Μακεδονικό ζήτημα και στο κρασί. Μάλιστα, ο αμπελώνας των «βορείων» είναι εξαιρετικός…

Ο Master of Wine Κωνσταντίνος Λαζαράκης μιλάει στο Andro για την αξιόλογη οινοπαραγωγή της γείτονας χώρας και πώς αυτή μπορεί να προκαλέσει συγχύσεις στο εξωτερικό σε σχέση με τη δική μας παραγωγή.

 

«Τα κρασιά των Σκοπίων παίζουν πάντα δυνατά στα βραβεία και αρκετές φορές λαμβάνουν και trophies. Η βιομηχανία κρασιού στη χώρα έχει ενδιαφέρον» (vizbavalandovo.com.mk).

Η περιβόητη Συμφωνία των Πρεσπών θεωρείται πλέον δεδομένη ύστερα κι από την κύρωση που έλαβε από την ελληνική Βουλή. Κάπως έτσι το εκκρεμές ζήτημα της ονομασίας της όμορης χώρας, μέχρι πρότινος Σκόπια ή FYROM, βρίσκει τη λύση του. Το αν θα είναι μια λύση που θα φέρει ηρεμία μένει να αποδειχθεί. Επί του παρόντος, όμως, πέραν του ζητήματος του όποιου αλυτρωτισμού, υπάρχουν και κάποια άλλα παράπλευρα ζητήματα που ενδέχεται να προκαλέσουν συγχύσεις ή προβλήματα.

Μια σειρά προϊόντων που παράγουν τα Σκόπια (για την οικονομία της συζήτησης, ας τα πούμε μια ακόμη φορά έτσι) και τα οποία λειτουργούν, εκ των πραγμάτων, ανταγωνιστικά προς τα ελληνικά, τώρα, με τα νέα δεδομένα, θα εξαχθούν με τη σήμανση «Μακεδονία». Ας φανταστούμε λίγο την εικόνα: ελληνικά προϊόντα της… ελληνικής Μακεδονίας να βρίσκονται δίπλα δίπλα σε κάποιο ράφι σουπερμάρκετ στο εξωτερικό. Ποιος μπορεί να γνωρίζει τι και με ποια κριτήρια θα προτιμηθεί. Πολλώ δε μάλλον: τι θα κατανοήσει ο αγοραστής σε μια ξένη χώρα;

Το θέμα των κρασιών που παράγονται στη γείτονα χώρα είναι ένα από τα πολλά που αναφύονται, πλέον, με τα νέα δεδομένα. Ο Master of Wine, Κωνσταντίνος Λαζαράκης μοιράστηκε στο Andro.gr τη μακρά γνώση του γύρω από το θέμα, το οποίο, φευ, δεν περιχαρακώνεται μόνο στα ζητήματα του οίνου, αλλά έχει πολύπλευρες πτυχές και προεκτάσεις.

«Τα κρασιά των Σκοπίων παίζουν πάντα δυνατά στα βραβεία και αρκετές φορές λαμβάνουν τρόπαια».

-Είναι πράγματι εξαιρετικά τα κρασιά των Σκοπίων;

Έχω έρθει σε επαφή με τα κρασιά που στάλθηκαν σε εμάς, τα μέλη του διαγωνισμού Balkan International Wine Competition. Υποψιάζομαι πως τα οινοποιία που έστειλαν τα κρασιά τους στο διαγωνισμό θα είναι αυτό που λέμε «crème de la crème». Δύσκολα μπορώ να φανταστώ κάποιον παραγωγό που φτιάχνει κρασί για το σουπερμάρκετ να έστελνε κρασί του στο διαγωνισμό. Αυτά που έχω δοκιμάσει είναι εξαιρετικά. Τα κρασιά των Σκοπίων παίζουν πάντα δυνατά στα βραβεία και αρκετές φορές λαμβάνουν και trophies. Η βιομηχανία κρασιού στη χώρα έχει ενδιαφέρον. Μια κριτής του διαγωνισμού έχει συγγράψει βιβλίο για τα κρασιά της, επομένως δεν θα το έκανε αν δεν υπήρχε η ποιότητα.

Το Temjanika είναι ένα από τα ντόπια κρασιά των Σκοπίων.

-Τι είδους ποικιλίες συναντάμε στη γειτονική χώρα;

Αυτό είναι μεγάλο θέμα. Το ίδιο που ταλανίζει και τη Βουλγαρία που έδωσε βάση στις γαλλικές ποικιλίες. Υπάρχουν, φυσικά, ντόπιες από τη στιγμή που στην περιοχή η αμπελουργία έφτασε πιο νωρίς από ό,τι στη Γαλλία. Η Βουλγαρία, επί παραδείγματι, επιδίωξε να έχει εξαγωγές στην Αγγλία γι’ αυτό και έδωσε βάση σ’ αυτές τις ποικιλίες. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια κίνηση από τη Βουλγαρία στις ντόπιες, αλλά δεν ξέρω αν θα κάνουν το ίδιο και τα Σκόπια. Έχουν το κρασί Tamjanika που είναι ντόπιο και απαντάται στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, όπως και το Vranec που προσωπικά μου αρέσει. Είναι κουκλάρα! Άλλες ποικιλίες δεν γνωρίζω αν υπάρχουν. Ένα από τα μεγάλα οινοποιία τους, το Chateau Kamnik έχει πολλές γαλλικές ποικιλίες και μόλις δύο-τρεις ντόπιες.

«Τα δικά τους κρασιά έχουν τελείως διαφορετικό προφίλ από τα δικά μας. Κλείνουν το μάτι προς τον… Νέο Κόσμο».

Ο Master of Wine Κωνσταντίνος Λαζαράκης.

-Γενικά το προφίλ των κρασιών της ΠΓΔΜ μοιάζει με αυτό των κρασιών της ελληνικής Μακεδονίας, ειδικά στο δυτικό τμήμα της που συνορεύει, όπως π.χ. στο Αμύνταιο;

Όχι, είναι τελείως διαφορετικό το προφίλ τους. Τα κρασιά των Σκοπίων κλείνουν το μάτι προς τον… Νέο Κόσμο. Υπάρχει πολύ βαρέλι, σταφύλια από αργά τρυγήματα, όχι πολλές οξύτητες, πολύ αλκοόλ και τα αρώματα είναι περισσότερο μαρμελάδες και αποξηραμένα φρούτα. Δεν μοιάζουν με τα αντίστοιχα μαγκιόρικα ξινόμαυρα της περιοχής. Η αλήθεια είναι όμως ότι τα δικά τους κρασιά έχουν πιο εύκολη προσέγγιση από τα δικά μας στο εξωτερικό. Ακόμη και τα μπουκάλια τους ήταν βαριά και πλουμιστά. Που σημαίνει ότι ποντάρουν στην εντύπωση.

-Οι τιμές τους είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές όπως κάποτε το βουλγαρικό Cabernet;

Δεν το γνωρίζω με βεβαιότητα. Όπως ανέφερα και πιο πριν, στο διαγωνισμό μάς έρχονται κρασιά πολύ ακριβά, των οποίων η τιμή είναι 30-40 έως και 50 ευρώ. Εδώ που τα λέμε είναι αδικαιολόγητα ακριβά σε σχέση με την ποιότητα και την τιμή τους. Αυτά, όμως, είναι τα πολύ καλά κρασιά τους. Προφανώς και θα υπάρχουν και πολύ πιο φτηνά κρασιά, αν αναλογιστούμε πως έχουμε να κάνουμε με μια χώρα που έχει στο εσωτερικό της πολλές αντιθέσεις. Κάποιοι είναι πολύ πλούσιοι και πάρα πολλοί ζουν σε καθεστώς φτώχειας.

Αν και οι ντόπιες ποικιλίες δεν είναι πολλές, η ποιότητά τους είναι πολύ ενδιαφέρουσα (http://picdeer.com).

-Μπορούμε να βρούμε κρασιά της ΠΓΔΜ στην Ελλάδα;

Όχι, ίσως πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που μπορεί να μη γνωρίζω. Βέβαια, οι κακές γλώσσες θα πουν ότι πολλά κρασιά που σερβίρονται χύμα στις ταβέρνες ενδέχεται να έρχονται από τα Σκόπια. Τούτο, όμως, είναι απόλυτα νόμιμο. Αν κάποιος πουλάει σε ασκό αλλά και σε μπουκάλι κρασί που αναφέρεται μόνο ως οίνος και όχι ως οίνος από την Ελλάδα, έχει δικαίωμα να βάλει μέσα κρασιά ακόμα και από το Τιμπουκτού. Υπάρχουν φορές που θα ακούσω να αναφέρουν κάποιοι πως κρασιά που πωλούνται ως οίνος από την Ελλάδα έχουν μέσα κρασί από τα Σκόπια αλλά και από άλλες γειτονικές χώρες. Αν αυτό συμβαίνει είναι παράνομο. Φυσικά κάποιος που το λέει πρέπει να είναι σε θέση να το αποδείξει, αλλιώς μιλάμε για μία ακόμα ελληνιστική λασπολογία.

«Έχω βρεθεί σε τραπέζια και συναντήσεις όπου ξένοι συνάδελφοι -από τη Βουλγαρία έως τον Καναδά- αποκαλούσαν τα Σκόπια ως Μακεδονία και όταν διαμαρτυρόμουν μου ζητούσαν συγγνώμη».

-Με την ονομασία προέλευσης τι γίνεται; Οι ελληνικοί μακεδονικοί οίνοι κινδυνεύουν να «μπερδευτούν» με τους «βόρειο-μακεδονικούς» στη διεθνή αγορά;

Τώρα πάμε στα δύσκολα. Και ναι και όχι. Θα φέρω ένα παράδειγμα: αν υπήρχαν προϊόντα που εξάγονταν από τη Β. Κορέα, ο κόσμος θα γνώριζε πως αυτά προέρχονται από τη συγκεκριμένη χώρα και κάποια άλλα από τη Ν. Κορέα. Το πρόβλημα υπήρχε εδώ και 20 χρόνια. Προσωπικά κυκλοφορώ στον κόσμο και παρουσιάζω κρασιά της Μακεδονίας. Έχω βρεθεί σε τραπέζια και συναντήσεις όπου ξένοι συνάδελφοι -από τη Βουλγαρία έως τον Καναδά- αποκαλούσαν τα Σκόπια ως «Μακεδονία» και, όταν διαμαρτυρόμουν, μου ζητούσαν συγγνώμη. Το θέμα του ονόματος έχει λυθεί βάσει γεγονότων εδώ και πολλά χρόνια. Εμείς, βέβαια, ξυπνήσαμε τώρα, αλλά δεν νομίζω πως θα υπάρξει ιδιαίτερο θέμα με τα δικά μας κρασιά. Θα πρέπει να γνωρίζουμε πως οι Σκοπιανοί αγαπούν την Ελλάδα και μας σέβονται. Οι πλούσιοι της χώρας κάνουν διακοπές στα μέρη μας. Πολλοί μας έχουν ως πρότυπο.

«Ένα από τα μεγάλα οινοποιία τους, το Chateau Kamnik έχει πολλές γαλλικές ποικιλίες και μόλις δύο-τρεις ντόπιες» (journeymacedonia.com).

-Συμφωνείτε με την άποψη που διακινείται ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί ονομασία προέλευσης Θεσσαλονίκη για τα κρασιά της Μακεδονίας, ώστε να είναι πιο ευανάγνωστα στη διεθνή αγορά;

Δεν το ξέρω. Ας πούμε, οι παραγωγοί στο Κιλκίς ή τη Φλώρινα θα λένε το κρασί τους «Θεσσαλονίκη»; Αναρωτιέμαι κι εγώ. Στη Γαλλία, για να φέρω ένα παράδειγμα, χρησιμοποιείται η ονομασία Bordeaux για το κρασί μιας ευρύτερης περιοχής όσης όλη η Πελοπόννησος και με παραγωγή δύο φορές όσο όλη η Ελλάδα. Δεν έχω κατασταλάξει επί του θέματος. Προφανώς, τώρα, κάποιοι το πέταξαν ως ιδέα, αλλά δεν είμαι σε θέση να ξέρω αν υπάρχει μια συστηματική προσέγγιση.

 

Δείτε ακόμα: Τι κρασί πίνουμε με ένα ζουμερό burger; Το αποκλειστικό μας Video με τον Κωνσταντίνο Λαζαράκη.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Ποιοτικός, φρεσκοκαβουρδισμένος καφές, γαλλικά, βουτυράτα brioche και χαλαρό, όμορφο, φωτεινό περιβάλλον. Αυτό είναι το ολοκαίνουργιο Dope, ένα χαριτωμένο καφέ με άποψη. Γράφει ο Βασίλης Δημαράς.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Η γλυκιά εκδοχή του αγαπημένου μας λαχματζουνάδικου κάτω από την Αιόλου έχει μυρωδιές, γεύσεις, χρώματα Ανατολής, χρυσαφένιο κιουνεφέ, λαχταριστό καζάν ντιπί και αμαρτωλό μπακλαβά μαζί με single estate (!) καφέ στο μπρίκι. Η Αθήνα ξαναβρίσκει κάτι από την ανατολίτικη αστική της ταυτότητα.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Το νέο γευσιγνωστικό μενού στο Four Seasons Athens περιλαμβάνει πέντε πιάτα που τιμούν τους καρπούς της αιγαιοπελαγίτικης θάλασσας και συνδυάζονται με ισάριθμα εξαιρετικά ασύρτικα από τη Σαντορίνη και όχι μόνο.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Το αρχιτεκτονικό γραφείο Kyranis Architects ανέλαβε να μεταμορφώσει έναν μικρό χώρο στο Σύνταγμα σε σύγχρονο παρασκευαστήριο pizza-bar. Το αποτέλεσμα ελκύει το μάτι και προκαλεί τους γευστικούς κάλυκες.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro