Η κριση ως ευκαιρια!

«Δημητρό, πεινάς;» Άλλη φάση στους σαλονικιώτικους «Μάγειρες»

Ένα εστιατόριο που δεν νοιάζεται αποκλειστικά για το κέρδος, με πιάτα που κοστίζουν μέχρι 5 ευρώ και έμφαση στην κοινωνική μέριμνα.

 
image[2]

Μπορεί στους «Μάγειρες» η διακόσμηση να μην παραπέμπει σε παραδοσιακά ελληνικά μαγειρεία, όμως η σχέση ποιότητας-τιμής είναι ιδανική για την εποχή.

Εδώ και έξι μήνες, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, λειτουργεί ένα μαγειρείο διαφορετικό από τα άλλα. Ένα μαγειρείο που δεν είναι προσανατολισμένο στην υστερική κερδοφορία, αλλά στη λογική ότι τίποτα δεν πρέπει να πηγαίνει χαμένο.

Χωρίς να έχουμε κάποιο ραντεβού, μπήκαμε στους “Μάγειρες” και ζητήσαμε τον υπεύθυνο του καταστήματος. Όταν οι πρώτες λέξεις από τον διευθυντή Θάνο Βενιέρη είναι “Δημητρό, πεινάς;” καταλαβαίνεις πως ο πάγος έχει ραγίσει. Λίγα λεπτά αργότερα είχε σπάσει εντελώς. Τόσο που η κουβέντα άργησε να πάει στην όλη προσπάθεια και ξεκίνησε με το που έφτασε το γλυκό στο τραπέζι.

Η όλη φιλοσοφία γύρω από τους “Μάγειρες” έχει τις ρίζες της στον ελληνικό πολιτισμό, εξηγεί ο κ. Βενιέρης, υπενθυμίζοντάς μας πράγματα που έχουμε ξεχάσει. «Ήρθαν οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικάνοι και μας έπεισαν ότι αξία έχει ότι μπορεί να μετρηθεί. Ότι μόνο μετρήσιμα μεγέθη έχουν σημασία και, βέβαια, τα έχουν ισολογισμένα. Ακόμα και τότε, όμως, υπάρχουν μερικές πράγματα που υποδηλώνουν την υπεραξία. Στον ελληνικό πολιτισμό πάντα βάζαμε στη συνάρτηση και στοιχεία που δεν ήταν μετρήσιμα, αλλά αυτό βαθμιαία χάθηκε και φτάσαμε να παραβλέπουμε την ουσία. Σε αυτήν τη λογική κάναμε τους “Μάγειρες” και είπαμε να επαναφέρουμε μέσα από το φαγητό τις ρίζες του ελληνικού πολιτισμού, όσο αστείο κι αν φαίνεται αυτό σε ένα σύγχρονο μαγειρείο».

Όλοι μας οι συνεργάτες είναι από ειδικές κοινωνικές ομάδες, όπως μακροχρόνια άνεργοι, άνεργες μητέρες, χωρισμένες με παιδιά. Τώρα σκέφτομαι να προσλάβουμε άτομα που έχουν αποφυλακιστεί.

«Επιλέξαμε να αγνοήσουμε όλες τα βασικά του marketing για μια επιχείρηση», επισημαίνει ο Θάνος Βενιέρης. Και τονίζει τις ευαισθησίες των “Μαγείρων” στη διαδικασία επιλογής προσωπικού. «Το marketing λέει ότι μια επιχείρηση πρέπει να βγάζει κέρδη, η σχέση κερδοφορίας πρέπει να είναι συγκεκριμένη και άλλα. Δεν συμφωνούμε. Στους “Μάγειρες” το προσεγγίζουμε διαφορετικά: πιο πολύ με την καρδιά μας πάρα με το μυαλό μας. Βλέπουμε ότι η Ελλάδα περνάει μια πάρα πολύ μεγάλη κρίση, για την οποία η πλειοψηφία του κόσμου δεν ευθύνεται. Δεν συμφωνώ καθόλου με τον κ. Πάγκαλο και το “Όλοι μαζί τα φάγαμε”. Ξέρω κόσμο που δεν έχει φάει τίποτα. Ερχόμαστε, λοιπόν, τώρα να κάνουμε μια προσπάθεια να διορθώσουμε τα πράγματα».

Τι είναι, όμως, αυτό που διαφοροποιεί τους «Μάγειρες» από τα υπόλοιπα εστιατόρια της Θεσσαλονίκης; Μπορεί να μην είναι οι συγκεκριμένες και ιδιαίτερες γεύσεις, σίγουρα όμως οι διαδικασίες μέχρι να φτάσει το φαγητό στο πιάτο μας και από τη στιγμή που φεύγει το πιάτο από μπροστά μας είναι μοναδικές. «Πρώτα απ’ όλα, η σχέση ποιότητας-τιμής: τα λαδερά μας κοστίζουν €3, οι κιμάδες €4 και τα κρέατά μας €5. Μετά έχουμε έναν μπουφέ που έχει σαλάτα, φαγητό, ποτό και γλυκό με €7. Στέλνουμε έτσι το μήνυμα στους πελάτες μας ότι βγάζουμε λίγα όπως κι εσείς και δεν έχουμε το μυαλό μας στο κέρδος».

image[3]

Εδώ μαγειρεύονται κάθε μέρα 14 σπιτικά φαγητά με υλικά που προέρχονται αποκλειστικά από Έλληνες παραγωγούς.

«Έχουμε αποκλειστικά ελληνικά προϊόντα.Θέλουμε οι “Μάγειρες” να χτίσουν γέφυρες με μικρούς παραγωγούς που αδυνατούν να μπουν στο σύστημα. Όλοι μας οι συνεργάτες, οι υπάλληλοί μας, είναι από ειδικές κοινωνικές ομάδες, όπως μακροχρόνια άνεργοι, άνεργες μητέρες, χωρισμένες με παιδιά. Τώρα σκέφτομαι να προσλάβουμε άτομα που έχουν αποφυλακιστεί και κανείς δεν τους δίνει μία ευκαιρία. Μιλήσαμε και με τον διευθυντή της Ιθάκης και εκδηλώσαμε το ενδιαφέρον μας να δώσουμε σε άτομα που έχουν απεξαρτηθεί ευκαιρίες, ώστε εκεί που η ζωή τους έχει χτίσει τοίχους εμείς να ανοίξουμε μερικά παράθυρα και να σπάσει λίγο ο κοινωνικός ρατσισμός».

Ορισμένοι υποστηρίζουν πως μια προηγμένη κοινωνία φαίνεται από το πώς συμπεριφέρεται στους ηλικιωμένους, στους ανέργους και στα αδέσποτα. Στους “Μάγειρες” και οι τρεις κατηγορίες αποτελούν προτεραιότητες εξηγεί ο Θάνος Βενιέρης. «Δεν διαφημιζόμαστε πουθενά. Με τον προϋπολογισμό για τη διαφήμιση, ταΐζουμε δέκα άστεγους κι αυτό μας κάνει και κοιμόμαστε καλύτερα το βράδυ. Ό, τι περισσεύει το δίνουμε στην Eκκλησία. Ό, τι περισσεύει στο πιάτο μας έχουμε έναν συνεργάτη που το ξεχωρίζει και έρχονται Οργανισμοί που φροντίζουν τα αδέσποτα και το παίρνουν. Πληρώνουμε με άλλα λόγια έναν υπάλληλο για να ξεχωρίζει το μπρόκολο από το μισοφαγωμένο μπιφτέκι, γιατί θέλουμε να μην πηγαίνει τίποτα χαμένο.

Έχουμε ετοιμάσει ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής για την τρίτη ηλικία, μόνο με €100 το μήνα. Νομίζω πως τα €3 την ημέρα είναι μία πάρα πολύ καλή τιμή, η οποία δείχνει το κοινωνικό μας πρόσωπο.

Παράλληλα, ξεκινάμε από την 1η Ιανουαρίου μία συνεργασία με τις αδερφές Πασχαλέλη, οι οποίες είναι διατροφολόγος η μία και γεροντολόγος η άλλη. Έχουμε ετοιμάσει ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής για την τρίτη ηλικία, όπου τα κορίτσια έχουν κανονίσει τα γεύματα για ευεξία, μνήμη και πολλά άλλα. Θα στέλνουμε στο σπίτι τους κάθε μέρα σαλάτα, φαγητό και γλυκό, φρεσκομαγειρεμένα, νόστιμα και υγιεινά μόνο με €100 το μήνα. Νομίζω πως τα €3 την ημέρα είναι μία πάρα πολύ καλή τιμή, η οποία δείχνει το κοινωνικό μας πρόσωπο».

Διαβάστε ακόμα: KILIKIO, ένα ελληνικό ντελικατέσεν μόλις άνοιξε στην καρδιά του Παρισιού. 

image

Στους «Μάγειρες» θα βρείτε έναν καθαρό, όμορφο και minimal χώρο. Με €7 έχετε κυρίως πιάτο με σαλάτα, αναψυκτικό και γλυκό από τον μπουφέ.

Όπως είναι φυσικό, το συγκεκριμένο μοντέλο έχει προκαλέσει επενδυτικό ενδιαφέρον. Δυστυχώς, όχι για την κοινωνική του διάσταση, αλλά για την οικονομική του επιτυχία, με πολλούς ενδιαφερόμενους να έχουν ήδη προσεγγίσει την τετράδα των βασικών μετόχων. Η απάντηση που έχουν λάβει είναι -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- αρνητική δηλώνει ο κ. Βενιέρης. «Ο κόσμος έχει δείξει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον και, επειδή φαίνεται πως αυτή η αγελάδα μπορεί να κάνει πολύ γάλα, έχουν ορμήξει και το έχουν δει καθαρά ως επένδυση, βλέποντας μόνον τους αριθμούς, χωρίς να διαβάζουν μέσα από τις γραμμές. Αλλά εγώ μιλάω ως διευθυντής και όχι ως αποκλειστικός μέτοχος. Είμαστε τέσσερις, εξάλλου.

«Προσωπικά, είμαι υπέρ του να μην τρέξουμε προτού μάθουμε να περπατάμε και να μην εκχωρηθεί η φιλοσοφία των “Μαγείρων”, με σκοπό να ανταλλαγούν τα χρυσά τους νομίσματα με χάλκινα. Θα ήθελα να κρατηθεί λίγο και κάθε κατάστημα να πιστέψει σε αυτήν τη φιλοσοφία. Αλλιώς δεν θα έχει νόημα. Αν αρχίσει και σκουριάζει το ασημικό, από άποψη κοινωνικής προσφοράς, μετά δύσκολα ξαναγυαλίζεται. Είμαστε λίγο επιφυλακτικοί. Έχουν ήδη εμφανιστεί κάποια μαγαζιά που μας αντιγράφουν, αλλά δεν μας πειράζει. Η αντιγραφή είναι η ύψιστη μορφή κολακείας, της λείπει όμως το κοινωνικό πρόσωπο», καταλήγει.

Δεν θέλουμε να πουλήσουμε ένα παραμύθι κοινωνικού προσώπου και αλληλεγγύης, διότι σε αυτήν την περίπτωση θα είχαμε ένα μαγαζί 300 θέσεων και όχι 50 που είναι τώρα.

Προτού φύγουμε, ρωτάμε τον κ. Βενιέρη για την υποδοχή που γνώρισε η προσπάθεια. Δεν είναι, εξάλλου, εύκολο να έχεις ένα πετυχημένο μαγειρείο στην καρδιά μιας πόλης που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί άνετα πρωτεύουσα των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. «Όποιος νομίζει ότι οι “Μάγειρες” έχουν ένα καλό φαγητό σε μία καλή τιμή βλέπουν μόνο την κορυφή του παγόβουνου. Ο κύριος όγκος του παγόβουνου είναι η προσπάθειά μας να κάνουμε τις άκρες της κοινωνίας μέση. Είναι σημαντικό αυτό».

«Ο κόσμος μας στηρίζει, δεν θέλουμε κάτι παραπάνω. Σκοπός μας δεν ήταν η υστερική κερδοφορία, πουλώντας ένα παραμύθι κοινωνικού προσώπου και αλληλεγγύης, διότι σε αυτήν την περίπτωση θα είχαμε ένα μαγαζί 300 θέσεων και όχι 50 που είναι τώρα. Θέλουμε να στείλουμε το μήνυμα σε όλους τους επιχειρηματίες ότι θα είναι καλό να δούνε και το κοινωνικό πρόσωπο της όλης ιστορίας και θέλουμε να τους πείσουμε ότι το επιχειρείν και η ηθική μπορούν να χορέψουν ένα ταγκό χωρίς να ξεμυτιάσει το ένα το άλλο».

//Οι «Μάγειρες» βρίσκονται στη Βασ. Ηρακλείου 42, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τηλ. 2310-272379.

Μετανοείτε: Ο άνθρωπος που εκτρέφει και ψήνει το καλύτερο κρέας στον κόσμο, έρχεται στην Αθήνα! 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή του μήνα

Στην έκρηξη από sushi places στην πόλη, μερικά αστέρια ιαπωνίζουν και ξεχωρίζουν σε αθηναϊκό τερέν, τυλίγοντας την πόλη σε ένα τρυφερό και οικονομικό φύλλο από εξωτικό φύκι.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Η οινολόγος και οινογράφος Μαρία Νέτσικα μας συστήνει πέντε σπουδαία κρασιά από τη ραγδαία ανερχόμενη λευκή ποικιλία της Κρήτης. Ανακαλύψτε τα τώρα, πριν πάψουν να αποτελούν «κρυμμένο θησαυρό».

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Οι γειτονιές ξαναφτιάχνονται με νέα υλικά και εκεί που κάποιος θα έβλεπε «ένα ακόμα στέκι για καφέ και κοκτέιλ», συμβαίνει κάτι εντελώς ξεχωριστό.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο ιδιοσυγκρασιακός Φαμπρίτσιο Μπουλιάνι ανέλαβε πριν λίγους μήνες την κουζίνα του πολύπαθου εστιατορίου Fuga πίσω από το Μέγαρο και το μετέτρεψε σε Mama Fuga με Ιταλικό comfort food να τρώει η… Μama και του παιδιού να μη δίνει.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro