Αστέρια, έλικες και φτερά. Αυτό με τις μασκότ

Εκείνο που χαρακτηρίζει ένα αυτοκίνητο, μια μάρκα καλύτερα, είναι το σήμα της. Ακόμη και σήμερα, βλέποντας ένα καινούργιο μοντέλο στο δρόμο για πρώτη φορά, το μάτι αναζητά το σήμα του, έτσι δεν είναι;

 
badges kentriki

Κάποιες από τις μασκότ που οι ιδιοκτήτες έβαζαν στα αυτοκίνητά τους ήταν ίσως εμπνευσμένες από εφιάλτες. (Photo credit: custommade.com)

Πάντα έτσι ήταν. Πολύ δε περισσότερο στα πέτρινα χρόνια της αυτοκίνησης, όταν η σημασία της εταιρικής ταυτότητας δεν ήταν ακόμη κατανοητή και το μόνο που προσδιόριζε έναν κατασκευαστή ήταν το σήμα ή η μασκότ του. Ενώ αρκετές από τις μασκότ ξεκίνησαν ως γούρια που έβαζαν οι ιδιοκτήτες τους για να ξεχωρίζουν, για να μην τους «πιάνει το μάτι», ή απλώς επειδή είχαν, ας πούμε, έμπνευση.

Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, τα αυτοκίνητα είχαν τις τάπες των ψυγείων τους έξω από το καπό και πάνω απ’ τη μάσκα, πρακτική που συνεχίστηκε μέχρι και τη δεκαετία του ‘50. Η ίδια μάλιστα η τάπα του ψυγείου, χάρη στην αμερικανική Boyce MotoMeter, ενσωμάτωνε αρχικά και θερμόμετρο νερού – ιδιαίτερα σημαντικό την εποχή που οι κινητήρες δεν είχαν ακόμη αντλίες νερού, αλλά βασίζονταν στην αρχή της μεταγωγής της θερμότητας για την κυκλοφορία του.

Αργότερα, οι ίδιοι οι κατασκευαστές, βλέποντας πως οι τάπες των ψυγείων ήταν ό,τι καλύτερο για να βάζουν τα σήματά τους, άρχισαν να προσφέρουν περίτεχνες τάπες, οι οποίες ενσωμάτωναν και το θερμόμετρο. Παράλληλα, δημιουργήθηκε και μια παράπλευρη βιοτεχνία, ώστε να μπορεί ο καθένας να βάλει πάνω στο δικό του καπό όποια φιγούρα ή οτιδήποτε άλλο ήθελε.

Boyce MotoMeter

Οι τάπες των ψυγείων, χάρη στην αμερικανική Boyce MotoMeter, ενσωμάτωναν και θερμόμετρο νερού. (Ρhoto credit: Mario Kluser)

Από τον ιπτάμενο πελαργό της Hispano-Suiza και τον ορθωμένο ελέφαντα της Bugatti μέχρι το επιθετικό κριάρι της Dodge και το ανέμελο κοκοράκι της Singer.

Οι περισσότερες απ’ αυτές τις φιγούρες ήταν μεταλλικές. Μερικές ήταν ξύλινες, άλλες από βακελίτη, ενώ υπήρχαν και γυάλινες. Τις ομορφότερες και ακριβότερε από τις γυάλινες, οι οποίες ήταν πραγματικά κομψοτεχνήματα, φιλοτεχνούσε ένας René Lalique, αν έχετε ακουστά, και τις ονόμαζε «bouchons de radiateur» (πώματα ψυγείου).

Lalique bouchons de radiateur

Τα «bouchons de radiateur» του René Lalique είναι κομψοτεχνήματα. (Ρhoto credit: rlalique.com)

Φαίνεται, πάντως, πως η πανίδα αποτέλεσε την κύρια πηγή έμπνευσης για μασκότ. Έτσι, πληθώρα ζώων στόλιζε τα αυτοκίνητα της εποχής. Από τον ιπτάμενο πελαργό της Hispano-Suiza και τον ορθωμένο ελέφαντα της Bugatti μέχρι το επιθετικό κριάρι της Dodge και το ανέμελο κοκοράκι της Singer.

Στα γνωστότερα σήμερα σήματα συγκαταλέγονται το αστέρι της Mercedes, το Spirit of Ecstasy της Rolls-Royce, η έλικα της BMW, ο ιαγουάρος της Jaguar, το λιοντάρι της Peugeot, το ανθρωποφάγο φίδι της Alfa Romeo. Και το φτερωτό B της Bentley, βέβαια…

Κάθε Bentley λοιπόν έχει στο καπό της αυτό το κεφαλαίο B που πλαισιώνεται από φτερά. Σχεδιάστηκε, με τη γέννηση της μάρκας το 1919, από τον F. Gordon Crosby, εικονογράφο, μεταξύ άλλων, του βρετανικού περιοδικού «Autocar» και υποτίθεται ότι εκφράζει τη θέση του ιδρυτή της μάρκας, W.O. Bentley, πως τα αυτοκίνητά του ήταν ό,τι πλησιέστερο σε κάτι που θα μπορούσε κάλλιστα να διαθέτει φτερά.

Παρά λοιπόν του ότι δείχνει εξ αρχής συμμετρικό, αν προσέξετε καλύτερα θα δείτε πως ο αριθμός των φτερών δεν είναι ο ίδιος σε κάθε πλευρά. Σκοπός του Bentley και του Crosby ήταν να ξεγελάσουν όποιον επιχειρούσε να το αντιγράψει. Και γιατί να το αντιγράψει; Μα για να το βάλει σε αυτοκίνητο που εκείνος θα κατασκεύαζε και να το πουλήσει στη συνέχεια ως Bentley, κάτι που σήμερα ακούγεται απίστευτο, αλλά τότε ήταν συνηθισμένο. Απλό και ευρηματικό.

Bentley B

Παρά του ότι to «winged B» των Bentley δείχνει συμμετρικό, ο αριθμός των φτερών δεν είναι ο ίδιος σε κάθε πλευρά. (Ρhoto credit: Wikipedia)

Διαβάστε ακόμα: Porsche Mission E – Tρέμε Tesla!

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Αυτό θα πει ευγενής ανταγωνισμός. Ο Dieter Zetsche, επί χρόνια CEO της Mercedes, βγήκε στη σύνταξη έπειτα από 49 χρόνια ευδόκιμης παρουσίας στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Κι όμως, η BMW, η μεγάλη αντίπαλος της Mercedes, όχι μόνο δεν τον ξέχασε αλλά τον αποχαιρέτησε με μία εμπνευσμένη διαφήμιση (και έναν αληθοφανή σωσία). Εντάξει μια προβοκατόρικη νότα την έχει, αλλά με αισθητική.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Είναι όμορφο και κομψό, αλλά δεν συγχωρεί αστοχίες στο στυλ, διαφορετικά θα μοιάζετε με σοβατζή ή ζαλισμένη Χιονάτη. Φοράμε λευκά τζην Antony Morato και Pepe Jeans και σας προτείνουμε πώς τα συνδυάσετε. Γράφει ο Γιώργος Κωνσταντινίδης.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Ο δαιμόνιος Μιχαήλ Ανδρουλιδάκης κατάλαβε ότι το να είσαι… influencer είναι χαριτωμένο αλλά από μόνο του δεν αρκεί. Και δημιούργησε ένα εξαιρετικό μικρό κατάστημα στο 5 αστέρων ξενοδοχείο Abaton Island Resort & Spa, στη Χερσόνησο της Κρήτης. Ένα concept store που έχει σε κάθε γωνία την υπογραφή του καλού γούστου και της χαράς της ζωής. 

Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Τις χρησιμοποιούμε καθημερινά, τις έχουμε ανάγκη για να μην μας πέσει τα παντελόνι και βρεθούμε καταμεσής του δρόμου γυμνοί. Ξέρουμε, όμως, πώς πρέπει τις διατηρούμε καθαρές; Ο Γιώργος Κωνσταντινίδης έπαθε, έμαθε και μάς δίνει τα φώτα του.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro