Ο ίδιος ο καλλιτέχνης θα παρουσιάσει τις συλλογές του στις 7 Δεκεμβρίου, 6-9 μμ, στο i-D Concept Stores του Golden Hall.

Τα i-D Concept Stores  παρουσιάζουν για δεύτερη φορά στο αθηναϊκό κοινό, τον Γάλλο σχεδιαστή κοσμημάτων Elie Top! O Elie Top ξεκίνησε την καριέρα του σχεδιάζοντας κοσμήματα και αξεσουάρ μαζί με τη θρυλική Loulou de la Falaise για τον οίκο Yves Saint Laurent και και εδώ και 13 χρόνια είναι ο σχεδιαστής των μοναδικών κοσμημάτων του οίκου Lanvin. Παράλληλα έχει δημιουργήσει τη δική του συλλογή υψηλής κοσμηματοποιίας. Είναι ο αγαπημένος σχεδιαστής των Alber Elbaz, Catherine Deneuve, Ines de la Fressange, Kristin Scott Thomas, Farida Khelfa, Marisa Berenson, Naomi Cambell κ.α.

Έμπνευσή του: το βιομηχανικό σχέδιο, η μηχανική, η Art Deco αισθητική, η γκόθικ και μπαρόκ διακόσμηση. Οι γαλαξίες και τα αστέρια, ένα σύμπαν γεμάτο μυστήριο αλλά με τεράστια γοητεία τον παρασύρουν καθώς ταξιδεύει μέσα στους αιώνες, από τις γοτθικές εκκλησίες της παιδικής του ηλικίας στους γαλαξίες του Star Wars… «Futuristic Medieval: playful, mechanical, mysterious & surprising» περιγράφει το στυλ του! Η μίξη του χρυσού με “distressed” ασήμι είναι η βάση για όλα προκαλώντας αντίθεση με το χρυσό, δημιουργώντας μια σχεδόν γλυπτική αισθητική. Πολύτιμοι και ακατέργαστοι λίθοι, χωρίς περιορισμούς συμπληρώνουν την ιστορία. Με αφορμή τη συλλογή La Dame du Lac θα παρουσιάσει ένα μείγμα από τις συλλογές του: «…they all talk and respond to each other , it’s like an all-day conversation».

“Το κοντινό μέλλον είναι φτιαγμένο από το πολύτιμο, το σπάνιο και  το επί παραγγελία”, δηλώνει ο ίδιος.

– Ποιες είναι οι πιο βασικές διαφορές μεταξύ της σχεδίασης μόδας και κοσμημάτων όσον αφορά τη φιλοσοφία τους;

Η κύρια διαφορά είναι ο χρόνος: η μόδα σχεδιάζεται για το σήμερα. Κανονικά,  3 έως 6 μήνες αργότερα «πεθαίνει», γιατί υποτίθεται ότι αντανακλά αποκλειστικά το παρόν. Τα ρούχα είναι σαν ένας καθρέφτης τού σήμερα – καλώς ή κακώς, δεν έχει σημασία. Αντίθετα, κατά κάποιον τρόπο, τα κοσμήματα έχουν έναν πολύ διαφορετικό προορισμό: μπορεί να σχεδιάζονται τώρα, αλλά σίγουρα θα κληροδοτηθούν στις επόμενες γενιές. Αυτό σημαίνει ότι έχουν μια πιο συναισθηματική, προσωπική, οικεία, ιστορική, συμβολική σημασία γι’ αυτόν που τα αγοράζει ή τα φοράει. Τα κοσμήματα αντέχουν στον χρόνο. Γι’ αυτό η σχεδίασή τους απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση, περισσότερο διαχρονική και λιγότερο συνδεδεμένη με το «παιχνίδι» των εποχών, χωρίς βέβαια να ξεχνάμε την περίοδο που βρισκόμαστε – κάτι άλλωστε που είναι αδύνατο, γιατί έστω και ασυνείδητα επηρεαζόμαστε, είμαστε όπως τα σφουγγάρια.

– Η τεχνοτροπία σας κλίνει προς την αρχιτεκτονική και ιδιαίτερα στο νεομπαρόκ. Ποιες είναι οι αναφορές σας;

Είναι ένα μείγμα: από την κλασική αρχαιότητα μέχρι τις γοτθικές εκκλησίες, με μια νότα sci-fi. Ας πούμε ότι μου αρέσουν κυρίως οι γραμμικές δομές και η ισορροπία.

«Τα κοσμήματα αφορούσαν και τα δύο φύλα εξίσου πριν από την επικράτηση της αστικής τάξης. Η αντίληψη των κοσμημάτων μιας γυναίκας ως βιτρίνας πλούτου γεννήθηκε με τη Βιομηχανική Επανάσταση».

– Ποιες περιόδους στην τέχνη αγαπάτε περισσότερο, ανεξάρτητα από το αν σας εμπνέουν ή όχι; Επίσης, ποιες πόλεις στον κόσμο κάνουν την καρδιά σας να χτυπά και το μυαλό σας να ξυπνά;

Εξαρτάται από το είδος της τέχνης: Ιταλική Αναγέννηση, Γαλλικός Συμβολισμός, Βιεννέζικη Απόσχιση για τη ζωγραφική, αρχαϊκή, νεοκλασική και κυβιστική γλυπτική, γερμανικός 18ος και 19ος αιώνας στη μουσική… Για τις πόλεις, από τα οκτώ μου χρόνια, υπάρχει για μένα η Ιταλία -η Βενετία και η Ρώμη ειδικά- και το Παρίσι -είμαι τυχερός που ζω εκεί-, και μετά ανακάλυψα την Αθήνα, όπου μου αρέσει να έρχομαι.

Στο παρελθόν, τα κοσμήματα ήταν ένας τρόπος για να επιδεικνύουν οι άνδρες τον πλούτο τους, μέσω των συζύγων τους που τα φορούσαν. Ποια είναι η σύγχρονη σημειολογία των κοσμημάτων;

Τα κοσμήματα, όπως όλα τα διακοσμητικά στοιχεία για το σώμα, αφορούσαν και τα δύο φύλα εξίσου πριν από την επικράτηση της αστικής τάξης. Η αντίληψη των κοσμημάτων μιας γυναίκας ως βιτρίνας πλούτου γεννήθηκε με τον 19ο αιώνα και τη Βιομηχανική Επανάσταση. Τώρα, ένα κόσμημα μπορεί να φανερώνει ποιος είσαι, ποια είναι η καταγωγή σου, η αισθητική, η ηθική και η προσωπικότητά σου. Κάθε επιλογή, ακόμη και η μη επιλογή, αποτελεί επιλογή: μιλάει για την οικογένειά σου, τον πλούτο σου (ή τουλάχιστον τη σχέση σου με τα χρήματα), το γούστο, τη δύναμη, τη θρησκεία κ.ά. Επίσης καθώς η κοινωνία έχει μια ισχυρή τάση να δημιουργεί φυλές, τα κοσμήματα συχνά περιγράφουν ή αναφέρονται σε αυτές τις φυλές, όπως η μουσική.

Η φαντασία του ταξιδεύει μέσα στους αιώνες, από τις γοτθικές εκκλησίες της παιδικής του ηλικίας στους γαλαξίες του Star Wars…

– Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν τους οίκους για τους οποίους έχετε εργαστεί;

Έχω γνωρίσει τον οίκο υψηλής ραπτικής YSL, με τον οποίο τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί: είναι ένας χαμένος κόσμος της σιωπής, της ιεραρχίας, της τελειομανίας, της σπανιότητας, της άφθαστης δεξιοτεχνίας: μια συγκεκριμένη ιδέα πραγματικής πολυτέλειας. Στη συνέχεια, ήμουν στον οίκο Lanvin, με τον Alber Elbaz. Και εκεί υπήρχε το στοιχείο της τελειότητας και της δεξιοτεχνίας, αλλά σαν οίκος ήταν πιο ανοιχτός στον κόσμο. Ήταν και ο κόσμος που είχε αλλάξει και ζητούσε κάτι άλλο: πιο δημοκρατικό, πιο εμπορικό και πιο εύκολα φορέσιμο. Γενικά πάντως στάθηκα πολύ τυχερός που δούλεψα κοντά σε αυτούς τους σχεδιαστές υψηλής ραπτικής που κράτησαν την ακεραιότητά τους, την πίστη και τα οράματά τους, ό,τι κι αν συνέβαινε – τους απασχολούσε μόνο η ομορφιά.

– Τι σημαίνει μοντέρνο για εσάς σήμερα;

Το μοντέρνο είναι περισσότερο μια περίοδος τέχνης παρά μια γενική λέξη. Σήμερα έχει να κάνει περισσότερο με το σύγχρονο: να είναι κατάλληλο με την εποχή, για τη γυναίκα του σήμερα. Αυτό πρέπει να διαχειριστούμε.

– Τι θα ονομάζατε «καινοτομία» σήμερα, όταν το παρελθόν μας έχει δείξει σχεδόν τα πάντα;

Πιστεύω ότι η καινοτομία είναι πάντα εφικτή. Σίγουρα τροφοδοτούμαστε από το παρελθόν -αυτό είναι αναγκαίο-, αλλά στη συνέχεια πρέπει να το επεξεργαστούμε και να βγάλουμε κάτι νέο από αυτό. Για μένα, αυτός είναι ο μόνος τρόπος.

«Η μαζική αγορά με τα αντίγραφα θα υπάρχει πάντα αλλά όπως έλεγε η Chanel, “είναι πολύ κολακευτικό να σε μιμούνται”».

– Πώς αντιμετωπίζετε τη νέα εποχή του blogging και των κοινωνικών δικτύων; Πώς αντιμετωπίζετε τα μεγάλα καταστήματα που αντιγράφουν τα πάντα; Πιστεύετε ότι αυτό καταστρέφει τη δημιουργία ή την ωφελεί τελικά;

Τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και τα μεγάλα καταστήματα μας βοηθούν στην πραγματικότητα, γιατί μας υποχρεώνουν να είμαστε πιο δημιουργικοί και πιο πολυτελείς, για να κάνουμε τη διαφορά: Μου αρέσει να πιστεύω ότι πάντα θα υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που θα καταλαβαίνουν και θα αγαπούν αυτή τη διαφορά. Η μαζική αγορά με τα αντίγραφα θα υπάρχει πάντα και θα επιταχύνει τη διαδικασία, αλλά όπως έλεγε η Chanel, «είναι πολύ κολακευτικό να σε μιμούνται».

– Μπορείτε να μας περιγράψετε μια τυπική ημέρα σας;

 Περνάω τις περισσότερες μέρες στο γραφείο μου, σχεδιάζοντας, σκιτσάροντας, συναντώντας πελάτες και αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα.

– Μπορείτε να μας περιγράψετε την τελευταία σας συλλογή και τα σχέδιά σας για το προσεχές μέλλον; Είστε άνθρωπος που προγραμματίζει τα πράγματα ή έχετε έναν πιο αυθόρμητο χαρακτήρα;

Η τελευταία μου συλλογή έχει τίτλο «La Dame du Lac» (H Κυρά της Λίμνης). Αναφέρεται στην αγάπη και την προστασία εξωτερικά, στη γλυκύτητα και την τρυφερότητα εσωτερικά -είναι μια ρομαντική, πολύτιμη προσέγγιση των όπλων για τις σημερινές γυναίκες. Το κοντινό μέλλον είναι φτιαγμένο από το πολύτιμο, το σπάνιο και  το επί παραγγελία. Εγώ ως χαρακτήρας είμαι πιο διαισθητικός, πάω όπου φυσάει ο άνεμος.

 

Info:
Εμπνευσμένος από την Αθήνα, σχεδίασε ο ίδιος την πρόσκληση και τις βιτρίνες της εκδήλωσης στην οποία και θα παραστεί και θα παρουσιάσει ο ίδιος τις συλλογές του στις 7 Δεκεμβρίου, 6-9 μμ στο κατάστημα του i-D Concept Stores στο Golden Hall.

 

Διαβάστε ακόμα: Marble Pour Homme, μια μαρμάρινη «πινελιά» στη μανσέτα, από δύο έλληνες σχεδιαστές.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top