Ανακαλύπτοντας την Ελλάδα μιας άλλης εποχής

    Το Μουσείο Μπενάκη, μέσα από την έκθεση «Ταξίδια στην Ελλάδα (15ος - 19ος αι.)» παρουσιάζει για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό υλικό από τη Συλλογή ιστορικών και περιηγητικών εκδόσεων του Ευστάθιου Φινόπουλου, από τις σημαντικότερες του είδους της διεθνώς.

     

    Ο βομβαρδισμός της Ακρόπολης από τον Francesco Morosini το 1687. Σπάνιο μονόφυλλο τυπωμένο στη Βενετία από τον Girolamo Albrizzi. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου.

    Αναγέννηση (η): κίνημα που τοποθετείται προσεγγιστικά ανάμεσα στο 15ο και το 17ο αιώνα, ξεκίνησε στην Ιταλία κατά τον ύστερο Μεσαίωνα και εξαπλώθηκε στην υπόλοιπη Ευρώπη.

    Την περίοδο εκείνη που η Ευρώπη ζούσε την άνθηση της λογοτεχνίας, της επιστήμης, της τέχνης και της πολιτικής επιστήμης, αλλά και την αναβίωση της μελέτης κλασικών συγγραφέων, ο ελλαδικός χώρος έμπαινε κάτω από την κυριαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας – μια κυριαρχία που διάρκεσε περίπου 4 αιώνες.

    Ωστόσο πολλοί Ευρωπαίοι διανοούμενοι και περιηγητές, γοητευμένοι από το άγνωστο και την ιστορία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, αποφάσισαν να ταξιδέψουν στον ελλαδικό χώρο, να τον δουν από κοντά, να τον εξερευνήσουν. Ταξίδια που είχαν ως αποτέλεσμα να αφήσουν πίσω τους εκατοντάδες χειρόγραφες μαρτυρίες, έργα ζωγραφικής, σπάνιους χάρτες.

    Σε αυτή την «άγνωστη» Ελλάδα μας ταξιδεύει η έκθεση Ταξίδια στην Ελλάδα (15ος – 19ος αι.) του Μουσείου Μπενάκη, που παρουσιάζει υλικό από τη Συλλογή ιστορικών και περιηγητικών εκδόσεων του Ευστάθιου Φινόπουλου, από τις σημαντικότερες του είδους της διεθνώς.

    Αριστερά: Jules M. V. vicomte de Sinety, Ανάβαση στον Ταϋγετο, Υδατογραφία. 1845. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου. Δεξιά: Ελληνίδα αστή στα διαμερίσματά της. Αποσπασμένη χαλκογραφία, σχέδιο του J.B. van Mour. Διακρίνονται ανάγλυφες χρυσίζουσες λεπτομέρειες στα κοσμήματα και τη ζώνη. Charles de Ferriol, Recueil de cent estampes représentant differentes nations du Levant…, Chez Le Hay, Chez Duchange, Παρίσι 1714. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου.

    Ο Ευστάθιος Φινόπουλος αναγνωρίζεται από το διεθνές ακαδημαϊκό και ερευνητικό κοινό ως ειδικός σε θέματα περιηγητισμού, χαρτογραφίας και τεκμηρίωσης εικονογραφικού υλικού, για τη διευρυμένη γεωγραφική περιοχή που ορίζεται ως ελλαδικός χώρος και για την περίοδο από τον 15ο έως τον 19ο αι. Από το φανταστικό στοιχείο και τον αυτοσχεδιασμό των πρώτων αιώνων μέχρι την ακριβή αποτύπωση στους νεότερους χρόνους, αναδεικνύεται η πολύπλευρη εικόνα του ταξιδιού, καθώς και οι πολλαπλές ταυτότητες των περιηγητών, στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο.

    Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη περιλαμβάνει σχεδόν διακόσια έργα και διαρθρώνεται σε δέκα ενότητες που παρουσιάζουν ταξιδιώτες και διαδρομές, χάρτες, έντυπες πρώιμες περιηγητικές μαρτυρίες, εκδόσεις με ελληνικές και οθωμανικές ενδυμασίες και χαρακτικά φιλελληνικού ενδιαφέροντος. Σταθμοί ιδιαίτερου ενδιαφέροντος αποτελούν το ταξίδι του δούκα του Montpensier στην Ελλάδα (19ος αι.), αντίτυπα που ανήκαν σε ιστορικά πρόσωπα, όψεις της Αθήνας που δεν είναι ευρέως γνωστές, καθώς και εκθέματα που υφαίνουν την προσωπικότητα του συλλέκτη.

    Η Πύλη του Αδριανού (λεπτομέρεια). Σχέδιο με μολύβι του Franz Tarone. Ο Tarone, που καταγόταν από τη Νότιο Γερμανία, ήρθε στην Ελλάδα το 1834 και κατατάχθηκε στον ελληνικό στρατό ως υπαξιωματικός. Εκπόνησε σχέδια για τα αρχαία μνημεία της Αθήνας, τα πρωτότυπα των οποίων αγόρασε ο Όθωνας γύρω στα 1840. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου.

    Παρουσιάζονται επίσης σπάνιες εκδόσεις, χειρόγραφοι χάρτες, λυτά χαρακτικά και ζωγραφικά έργα, καθώς και σημαντικά ιστορικά τεκμήρια, αρχειακό υλικό και φωτογραφίες. Ενδεικτικά των συλλεκτικών προτιμήσεων του Ευστάθιου Φινόπουλου είναι τα πολλαπλά αντίτυπα, τα διαφορετικά «τραβήγματα» της ίδιας έκδοσης, διαδοχικές εκδόσεις και ποικίλες μεταφράσεις του ίδιου βιβλίου που ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να δει από κοντά.

    Η εμπειρία και η ανάμνηση του ταξιδιού αναδύονται μέσα από το πολύτιμο υλικό της Συλλογής Φινόπουλου, η συγκρότηση της οποίας ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 με την αγορά μεταχειρισμένων βιβλίων από υπαίθριο παλαιοβιβλιοπώλη στη Farringdon Road του Λονδίνου. Στη συνέχεια, η αναζήτηση για την απόκτηση παλαιών βιβλίων έγινε καθημερινή συνήθεια για τον συλλέκτη. Η Συλλογή συνεχίζει να εμπλουτίζεται μέχρι σήμερα με βιβλία και έργα τέχνης.

    Άποψη του Ηρακλείου (Candia, Χάνδακας). Επιχρωματισμένη ξυλογραφία. Bernard von Breydenbach, Reise ins Hellige Land, E. Rauwich, Mainz. Τυπώθηκε στις 21 Ιουνίου 1486. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου.

    Την επιμέλεια έχουν οι ερευνητές της συλλογής Μαρία Ξεναρίου, Μίρκα Παλιούρα, Κωνσταντίνος Ι. Στεφανής. Η έκθεση Ταξίδια στην Ελλάδα (15ος – 19ος αι.) θα διαρκέσει έως τις 29 Απριλίου 2018. Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση θα βρείτε εδώ.

     

    Διαβάστε ακόμα: Ποιος είναι ο George Condo που το καλοκαίρι «έρχεται» για πρώτη φορά στην Ελλάδα;

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Πιο δημοφιλή

    Απύθμενα σκοτεινός, σχεδόν ερεβώδης, αυτός ο Joker έχει κάτι από τους ταραγμένους καιρούς μας. Ο Γιοακίν Φίνιξ παραδίδει μαθήματα υψηλής υποκριτικής και, ναι, αξίζει να πάρει το Όσκαρ ερμηνείας. Αν πρέπει να δείτε την ταινία; Έπρεπε ήδη να το έχετε κάνει.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Έτσι διαποτίζει η μελαγχολία του φθινοπώρου –Φθινοπωρινή Ισημερία σήμερα– τις σελίδες της νεότερης ελληνικής ποίησης. Αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα ποιήματα του είδους. Συνοδευμένα με μουσικές στο πνεύμα της εποχής.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Ο καθηγητής πανεπιστημίου, συγγραφέας και βέρος Βολιώτης μιλάει στο Andro για τη μέθεξη που προσφέρει το «άγιο» τσίπουρο, την ιδιαιτερότητα του να το πίνεις στην περιοχή του και εξηγεί γιατί έγραψε ένα εγχειρίδιο «χρήσης» για τους επίδοξους πότες.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας Γιώργος Σκαμπαρδώνης αναπολεί τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης της παιδικής του ηλικίας: τα εκθέματα, τα άγρια ζώα, τις ατραξιόν της... Όλα αυτά τα «θαυμαστά και αδιανόητα σε μια εποχή φτώχειας, αθωότητας και ονείρων», που σημάδεψαν ανεξίτηλα τη φαντασία του.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή
    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close

    Andro