Όρβιλ και Γουίλμπερ Ράιτ, τα δύο αδέρφια που άλλαξαν τον κόσμο με τις ιδέες τους.

1. To ενδιαφέρον τους για τις πτήσεις ξεκίνησε όταν ήταν ακόμη παιδιά. Όλα ξεκίνησαν με ένα παιχνιδάκι από τη Γαλλία, κάτι σαν ελικοπτεράκι, που τους έκανε δώρο ο πατέρας τους, ο επίσκοπος Μίλτον Ράιτ. Δημιούργημα ενός Γάλλου πειραματιστή του 19ου αιώνα, του Αλφόνς Πενό, δεν ήταν παρά ένα ξυλαράκι με δύο έλικες και με περιστρεφόμενους πλαστικούς ιμάντες. Τα παιδιά το ονόμασαν «νυχτερίδα».

2. Ήταν «αχώριστοι σαν δίδυμοι» έλεγε ο πατέρας τους, και «αναντικατάστατοι» ο ένας για τον άλλο. Έμεναν στο ίδιο σπίτι, δούλευαν μαζί έξι μέρες την εβδομάδα, έτρωγαν μαζί, φύλαγαν τα χρήματά τους σε κοινό τραπεζικό λογαριασμό. «Σκεφτόμαστε μαζί», έλεγε ο Γουίλμπερ. Ακόμα και ο γραφικός χαρακτήρας τους έμοιαζε, όπως και οι φωνές τους. Αν τους άκουγε κάποιος από μακριά, με δυσκολία θα ξεχώριζε ποιος από τους δύο μιλάει.

Πρώτη πτήση. Διένυσαν απόσταση 36,5 μέτρων σε 12 δευτερόλεπτα. Κίτι Χοκ, Βόρεια Καρολίνα. 10:35 π.μ. 17 Δεκεμβρίου 1903.

3. Όπως και ο πατέρας τους, έτσι και εκείνοι ήταν πάντοτε άψογοι τζέντλεμεν, εκ φύσεως ευγενικοί με όλους. Δεν έπιναν βαριά ποτά ούτε κάπνιζαν ούτε χαρτόπαιζαν και παρέμειναν και οι δύο «ανεξάρτητοι» ρεπουμπλικάνοι. Ήταν άντρες παλαιάς κοπής και εκείνο που τους ένωνε ήταν ο κοινός σκοπός και η ανυποχώρητη αποφασιστικότητα. Ήταν ταγμένοι στην «αποστολή» τους.

4. Η πρώτη δουλειά τους ήταν αυτή του τυπογράφου και του εκδότη. Κατασκεύασαν τη δική τους πρέσα, χρησιμοποιώντας μια πεταμένη ταφόπλακα, ένα ελατήριο και κάποια παλιοσίδερα. Αργότερα ασχολήθηκαν με την κατασκευή και επισκευή ποδηλάτων.

Γουίλμπερ και Όρβιλ Ράιτ, έξω από το σπίτι τους. Οδός Χόθορν 7, Ντέιτον το 1909.

5. Δούλευαν σκληρά μπροστά από τον ψηλό πάγκο εργασίας τους φορώντας ειδικές ποδιές για να προστατεύουν τα κοστούμια και τις γραβάτες τους. Όταν δεν δούλευαν, ασχολούνταν με βελτιώσεις του σπιτιού τους. Κάθε μέρα, εκτός Κυριακής, όπου ήταν ημέρα ξεκούρασης, περισυλλογής και ανάγνωσης. Ο πατέρας τους, ο επίσκοπος Μίλτον Ράιτ είχε φροντίσει ώστε το σπίτι της οικογένειας στην Χόθορν 7, στο Ντέιτον του Οχάιο, αν και απλό, χωρίς δίκτυο ύδρευσης και ηλεκτρικό, να έχει μια πολύ πλούσια βιβλιοθήκη.

6. Ο Όρβιλ προσπάθησε να πείσει τον αδελφό του να κατασκευάσουν ένα αυτοκίνητο. Ο Γούιλμπερ όμως ήταν ανένδοτος. Πίστευε πως κάτι που κάνει τόσο θόρυβο και παθαίνει τόσες βλάβες, δεν μπορεί να έχει μέλλον!

7. Η εποχή έβριθε από εφευρέσεις. Μέσα στα δώδεκα χρόνια από τότε που ο Όρβιλ έστησε το τυπογραφείο του, ο Τζορτζ Ίστμαν παρουσίασε τη φωτογραφική μηχανή Kodac, ο Άιζακ Μέριτ Σίνγκερ την πρώτη ηλεκτρική ραπτομηχανή, η Εταιρεία Ότις τον πρώτο ανελκυστήρα, – τότε ανακαλύφθηκε και η πρώτη ξυριστική μηχανή, η πρώτη ποντικοπαγίδα, το πρώτο αυτοκίνητο.

8. Μετά από πολλές επιτυχημένες πτήσεις και πολλές επιδείξεις στις ΗΠΑ αλλά και την Ευρώπη, ο Όρβιλ πέταξε παρέα με τον 80άχρονο πατέρα του. Απογειώθηκαν στα 100 μέτρα ύψος για έξι ολόκληρα λεπτά, κατά τη διάρκεια των οποίων τα μόνα λόγια που είπε ο επίσκοπος ήταν: «Πιο ψηλά, Όρβιλ, πιο ψηλά!».

Τα πατενταρισμένα σχέδια για το αεροπλάνο των αδελφών Ράιτ. 1908.

9. Ο Γουίλμπερ πέθανε ξαφνικά από τυφοειδή πυρετό στα 45 του χρόνια. Στη διαθήκη του άφησε από 50.000 δολάρια στους αδελφούς Ρόιχλιν και Λόριν, καθώς και στην Κάθριν. Η υπόλοιπη περιουσία του, που υπολογιζόταν στα 126.000 δολάρια, πήγε στον Όρβιλ. Με την επιτυχία της εταιρείας Ράιτ και την πώλησή της, ο Όρβιλ ωφελήθηκε ακόμα περισσότερο. Η συνολική περιουσία του τη στιγμή του θανάτου του έφτανε το 1.067.105 δολάρια ή τα 10.300.000 δολάρια με σημερινή αξία. Ήταν σίγουρα μια περιουσία, ωστόσο δεν συγκρινόταν με τα χρήματα πολλών πολευκατομμυριούχων της εποχής. Ο Όρβιλ θεωρούσε δίκαιο να λέει ότι ήταν ευκατάστατος παρά πλούσιος και του άρεσε να επαναλαμβάνει τα λόγια του πατέρα του: «Τα χρήματα που χρειάζεται ένας άνθρωπος είναι εκείνα που του επιτρέπουν να μη γίνεται βάρος στους άλλους».

Πτήση του Όρβιλ Ράιτ και του Υπολοχαγού Λαμ στο Φορτ Μάγερ. Διένυσαν απόσταση πενήντα μιλίων με ταχύτητα 40 μιλίων την ώρα. 27 Ιουλίου 1909.

10. Ο Όρβιλ έζησε για να δει την καταστροφή που προκάλεσαν τα βομβαρδιστικά του Δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου και σε αρκετές συνεντεύξεις του προσπάθησε όσο καλύτερα μπορούσε να μιλήσει εκπροσωπώντας τον εαυτό του και τον Γουίλμπερ. «Τολμούσαμε να ελπίζουμε ότι ανακαλύψαμε κάτι που θα έφερνε παντοτινή ειρήνη στη γη. Μα κάναμε λάθος… Όχι, δεν μετανιώνω για τον ρόλο που έπαιξα στην εφεύρεση του αεροπλάνο, αν και κανείς δεν μπορεί να αποδοκιμάσει περισσότερο από εμένα την καταστροφή που έχει προκαλέσει. Νιώθω για το αεροπλάνο σχεδόν όπως και για τη φωτιά, αλλά πιστεύω πως είναι καλό για τον άνθρωπο που κάποιος ανακάλυψε πώς να ανάβει φωτιά και που έχουμε μάθει χιλιάδες σημαντικές χρήσεις της».

Και ακόμα 5 πράγματα που αξίζει να γνωρίζεις για τους Αδελφούς Ράιτ, όπως τα αφηγείται ο συγγραφέας του βιβλίου και δύο φορές βραβευμένος με το Πούλιτζερ David McCullough.

 

//Το βιβλίο Αδελφοί Ράιτ: Η Άγνωστη Ιστορία των Ανθρώπων που Άλλαξαν τον Κόσμο του David McCullough κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Key Books.

 

Διαβάστε ακόμα: Γιάννης Ρίτσος – Στο Καρλόβασι της Σάμου, καλοκαίρι του 1987

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top