stupid invention

Όσοι οδηγούν μιλώντας στο κινητό (hands-free ή hands-tied, αφού δεν είναι η εμπλοκή των χεριών που αποσπά από την οδήγηση, αλλά η εμπλοκή του μυαλού, όπου βέβαια αυτό υπάρχει) συνιστούν μάστιγα για όσους έχουν την ατυχία να χρησιμοποιούν τον ίδιο δρόμο. (Φωτό: Daily News)

Τυπικό παράδειγμα του πρώτου είδους είναι η πτήση, κάτι που λαχταρούσαμε πολύ προτού το κατορθώσουμε. Διότι, από τη στιγμή που ο πρώτος άνθρωπος σήκωσε το κεφάλι προς τον ουρανό, ήταν σίγουρος πως θα ερχόταν η μέρα που κι αυτός θα πέταγε. Εδώ αυτά τα περίεργα πλάσματα με τα ράμφη και τα πούπουλα το είχαν για πλάκα, σιγά μη δεν τα κατάφερνε αυτός, κοτζάμ homo erectus.

Από την άλλη, για να πάμε και στην απρόβλεπτη τεχνολογία, δεν μπορώ να φανταστώ τον ως άνω erectus, όταν τουλάχιστον δεν κοιτούσε ψηλά για φονικούς πτεροδάκτυλους, να σκέφτεται: «Καλά θα κάνει κάποιος ν’ ανακαλύψει την τηλεόραση μπας και δούμε κάνα γκεϊμοθρόου ή κανά χουφάκτορ γιατί βαρέθηκα να ζωγραφίζω στους τοίχους. Άσε που θα με κυνηγήσει κι ο κ. Lascaux που τού ‘χω κάνει τη σπηλιά χάλια με τις μπογιές».

Στο πρώτο, λοιπόν, είδος τεχνολογίας θα έβαζα κατ’ αρχάς κάθε είδος μετακίνησης που συνδυάζει την καθημερινή αυτοκίνηση με την πτήση. Διότι, ποιος πιτσιρικάς δεν έχει φανταστεί (και σχεδιάσει στο βιβλίο του της Αγωγής του Πολίτη, καλή της ώρα) κάτι που θα μπορεί να αιωρείται αθόρυβα και αποτελεσματικά –σαν μετέωρο BMW i3, ένα πράγμα– πάνω από την κίνηση;

Ποιος αμφιβάλλει αλήθεια ότι κάτι ανάλογο, αργά ή γρήγορα, θα γίνει πραγματικότητα; Οι ουρανοί είναι δικοί μας και μας περιμένουν. Όπως κάποτε μας περίμενε η θάλασσα. Και τι είχαμε να κάνουμε τότε; Να ανακαλύψουμε την άνωση και να εφεύρουμε τη σχεδία. Σιγά τα ωά.

Στο δεύτερο είδος τεχνολογίας εμπίπτουν ριζοσπαστικές ιδέες, όπως αυτή για ένα νέο πρωτοποριακό ATM, ένα καινοτόμο μηχάνημα που θα συνδυάζει την αυτόματη ανάληψη χρημάτων με τον τζόγο. Θα ζητάς, για παράδειγμα, €100 και θα έχεις μετά τη δυνατότητα, πατώντας το κουμπί «2-Ή-0», ανάμεσα στα «Εκτέλεση» και «Ακύρωση», να παίξεις για τα διπλά ή τίποτε.

Μελέτες έχουν δείξει πως οι περισσότεροι απ’ όσους οδηγούν μιλώντας στο κινητό δεν αντιλαμβάνονται τα μισά απ’ όσα βλέπουν, ενώ αντιδρούν στα άλλα μισά στο διπλάσιο χρόνο.

Ο λογαριασμός σου θα χρεώνεται με το αρχικό ποσό, αλλά θα μπορείς να βγάζεις και €100 έξτρα, κεφαλαιακών ελέγχων επιτρεπόντων – ή να χάνεις βέβαια και να κερδίζει η μπάνκα-τράπεζα. Για λόγους που δυσκολεύομαι να αντιληφθώ, καμία τράπεζα δεν έχει υιοθετήσει αυτήν την τεχνολογία, αλλά να μια ιδέα για επέκταση των δραστηριοτήτων του ΟΠΑΠ ή του ΥπΟικ.

Πρέπει να παραδεχτώ εδώ ότι ανάλογες εφαρμογές απρόβλεπτης τεχνολογίας μπορεί να μην αλλάζουν ακριβώς τον ρου της ιστορίας, αλλά σαφώς βελτιώνουν την καθημερινότητά μας. Όπως ΔΕΝ τη βελτιώνουν αυτές που ακολουθούν, για να έρθουμε επιτέλους στο θέμα μας, κ. Χαρίτο.


Διαβάστε ακόμα: Κοίτα! Χωρίς χέρια! Ή πόδια. Ή μάτια…


Για παράδειγμα, αυτή της λεγόμενης συνδεσιμότητας κινητού και αυτοκινήτου. Η χρησιμότητα της οποίας ωχριά μπροστά στις πιθανές της βλαβερές συνέπειες. Για τις οποίες επιτρέψτε μου να είμαι απόλυτος: όσοι οδηγούν μιλώντας στο κινητό (hands-free ή hands-tied, αφού δεν είναι η εμπλοκή των χεριών που αποσπά από την οδήγηση, αλλά η εμπλοκή του μυαλού, όπου βέβαια αυτό υπάρχει) συνιστούν μάστιγα για όσους έχουν την ατυχία να χρησιμοποιούν τον ίδιο δρόμο.

mobile-cars

Πώς θα σας φαινόντουσαν τα κινητά τηλέφωνα που θα απενεργοποιούνται (μερικώς) με το που ένα αυτοκίνητο κινείται; (Φωτό: asmarterplanet.com/)

Μελέτες μάλιστα έχουν δείξει ένα πράγμα, ή μάλλον δύο: πως οι περισσότεροι απ’ όσους οδηγούν μιλώντας στο κινητό δεν αντιλαμβάνονται τα μισά απ’ όσα βλέπουν, ενώ αντιδρούν στα άλλα μισά στο διπλάσιο χρόνο.

Με την αφορμή λοιπόν της μετατροπής ενός τόσο απλού σε σύλληψη –και αξιοθαύμαστου σε εκτέλεση– εργαλείου επικοινωνίας σε sine qua non παρελκόμενο μόδας, να μερικές επαναστατικές τεχνολογίες που θα ήθελα να δω να εφαρμόζονται σε κάθε καινούργιο αυτοκίνητο.

Θα ήθελα να δω το κλειδί-αλκοτέστ που ΔΕΝ θα σου επιτρέπει να βάζεις μπροστά το αυτοκίνητο αν είσαι πιωμένος. Κάτι σχετικό εξελίσσουν ήδη οι Honda και Hitachi.

1. Κινητά τηλέφωνα που θα απενεργοποιούνται (μερικώς) με το που ένα αυτοκίνητο κινείται. Και γράφω «μερικώς» μιας και θα μπορούν απλώς να δέχονται κλήσεις που για να απαντηθούν όμως, ή να επιστραφούν, θα πρέπει πρώτα το αυτοκίνητο να ακινητοποιηθεί. Θες κύριε να μιλήσεις; Σταμάτα κάπου με ασφάλεια και πιάσε τη λίμα όσο τραβάει η καρδιά σου, μην το κάνεις με το κινητό σφηνωμένο στον ώμο, ή μιλώντας στο κενό σαν αλαφροΐσκιωτος.

drinking-and-driving

Μήπως ήρθε ο καιρός να δούμε ένα κλειδί αυτοκινήτου που δεν θα σου επιτρέπει να βάζεις μπροστά αν έχεις πιει; (Φωτό: www.cornwallsecurity.com/)

2. Κλειδί-αλκοτέστ. Που ΔΕΝ θα σου επιτρέπει να βάζεις μπροστά το αυτοκίνητο αν είσαι πιωμένος. Θα μου πεις, πώς θα ελέγχεται αυτό; Μέσω της αναπνοής, προφανώς. Αν δεν κάνω λάθος, κάτι σχετικό εξελίσσουν ήδη οι Honda και Hitachi.

3. Ζώνες ασφαλείας με αισθητήρες επαφής. Για κάθε επιβάτη. Που, μέσω των σφυγμών της καρδιάς, θα ανιχνεύουν την εγγύτητα με το σώμα και δεν θα επιτρέπουν διαφορετικά στο αυτοκίνητο να ξεκινήσει. Έτσι ώστε να μην μπορεί ο κάθε βλαξ να την περνά πίσω από την πλάτη του, ή, έλεος, πίσω από το κάθισμα.


Διαβάστε ακόμα: Αυτοκίνητα-θρύλοι. Rolls-Royce London-Edinburgh Silver Ghost


4. Αυτόματα φώτα με μια μόνο θέση: auto. Που θα ανάβουν και θα σβήνουν δηλαδή μόνα τους, ανάλογα με τον περιβάλλοντα φωτισμό, χωρίς δυνατότητα απενεργοποίησης από τον οδηγό.

5. Μη φωτιζόμενους πίνακες οργάνων. Τι είναι αυτό το κακό; Δηλαδή, πώς διαβάζαμε τα Jaeger, τα Smiths και τα Veglia-Borletti παλιά; Ας σχεδιαστεί το καντράν, βρε αδερφέ, έτσι ώστε να είναι ευδιάκριτο με το φως της ημέρας και μη ευδιάκριτο με το που θα σκοτεινιάσει. Πόσο δύσκολο είναι πια αυτό;

Διότι, σε συνάρτηση με το (4), το θέμα εδώ είναι πως το μέσο μυαλό φαίνεται να μπερδεύεται έχοντας μπροστά του ένα φωτισμένο καντράν και νομίζει πως οδηγεί με αναμμένα φώτα, ενώ στην πραγματικότητα οδηγεί μια κινούμενη μουτζούρα – στο χρώμα του σούρουπου συνήθως, μιας και ο Έλληνας δεν μπορεί χωρίς το ασημί του αυτοκίνητο, το μολυβί ή το μαύρο του.

Το πρόβλημα μάλιστα οξύνεται αν κάποιος υπολογίσει πως τα περισσότερα από τα νυχτερινά χιλιόμετρα διανύονται πλέον σε άπλετα φωτισμένους δρόμους, όπου ένα άφωτο αυτοκίνητο χάνεται – και καλά που πληθύνονται τα αυτοκίνητα με day-lights. Για την ιστορία, το κακό ξεκίνησε με τη Citroën ZX της δεκαετίας του ’90 που, αν δεν με απατά η μνήμη, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με μόνιμα φωτισμένο καντράν.

Θα ήθελα να δω ηχοσυστήματα των οποίων η ένταση θα χαμηλώνει αυτόματα όταν το φέρον όχημα βρίσκεται κοντά σε άλλο, υποφέρον.

6. Φλας με σταδιακά αυξανόμενο θόρυβο, όταν το αυτοκίνητο κινείται. Το οποίο θα αποτρέψει όσους τα ξεχνούν αναμμένα για χιλιόμετρα, επειδή μιλάνε στο κινητό, ξερωγώ. Για όσους δεν τα χρησιμοποιούν καν, υπάρχουν ευτυχώς αυτά τα συστήματα που όλο και περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν (και δεν θά ‘πρεπε να απενεργοποιούνται) και κάνουν το τιμόνι να τρέμει στα χέρια σου, ή το κάθισμα στον πισινό σου, όταν πας να αλλάξεις λωρίδα δίχως φλας. Αν σού ‘χωναν και καμιά σφαλιάρα…

7. Ραδιόφωνα με δύο ευδιάκριτα και προφανή περιστροφικά κουμπιά. Ένα για Volume κι ένα για Tuning. Άντε και πέντε-έξι pre-sets, γιατί πόσους σταθμούς ακούς τελικά; Κι ας έχουν ό,τι άλλο αχρείαστο μαραφέτι σκαρφιστεί ο Ιάπωνας, Κορεάτης ή Κινέζος σπασίκλας, για να σου κάνει τη ζωή ακόμη πιο δύσκολη. Αφορμής δε δοθείσης, συν ηχοσυστήματα των οποίων η ένταση θα χαμηλώνει αυτόματα όταν το φέρον όχημα βρίσκεται κοντά σε άλλο, υποφέρον.


Διαβάστε ακόμα: Αστέρια, έλικες και φτερά. Αυτό με τις μασκότ


8. Καθαριστήρες χωρίς αυτόματη ενεργοποίηση. Με αισθητήρες, λέει, βροχής. Τι λόγο ύπαρξης έχει ένας αισθητήρας βροχής; Να σε ενημερώνει ότι βρέχει; Δεν είναι αρκετά κατατοπιστικές αυτές οι σταγόνες νερό στο παρμπρίζ; Και γιατί να ενεργοποιούνται αυτόματα οι καθαριστήρες; Για να μην κουραστεί το δαχτυλάκι σου; Για να μην μπει το μυαλό σου στη ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία απόφασης ενεργοποίησής τους ή μη;

Υπάρχει άραγε απλούστερη λειτουργία στην καθημερινή μας σχέση με το αυτοκίνητο από την κίνηση αυτή του δεξιού μας μέσου; Μπροστά της το έγκαιρο φλας (βλ. 6 παραπάνω) είναι διαφορική εξίσωση.

Να λοιπόν μια τυπική τεχνολογική «καινοτομία» την οποία ουδείς ουδέποτε αξίωσε από ουδένα. Μια καινοτομία η οποία, από τότε που επινοήθηκε, ανάθεμα κι αν έχει πάει τη ζωή μας έστω και βήμα μπροστά.

Θα ήθελα να δω πόρτες με ηλεκτροφόρο εξωτερικό, για να μην μπορεί ο πάσα ένας να κρεμάει απόξω το κουλό του σαν συκωταριά, οδηγώντας με 30 στην εξωτερική.

9. Πόρτες με ηλεκτροφόρο εξωτερικό. Μικρής τάσης, έστω. Κάτι σαν taser. Πρώτον για να αποτρέπει τους ντελιβεράδες από το να σου κλωτσάνε την πόρτα, αντιμετωπίζοντάς σε ως κινούμενο εμπόδιο στην αυτοκτονική τους πορεία προς την αθανασία και, δεύτερον, για να μην μπορεί ο πάσα ένας να κρεμάει απόξω το κουλό του σαν συκωταριά, οδηγώντας με 30 στην εξωτερική.

10. Αλάρμ (όρος κι αυτός…) που ΔΕΝ θα ανάβουν εν κινήσει. Αλλά μόνο όταν το αυτοκίνητο (πρέπει να) επιβραδύνει ξαφνικά, στοιχείο εξοπλισμού με το οποίο ορισμένα μοντέλα είναι ήδη εφοδιασμένα και σε φρενάρισμα πανικού ενεργοποιεί τα αλάρμ αυτόματα, ή/και να παραμείνει ακινητοποιημένο σε σημείο επικίνδυνο. Έτσι, θα γλιτώσουμε από τον άσχετο που ανάβει τα αλάρμ στην Αττική Οδό επειδή βρέχει και πάει μετά και σταματάει μέσα στο πρώτο τούνελ όπου τα σβήνει μη σωθεί η μπαταρία.

fog

Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε ότι οι προβολείς ομίχλης είναι μόνο για όταν έχει ομίχλη. (Φωτό: review-cars.net/)

11. Προβολείς ομίχλης που θα ανάβουν ΜΟΝΟΝ όταν διαισθανθούν ότι έχει ομίχλη. Και όχι όταν σέρνεσαι στην παραλιακή μιλώντας στο κινητό και με το χέρι απόξω. Και πώς θα το διαισθανθούν; Μα, με αισθητήρες ανάλογους εκείνων για τη βροχή, τι άλλο;

12. Αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων για κάθε ταξί. Για να μη σε πηγαίνει ο κάθε αναξιοπάσχων «επαγγελματίας» Σύνταγμα-Βούλα με 3η και 5.000 στροφές, γκρινιάζοντας που το κινούμενο κοτέτσι του «καίει τη μάνα και τον πατέρα του».

Καλά λοιπόν θα κάνει η αυτοκινητοβιομηχανία να ξεκολλήσει από τη «τεχνολογία» με την οποία μας έχει φορτώσει τελευταία, χρεώνοντάς τη μάλιστα και χρυσή, και να σταματήσει να προσβάλει τη νοημοσύνη μας. Αν μάλιστα μπορέσει και να κάνει έστω και ένα από τα παραπάνω πραγματικότητα, τόσο το καλύτερο για όλους μας.

 

Διαβάστε ακόμα: Oι 5 ωραιότερες μηχανές του 2015

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top