Η La Marzocco GS3 δεν θεωρείται πλέον μια απλή μηχανή καφέ, αλλά ένα κομμάτι της ιστορίας του εσπρέσο. (Φωτογραφίες: La Marzocco)

Ένας μανιώδης ρέκτης του ροφήματος αξίζει να πάει για προσκύνημα στο εργοστάσιο μηχανών εσπρέσο της La Marzocco. Βρίσκεται σε απόσταση μιας ώρας έξω από τη Φλωρεντία, αγκαλιασμένο από τους λόφους της Τοσκάνης, όπου μεταφέρθηκε το 1961.

Όλα άρχισαν το 1927, όταν ο ιδρυτής Giuseppe Bambi, εραστής του καφέ, και ο αδελφός του Bruno ξεκίνησαν να κατασκευάζουν καφετιέρες κατά παραγγελία. Οι πρώτες δεν ήταν παρά απλές μονάδες που λειτουργούσαν με κάρβουνο και μπορούσαν να εγκατασταθούν στους σταθμούς των τρένων και τα μπαρ, ενισχύοντας τον ενθουσιασμό για τον εσπρέσο που είχε καταλάβει την Ιταλία μετά τη βιομηχανική της επανάσταση.

Στην πραγματικότητα, ο εξοπλισμός ήταν τόσο καινούργιος και τόσο περίπλοκος που οι άνθρωποι που έφτιαχναν τον καφέ ονομάζονταν «macchinisti» (χειριστές μηχανών). Ο όρος «barista» επικράτησε πολλές δεκαετίες αργότερα.

Η Φλωρεντία είναι το «σπίτι» της La Marzocco, που ίδρυσαν το 1927 οι Giuseppe και Bruno Bambi.

Οι αδελφοί Bambi ονόμασαν το ατελιέ τους «La Marzocco», από τον αντίστοιχο θεό Άρη των αρχαίων Ρωμαίων και από το σύμβολο των Φλωρεντινών στην είσοδο της πόλης που έχει τη μορφή λιονταριού και οικόσημο έναν κρίνο.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’30 και αμέσως πριν από την έναρξη του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, οι Bambi κατέθεσαν μια πατέντα για την πρώτη μηχανή εσπρέσο με οριζόντιο βραστήρα (boiler). Η νέα εφεύρεση επέτρεπε στα αδέλφια να ενσωματώσουν πρόσθετες κεφαλές (το τμήμα της μηχανής όπου το ζεστό νερό έρχεται σε επαφή με τον καφέ) στη συσκευή, πράγμα που έδωσε τη δυνατότητα στους baristi να φτιάχνουν περισσότερους από έναν καφέδες τη φορά. Τις επόμενες δεκαετίες, τα αδέλφια συνέχισαν να καινοτομούν, προσθέτοντας μεταξύ άλλων ηλεκτρικές αντλίες στις μηχανές τους.

Στο εργοστάσιο της La Marzocco νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε έκθεση γρήγορων αμαξιών και μοτοσικλετών του ’50.

Εκείνο που διαφοροποιούσε αυτό το είδος συσκευών (που έφταναν τις 14 ατμόσφαιρες πίεσης) από τις προκατόχους τους ήταν ότι διέθεταν δύο boilers αντί για ένα: Το πρώτο ειδικά σχεδιασμένο να ζεσταίνει το νερό για τον καφέ (μεταξύ 90,5ο C 96o C ιδανικά) και το δεύτερο για να φέρνει διαρκώς το νερό σε βρασμό, ώστε να δημιουργεί ένα στρώμα ατμού για το γάλα. Αντίθετα στις μηχανές με έναν βραστήρα η θερμοκρασία δεν μπορεί να ελεγχθεί και οι εκχυλίσεις κινδυνεύουν να υπερθερμανθούν.

Η τεχνολογία αυτή άλλαξε ριζικά την παραδοσιακή μέθοδο φιλτραρίσματος του καφέ, όπως και τη γεύση του. Η «crème de café» γεννήθηκε και επιβλήθηκε αμέσως ως το πρότυπο του εσπρέσο. Μάλιστα, για να μη εξαρθρώνεται πια το χέρι του μπάρμαν, ανεβοκατεβάζοντας το λεβιέ λες και παίρνει μέρος στο ράλι Ακρόπολης, προστέθηκε κι ένας ηλεκτροκινητήρας που έμπαινε αυτόματα σε κίνηση με τη βοήθεια γραναζιών.

Μια ματιά στο εργαστήριο της La Marzocco, το οποίο είναι γεμάτο με μηχανές εσπρέσο της εταιρίας – μηχανές που διασώθηκαν από τα διάφορα καφέ της Φλωρεντίας μετά την πλημμύρα του 1996. (Φωτογραφία: sprudge.com)

Το ίδιο μοντέλο με κείνο της δεκαετίας του ’70 ακολουθείται λίγο – πολύ και σήμερα. Κάθε μηχανή La Marzocco διαθέτει τουλάχιστον δύο βραστήρες και μάλιστα χειροποίητους. Με 40 υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης, το εργοστάσιο της Τοσκάνης σφύζει από ζωή και φιλική ατμόσφαιρα, ενώ είναι φίσκα στις αντίκες – συμπεριλαμβανομένου ενός αρχείου με τα πρωτότυπα σχέδια. Αντιλαμβάνεσαι ότι η παράδοση συνεχίζεται από το 1927, τότε που κάθε μηχανή σχεδιαζόταν εξ αρχής και φτιαχνόταν στο χέρι κομμάτι-κομμάτι. Νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε έκθεση γρήγορων αμαξιών και μοτοσικλετών του ’50. Εδώ, όλοι όσοι θέλουν να γνωρίσουν την τεχνολογία του καφέ θα βρεθούν στον παράδεισο.

Από το 1995, η La Marzocco προχωράει σε επανασχεδιασμό του οργανογράμματός της, τόσο σε επίπεδο παραγωγής όσο και σε επίπεδο διαχείρισης και τεχνικής υποστήριξης. Η εταιρεία προσλαμβάνει εξειδικευμένους τεχνίτες και δίγλωσσο προσωπικό, ώστε να προωθήσει καλύτερα τα προϊόντα της στις αγορές του εξωτερικού.

Οι περισσότερες από τις χειροποίητες μηχανές της La Marzocco κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ και τελευταία προς την Ασία. Έτσι η εταιρεία έχει την έδρα της στο Σιάτλ και εργοστάσια παραγωγής στη Φλωρεντία και στο Σιάτλ, συνεχίζοντας πάντα να καινοτομεί. Μεταξύ του 2000 και του 2008 ήταν ο επίσημος χορηγός του World Barista Championship (WBC), τον περίφημο διεθνή διαγωνισμό για τον καφέ.

Η «Rolls Royce» των compact μηχανών espresso, η περίφημη Linea Mini της La Marzocco.

Το 2007, η La Marzocco λανσάρει την GS/3, πρακτικά μια μηχανή οικιακής χρήσης, αλλά επαγγελματικής τεχνολογίας, που βγάζει ένα βελούδινο εσπρέσο, καλύτερο κι από τον καλύτερο ιταλιάνικο καφέ. Την άνοιξη του 2015, η εταιρεία λανσάρει μια καινούργια μηχανή από τη σειρά Linea PB, προς τιμήν του Piero Bambi. Αυτήν τη φορά προορίζεται καθαρά για οικιακή χρήση. Λέγεται Linea Mini και είναι η χαρά του παιδιού για κάθε ερασιτέχνη barista. Με το ρετρό και σέξι ιταλικό design της στα καλύτερά του είναι σαν να έχεις μια vintage Moto Guzzi στο σαλόνι σου.

Στη φετινή έκθεση HOST στο Μιλάνο, την παράσταση έκλεψε αναμφισβήτητα η Leva, η νέα μηχανή για εσπρέσο του οίκου, η οποία θα κυκλοφορήσει του χρόνου και συνδυάζει την παράδοση της δεκαετίας του ’50 με τη λειτουργία μοχλού και τη σύγχρονη τεχνολογία κατά τα πρότυπα της αυτορυθμιζόμενης σειράς Strada, με τον εμβληματικό σχεδιασμό και τη μεγάλη εργονομία (2009).

Δείτε την εκπληκτική αυτή μηχανή στο βίντεο που ακολουθεί:

Η La Marzocco, επαναφέροντας το λεβιέ, ξέρει τι κάνει. Ο αγουροξυπνημένος εργαζόμενος που κάθεται στο μπαρ και σκάει €3,5 για έναν καφέ, θέλει να χαζέψει τον barista να οδηγεί μια πραγματική μηχανή, να τον βλέπει να κάνει περισσότερα από το να πατάει απλώς ένα κουμπί. Δεν είναι στο σουπερμάρκετ. Θέλει την επιστροφή του barista macchinista, του barista-τεχνίτη. Το τελετουργικό της παρασκευής του καφέ έχει μαγεία. Και η La Marzocco ξέρει να σε κάνει να την απολαμβάνεις.

//Για να αποκτήσετε μια χειροποίητη μηχανή La Marzocco γράψτε στο [email protected], ή τηλεφωνήστε στο 210-6218172.

 

Διαβάστε ακόμα: Ναπολιτάνικο άρωμα και στυλ στο τρίτο ραντεβού των ARTISANS

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top