11

O Γουίλεμ Νταφόε υποδύεται τον κακοποιό για τον οποίο αποφασίζει να δουλέψει η Τζο (Σαρλότ Γκενσμπούρ). Photo courtesy of Magnolia Pictures. Photo credit: Christian Geisnaes

Η αφήγηση της νυμφομανούς Τζο (Σαρλότ Γκενσμπούρ) στο σπίτι του εργένη Σέλιγκμαν (Στέλαν Σκάρσγκαρντ) συνεχίζεται με τα τελευταία τρία κρίσιμα κεφάλαια της ζωής της. Η «αποτυχία» της ως σύζυγος και μητέρα. Η απεγνωσμένη της προσπάθεια να ξαναβρεί την ηδονή στο σαδομαζοχισμό. Η ανακάλυψη των νέων δεξιοτήτων της, που την οδηγούν σε μια νέα καριέρα δουλεύοντας στο πλευρό ενός κακοποιού (Γουίλεμ Νταφόε). Και, τέλος, το κλείσιμο των λογαριασμών με το παρελθόν.

Στο πρώτο μέρος της «πορνογραφίας» του Φον Τρίερ υπήρξαν αρκετές εκρεμότητες γύρω από το τι θέλει να πει ο καλλιτέχνης, που εδώ απαντώνται σε αρκετό και ικανοποιητικό βαθμό. Μέγιστος εικονοκλάστης και προκλητικός όσο λίγοι, ο Δανός συνεχίζει να δοκιμάζει τις αντοχές του θεατή με δεκάδες τρόπους. Πότε δείχνοντας την Γκενσμπούρ να παρατάει το παιδί της για να πάει να βρει την λύτρωση του σεξ στα χέρια του βασανιστή της Τζέιμι Μπελ. Πότε απεικονίζοντας το μαστίγωμα των οπισθίων της ηρωίδας του με ρεαλιστικότητα που σοκάρει. Πότε απενοχοποιώντας την παιδεραστία με «αφοπλιστικά» επιχειρήματα που σχετίζονται με τη διαφορετικής πηγή σεξουαλικότητας του εκάστοτε ανθρώπου κ.α.

nymphomaniac-part-2-the-nymphomaniac-part-2-29-01-2014-4-g

Στην ταινία ο Τζέιμι Μπέιλ μυεί την Σαρλότ Γκενσμπούρ στον σαδομαζοχισμό.

Δεν είναι ανάγκη να πάρουμε τοις μετρητοίς όσα λέει και κυρίως όσα δείχνει ο Φον Τρίερ. Εκείνο που οφείλει να μας απασχολεί είναι η καλλιτεχνική του δεινότητα. Μπλαζέ, ευφυής και κυνηγός της απόλυτης πρωτοτυπίας, κατασκευάζει με τέτοιο τρόπο την ταινία του ώστε όλοι –και εκείνοι που τον απεχθάνονται και οι φανατικοί οπαδοί του– στο τέλος να δικαιώνονται!

Πώς γίνεται αυτό; Με διφορούμενες αναλύσεις γύρω από τη σεξουαλικότητα και την ψυχανάλυση –το δίδυμο Τζο και Σέλιγκμαν, μεταξύ άλλων πολλών, είναι και ένα τυπικό σχήμα ψυχαναλυτή και ψυχαναλυόμενου–, μεγαλόστομες αναλύσεις και αφορισμούς των θεμελιωδών ιδεών του δυτικού πολιτισμού (οικογένεια, θρησκεία, επιστήμη, φιλοσοφία, μουσική κλπ), ανατροπή καθιερωμένων αξιών (η μητρική αγάπη, η υπερτιμημένη καλοσύνη και η αυθεντική αξία της «κακίας» ως όχημα επιτυχίας και ευτυχίας) και η συνεχής εγρήγορση του θεατή για την επόμενη σκηνή σεξ.

Το κόλπο με τα εξαφανισμένα κουταλάκια. Ή τι μπορεί να κάνει η σύντροφός σας σε ένα πολυτελές εστιατόριο αν της δώσετε 5 λίρες. (Φτηνιάρης ο Λαρς εδώ)

Το κόλπο με τα εξαφανισμένα κουταλάκια. Ή τι μπορεί να κάνει η σύντροφός σας σε ένα πολυτελές εστιατόριο αν της δώσετε 5 λίρες. (Φτηνιάρης ο Λαρς εδώ)

Με τη «Νυμφομανή» οι διαμάχες περί αριστουργήματος και δηθενιάς θα είναι ίσως πιο έντονες από ποτέ. Το στυλιζάρισμα, ακραίο και θεαματικό, είναι παιχνιδάκι στα χέρια του τρομερού Δανού. Κανείς, είναι βέβαιο, δεν μπορεί να βαρεθεί στις ταινίες του.

Ούτε δηθενιά, ούτε αριστούργημα λοιπόν. Μια πολυεπίπεδη και προορισμένη για πολλή κουβέντα ταινία που φτάνει, παρά τις σκόρπιες και ενίοτε απλοϊκές ιδέες της, στην πιο σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης ψυχής. Εκεί δηλαδή που βρίσκουμε τα όρια της κοινωνικής ηθικής, της συναισθηματικής αγριότητας και της αναζήτησης της σεξουαλικότητας.

 

NYMPH()MANIAC: ΜΕΡΟΣ Β’ (Nymphomaniac: Volume 2) Σκηνοθεσία: Λαρς φον Τρίερ. Παίζουν: Σαρλότ Γκενσμπούρ, Σάια ΛαΜπεφ, Στέισι Μάρτιν, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Τζέιμι Μπελ, Γουίλεμ Νταφόε. Διανομή: Seven- Spentzos.

 Διαβάστε ακόμα: Top-5 προβοκατόρικες ταινίες

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top