Σεργκέι Τανίν: από τη Ζυρίχη και το βραβείο Geza Anda στο Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών Σάμου

Ο Δημήτρης Κιουσόπουλος είδε από κοντά τον 23χρονο Ρώσο πιανίστα, ο οποίος κέρδισε το τρίτο βραβείο στον 14ο διαγωνισμό πιάνου Geza Anda τον Ιούνιο, δείχνοντας με την ερμηνεία του ότι το μέλλον του ανήκει.

 

Ο 23χρονος Ρώσος Σεργκέι Τανίν κέρδισε τον Ιούνιο το 3ο βραβείο στον διαγωνισμό πιάνου Geza Anda. (Φωτογραφίες: Kevin Dalferth)

Πιστή επαναφορά στο καταστατικό πνεύμα του Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών Σάμου (Samos Young Artist Festival) ήταν η καταληκτική συναυλία της φετινής 9ης χρονιάς την παραμονή του Δεκαπενταύγουστου με το ρεσιτάλ πιάνου του 23χρονου Ρώσου Σεργκέι Τανίν, νικητή του τρίτου βραβείου στον 14ο διαγωνισμό πιάνου Geza Anda, τον Ιούνιο του 2018.

Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια και είναι προφανώς καθιερωμένος στη μνήμη του σπουδαίου πιανίστα Geza Anda (Γκέζα Άντα, 1921-1974) από την Ουγγαρία, ο οποίος από το 1943 μέχρι τον πρόωρο θάνατό του έζησε στην Ελβετία. Ο Άντα υπήρξε ένας πολύ αξιόλογος καλλιτέχνης του οποίου σώζονται πολλές εξαιρετικές ηχογραφήσεις, μεταξύ των οποίων ένα ονειρικός πλήρης κύκλος των κοντσέρτων για πιάνο του Μότσαρτ, με την Camerata Academica του Μοτσαρτέουμ του Σάλτσμπουργκ.

Αν και το ύφος των ηχογραφήσεων σήμερα θεωρείται από πολλούς ξεπερασμένο από τις ιστορικά ενημερωμένες ερμηνείες με αυθεντικά παλαιά όργανα, στην εποχή του η ηχογράφηση με μικρή ορχήστρα και με τον σολίστ να διευθύνει από το πιάνο ήταν ένα σημαντικό βήμα επιστροφής προς το πνεύμα και την πρακτική του 18ου αιώνα, ενώ η στρογγυλάδα και η ευγένεια του ήχου, η διαύγεια και η μουσικότητα της ερμηνείας που είχε επιτύχει τότε ο Anda σε πιάνο και ορχήστρα έθεσαν ένα μέτρο σύγκρισης που μεταγενέστερα μάλλον ξεχάστηκε, παρά ξεπεράστηκε.

Ο νεαρός πιανίστας από την σιβηρική Γιακουτία κατέχει εξαιρετική τεχνική και ουσιαστική μουσική αντίληψη.

Ακούγοντάς τον στο Αρχαίο Θέατρο του Πυθαγορείου, εύκολα αντιλαμβανόταν κανείς γιατί οι κριτές του έδωσαν βραβείο.

Ο διαγωνισμός καθιερώθηκε από την σύζυγο του εκλιπόντος Ορτανσία και και διεξήχθη για πρώτη φορά το 1979. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του είναι ότι εκτός από το χρηματικό βραβείο, οι νικητές κερδίζουν και σειρά συναυλιακών εμφανίσεων και συμμετοχών σε φεστιβάλ, και τους προσφέρεται δωρεάν διεθνές μάνατζμεντ για μια τριετία από το ίδρυμα. Γνωστά ονόματα που ξεκίνησαν τη σταδιοδρομία τους μέσα από τον διαγωνισμό είναι οι Georges Pludermacher, Michael Endres, Denes Varion, Pietro de Maria και ελπίζουμε ασφαλώς και ο Σεργκέι Τανίν, ο καλλιτέχνης που με γρήγορα αντανακλαστικά το Φεστιβάλ φρόντισε να έχει στο πρόγραμμά του δυο μόλις μήνες μετά την βράβευσή του.

Το πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα που παρουσίασε είχε λογική πολυπρισματική, με έργα Χάυντν (σονάτα σε μι ύφεση μείζονα, Hob. XIV 49), Σούμαν (Φανταστικά Κομμάτια, έργο 12), Αλμπένιθ («Μάλαγα» και «Κόρδοβα»), Προκόφιεφ (Δέκα Κομμάτια, έργο 12), Νικολάι Καπούστιν (Παραλλαγές, εργο 41). Ο τελευταίος είναι Ρώσος συνθέτης (γεν.1937) που χρησιμοποίησε εκτεταμένα στοιχεία της τζαζ στα κλασικής δομής έργα του, κάτι που ίσχυσε και στο έργο που ακούσαμε. Εκτός προγράμματος έπαιξε δυο σύντομα κομμάτια του Μπραμς.

Ακούγοντάς τον στο Αρχαίο Θέατρο του Πυθαγορείου, εύκολα αντιλαμβανόταν κανείς γιατί οι κριτές του έδωσαν βραβείο. Ο νεαρός πιανίστας από την σιβηρική Γιακουτία κατέχει εξαιρετική τεχνική και ουσιαστική μουσική αντίληψη. Το παίξιμό του ήταν πάρα πολύ ομοιογενές και στρωτό, με πραγματικά σπάνιο έλεγχο της δυναμικής και με ουσιαστική ικανότητα για λεπτότατες διαφοροποιήσεις έντασης του ήχου στο εσωτερικό των μουσικών φράσεων και ενοτήτων, τις οποίες οργάνωνε με εξαιρετικά φροντισμένη λεπτομέρεια. Επιπλέον δεν έπαψε ποτέ να φανερώνει την μεγάλη του ευαισθησία και μουσικότητα, που φάνηκε σύμφυτη με την άρτια δεξιοτεχνία του.

Αν και σε τελική φάση ανάρρωσης από ασθένεια που παρολίγον να του στοιχίσει τη συμμετοχή του στο φεστιβάλ, ο πιανίστας ολοκλήρωσε χωρίς εκπτώσεις το πολύ γενναιόδωρο πρόγραμμα, αναδεικνύοντας τις ικανότητες του σε ένα ευρύ εργολόγιο. Όντας πάντως στην κρίσιμη αρχή της σταδιοδρομίας του, θα ήταν ίσως προτιμότερο αν αντί για την διεύρυνση επέλεγε την εστίαση στα έργα όπου ο ίδιος να αισθάνεται ήδη ότι η ερμηνεία του θα έχει το πιο σαφές στίγμα.

Από αριστερά: Δημήτρης Τίγκας (κοντραμπάσο), Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί), Σαβίνα Γιαννάτου και Κώστας Βόμβολος (ακορντεόν, κανονάκι).

Μουσικά ντολμαδάκια

Μεταξύ της κυριακάτικης συναυλίας Hortus Conclusus των Latinitas Nostra και του ρεσιτάλ του Σεργκέι Τανίν, πραγματοποιήθηκε μια μικρή εκδρομή (excursus) από το ηλικιακό και θεματικό πλαίσιο με τη συναυλία της Σαβίνας Γιαννάτου, ιέρειας της μουσικής έθνικ με τέσσερις δεκαετίες γόνιμης σταδιοδρομίας. Μαζί της ερμήνευε το Τρίο Πριμαβέρα: Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί), Κώστας Βόμβολος (ακορντεόν, κανονάκι) και Δημήτρης Τίγκας (κοντραμπάσο).

Ο τελευταίος ήταν και ο άμεσος συνδετικός κρίκος με την προηγούμενη, αλλά όχι ο μόνος, αφού η τραγουδίστρια είχε συμμετάσχει με τα φωνητικά της σε ύφος Diamanta Galas στον εξηλεκτρονισμένο Ορφέα του Μοντεβέρντι που ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος με τους Latinitas Nostra είχαν παρουσιάσει στο Μέγαρο Μουσικής τον Νοέμβριο του 2017. Με αντίστοιχα φωνητικά άνοιξε και έκλεισε τη δική της συναυλία, που περιέλαβε τραγούδια από όλη τη Μεσόγειο σε πολλές γλώσσες, σε ορισμένες περιπτώσεις σε δίγλωσσες εναλλακτικές εκδοχές. Ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον μουσικό ταξίδι, από το οποίο συγκρατήσαμε ότι στα σεφαραδίτικα της Θεσσαλονίκης τα καμμένα ντολμαδάκια λέγονται λος νέγρος γιαπρακίτος.

Προσεχώς: Το Ίδρυμα Schwarz εκτός από το Samos Young Artists Festival συνδιοργανώνει επίσης με την Γεννάδειο Βιβλιοθήκη το Curtis on tour που πραγματοποιείται φέτος για 4η χρονιά με ελεύθερη είσοδο από τις 26 ως τις 29 Σεπτεμβρίου 2018.

 

Διαβάστε ακόμα: Στο Αρχαίο Θέατρο της Σάμου η παλιά μουσική ξανάνιωσε

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Απύθμενα σκοτεινός, σχεδόν ερεβώδης, αυτός ο Joker έχει κάτι από τους ταραγμένους καιρούς μας. Ο Γιοακίν Φίνιξ παραδίδει μαθήματα υψηλής υποκριτικής και, ναι, αξίζει να πάρει το Όσκαρ ερμηνείας. Αν πρέπει να δείτε την ταινία; Έπρεπε ήδη να το έχετε κάνει.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Έτσι διαποτίζει η μελαγχολία του φθινοπώρου –Φθινοπωρινή Ισημερία σήμερα– τις σελίδες της νεότερης ελληνικής ποίησης. Αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα ποιήματα του είδους. Συνοδευμένα με μουσικές στο πνεύμα της εποχής.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο καθηγητής πανεπιστημίου, συγγραφέας και βέρος Βολιώτης μιλάει στο Andro για τη μέθεξη που προσφέρει το «άγιο» τσίπουρο, την ιδιαιτερότητα του να το πίνεις στην περιοχή του και εξηγεί γιατί έγραψε ένα εγχειρίδιο «χρήσης» για τους επίδοξους πότες.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας Γιώργος Σκαμπαρδώνης αναπολεί τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης της παιδικής του ηλικίας: τα εκθέματα, τα άγρια ζώα, τις ατραξιόν της... Όλα αυτά τα «θαυμαστά και αδιανόητα σε μια εποχή φτώχειας, αθωότητας και ονείρων», που σημάδεψαν ανεξίτηλα τη φαντασία του.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro