωτοχρονιάς σε ένα εορταστικό γκαλά, πάντα μια από τις πιο ξεχωριστές συναυλίες της σαιζόν, παρουσιάζεται με τη συμμετοχή πολλών αστέρων μια νέα παραγωγή. Αυτή θα είναι για απόψε η Adriana Lecouvreur του Francesco Cilea υπό τη διεύθυνση του Ιταλού αρχιμουσικού Gianandrea Noseda και με τη συμμετοχή τριών από τους σημαντικότερους και πιο αναγνωρισμένους λυρικούς ερμηνευτές της εποχής μας, τη Ρωσίδα σταρ-σοπράνο Anna Netrebko, στον πρωταγωνιστικό ρόλο για πρώτη φορά στη ΜΕΤ, την Γεωργιανή μέτζο-σοπράνο Anita Rachvelishvili, την οποία το ελληνικό κοινό είχε την ευκαιρία να απολαύσει το περασμένο καλοκαίρι ως Κάρμεν, και τον Πολωνό τενόρο Piotr Beczala.

 

Διαβάστε ακόμα: Φιλαρμονική ορχήστρα της Ν. Υόρκης: Τα νέα «αφεντικά» του πόντιουμ.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top