Τα αυτοκίνητα του Τεντέν: ήταν κι αυτά πρωταγωνιστές στις ιστορίες του

    Ο αγαπημένος ήρωας του Hergé δεν έμπλεκε μόνο σε απίθανες ιστορίες, αλλά, σχεδόν πάντα, βρισκόταν μπροστά του ένα τροχοφόρο. Ο Αλέξανδρος Κορέσσης γράφει γι' αυτά που «έτρεξαν» τους δρόμους των σκίτσων.

     

    Αυτοκίνητα όπως αυτό το Citroën 2CV, των ντετέκτιβ Dupont και Dupond, δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τις περιπέτειες του Τεντέν (photo credit Editions Casterman/Αλ. Κορέσσης).

    To Βέλγιο δεν φημίζεται για πολλά. Έχει τις σοκολάτες του, τις Βρυξέλλες, τις τηγανητές του πατάτες (παγκοσμίως γνωστές ως French fries) και τη Bruges (ή Brügge, ανάλογα τη χρονική στιγμή). Και τα κόμικς, βέβαια, τις bandes dessinées ή BD, για τους πιστούς.

    Για κάποιον περίεργο λόγο οι καλύτεροι σκιτσογράφοι και σεναριογράφοι που ασχολήθηκαν με το είδος γεννήθηκαν ή θήτευσαν στη χώρα αυτή. Εκεί δημιουργήθηκαν χαρακτήρες όλων των ειδών, με τις εκδόσεις περιοδικών που απευθύνονταν στους νέους –και είχαν την υποστήριξη της Καθολικής Εκκλησίας που πάντα είχε καλό μάρκετινγκ– να πληθαίνουν συνεχώς στο διάστημα μεταξύ των δύο Πολέμων.

    Είναι πολλά τα αυτοκίνητα που χρησιμοποίησε ο Τεντέν στην καριέρα του, αλλά η πιo αφιερωμένη στο αυτοκίνητο σελίδα, δεν είναι άλλη από αυτήν στο φινάλε του Coke en Stock (1958). (photo credit Editions Casterman/Αλ. Κορέσσης).

    Ένας από αυτούς ήταν και ο Georges Remi, κατά κόσμον Hergé, ψευδώνυμο που προέρχεται από την προφορά των αρχικών του ονόματός του, αντεστραμμένων προφανώς. Γεννημένος στις αρχές του περασμένου αιώνα, και με επιρροές από τον προσκοπισμό, τα «παιδικά» μυθιστορήματα, όπως Οι Περιπέτειες του Χάκλμπερι Φιν, ο Ροβινσών Κρούσος, Το Νησί των Θησαυρών κ.λπ., αλλά κυρίως από τη νέα, τότε, εξ Αμερικής προερχόμενη μόδα των κόμικς με τα ριζοσπαστικά «σύννεφα», μέσα από τα οποία μιλούσαν και σκέφτονταν οι ήρωες, δημιούργησε, στα τέλη της δεκαετίας του ’20, έναν από τους διασημότερους χαρακτήρες όλων των εποχών.

    Το μεγαλείο όμως του Remi βασιζόταν στο ταλέντο του να δένει την πλοκή με το κατάλληλο σκηνικό.

    Τον Τεντέν και τις περιπέτειές του. Περιπέτειες που συμβάδιζαν με τα γεγονότα της εποχής, όπως, π.χ., η Οκτωβριανή επανάσταση (Tintin au Pays des Soviet, 1930), η γαλλική αποικιοκρατία (Tintin au Congo, 1931), οι αρχαιολογικές ανασκαφές στην Αίγυπτο (Les Cigars du Pharaon, 1934), το Anschluss (Le Sceptre d’ Ottokar, 1939) κ.ά.

    Σε ιστορίες ασπρόμαυρες αρχικά που πήραν χρώμα με την επιτυχία και τη μεταπολεμική έναρξη κυκλοφορίας του “Journal Tintin” (1946-1993). Παράλληλα, άρχισαν να παίρνουν χρώμα και πιο συγκεκριμένη μορφή και τα αυτοκίνητα. Ήταν βέβαια κάπως… υβριδικά στην αρχή, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεσαι να καταλάβεις τι μάρκα ήταν, στη συνέχεια όμως, και με την «ανακαίνιση» των ιστοριών, η απεικόνιση έγινε ακριβής, και η αναγνώριση των μοντέλων πολύ πιο εύκολη, ακόμα και για εκείνα που εμφανίζονταν ως «κομπάρσοι».

    Το μεγαλείο του Remi βασιζόταν στο ταλέντο του να δένει την πλοκή με το κατάλληλο σκηνικό, ταιριάζοντας τους χαρακτήρες με τα αντίστοιχα αυτοκίνητα. Όπως εδώ, στο L’ Affaire Tournesol (1956), με τον Ιταλό που οδηγεί «αέρα» τη Lancia Aurelia B20, μιλώντας γαλλικά με ιταλική προφορά. (photo credit Editions Casterman/Αλ. Κορέσσης).

    Βέβαια, όλα αυτά ως εικόνες δεν λένε και πολλά. Ένας οποιοσδήποτε ταλαντούχος σκιτσογράφος είναι σε θέση να ζωγραφίσει το ίδιο καλά, ίσως και καλύτερα. Το μεγαλείο όμως του Remi βασιζόταν στο ταλέντο του να δένει την πλοκή με το κατάλληλο σκηνικό. Και στην ικανότητά του να μεταφέρει, με ελάχιστες γραμμές και χρώματα –και σε 62, πάντα, σελίδες– ολόκληρα σενάρια, ταιριάζοντας τους χαρακτήρες, την εποχή και τη στιγμή με τα αντίστοιχα αυτοκίνητα. Σενάρια που όσες φορές και να τα έχεις διαβάσει, άλλη μια δεν πειράζει καθόλου. Σαν να ακούς την αγαπημένη σου μουσική.

    H βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε συχνά την τιμητική της στα σκίτσα του Remi. Με μοντέλα όπως αυτό το Triumph Herald, στην τρίτη εκδοχή του L’ Ιle Noir (1966). (photo credit Editions Casterman/Αλ. Κορέσσης).

    ΥΓ Δεν είναι τυχαίο ότι, λίγο πριν φύγει από τη ζωή, το 1983, ο Remi είχε δηλώσει πως πολύ θα ήθελε να γυρίσει μια ταινία με τις περιπέτειες του Τεντέν «αυτός ο νέος Αμερικανός σκηνοθέτης». Δεν ανέφερε το όνομά του, αλλά εκείνος ο «νέος Αμερικανός σκηνοθέτης» είχε ήδη γυρίσει τους Κυνηγούς της Χαμένης Κιβωτού, επιβεβαιώνοντας την επιρροή του από τις περιπέτειες του Τεντέν, ενώ τελικά γύρισε και τη σχετική ταινία.

     

    Διαβάστε ακόμα: Οδηγώντας Van, μια ξεχωριστή περιπέτεια.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Πιο δημοφιλή

    Αυτές είναι πέντε από τις πιο πολύτιμες συμβουλές («ένα απόσταγμα σοφίας») του Άντονυ Μπουρνταίν προς όσους θέλουν πραγματικά να γίνουν σεφ. Μέσα από το βιβλίο του «Κουζίνα Εμπιστευτικό», με αφορμή τον ένα χρόνο σήμερα από όταν επέλεξε να φύγει απ’ τη ζωή.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Ο κορυφαίος σύγχρονος ταξιδιωτικός συγγραφέας αφηγείται μια συνάντησή του, τον Μάιο του 1993, με έναν περιπλανώμενο άγιο της Ινδίας στα Ιμαλάια. Εκεί όπου συνέλαβε την ιδέα για το βιβλίο του «Ιερή Ινδία», που εκδόθηκε το 2009 –πριν από δέκα χρόνια.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Γυμνές μαινάδες του έρωτα, φαλλοφόροι άνδρες, σεξουαλικές σκηνές κάθε είδους, φανταστικά ερωτικά όντα και τολμηρές αναπαραστάσεις. Αυτά τα βιβλιόσημα είναι έργα σεξουαλικής τέχνης. Γράφει ο Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Υποδεχόμαστε την πρώτη μέρα του καλοκαιριού με δέκα από τα ωραιότερα –και πιο αντιπροσωπευτικά– νεοελληνικά ποιήματα του είδους. Μαζί με μουσικές στο πνεύμα της εποχής.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή
    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close

    Andro