Τι αξία έχει το χρήμα στη ζωή μας;

    Αφού εκπροσώπησε τη χώρα μας στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2013, το έργο του διεθνούς Έλληνα καλλιτέχνη Στέφανου Τσιβόπουλου «Ιστορία Μηδέν» παρουσιάζεται τώρα στην Αθήνα.

    Φωτογραφία :
    Δέσποινα Σπύρου
     
    4

    Σε ένα από τα τρία επεισόδια του φιλμ που –μαζί με ένα αρχείο κειμένων και εικόνων– περιλαμβάνει το «Ιστορία Μηδέν» του Στέφανου Τσιβόπουλου, ο Άρης Σερβετάλης υποδύεται έναν καλλιτέχνη που περιφέρεται καταγράφοντας εικόνες της πόλης, αναζητώντας υλικό για το νέο του έργο. Φωτογραφία: Δέσποινα Σπύρου

    Το 2013, όταν ο Στέφανος Τσιβόπουλος εκπροσωπούσε τη χώρα μας στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας με το έργο «Ιστορία Μηδέν», είχα ρωτήσει τη Συραγώ Τσιάρα, Διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη και επιμελήτρια της ελληνικής συμμετοχής, αν ήταν αναπόφευκτο να στείλουμε ένα έργο με σαφείς αναφορές στην οικονομική κρίση. «Περισσότερο από αναπόφευκτο, το βρήκα χρήσιμο και δημιουργικό», απάντησε. «Το ζητούμενο δεν ήταν μια απλή αναπαραγωγή εικόνων με θέμα την κρίση καθεαυτή, αλλά ένα έργο δυνατό, με όραμα, το οποίο διερευνά τις βαθύτερες αιτίες της παρούσας κατάστασης όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκόσμια, ένα έργο που θέτει σε κριτικό πλαίσιο την έννοια της αξίας και το ρόλο που παίζει το χρήμα στη διαμόρφωση των ανθρώπινων σχέσεων».

    «Ένα έργο δυνατό, με όραμα, που διερευνά τις βαθύτερες αιτίες της παρούσας κατάστασης όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκόσμια» (Σ. Τσιάρα)

    Το έργο, που παρουσιάζεται τώρα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα, περιλαμβάνει ένα αρχείο κειμένων και εικόνων, και ένα φιλμ αποτελούμενο από τρία επεισόδια. «Το φιλμ απεικονίζει τρεις φαινομενικά άσχετους ανθρώπινους βίους που συναντώνται έμμεσα καθώς οι πράξεις του ενός επηρεάζουν –έστω και ασυνείδητα– τις επιλογές του άλλου», σημειώνει η Συραγώ Τσιάρα, που επιμελείται και την έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

    2

    Στο πρώτο επεισόδιο του φιλμ ένας μετανάστης αναζητά στους δρόμους της Αθήνας χρησιμοποιημένα μέταλλα για να τα πουλήσει και να εξασφαλίσει την επιβίωσή του μέχρι που ένα τυχαίο εύρημα, μια σακούλα γεμάτη χαρτονομίσματα σε σχήμα λουλουδιών, ανατρέπει την καθημερινή ρουτίνα. Φωτογραφία: Δέσποινα Σπύρου

    «Στο πρώτο επεισόδιο ένας μετανάστης αναζητά στους δρόμους της Αθήνας χρησιμοποιημένα μέταλλα για να τα πουλήσει και να εξασφαλίσει την επιβίωσή του μέχρι που ένα τυχαίο εύρημα, μια σακούλα γεμάτη χαρτονομίσματα σε σχήμα λουλουδιών, ανατρέπει την καθημερινή ρουτίνα. Στο δεύτερο επεισόδιο, ένας καλλιτέχνης περιφέρεται καταγράφοντας εικόνες της πόλης, υλικό για το νέο του έργο, καθώς εντοπίζει τυχαία ένα καρότσι γεμάτο μεταλλικά αντικείμενα που προσελκύει την προσοχή του. Στο τελευταίο επεισόδιο πρωταγωνιστεί μια μοναχική ηλικιωμένη κυρία, συλλέκτρια έργων σύγχρονης τέχνης που ζει απομονωμένη στο σπίτι της. Αγαπημένη της ενασχόληση μια ξεχωριστή χειροτεχνία: φτιάχνει λουλούδια οριγκάμι με πρώτη ύλη χαρτονομίσματα του ευρώ».

    6

    Στο τρίτο επεισόδιο του φίλμ μια μοναχική συλλέκτρια έργων σύγχρονης τέχνης, που ζει απομονωμένη στο σπίτι της, φτιάχνει λουλούδια οριγκάμι με πρώτη ύλη χαρτονομίσματα του ευρώ. Φωτογραφία: Δέσποινα Σπύρου

    Γεννημένος στην Πράγα το 1973, ο καλλιτέχνης ζει και εργάζεται στο Άμστερνταμ και τη Νέα Υόρκη. «Ο Στέφανος Τσιβόπουλος έχει διαγράψει μακρά πορεία στο ανταγωνιστικό και απαιτητικό διεθνές καλλιτεχνικό πεδίο, και πιστεύω ότι τώρα μπορούμε να εκτιμήσουμε πλήρως τη δέσμευσή του σε μια τέχνη που άπτεται ευαίσθητων συλλογικών ζητημάτων, διατηρώντας τόσο την υψηλή ποιότητα όσο και ένα προσωπικό στοιχείο», λέει η Συραγώ Τσιάρα. «Η δουλειά του βασίζεται σε έρευνα και ενδοσκόπηση, ενώ την ίδια στιγμή διερευνά την ιστορία, τη μνήμη και τη λήθη».

    //Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Νεοφύτου Δούκα 4, Αθήνα, τηλ. 210 722 8321. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 28.09.2014.

    *Οι φωτογραφίες που συνοδεύουν το κείμενο είναι ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και των Kalfayan Galleries, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

    Διαβάστε ακόμα: «Στη φτώχεια μαθαίνεις τον εαυτό σου»

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Πιο δημοφιλή

    Έτσι μνημονεύεται στη νεοελληνική ποίηση –αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα και πιο αντιπροσωπευτικά ποιήματα– ο Ανδρέας Κάλβος. Έφυγε από τη ζωή, δίχως να μας αφήσει ούτε μια απεικόνισή του, 150 χρόνια πριν σαν σήμερα, στις 3 Νοεμβρίου 1869.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    «Ο κόσμος είπε αργότερα πως ‘‘το φιλότιμο έφαγε τον Κυβερνήτη’’. Ότι έπρεπε να κάνει πίσω μόλις αντιλήφθηκε τον Κωνσταντίνο Μαυρομιχάλη στην είσοδο του ναού του Αγίου Σπυρίδωνα...». Ο Άρης Σφακιανάκης για τη δολοφονία του Καποδίστρια στο βιβλίο του «Η σκιά του Κυβερνήτη», που μόλις κυκλοφόρησε.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    H εξαιρετική σειρά -γνωστή και με τον πρωτότυπο της τίτλο «Dix Pour Cent»- που προβάλλεται από το Netflix, είναι μια ματιά στα άδυτα της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Σε ρόλο γκεστ σταρ, μια σειρά ηθοποιών πρώτης γραμμής που παίζουν τον εαυτό τους και δεν φοβούνται να τον τσαλακώσουν στις πιο κωμικές στιγμές τους.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Πιο ώριμος και κατασταλαγμένος από ποτέ, ο ιδιοσυγκρασιακός ηθοποιός, με αφορμή τον «Ρινοκέρο» του Ιονέσκο, στον οποίο πρωταγωνιστεί, μιλάει στην Μία Κόλλια και το Andro για όλα εκείνα που δεσμεύσουν τον άνθρωπο, για τη σημασία της κωμωδίας, αλλά και την προσωπική του διαδρομή.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή
    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close

    Andro